Hej champs!
Jeg er i den lidt uheldige situation at være på dagpenge i øjeblikket. Men så har jeg kontaktet en ven fra handelsskole-tiden som har startet egen firma. Produktet han sælger er unikt og jeg tror meget på idéen.
Han er forholdsvis nystartet og har derfor ikke mulighed for at ansætte mig som account manager. Derimod vil han gerne ansætte mig via en freelance model hvor jeg udelukkende får provision. Det betyder at jeg skal efter et salg fakturere ham for den procentdel jeg nu engang får per salg. Dette betyder endvidere at jeg skal have et CVR-nr. Og bliver derved selvstændig.
Det eneste der holder mig lidt tilbage er at jeg ikke har nogen sikkerhed for fast indtægt per måned. Produktet er som sagt virkelig noget som jeg tror på og ville aldrig begive mig ud i sådan noget her hvis ikke jeg troede på projektet. Men man kan jo aldrig være sikker på at salgene vælter ind fra day 1.
Har I nogen idé om hvad man kan gøre for at sikre nogen form for fast indtægt her i starten? Kan der arrangeres noget specielt med A-kassen (HK) Nogle gode idéer ift. snak med banken eller noget helt tredje?
Freelance sælger - 100 % provision
Nej du kan ikke sikre dig en fast indtægt. Ville aldrig tage et sådant job da du vitterligt skal ligge 150 % indsats i det hele tiden uden garanti for nogen løn, hvilket giver en træls arbejdssituation i min verden. Jeg har været i branchen i 5 år og gider ikke tage et sådant job igen, så derfor søger jeg personligt i andre retninger.
Snak med A-kassen - der er nogle spegede regler, som betyder at du kan få delvis dagpenge i de måneder du ikke tjener noget eller kun tjener meget lidt. Men der er vist nok regler for om man må være CVR registreret, og det ikke er bierhverv.
Så snak med A-kassen om det.
Altså nu ved jeg godt den måske er liiiige på vippen MEN, da du nu skal arbejde for din gamle ven kunne følgende så ikke lade sig gøre.
Du starter som freelance sælger hos ham imens du er på dagpenge, du arbejder 1-3 mdr. finder ud af om det er noget for dig. Hvis du får nok salg igennem venter du med at fakturerer dem til efter "prøveperioden".
Altså får du ingen løn, men opsparer din løn.
Det er sikkert ikke helt lovligt, men man skal fanme være født på en spids kanyle hvis man får ondt i røven over det. Da du jo betaler din skat når du efterfølgende fakturere salget.
Du behøver ikke have eget CVR nr, har haft ansat nogle sælger på ren provision.
Der bliver blot lavet provision afregning hver måned, og så afregnet.
Grunden til at blive selvstændig er, hvis du ikke får kørepenge/firmabile, betalt telefon, it udstyr eller ligende.
Btw har god erfaring med ren provision - de dygtig kommer til at tjene meget, de dårlige siger selv op, fordi de ikke kan leve af det.
Tak for svarene. Keep em coming.
@ Ignardis
Regner med at vil tage udgangspunkt i hele Aarhus-egnen først og vil derfor ikke nødvendigvis være afhængig af en firmabil.
Kan man evt. få suppleret op med dagpenge hvis man lige skal have lidt starthjælp? nu tænker jeg selvfølgelig på hvis jeg blev ansat som sælger på ren provision.
Som sagt tror jeg 100 % på produktet men vil gerne have en vis sikkerhed i starten.
Pellez skrev:
Altså nu ved jeg godt den måske er liiiige på vippen MEN, da du nu skal arbejde for din gamle ven kunne følgende så ikke lade sig gøre.
Du starter som freelance sælger hos ham imens du er på dagpenge, du arbejder 1-3 mdr. finder ud af om det er noget for dig. Hvis du får nok salg igennem venter du med at fakturerer dem til efter "prøveperioden".
Det er sikkert ikke helt lovligt, men man skal fanme være født på en spids kanyle hvis man får ondt i røven over det. Da du jo betaler din skat når du efterfølgende fakturere salget.
Socialt bedrageri er selvfølgeligt helt acceptabelt - grænsende til legitimt - hvis bare man betaler skat af det arbejde, man har, mens man modtager sociale ydelser. Det siger da sig selv.
ved at hvis du starter som selvstændig og ikke tjener over et hvis beløb pr mdr får du 5000kr pr mdr f.eks i kolding området, ved dog ikke om det gælder alle byer osv.
Mener det er noget kommunen bestemmer, dog er jeg ikke 100% sikker.
1) Ring til a-kassen, det er dem der har styr på reglerne, og den rådgivning du får der vil formentlig være mere præcis og troværdig end den PN kan tilbyde (no offence). Desuden skal du uanset hvad møllen igennem med dem, når/hvis du påbegynder arbejdet, så du kan jo lige så godt varme dem op til ideen.
2) Når nu din ven ikke kan give dig en fast månedsløn, så kunne han da i det mindste tilbyde dig en ordning hvor du ikke behøver at oprette virksomhed osv. Altså hvor selve salgene går igennem hans virksomhed, og han så står for at udbetale din provisionsløn som almindelig indkomst. Det må alt andet lige gøre det lettere i forhold til a-kassen.
3) Lad være med at begive dig ud i socialt bedrageri. Det er noget fucking svineri, og det er i øvrigt ikke det værd, hvis du bliver opdaget.
Kan du ikke komme i praktik i den første måned? Det plejer A-kasserne da køre med..
Som der bliver skrevet, så kan du få lavet en virksomhedspraktik på 4 uger.
Men snak med din a-kasse om dine muligheder, de er der for det samme.
skizomick skrev:Pellez skrev:
Socialt bedrageri er selvfølgeligt helt acceptabelt - grænsende til legitimt - hvis bare man betaler skat af det arbejde, man har, mens man modtager sociale ydelser. Det siger da sig selv.
Dig og 9 andre sidder på spidse kanyler og har ondt i røven.
Her har manden en mulighed for rent faktisk at arbejde, hvis han ikke tør tage chancen sidder han stadigvæk på dagpenge.
Vi får flere skattekroner ligegyldigt om han tager det eller ej, hvis bare manden laver et salg.
Få congodildoen ud af røven og tag nogle chancer, hvis du bliver taget for det meget omfattende sociale bedrageri efterfølgende vil jeg vove at påstå at det maks kan give en bøde.
Synes sgu det er synd at lade denne chance gå spildt, hvis du vitterligt tror så meget på din vens produkt.
Du har vel ret til supperende dagpenge. Det vil sige at hvis du kun får løn for 8 timers arbejde, så får du resten suppleret op i form af dagpenge. Reglen gælder dog max ca. 30 uger mener jeg.