Hey Gutter..
Jeg har nu været træner for nogle små rollinger i et års tid, og nu starter vi så op igen i dag. Derfor vil jeg hører om der er nogle der har erfaringer med nogle sjove boldspil/ lege med bolden, og andet ? :). Har selv været en hel del igennem, men kunne være sjovt med noget nyt input :).
På forhånd tak :)
Fodboldtræning 9-10 årige.
Du skal bruge følgende:
2 mål
1 bold
X antal børn
Du gør følgende:
Del børnene i to hold. Lad dem spille.. Træning er overvurderet - kamp til træning FTW!
/Søren
LOL HENZE!
Skal vi have en grudgematch? :D
Har selv et U-11 hold. :D
Isbjørn ftw!
hvor mange børn er der?
hvor mange trænere?
Hvad er børnenes niveau?
Hvad er dit niveau, kurser, erfaring osv?
Har massere af idéer, men gider ikke bare skyde ud i det blå. Ligesom mængden af børn vs. trænere er altafgørende for hvilke øvelser du kan vælge!
Det er en lille fodboldklub og jeg er blot selv fodbold spiller der har spillet siden jeg var 4 år og nu er 19 og stadig selv spiller. Så det er lokalt. Der er omkring 7-9 børn og mig som træner. Børnenes niveau er spredte da nogle har spillet i længere tid end andre.
:)
Tjaaa bowling. Hvis du har de kegleformede kegler, kan du sætte 3 i en trekant og en sidste ovenpå. Så skal de få den øverste kegle til at falde ned fra en passende afstand.
I den alder skal de starte med at løbe banen rundt minimum 40 minutter, uden at vide i hvor lang tid de skal løbe. De skulle jo nødig have det lettere end da far var dreng!
Jeg mener det enten er på DBU.dk eller SBU.dk, du kan hente et stort "Kompendie", der hedder Aldersrelateret træning.. Det er ret godt til inspiration.
Rettelse: kompendiet/ bogen hedder Alders relateret træning - forsvarlig og målrettet træning af børn og unge.
Jeg har selv kun bind 1 (5-14 årige) og det kan findes på:
www.dbu.dk/at
Fodbold-crocket (staves?) er ret sjovt, synes jeg selv
Brazil (kalder man dét stadig det? ... altså hvor man står i en ring og skyder/ jonglerer/ afleverer bolden til hinanden, men bolden må IKKE røre jorden)
Fod-volley ... som alm. volleyball med net og det hele, men man må kun bruge fødder, skuldre, hovedstød og kropstæmninger + bolden må røre jorden 1 gang "På hver side"... ret godt til at træne kontrollerede hel- og halvflugtere.
Brazil og fodvolley er måske bedst til lidt større børn .. men jeg har selv kun været træner for 3-5 årige og det er nogle helt andre ting, man "træner" dér, så ovenstående er bare hvad jeg kan huske fra jeg selv gik til fodbold.
Ok, tak for info... tror bare jeg skriver noget generelt.
Personligt har jeg spillet fodbold i 30 år, trænet juniorer og lidt hygge senior. Min søn er 9 år og jeg er fast inventar på sidelinjen dog ikke som træner (selvom det river i mig) - på min søns hold er de ca. 40 drenge, 4 trænere og 2 ungdomsspillere som hjælpere (ca. 14år).
Desuden er jeg uddannet pædagog og arbejder som daginstitutionsleder, så den pædagogiske vinkel på fodbold er for mig yderst vigtig.
Generelt er det legen der er det vigtigste element når man har med børn at gøre i den alder - det skal være sjovt og der skal være bold med i alle øvelser! (på den måde kan det også være der begynder flere til træning)
Det er igennem repetitionen børnene lærer - det nytter altså ikke kun at lave en øvelse til træning én gang hvor børnene har 3-6 forsøg (evt. skud) - du skal lave ca. 4 grundøvelser som i laver HVER gang til træning så børnene har mulighed for at 'øve øvelsen', disse øvelser kan kombineres med én enkelt ny øvelse i ny og næ så der sker en langsom rotation i øvelserne.
Trænerens rolle skal være den opmuntrende, han skal ikke fokusere på fejl, og han skal konstant opfordre børnene (til træning) til at lave noget lækkert, eksempelvis den gode aflevering, dribling, et skud med 'venstre' ben eller andet - man skal undgå at fokusere på resultaterne (for det letteste ville være at træne en masse kondition og så instruere børnene i at sparke den langt til en hurtig angriber).
Det jeg ser på min søns hold er,
- At børnene kan/skal udvikle evner til side/retningsskift - og det at få kroppen til at reagere hurtigt når bolden/modstanderen flytter sig.
- At børnene skal overstimuleres med bolden, at denne skal indgå i alt hvad de laver, således de konstant udvikler sig teknisk.
- At børnene skal udvikle overblik, og forståelse for spillet igennem forskellige øvelser (ikke igennem trænersnak). således de udnytter hinanden og spiller bolden rundt!
... der er flere vigtige ting men dette synes jeg vægter mest!
Mit bedste råd er nok du finder en kammerat eller en far som også vil være træner (hjælpetræner) - for så kan i dele jer i mindre grupper og lave rotationstræning og på den måde komme igennem øvelserne.
Jeg kan komme med tonsvis af konkrete øvelser men lær at bruge DBUs hjemmeside, og de har også udgivet et hæfte/bog som gennemgår børne-ungdomstræning (en anden pn'er kan nok lige huske hvad det hedder?)
www.dbu.dk/exercise/
Ellers er børnene altid vilde med at spille 3 mod 3, hvor hvert hold har 2 små mål. dette træner både teknik, overblik, evne til at skabe overtals situationer (og spille sig ud af dem) mm. Denne øvelse er god til en hjælpe træner og binder 6 - 12 - 18 ... børn alt efter hvor mange baner du laver - alt i mens kan man lave øvelser med andre børn i små grupper så de får mange repetitioner inden i roterer.
Slut altid med at spille en rigtig kamp - det er trods alt fodbold børnene går til!
Håber det hjalp lidt selvom det måske blev lidt rodet?
Skriv bare hvis der er mere!
DaBLAM
Da jeg var på fodboldskole for en del år siden fik vi trænet indkast og præcision ved, at en basket-kurv på en pæl blev sat et par meter fra os, og så gjaldt det om at få bolden i ved alm. indkast. En fin måde at kombinere fodboldtræning med en anden sportsgren, såfremt fodbolden kan være triviel.
Ellers kan jeg se at DaBLAM har masser af erfaring, noget jeg husker fra dengang jeg selv var lille. Jeg var ikke specielt god (læs: decideret elendig) men jeg havde det sgu sjovt.
Lige lidt tilføjelser...
Det er et must du læser dette, og det vil på et split sekund højne dine træner skills!
www.dbu.dk/data/dbu/filedb/2647.pdf
www.dbu.dk/data/dbu/filedb/2648.pdf
Desuden vil jeg råde dig til at opstille nogle helt enkelte regler for trænings afviklingen.
eksempelvis hvad gør man når du fløjter og kalder børnene til dig - der er intet værre end 25 børn der liige skal skyde på mål, for så at halvdelen bagefter skal rundt og hente afbrændere, som de så også lige skal skyde i kassen.
et par råd: når du fløjter 'samling signalet' så tager ungerne bolden i hånden og kommer hen til dig.
Sørg for der er rigeligt med drikke pauser? Saml alle dunkene inden træning et bestemt sted væk fra forældrene.
opstil nogle helt enkelte og forståelige regler alle kan følge, og instruer roligt de børn der har lidt svært ved at lære det.
Det samme gælder for fair play, opstil nogle forståelige principper for spillerene - eks. hvad gør man når man ved et uheld fælder en modstander osv.
... håber det er brugbart
Hej. Er selv fodbold træner for u11 i en lille klub. For 2 år siden tog jeg DBU træner kursus B1. Det var alle pengene værd det er halv dyrt at komme på ca 3k. Hvis du har tænkt dig at fortsætte med at træne drengene/pigerne så pres klubben for at komme på det. Har en masse matriale fra kursus som jeg gerne vil sende til dig. Hvis du selv betaler porto. Du kan bare PM mig med adresse så sender jeg det på mandag.
Hvis jeg var dig ville jeg arb, med en masse 1v1 situationer, hvor presset kommer fra forskellige sider. Det kunne være frontalt, fra siden eller bagfra. Jeg ville også begynde at arb. lidt med spillernes relationele færdigheder.
Men min 1 priotet i den alder ville helt klart ligge i 1v1 offensivt, dvs. masser af finter og så en masse småspil...
Kan kun tilslutte mig aldersrelateret træning på DBU.dk som inspiration.
Alle@
Mange tak, vil bestemt kigge på de links der er skrevet og har noteret mig en masse ting som står skrevet her inde. Havde selv kigget rundt på Dbu's side, men kunne absolut intet finde. sldc, jeg prøver lige at finde ud af det, men trænerkurset kunne være super spændende ! :). Dog er det en ret lille lokal klub hvor der ikke er specielt mange spillere :).
Men tak, har helt sikkert fået noget inspiration og nogle vigtige perspektiver som jeg kan bruge til deres træning ! :)
Cool du træner. Træner selv personligt min lillebror på 3 år, der allerede kan løbe med den, skyde hårdt, og dreje rundt med den mellem benene! Han er den nye messi.. Ved godt det lyder dumt, men han har virkelig talent og hvis han bliver ved med at elske fodbold og synes det sjovt så bliver han stor!