Generere tilfældige tal med procentvis fordeling i excel?

#1| 0

Hej derude.

Nu har jeg virkelig brug for excel teknikerne.

Jeg er ved at lave en simulering i et excel ark. Jeg skal simulerer kast med to grise (kaste grise). Jeg har givet hver position et tal, og skal så simulerer det tal. Til simulering af terninger og mønter kan man bruge =slumpmellem funktionen. Nu vil jeg dog gerne have tilfældige tal, men hvor fordelingen af tal hedder noget i retning af 35% til 1, 30% til 2, etc. Det vil altså sige at 35% af gangene, hvor den generer et tal, skal det være et 1-tal.

Problemet med slumpmellem er at funktionen giver et tilfældigt tal, men der er ikke jævn sandsynlighed for at grisen lander på snuden, som på den ene side.

Nogen bud?

Mvh. Troels

PS: Hvis nogen ved hvad TÆL.HVISER funktionen hedder i geogebra, så kan jeg også lave simuleringen i geogebra i stedet for.



Redigeret af stens888 d. 11-02-2016 10:33
11-02-2016 12:16 #2| 0

Kan dette måske hjælpe? :-) https://support.office.com/en-US/article/Introduction-to-Monte-Carlo-simulation-64C0BA99-752A-4FA8-BBD3-4450D8DB16F1

11-02-2016 12:36 #3| 0

Du kan godt bruge slump-funktionen.


Fx Skriver du i Søjle A, de sandsynligheder du ønsker for udfald.
I Søjle B skriver du så =slump()*A1
Et andet sted skriver du så =maks(B1:B...)
Hvis det skal være fancy kan du i søjle C skrive hvad udfaldene hedder, og derefter lave et =LOPSLAG("et andet sted";A1:C3;3;FALSK), så får du udfaldet skrevet.


Herefter kan du trykke på F9 for at få et nyt udfald

11-02-2016 12:39 #4| 0

11-02-2016 12:51 #5| 0
Klaphat skrev:

Hej Klaphat.

Jeg har lidt svært ved at forstå hvad jeg skal skrive:

Der er tidligere regnet sandsynligheder ud for forskellige hændelser i kaste grise spillet. På billedet jeg har vedlagt ved jeg ikke hvordan jeg skal få dem overført ind i min slump funktion. Hver hændelse har et nummer, så det må ikke være decimal tal.






11-02-2016 16:54 #6| 1

Nu er mit Excel på engelsk, men jeg tror jeg vil løse det som følger:

- Lav en kolonne med akkumulerede sandsynligheder (kolonne C i mit billede), så den akkumulerede sandsynlighed er mellem 0 og 1.

- For hver gris laver du en kolonne med rand()-værdier (slump() på dansk Excel) - kolonne E og F i mit billede.

- Derefter laver du en kolonne for hver gris, hvor du via IF-sætninger finder ud af, hvad grisens rand()-værdi svarer til i slag - kolonne H og I i mit billede. Min formel for Gris 2 i række to hedder: =IF(F2<$C$2;$A$2;IF(F2<$C$3;$A$3;IF(F2<$C$4;$A$4;IF(F2<$C$5;$A$5;IF(F2<$C$6;$A$6;$A$7)))))


11-02-2016 18:30 #7| 0

Har du fået det løst?

11-02-2016 21:48 #8| 0

Det er vel bare at sætte en "slumpmellem" til et tal mellem 1 og 100. udenom smider du en "hvis" som spørger om tallet er mellem 1 og 30, så 1, hvis den er mellem 31 og 50, så 2. Osv.

11-02-2016 23:27 #9| 0

En kombination af dit svar @klaphat og dit @siimon gav løsningen. Jeg har lavet en lidt mere avanceret funktion end hermods løsning. Så jeg fik det løst og har lavet 5000 kast med de to grise, som giver mig lige præcis det jeg gerne vil have. Så tak for hjælpen!

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar