Jeg tror cykelforhandleren/reparatøren forveksler 2 forskellige lovgivninger:
1: https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/virksomheder/virksomheder/skader-paa-varen/?rn=23682
"Det er vigtigt, at du har styr på varer, du opbevarer eller reparerer. Er du skyld i, at varen forsvinder eller bliver skadet, kan du blive erstatningsansvarlig."
Og:
"Kunden har ikke krav på erstatning for skader, som du ikke er skyld i. Det kan fx være skader, der opstår under indbrud eller brand. I de situationer vil det normalt være kundens egen forsikring, der dækker tabet. Det kan fx være en cykel, der bliver stjålet fra dit aflåste baglokale, mens du har den til reparation"
Her tror cykelforhandleren at han "opbevarer" din nye cykel. Men det gælder, kun i forbindelse med en indleveret "vare" til reparation.
Og her er markedsføringsloven:
https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hvad-gaelder/markedsfoeringsloven/webshopguide/efter-salget/
"HVORNÅR ER VAREN LEVERET?
En vare er leveret, når kunden har fået den i sin besiddelse. Dvs. når den er leveret til kundens adresse, eller kunden har hentet den på posthuset, i butikken eller lignende.Levering er ikke sket, når varen er afleveret i en pakkeautomat, på posthuset eller i en forretning. I disse tilfælde sker leveringen først, når kunden henter den."
Så jeg ville sende cykelforhandleren linket til forbrugerombudsmanden og kræve pengene tilbage, da du ikke har modtaget varen. Og ellers: Indsigelsessag hos banken, som flere andre skriver.
Så d.v.s.
- Cykler indleveret til reparation, som er brændt eller f.eks. stjålet, skal dækkes via kundernes egne forsikringer.
- Nye cykler, som ikke er udleveret til kunden, er dækket af cykelforhandlerens forsikring og pengene må ikke trækkes hos kunden. Er de det, skal beløbet tilbagebetales.
Redigeret af OnkelAqua d. 29-05-2022 03:50