Garanti på brugt havetraktor?

#1| 0

Jeg har en bekendt som har købt en brugt havetraktor ved en forhandler. Havetraktoren var under et år gammel og næsten ikke brugt da han køber den.

 

Anden gang han slår græs med den går den i stykker og vil ikke køre mere. Han er selv mekaniker, men kan ikke umiddelbart finde fejlen selv, så han kontakter forhandleren. De siger at det er en ren der skal skiftes, hvilket han køber og skifter selv, men det hjalp ikke.

 

Så han kontakter forhandleren igen og får at vide at de skal have den ind på deres værksted hvilket de får.

 

De har haft den i 3 uger nu og har stadigvæk ikke fundet fejlen, men har skiftet nogle forskellige ting for at prøve at lave den, men det har ikke hjulpet.

 

Hvordan er hans rettigheder med garanti når den er købt brugt? Skal han betale for de ting de har prøvet at skifte som ikke har hjulpet? Og skal han overhovedet betale noget når han kun har haft den i 3-4 uger?

15-08-2019 17:47 #2| 0

Tror ikke forhandleren kan slippe udenom 1 års reklamationsret

 

Edit: Arbejder selv inde for branchen med Havetraktor og lignende, og vi kan så vidt jeg har forstået, ikke slippe udenom at skulle stille en garanti/reklamationsret.

 

Derfor det meste brugt sælges "privat" 

Redigeret af Gonginator d. 15-08-2019 17:48
15-08-2019 18:03 #3| 0
OP
Gonginator skrev:

Tror ikke forhandleren kan slippe udenom 1 års reklamationsret

 

Edit: Arbejder selv inde for branchen med Havetraktor og lignende, og vi kan så vidt jeg har forstået, ikke slippe udenom at skulle stille en garanti/reklamationsret.

 

Derfor det meste brugt sælges "privat" 

 

 Tak for svar, det siger jeg videre 😊

 

Ved du noget om med de ting de har skiftet som ikke har vist sig at være fejlen alligevel?

 


15-08-2019 20:19 #4| 0
Polen skrev:

 

 Tak for svar, det siger jeg videre

 

 

Personligt, ville vi aldrig fakturere kunden for de dele man har afprøvet at skifte. Den må stå for værkstedets egen regning. Jeg tænker de formentlig skifter tilbage til den originale hvis de kan se det ikke virker. Hvis kunden (berettiget) skal faktureres, er det kun for den/de reservedele som er defekte.

Det kunne lyde som om det er et gearkasse/hydrostat problem. Jeg kan godt forstå hvis det tager lidt ekstra tid da det kan være jævnt svært at lokalisere problemet. Men 3 uger er lang tid hvis de stadig ikke har et svar på hvor problemet er. Hvis problemet ligger i gearkasse/hydrostat, må værkstedet se om de kan reparere den, eller bide i det sure æble og få sat en ny på <- Det kan være der problemet ligger, da det er en udgift på nogen tusinde kroner for værkstedet.
15-08-2019 20:37 #5| 0
OP

Tak for svar, det vil jeg lige sige til ham 😁

 

Det skal siges at de ikke har faktureret ham for noget endnu udover den rem han selv skiftede. Han var bare nervøs for om de kune finde på at give ham en regning for alt den tid de har prøvet på at lokalisere fejlen og alle de dele de har prøvet med.

 

 

15-08-2019 21:05 #6| 0

2 års reklamationsret hvoraf de første 6 mdr gælder formodningsreglen/garanti uanset om varen er ny eller brugt. 

Så er fejlen ikke selvforskyldt, så ligger bevisbyrden efter 3 uger hos sælger, og din ven hæfter ikke for noget som helst, ej heller udskiftede dele. 

15-08-2019 21:13 #7| 0
OP

Han har været nede forbi forhandleren idag, de har fundet fejlen siger de.

 

Jeg fik ikke lige spurgt til hvad de har prøvet at skifte inden de fandt det, men det var åbenbart karburatoren der var i stykker, så de bestiller en ny

 

Men forhandleren sagde til ham at de kunne finde ud af noget med regeringen og han foreslog at de kunne betale halv halv for det de har skiftet og den tid de har brugt på det?

 

hvad siger i, er det fair, eller skal han nægte at betale?

 

 

 

 

Redigeret af Polen d. 15-08-2019 21:15
15-08-2019 21:15 #8| 1

Nægt at betale. Det er en garantisag.

16-08-2019 08:34 #9| 0

Lad være med at blande garanti og reklamationsret sammen. Garanti er noget forhandleren giver ekstraordinært, reklamationsretten er lovbestemt. 


Der er altid 2 års reklamationsret på fejl og mangler, der har været tilstede på købstidspunktet, når du køber en vare i en butik, bilforhandler eller lignende. De første 6 måneder har forhandleren bevisbyrden ift. om det er en fejl/mangel eller en skade forsaget af køber. Derfor skal din ven selvfølgelig ikke betale noget som helst i denne sag, medmindre han selv er skyld i fejlen, hvilket det bestemt ikke lyder som. 

 

Læs evt. i købeloven eller på forbrug.dk. 

16-08-2019 08:58 #10| 0

Han skal ikke betale, medmindre forhandler kan bevise kunden er skyld i problemet. Hvilket nok ikke er tilfældet for din ven. 

16-08-2019 09:32 #11| 0
OP

Han er typen der vedligeholder sine maskiner rigtig godt, og uddannet mekaniker, så jeg tror ikke det har været selvforskyldt uden at vide det med sikkerhed 😊

 

Jeg mener heller ikke at han skal betale noget, især ikke når maskinen ikke er ældre. 

 

Nen jeg har selv prøvet med en gammel veteran traktor jeg købte ved en forhandler der gik i stykker efter en måned, der endte jeg med at betale for de timer de brugte på at skifte en defekt dieselpumpe. 

16-08-2019 16:17 #12| 0
Polen skrev:

De siger at det er en ren der skal skiftes, hvilket han køber og skifter selv, men det hjalp ikke.

 

 Nu må du bestemme dig: Var det en havetraktor eller julemandens kane der var i stykker?

 

16-08-2019 17:24 #13| 0
Moderator
clrawe skrev:

 Nu må du bestemme dig: Var det en havetraktor eller julemandens kane der var i stykker?

 

 

 Jeg lo! 😁

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar