Forsikrings spørgsmål

#1| 0

Kære PN


Jeg står i en ret mærkelig situation. 

Jeg købte en ny elcykel for et par uger siden. Lørdag får jeg en SMS om at den er klar til afhentning i butikken, mandag går jeg derned for at afhente, men det viser sig så at butikken er brændt ned i løbet af søndag.

Den information jeg har fået fra butikken er at jeg skal tage fat i mit forsikringsselskab, men det kan vel aldrig være mit eget forsikring selskab det skal dække for en skade på et produkt jeg endnu ikke har modtaget?


Pengene blev trukket på min konto mandag morgen.



Håber det er en forsikringskyndig som kan give et godt råd.

Vh. Martin 

27-05-2022 12:14 #2| 2

Hvis jeg ikke viste bedre så er det ejer der selv har futtet den af.

 

spændende at de trækker pengene efter at butikken er brændt ned....

 

du skal have det svar på skrift og så gøre indsigelse mod den transaktion hos din bank.....

Redigeret af Pumba d. 27-05-2022 12:15
27-05-2022 12:21 #3| 0
MartinHolmes skrev:

Kære PN

 

Jeg står i en ret mærkelig situation. 

Jeg købte en ny elcykel for et par uger siden. Lørdag får jeg en SMS om at den er klar til afhentning i butikken, mandag går jeg derned for at afhente, men det viser sig så at butikken er brændt ned i løbet af søndag.

Den information jeg har fået fra butikken er at jeg skal tage fat i mit forsikringsselskab, men det kan vel aldrig være mit eget forsikring selskab det skal dække for en skade på et produkt jeg endnu ikke har modtaget?

 

Pengene blev trukket på min konto mandag morgen.

 

 

Håber det er en forsikringskyndig som kan give et godt råd.

Vh. Martin 

 

Hvad siger dit forsikringsselskab? Hvis det er butikken på holmbladsgade/amager, så ville jeg nok lige give den et par dage og så prøve at henvende mig igen, de plejer ihvertfald at være super søde og serviceminded, så kan næsten ikke forestille mig de prøver at tage røven på dig... Forsikringsmæssigt er jeg ikke klar over hvem der har ansvaret her, da det vel var din cykel lørdag som de blot opbevaret for dig..

 

27-05-2022 12:25 #4| 0

Hvis de trækker pengene lørdag, hvor den reelt var klar til afhentning, så overgår ejerskabet vel til dig der, også selvom transaktionen først rammer din netbank mandag.

 

Dermed ikke sagt at det ikke er deres forsikring der skal dække, men det kan forsikringsselskaberne vel klare indbyrdes. Uanset må du have fat i eget forsikringsselskab og checke sagen med dem.

Redigeret af Jensen d. 27-05-2022 12:25
27-05-2022 12:29 #5| 0
Pumba skrev:

Hvis jeg ikke viste bedre så er det ejer der selv har futtet den af.

  

  Hvis det er butikken på Holmbladsgade, så er det ret godt lavet at få en bilbrand på gaden til at gå over i ens forretning, samt risikere andre menneskers liv i etageejendommen. 

Måske cykelforretningen gerne havde været det foruden, men godt udgangspunkt at tro at de selv har futtet den af.

27-05-2022 12:33 #6| 2

Hmm, så skal alle onlinekøb da fremover bestilles til levering på hjemmeadressen, hvis man selv skal hæfte for varen før reelt modtaget den ved evt. brand det sted, hvor varen ellers kan hentes.

 

27-05-2022 12:34 #7| 0



Jensen skrev:

  Hvis det er butikken på Holmbladsgade, så er det ret godt lavet at få en bilbrand på gaden til at gå over i ens forretning, samt risikere andre menneskers liv i etageejendommen. 

Måske cykelforretningen gerne havde været det foruden, men godt udgangspunkt at tro at de selv har futtet den af.

 Det er den på Holmbladsgade og jeg tror bestemt heller ikke at de er ude på at snyde nogle.

Jeg giver mit forsikringsselskab et kald på mandag (de har lukket i dag)

 

27-05-2022 12:36 #8| 0
MartinHolmes skrev:



 Det er den på Holmbladsgade og jeg tror bestemt heller ikke at de er ude på at snyde nogle.

Jeg giver mit forsikringsselskab et kald på mandag (de har lukket i dag)

 

 

 Selvfølgelig irriterende hvis det rammer din egen selvrisiko, men svært at se du kunne have gjort noget anderledes.

27-05-2022 12:36 #9| 0
MartinHolmes skrev:



 Det er den på Holmbladsgade og jeg tror bestemt heller ikke at de er ude på at snyde nogle.

Jeg giver mit forsikringsselskab et kald på mandag (de har lukket i dag)

 

 

 Meld meget gerne tilbage, hvad der sker.

27-05-2022 12:40 #10| 0
Jensen skrev:

 

 Selvfølgelig irriterende hvis det rammer din egen selvrisiko, men svært at se du kunne have gjort noget anderledes.

 

 Meget… Samt at min indboforsikring kun dækker op til 12k på cykler og den koster markant mere end det. Men lad os se hvad forsikringsselskabet siger. I praksis har jeg vel stadig fortrydelsesret på mit køb.

27-05-2022 12:41 #11| 0
Hawkeye skrev:

 

 Meld meget gerne tilbage, hvad der sker.

 

 Will do

27-05-2022 12:45 #12| 0

MartinHolmes skrev:

 

 Meget… Samt at min indboforsikring kun dækker op til 12k på cykler og den koster markant mere end det. Men lad os se hvad forsikringsselskabet siger. I praksis har jeg vel stadig fortrydelsesret på mit køb.

 

Hvordan er cyklen bestilt ?
Online eller i en forretning.

Hvis du bestilt den online, så må beløbet først hæves når Fragtmanden har fået cyklen, eller du selv har hentet den

https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/2021/juni/betaling-ved-netsalg-du-ma-forst-trakke-pengene-nar-varen-er-afsendt-eller-afhentet/#:~:text=Forbrugerombudsmanden%20har%20p%C3%A5%20den....

Så hvis Online Så er du efter min erfaring i din gode ret til at bede forretningen refundere med det samme, eller også så laver du en indsigelse til din bank med ovenstående link.

Banken skal derefter straks og senest inden for 1 dag så vidt jeg husker udbetale til dig.

27-05-2022 12:57 #13| 0
pantherdk skrev:

MartinHolmes skrev:

 

Hvordan er cyklen bestilt ?
Online eller i en forretning.

Hvis du bestilt den online, så må beløbet først hæves når Fragtmanden har fået cyklen, eller du selv har hentet den

https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/2021/juni/betaling-ved-netsalg-du-ma-forst-trakke-pengene-nar-varen-er-afsendt-eller-afhentet/#:~:text=Forbrugerombudsmanden%20har%20p%C3%A5%20den....

Så hvis Online Så er du efter min erfaring i din gode ret til at bede forretningen refundere med det samme, eller også så laver du en indsigelse til din bank med ovenstående link.

Banken skal derefter straks og senest inden for 1 dag så vidt jeg husker udbetale til dig.

 

 Den er bestilt online.

Tak for link Panther, jeg forstår dog ikke helt denne passage; ”Det er imidlertid nødvendigt ved driften af en moderne e-handelsbutik, at betalingen trækkes, når varen er lagt klar til afhentning af enten fragtselskabet eller af kunden.”


Så de må gerne trække pengene når den er klar?

27-05-2022 13:01 #14| 1
MartinHolmes skrev:

 

 Den er bestilt online.

Tak for link Panther, jeg forstår dog ikke helt denne passage; ”Det er imidlertid nødvendigt ved driften af en moderne e-handelsbutik, at betalingen trækkes, når varen er lagt klar til afhentning af enten fragtselskabet eller af kunden.”

 

Så de må gerne trække pengene når den er klar?

 

Det var en fra Dansk handel der udtalte det.
Det han nok mente var at det normale for en netbutik er at de trække pengene når varen er pakket og i pakkeburet, da man ved buret hentes samme dag, og derfor betyder den del i praksis intet for slurtbrugeren

I din Case er den 99% sikker, har lært man ikke må sige 100%
Men jeg ville bede forretningen tilbageføre pengene med henvisning til ovenstående, og give dem 48 timer pga. branden.

Står pengene ikke på din konto lad os sige Onsdag kl. 12:00 Så laver du en indsigelse i banken.

27-05-2022 13:28 #15| 0

En træls situation. Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvem der får ret, men hvor længe skal en forhandler forventes at have en vare stående som "klar til afhentning", før han må trække pengene. Det ville give mening, hvis det var op til to uger (fortrydelsesret), hvor han så kan flytte det tilbage til forretningen.

27-05-2022 14:27 #16| 1
lilleclown skrev:

En træls situation. Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvem der får ret, men hvor længe skal en forhandler forventes at have en vare stående som "klar til afhentning", før han må trække pengene. Det ville give mening, hvis det var op til to uger (fortrydelsesret), hvor han så kan flytte det tilbage til forretningen.

 

 Fortrydelsrsretten gælder fra den dag du har modtaget varen.


I det her tilfælde er varen ikke modtaget som jeg ser det, og de har endda overtrådt reglerne ved at hæve pengene(en bagatel) men i det her tilfælde er det ikke okay.


 

27-05-2022 14:53 #17| 3

Som jeg læser det, har du købt cyklen online. Leveringen af cyklen til dig sker først, når den er i din (købers) besiddelse jf. købelovens §73. Her bærer sælger risikoen for varens hændelige undergang, indtil levering har fundet sted og derfor burde du kunne få dine penge tilbage.

27-05-2022 22:29 #18| 3
hukse skrev:

Som jeg læser det, har du købt cyklen online. Leveringen af cyklen til dig sker først, når den er i din (købers) besiddelse jf. købelovens §73. Her bærer sælger risikoen for varens hændelige undergang, indtil levering har fundet sted og derfor burde du kunne få dine penge tilbage.

 

 Enig, hvis det er forbrugerkøb, er risikoen ikke gået over, da der ikke er sket levering.

OP skulle have hentet cyklen, så der skal vel henvises til købelovens § 17, stk. 1. § 17, stk. 2, gælder ikke i forbrugerkøb, jf. § 1a, stk. 2.

27-05-2022 23:53 #19| 0

Ingen levering, så er det ikke dit problem

28-05-2022 00:38 #20| 1

Nu er jeg jo fra det mørke Jylland, så måske jeg har misset noget. 
men jeg kunne da aldrig drømme om at betale for en cykel før jeg havde den i hånden. 
sparede du noget ved at betale på forhånd?

Eller var det planen de skulle sende den til dig ?

Det er nok bare mig der er blevet gammel og ikke kan følge med , men hvis du skal have et par bukser, en ny barbermaskine eller hvad nu. 
betaler du så hjemmefra og siger du kommer og henter på fredag , agtigt ? 
Er det fordi det er en cykelhandler der ingen cykler har i butikken der først skal have bestilt den hjem ?



Redigeret af lukyluke d. 28-05-2022 00:47
28-05-2022 00:59 #21| 0
lukyluke skrev:

Nu er jeg jo fra det mørke Jylland, så måske jeg har misset noget. 
men jeg kunne da aldrig drømme om at betale for en cykel før jeg havde den i hånden. 
sparede du noget ved at betale på forhånd?

Eller var det planen de skulle sende den til dig ?

Det er nok bare mig der er blevet gammel og ikke kan følge med , men hvis du skal have et par bukser, en ny barbermaskine eller hvad nu. 
betaler du så hjemmefra og siger du kommer og henter på fredag , agtigt ? 
Er det fordi det er en cykelhandler der ingen cykler har i butikken der først skal have bestilt den hjem ?

 

 

 

Højst sandsynligt en bestillingsvare. 

 

Før vi indførte betaling/depositum på bestillingsvarer i min butik/kæde, havde vi en afhentningsprocent på under 60%. Efter betalingsindførsel steg den sjovt nok til 100 :)

28-05-2022 09:13 #22| 0

Generelt Hvis man skal købe seng, cykler eller ander i en fysisk butik, så gå i d og køb det online, man står langt bedre med fortrydelseretten online.

Brug et Mastercard hvis Muligt, så står

Man også bedre hvis fx. Butikken går konkurs. Så refundere Mastercard pengene hvis jeg husker rigtig.


28-05-2022 14:06 #23| 0
lukyluke skrev:

Nu er jeg jo fra det mørke Jylland, så måske jeg har misset noget. 
men jeg kunne da aldrig drømme om at betale for en cykel før jeg havde den i hånden. 
sparede du noget ved at betale på forhånd?

Eller var det planen de skulle sende den til dig ?

Det er nok bare mig der er blevet gammel og ikke kan følge med , men hvis du skal have et par bukser, en ny barbermaskine eller hvad nu. 
betaler du så hjemmefra og siger du kommer og henter på fredag , agtigt ? 
Er det fordi det er en cykelhandler der ingen cykler har i butikken der først skal have bestilt den hjem ?

 

 

 Jeg har ikke betalt på forhånd, men beløbet blev reserveret på min konto ved bestilling hvilket er rimelig standard ved online handler. Problemet er så er at butikken trak pengene mandag morgen før jeg havde fået udleveret cyklen hvilket de ikke må.

 

Redigeret af MartinHolmes d. 28-05-2022 14:08
29-05-2022 00:59 #24| 0
henry skrev:

 

 Enig, hvis det er forbrugerkøb, er risikoen ikke gået over, da der ikke er sket levering.

OP skulle have hentet cyklen, så der skal vel henvises til købelovens § 17, stk. 1. § 17, stk. 2, gælder ikke i forbrugerkøb, jf. § 1a, stk. 2.

 Hvad så hvis man køber vin en primeur (forsalg) med levering om et halvt år?

 

29-05-2022 03:24 #25| 0

Jeg tror cykelforhandleren/reparatøren forveksler 2 forskellige lovgivninger:

 

1: https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/virksomheder/virksomheder/skader-paa-varen/?rn=23682

 

"Det er vigtigt, at du har styr på varer, du opbevarer eller reparerer. Er du skyld i, at varen forsvinder eller bliver skadet, kan du blive erstatningsansvarlig."

 

Og:

 

"Kunden har ikke krav på erstatning for skader, som du ikke er skyld i. Det kan fx være skader, der opstår under indbrud eller brand. I de situationer vil det normalt være kundens egen forsikring, der dækker tabet. Det kan fx være en cykel, der bliver stjålet fra dit aflåste baglokale, mens du har den til reparation"

 

Her tror cykelforhandleren at han "opbevarer" din nye cykel. Men det gælder, kun i forbindelse med en indleveret "vare" til reparation.

 

Og her er markedsføringsloven:

 

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hvad-gaelder/markedsfoeringsloven/webshopguide/efter-salget/

 

"HVORNÅR ER VAREN LEVERET?

 

En vare er leveret, når kunden har fået den i sin besiddelse. Dvs. når den er leveret til kundens adresse, eller kunden har hentet den på posthuset, i butikken eller lignende.Levering er ikke sket, når varen er afleveret i en pakkeautomat, på posthuset eller i en forretning. I disse tilfælde sker leveringen først, når kunden henter den."

 

Så jeg ville sende cykelforhandleren linket til forbrugerombudsmanden og kræve pengene tilbage, da du ikke har modtaget varen. Og ellers: Indsigelsessag hos banken, som flere andre skriver.

Så d.v.s.

 

- Cykler indleveret til reparation, som er brændt eller f.eks. stjålet, skal dækkes via kundernes egne forsikringer.

 

- Nye cykler, som ikke er udleveret til kunden, er dækket af cykelforhandlerens forsikring og pengene må ikke trækkes hos kunden. Er de det, skal beløbet tilbagebetales.


Redigeret af OnkelAqua d. 29-05-2022 03:50
29-05-2022 03:49 #26| 0

.

Redigeret af OnkelAqua d. 29-05-2022 03:49
29-05-2022 08:03 #27| 0

Uden at kende nogen som helst lovgivning, så lyder det mærkeligt hvis det er et spørgsmål mellem dig og din forsikring. Du har jo ikke en gang modtaget varen eller betalt, så er det jo heller ikke din vare?! :D

 

Hvad hvis du aldrig afhentede og butikken ikke var brændt? I øvrigt kender jeg også cykelhandleren i Holmbladsgade og jeg tvivler på de vil fuske nogen, de virker 100% i orden.

29-05-2022 08:40 #28| 0
Jensen skrev:

 Hvad så hvis man køber vin en primeur (forsalg) med levering om et halvt år?

 

 

 Det kan jeg ikke svare på.

Jeg ved ikke, om der er noget i aftalen, der fører til et andet resultat end udgangspunktet i den danske købelov.

29-05-2022 08:58 #29| 0
kaffekanden skrev:

Uden at kende nogen som helst lovgivning, så lyder det mærkeligt hvis det er et spørgsmål mellem dig og din forsikring. Du har jo ikke en gang modtaget varen eller betalt, så er det jo heller ikke din vare?! :D

 

Hvad hvis du aldrig afhentede og butikken ikke var brændt? I øvrigt kender jeg også cykelhandleren i Holmbladsgade og jeg tvivler på de vil fuske nogen, de virker 100% i orden.

 

 Ud fra deres hjemmeside virker det på mig heller ikke som om de vil fuske, de er selvfølgelig chokerede over situationen..

 

De skriver godt nok det med at kunderne skal henvende sig til deres forsikringsselskab, og evt. derefter sende info til dem, og derfra er deres leverandør og forsikringsselskab med inde over.

Så mon ikke det er noget  med forsikringsselskaberne tager den indbyrdes derfra.

 

 

29-05-2022 09:08 #30| 0
Hawkeye skrev:

 

 Ud fra deres hjemmeside virker det på mig heller ikke som om de vil fuske, de er selvfølgelig chokerede over situationen..

 

De skriver godt nok det med at kunderne skal henvende sig til deres forsikringsselskab, og evt. derefter sende info til dem, og derfra er deres leverandør og forsikringsselskab med inde over.

Så mon ikke det er noget  med forsikringsselskaberne tager den indbyrdes derfra.

 

 

 

 Nej forsikringsselskaberne skal ikke belemres...

 

IKKE udleverede nye købte cykler der er brændt og hvor der er hævet for dem via online handel der skal bare betales tilbage mandag.

 

sådan er reglerne og det er ulovligt andet.

 

udermere rissikere de at miste deres betalingsaftale hvis de ikke gør det.

 

29-05-2022 09:29 #31| 0
pantherdk skrev:

 

 Nej forsikringsselskaberne skal ikke belemres...

 

IKKE udleverede nye købte cykler der er brændt og hvor der er hævet for dem via online handel der skal bare betales tilbage mandag.

 

sådan er reglerne og det er ulovligt andet.

 

udermere rissikere de at miste deres betalingsaftale hvis de ikke gør det.

 

 

 OK.

 

Blander mig ikke mere.

 

29-05-2022 12:28 #32| 0

Obs der kan gælde særlige regler hvis der er tale om en ikke lagerhylde vare, dvs. en vare der er produceret særligt til dig og evt efter specifikke instrukser fra dig - her gælder reglen om betaling ved levering ikke. Dette angiver butikken selv fx Christiana cykler til at være.
Så nævner de også betaling forud ved fjernlagersalg, jeg vil dog mene det er en usaglig grund til forudbetaling medmindre varen fremsendes direkte til dig og ikke skal via butikken.

29-05-2022 16:07 #33| 0
HestenTonny skrev:

Obs der kan gælde særlige regler hvis der er tale om en ikke lagerhylde vare, dvs. en vare der er produceret særligt til dig og evt efter specifikke instrukser fra dig - her gælder reglen om betaling ved levering ikke. Dette angiver butikken selv fx Christiana cykler til at være.
Så nævner de også betaling forud ved fjernlagersalg, jeg vil dog mene det er en usaglig grund til forudbetaling medmindre varen fremsendes direkte til dig og ikke skal via butikken.

 Det er en helt standard cykel, som de dog skulle bestille hjem da de ikke havde flere på lager.


Jeg har givet dem til tirsdag kl. 12 til at overføre penge tilbage ellers tager jeg fat i min bank. 

 

29-05-2022 16:44 #34| 0
MartinHolmes skrev:

 

Jeg har givet dem til tirsdag kl. 12 til at overføre penge tilbage ellers tager jeg fat i min bank. 

 

 

 Ja og det er vigtigt at du har det svar på skrift (at de enten ikke svare eller nægter) så du kan lave en "bedre" indsigelse mod betalingen.

29-05-2022 16:49 #35| 1
Pumba skrev:

 

 Ja og det er vigtigt at du har det svar på skrift (at de enten ikke svare eller nægter) så du kan lave en "bedre" indsigelse mod betalingen.

 

 Egentligt ikke fordi problem stillingen her er ret simpel og det er op til forretningen at bevise de har handlet korrekt.

 

Som betalingstager står man over for forbrugerne RIGTIGT dårligt hvis man ikke har styr på shit shit når det drejer sig om visa og mastercard betalinger.

Reglerne er MEGET klare og der er ingen bøjninger i dem.

Banken skal udbetales såfremt de får en indsigelse og man er blevet hævet uretmæssigt.


Det et helvede for betalingsmodtagere

30-05-2022 10:42 #36| 0
pantherdk skrev:

 

 Egentligt ikke fordi problem stillingen her er ret simpel og det er op til forretningen at bevise de har handlet korrekt.

 

Som betalingstager står man over for forbrugerne RIGTIGT dårligt hvis man ikke har styr på shit shit når det drejer sig om visa og mastercard betalinger.

Reglerne er MEGET klare og der er ingen bøjninger i dem.

Banken skal udbetales såfremt de får en indsigelse og man er blevet hævet uretmæssigt.

 

Det et helvede for betalingsmodtagere

 

 Helt enig, jeg ved bare at jeg (Nykredit kunde) blev bedt om at vise / bevise at jeg selv havde forsøgt at løse sagen og selskabet "nægtede"......

30-05-2022 11:25 #37| 0
Pumba skrev:

 

 Helt enig, jeg ved bare at jeg (Nykredit kunde) blev bedt om at vise / bevise at jeg selv havde forsøgt at løse sagen og selskabet "nægtede"......

 

 Det jeg også prøvet med danske bank.

Bad dem læse op på reglerne og hvis de var uenige i min forespørgelse så kunne vi tage dem med finanstilsynet..

 

24 timer sener prnge udbetalt

31-05-2022 12:19 #38| 0

@OP update?

31-05-2022 13:38 #39| 0
Pumba skrev:

@OP update?

 

 Har sendt indsigelse til min bank nu, da jeg ingen respons fra butikken har fået udover at jeg skal kontakte mit eget forsikringsselskab.

02-06-2022 18:03 #40| 0

Har banken tilbageført dine penge?

02-06-2022 18:19 #41| 0
kaj666 skrev:

Har banken tilbageført dine penge?

 Ja, mens de undersøger om jeg har ret i min indsigelse, hvilket jeg er ret sikker på jeg har. 

02-06-2022 19:35 #42| 0
MartinHolmes skrev:

 Ja, mens de undersøger om jeg har ret i min indsigelse, hvilket jeg er ret sikker på jeg har. 

 

 Du skal vende tilbage til banken og forklare dem at de har at udbetale pengene NU.
Du er udemærket godt klar over at hvis du ikke har ret så skal de betales tilbage.

Men ifølge reglerne SKAL de udbetale på baggrund af en underskrevet indsigelse da du samtidig har godkendt hvis du ikke har lavet en korrekt indsigelse så kan de tilbage føre den.

Det så typisk bank det der.

02-06-2022 19:36 #43| 0
pantherdk skrev:

 

 Du skal vende tilbage til banken og forklare dem at de har at udbetale pengene NU.
Du er udemærket godt klar over at hvis du ikke har ret så skal de betales tilbage.

Men ifølge reglerne SKAL de udbetale på baggrund af en underskrevet indsigelse da du samtidig har godkendt hvis du ikke har lavet en korrekt indsigelse så kan de tilbage føre den.

Det så typisk bank det der.

 De har tilbageført dem til mig

 

Redigeret af MartinHolmes d. 02-06-2022 19:37
02-06-2022 19:38 #44| 0
MartinHolmes skrev:

 De har tilbageført dem til mig

 

 

 Ja det læste jeg da helt forkert :)
Men ja du har selvf. ret.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar