Læste lige denne nyhed og jeg synes godt nok det lyder fuldstændig vanvittigt.
Jeg forstår slet ikke hvorfor de vil bruge 1170 milliarder kroner på at bygge fodboldstadions og træningsbaner, der med stor sandsynlighed vil stå tomme de næste mange år. Klimaet i Qatar simpelthen ikke er til at holde ud at spille fodbold i, så det er meget urealistisk at de kan etablere en topproffesionel liga, og desuden vil der alligevel næppe være den store interesse for en fodboldliga i Qatar, (udover for nogle pengegriske afdankede spillere) da landets placering i forhold til England, Spanien, Italien og Tyskland ikke muliggør at disse landes klubber kan/vil afvikle kampe i Qatar på ugentlig basis.
VM tager vel godt og vel en måned at afvikle, og så star Qatar med 7-8 stadions med en kapacitet på 60-100.000, som formentlig alligevel vil blive revet ned, eller gå i forfald. Jeg synes det er skræmmende at de vælger at formidle deres penge på den måde!
Fodbold-VM 2022 i Qatar
Jeg er dybt uenig! Fodbold er hvor pengene er og er der noget de har derude er det penge. De gør det fordi de kan! De ender med flere syge købt som det vi har set på det seneste med fx Eto (dog ikke til Qatar)... Så fodbolden er på vej derover. Så det slet ikke korrekt imo...
// KD
Selvfølgelig kan de få en pro liga. Det handler som KD siger, blot om penge. De kan bygge stadioner med A/C, så er det vel også muligt at bygge træningsanlæg med lignende.
Varmen er obv ikke det største problem hvis man har monies nok til at bygge aircon, men jeg har ingen ide om hvordan de har tænkt sig at finde 400-500.000 der kan fylde de stadions weekend efter weekend. Wiki siger 1.6 mill i hele landet. 600.000 indiske gæstearbejdere der ikke har penge til at gå til fodbold, en halv million kvinder, hvoraf de fleste af dem sikkert ikke får lov til at gå ud uden en mand. GL med det imo.
Det er jeg godt klar over, men jeg synes ikke at man "bare lige" flytte fodboldindustrien væk fra Europa.
Det kan godt være de har mange penge, men hvad så med den historie der er i fodbolden, og alle de storklubber der har base i Europa. Turneringer som CL er ikke mulige at få op og stå derovre, fordi der netop stort set kun er Qatar der har råd til alle de omkostninger der er forbundet med det.
Nu røg Samuel Eto'o jo til Rusland, der er altså en kæmpestor forskel. Den russiske liga er meget mere sportslig attraktiv, da deres klubber kan kvalificere sig til CL og EL, og samtidig ikke er sindssygt langt væk fra Europa. Derovre må de så til gengæld leve med et noget koldere klima.
En liga i Qatar vil imo KUN handle om penge, og I kan sgu ikke bilde mig ind at klubfølelsen og fanbasen lige pludselig er den samme for 12 nyetablerede klubber i et land far away, som den er for europæiske klubber med +100 år på bagen. Der er jo en grund til at de største stjerner fra alle verdens kontinenter søger mod Europa for at spille fodbold. Det er vel også derfor at storinvestorerne fra Rusland, Indien, Thailand og Mellemøsten vælger at opkøbe europæiske klubber (Chelsea, Man. City, Malaga, Getafe osv. osv.)
Og at Qatar har skillingerne til at gennemføre et projekt på den her størrelse betyder jo ikke at de nærliggende lande også har, og det ville det kræve hvis en liga i Qatar skal have succes, da de skal kunne skabe en tilskuerattraktiv turnering udeover en hjemlig liga.
Lige nu er Qatar i gruppe med lande som NZ og Australien i VM-kvalifikationen, og de asiatiske/mellemøstlige VM-grupper er noget af det mest uinteressante fodboldverdenen længe har set. Hvem fanden gider se kampe mellem Oman og Irak?
Og selvom det skulle lykkes at etablere en liga, så vil den alligevel udelukkende bestå af udenlandske spillere. Der er slet ikke en befolkningsbase i Qatar til at deres landshold nogensinde vil kunne vinde et VM, og det samme er tilfældet for alle de omkringliggende lande. De eneste landshold der kan vinde et VM er dem fra Europa og Sydamerika. Qatar ville formentlig aldrig nogensinde kunne kvalificere sig til et VM, var det ikke for deres værtsskab i 2022. At de får et par fodboldbaner i landet gør jo ikke deres opland større, de er stadig så langt efter alle andre lande både facilitetsmæssigt og i antal, så de helt store fodboldnationer og fodboldspillere vil formentlig aldrig nogensinde sætte deres ben i en liga i Qatar før de har rundet de 30, og kører på sidste kapitel karrieremæssigt og indtjeningsmæssigt. (Ligesom tilfældet er med Eto'o btw)
JesperA skrev:
Det kan godt være de har mange penge, men hvad så med den historie der er i fodbolden, og alle de storklubber der har base i Europa. Turneringer som CL er ikke mulige at få op og stå derovre, fordi der netop stort set kun er Qatar der har råd til alle de omkostninger der er forbundet med det.
De lande tættest på Qatar er Saudi, Bahrain og UAE, så det er ikke penge der mangler i området. Bortset fra det, er jeg enig i resten af din post.
Jeg er helt enig med JesperA. Det er jo direkte ulækkert, at have så mange penge, og så bruge dem på noget så latterligt som fodbold. De kunne gøre en kæmpe forskel - i stedet vælger de at lave stadions med aircondition (nogen der har hørt om det der global warming?)
Så snakker folk om at vi skal passe på klimaet, mens Qatar bygger alt det her, inkl. aircondition, bare for at rive det meste ned når VM er slut...
Tænk hvor meget godt i verden de ressourcer i stedet kunne være brugt på.
Jeg puker...
But the show must go on...
I glemmer helt alle de penge de kommer til at tjene på det her i fremtiden plus at det her skaber vækst i landet, som intet andet frem til 2022 og pengene forsvinder jo ikke. De hyrer jo egne arkitekter osv, så de skaber egentligt bare vækst! I mine øjne et så vigtigt skridt for fodbolden og i kan finde mig i Qatar i 2022.
@coolkjaer - svag jantelov jeg fornemmer?
@mrcharming?
??? hvordan kan du nogensinde få koblet den kommentar sammen med jante?
Den måde de bruger deres penge på? Det skal de da fuldstændigt selv styre. Og hvis man konstant skulle tænke på det der, så ville alle da først brække sig.
Den der med janteloven er så far fetched. Omg, den bliver efterhånden slynget ud, hver gang folk stiller spørmåsltegn ved et eller andet.
Selvfølgelig skal de da styre, hvad de bruger deres penge på selv.....men skal vi bare klappe i hænderne regardless??
Jeg vil ikke det dømme eller noget, men er det ikke relevant at stille spørgsmålstegn ved, at der fyres milliarder efter stadions med AC?
mrcharming, hvad kan jeg tillade at ytre min holdning om?
Altså det er i orden, jeg siger at det er forkasteligt, at Horsens kommune har brugt millioner på et nyt fodboldstadion, fordi de penge på en måde også er en del af mine penge? Jeg har også lov til at ytre mig om EUs forbrug, da DK og dermed mig er en del af det?
Men når det kommer til alt andet, så kan jeg ikke ytre mig uden du har lov til at trække jantekortet?
Jeg kan ikke sige noget om USAs militærebudget eller når min kammerat køber en peak-trøje til 1600 kr. kan jeg ikke sige det er dumt at betale så meget for mærket?
Okay lad os i stedet arbejde lidt på at relatere det her til Danmark. Lad os for sjov prøve at sige at Danmark, Sverige og Norge havde fået rettighederne til det her event, så ville det være noget som ville gavne Danmark betydeligt. Det ville blive en kostbar affære at bygge stadions og generelt bare afholde eventet, men så overvej hvor mange arbejdspladser det ville skaffe og hvor meget værdi det ville tilføre de skandinaviske lande. Denne værdi er især vigtig for et mellemøstligt land, som ikke har det bedste image i verden!
Men hvor mange vil komme til Qatar for at se fodbold, når VM er overstået er mit store spørgsmål. Landet er jo ligefrem ikke mangebefolket, billetterne bliver måske rimelig dyre?
Ergo der vil jo ingen tilskuere være på stadion, og hvad så når oilen slipper op?
Hvor skal pengene så komme fra.
Man skal 100% lave et fundament omkring en klub hvordan man sikre sig pengene kommer fra i fremtiden.
Det er jo netop det Qatar prøver, at besvare ved det her event. Et VM er noget af det største indenfor branding, som man overhovedet kan få til sit land. Alles øjne vil være rettet mod Qatar under VM og også op til! Dette skal de nok bruge til at vise hvorfor landet er et attraktivt turistland, hvilket må siges at være deres mål for indtægt når olien slipper op. Desuden kan jeg sagtens se fodbolden ændre sig drastisk i løbet af de næste par år, da springet fra storklubberne til midterklubberne er for stort. Jeg tror på at der vil blive lanceret en ny liga i løbet af et årti, hvor storholdene kan spille imod hinanden!