Hej alle,
Jeg er kommet i en situation ( eller rettere , min søster er ) som jeg godt kunne bruge et par kloge indspark til .
Situationen er den at jeg idag er oppe og spise hos min mor og søster og vi sidder og snakker lidt løst og fast om alt mulig . Vi kommer så til at snakke om min søsters skolegang , hvoraf problemet stammer fra . Min søster ( Er igang med 2.g på gym) har netop været til matematik terminsprøve idag , som var gået alt andet end godt . Hun følte sig ret sikker på at få enten -3 eller 00 , da hun stort set ikke kunne besvare en eneste opgave . Jeg spørg derefter hvordan hendes karakter ellers har været , hvor hun så har fået 00 i begge standpunkts karaktere i år ( En i september og en i februar vidst nok ) . Min søster fik da hun startede på gymnasiet konstateret talblindhed ( det havde et eller andet fint ord jeg ikke lige kan huske), så dvs. hun er gået gennem folkeskolen + 10'ende klasse , uden rigtig at have fattet noget som helst matematik . Det burde selvfølgelig været blevet konstateret langt tidligere , men af uforklarlige årsager er det altså ikke blevet det . Siden hun fik konstateret det på gymnasiet , har hun haft tilknyttet en hjælpelærer til matematik , hvilket desværre ikke har hjulpet meget jævnfør hendes årskaraktere. Problemet er at en del af de uddannelser hun gerne vil søge ind på , kræver matematik b niveau bestået . Hun har selvsagt brugt rigtig meget tid på lektie læsning derhjemme , og alt undervisning med ekstra lærer har været i andre timer end matematik timerne , da læreren ikke har ville ha at hun har været fraværende under disse . Jeg sad og kiggede en del af hendes opgaver igennem hun har afleveret i løbet af året , og der var selvfølgelig en del fejl , men der var ligeledes mange flueben i opgaverne. Så de opgaver hun har haft med hjemme og haft masser af tid til at løse , har hun altså kunne klare sig igennem , med meget besvær dog. Nogle få af deres afleveringer har hun ikke lavet , da disse simpelthen har været for svære for hende , hvilket hun også har oplyst til læren . Hendes fravær er ligeledes ikke specielt højt , hun har misset 8/89 undervisnings timer, hvoraf 50% af dette stammer fra en uge med influenza hvor der var lagt ekstra matematik på skemaet .
Det var lidt generelt som jeg sys folk bør vide for den egentlige problemstilling kommer .
Problemet er selvsagt at det er vigtigt for min søster at få det skide 2-tal for at kunne bestå matematik på b-niveau. Min søster har derfor spurgt sin lærer efter hendes sidste standpunkt karakter ( 00 ) , hvad der skulle til for at få 02 , hvorefter læren svarer at det kan hun ikke få , da han ved hun ikke ville kunne få det til en eksamen . Det er selvfølgelig noget der virkelig bringer mit pis i kog , og jeg er virkelig harm over sådan en udmelding . Det er i hvert fald den suverænt dårligste måde at motivere en elev , efter min mening . Man kan så sige at hun desværre ved at aflevere en dårlig termins prøve idag , tildels har bevist ham ret , men jeg mener stadig det er helt forkert at sige sådan noget . Min søster føler virkelig at læreren bare ikke bryder sig om hende ( Kliche , i know ) , hvilket også lidt kan ses ud fra hendes karaktere sidste år i matematik , hvor hun havde en anden lærer . Her fik hun hhv. 2 og 4 i mundtlig og skriftlig , i standpunkts karakter .
Da hverken min mor eller hendes far ( Vi har kun samme mor ) er specielt stærke til at argumentere , sagde jeg til min mor at jeg gerne ville ringe op til skolelederen imorgen og hører om det virkelig kunne være rigtigt at deres lærere , har en sådan mening om en elev . Det er ligesom her jeg gerne vil søge nogle råd om what to say , and what not say . Og om det overhovedet kan hjælp noget ? Jeg føler virkelig bare det er uretfærdigt med de standpunkts karakter , især hendes afleverede opgaver i betragtning , som , som minimum burde kunne give hende et 02 . Læren har iøvrigt skrevet noget lignende dette på en af hendes opgaver " Det er godt du aflevere noget du selv har lavet , det lærer du af . " I min søsters klasse er der 3 som er dårlige til matematik , som så ofte sidder og hjælper hinanden med opgaverne . Dette er læren informeret omkring , så jeg er rimelig pas på denne kommentar . Hvis han mener hun ikke selv har lavet de andre afleveringer hun har afleveret , SKAL læren vel give hende -3 og en advarsel for plagiat ? Eller er jeg helt wrong her .
Jeg tror det var alt , hvis folk har andre spørgsmål er i velkommen til at fyre løs . Beklager hvis det er langt og rodet , jeg håber dog folk kan få hakket sig igennem :-) Jeg håber på nogle gode råd , jeg kan bruge :-)
Gode råd søges til en lidt træls situation ( Semi lang )
Ked af at sige det, men hendes lærer er spot on.
Hvis han vurderer hun vil få 00 til eksamen, skal han give hende 02 i årskarekter, uanset hvor meget hun skal bruge det fremadrettet.
Og hvorfor kan du ikke selv klage, hvis man er gammel nok til at gå på gymnasiet er man også gammel nok til selv at styre klager mm.
Øh, forstår ikke problemet?
Hun er ikke god nok til matematik, så dumper man?
Har hun ikke evnerne til at bestå matematik, må hun vælge en uddannelse, der ikke kræver det. Den er vel ikke længere.
Prøver lige igen en anelse mere konstruktivt.
Jeg synes det er en smule underligt, at man har niveauet til at dumpe matematik, men så vil klage over det.
Generelt er årskarakterer helt af helvedes til, og bliver ofte bedømt af lærere der ikke engang aner hvem fanden du er. Fx har jeg præsteret at få et 7 tal i årskarakter, hvor jeg havde været til undervisningen ca. 50% af de timer, og ALDRIG sagt et ord da jeg endelig var der.
Denne lærer derimod, virker jo til at vide hvem hun er, og samtidigt vide hun er ekstremt dårlig til matematik. (Helt ærligt, hvis man er talblind, og ikke kan sin matematik, så får man vel 00?).
Jeg kender fint til flere der har samme problemer som din søster, min kæreste privatunderviser selv i matematik et par gange om ugen, og der er mange af de unge mennesker der virkelig er blanke på det fag.
Som regel er der fremgang at spore hos eleverne hun underviser, og de plejer at ryge et karaktertrin eller to op, efter nogle måneder.
Måske en anden hjælpelærer kunne gøre processen for hende lidt bedre.
Lyder skod.
Der er jo en grund til at der kræves et bestået Mat B på de udd. der må nok forventes en form for matematik. Med så store problemer som det lyder til vil hun få store problemer i de fag, og der bliver ihvertfald ikke ventet på hende.
Så mon ikke det var en ide at bruge et år efter gymnasiet på først at læse Mat C og derefter Mat B på VUC som enkelt fag. På den måde burde hun ihvertfald have tid nok til at blive god til matematik.
Hvis din søster er diagnosticeret med dyskalkuli (det fine ord for talblindhed), så kan hun sandsynligvis søge om ekstra tid - og muligvis støtteperson - til sine skriftlige prøver.
Det kan man i hvertfald i folkeskolen når man er diagnosticeret med dysleksi (ordblindhed).
Der er lovgivning i Danmark, der skal sikre, at folk med diagnosticerede handicaps får de relevante hjælpemidler til at gennemføre første ungdomsuddannelse og evt. videregående uddannelser.
Dysleksi og Dyskalkuli er diagnosticerbare anerkendte handicaps og Mere tid er et relevant hjælpemiddel for afhjælpe følgerne af disse handicaps. Men det kræver, at din søster REELT er diagnosticeret med dyskalkuli af et anerkendt center - og ikke bare er testet af en random folkeskolelærer.
Jeg forstår udemærket OP's bekymring for sin søster, og det er da klart det virker uretfærdigt, i og med hun virkelig gør en indsats for at blive bedre.
Derfor forstår jeg heller ikke hvorfor der skulle være et problem i at tage kontakt til skolen og forklare problemet, især når i har beviser på hun rent faktisk har forbedret sig og afleveret sine ting + haft meget lavt fravær. Dette burde i sig selv burde være nok til at minimum få 02.
Årskarakteren burde afspejle din indsats i løbet af året, og hvis hun har arbejdet hårdt, burde hun belønnes.
Derudover er der flere uddannelser som kræver Mat B uden at have noget med Mat B at gøre, såsom Psykologi. :-)
Håber i finder en løsning, men husk for Guds skyld en positiv og god tone, og ikke stå og kaste med mudder som helt sikkert ikke vil hjælpe jeres sag! ;-)
Jeg forstår udemærket OP's bekymring for sin søster, og det er da klart det virker uretfærdigt, i og med hun virkelig gør en indsats for at blive bedre.
Derfor forstår jeg heller ikke hvorfor der skulle være et problem i at tage kontakt til skolen og forklare problemet, især når i har beviser på hun rent faktisk har forbedret sig og afleveret sine ting + haft meget lavt fravær. Dette burde i sig selv burde være nok til at minimum få 02.
Årskarakteren burde afspejle din indsats i løbet af året, og hvis hun har arbejdet hårdt, burde hun belønnes.
Derudover er der flere uddannelser som kræver Mat B uden at have noget med Mat B at gøre, såsom Psykologi. :-)
Håber i finder en løsning, men husk for Guds skyld en positiv og god tone, og ikke stå og kaste med mudder som helt sikkert ikke vil hjælpe jeres sag! ;-)
tuznelda skrev:
Hvis din søster er diagnosticeret med dyskalkuli (det fine ord for talblindhed), så kan hun sandsynligvis søge om ekstra tid - og muligvis støtteperson - til sine skriftlige prøver.
Det kan man i hvertfald i folkeskolen når man er diagnosticeret med dysleksi (ordblindhed).
Der er lovgivning i Danmark, der skal sikre, at folk med diagnosticerede handicaps får de relevante hjælpemidler til at gennemføre første ungdomsuddannelse og evt. videregående uddannelser.
Dysleksi og Dyskalkuli er diagnosticerbare anerkendte handicaps og Mere tid er et relevant hjælpemiddel for afhjælpe følgerne af disse handicaps. Men det kræver, at din søster REELT er diagnosticeret med dyskalkuli af et anerkendt center - og ikke bare er testet af en random folkeskolelærer.
Spot on.
Læreren lyder derudover hverken til at kunne lide sit job eller mennesker - han lyder som en førsteklasses klaphat, og han kunne nærmest ikke, selv hvis han havde forsøgt, havde håndteret situationen værre.
Hvis din søster virkelig vil det, så kan hun tage et suppleringskursus og BRUGE DEN TID DET NU TAGER PÅ AT FORSTÅ MATEMATIK..
Vil tror 70% af de piger jeg gik i klasse på gym med kunne få konstateret talblindhed..
Men igen - Jeg kan vitterligt ikke se hvorfor hun ikke skulle bestå mat b på supplering.. Det kræver på INGEN MÅDE forståelse for tal og alt mulig basic regning.. Det er bare: Denne formel passer ind her, denne ind her -> resultater. LÆNGERE ER DEN IKKE.
Se det som en slags håndværk hvor man skal bruge nogle praktiske timer ind til håndværket sidder der. Uden dem kan du intet.
Jeg tror på alle kunne klare mat b hvis de gider putte den tid i det nu tager.. Har du overhovedet snakket med din søster om hendes indsats i faget?
GL med det!!
Tænk, jeg troede, at en årskarakter blev fastsat udfra den indsats man yder i timerne + de karakterer man scorer i diverse opgaver henover året.
OP's søster er med talblindheden formentlig ikke den mest aktive elev i matematik undervisningen (gætter jeg på) - og hvis opgaverne undervejs ikke er til mere end 00, så bliver det vel også svært for en lærer, at give hende mere end det uanset, hvor meget hun kæmper med tingene derhjemme?
Alternativt må opgaverne vel kunne vurderes af en anden for, at se om karakteren på 00, der er givet nu også er korrekt.
Derudover er jeg uenig i, at det er demotiverende, at lærerens udtalelse omkring, at han ved, at hun til eksamen ikke kan få mere end 00. Det må da omvendt give motivation til netop, at vise læreren, at han tager fejl og så gå ind og score en - for hende - fornuftig karakter til eksamen.
VestbjergFTW skrev:
Årskarakteren burde afspejle din indsats i løbet af året, og hvis hun har arbejdet hårdt, burde hun belønnes.
Den her lader vi lige stå.
Så vil jeg spørge dig om noget, som min gamle professor på et canadisk universitet sagde i klassen omkring karaktergivning: Vil du gerne have at lægen, der skal operere dig får karakterer for sin arbejdsindsats eller for sin dygtighed?
Tuznelda er spot on. På CBS kan studerende få ekstra tid til eksamener hvis de er fx. ordblinde. Det samme burde være tilfældet her, prøv evt. at snakke med studievejlederen?
lolAI skrev:Der er vel en grund til at man ikke får standpunktskarakterer for sin arbejdsindsats på videregående uddannelser.VestbjergFTW skrev:
Årskarakteren burde afspejle din indsats i løbet af året, og hvis hun har arbejdet hårdt, burde hun belønnes.
Den her lader vi lige stå.
Så vil jeg spørge dig om noget, som min gamle professor på et canadisk universitet sagde i klassen omkring karaktergivning: Vil du gerne have at lægen, der skal operere dig får karakterer for sin arbejdsindsats eller for sin dygtighed?
Så hvis man er en person der har stor eksamensangst og ofte går helt i sort til eksamen, så skal man have 00 uanset hvor god og hvor meget man deltager i timen.
Der er jo ingen grund til at give standpunktskarakterer hvis det ikke er for indsatsen i timen og i løbet af kurset.
@OP
Mat B ville altså heller ikke være meget værd hvis man kan bestå ved at være talblind og blot klage over at man er det, uden at forstå noget matematik. Lærerens opgave er vel at bedømme ens niveau. Du siger selv hendes niveau er til 00, så er den ikke så meget længere.
Hvis planen er, at der skal klages over læreren, så GL med projektet, det får I brug for.
Det er fair nok at hun får en lav standpunktskarakter trods relativt få fejl i afleveringerne, hvis læreren vurderer, at hun er svag i faget og har lavet opgaverne sammen med andre.
lolAI: Jeg mener man bør give årskarakteren ud fra din indsats i løbet af året, fuldstændig som Duracell. Derudover er det meget muligt at hun muligvis aldrig kommer til at skulle bruge matematik i hendes videre uddannelse og job, og derfor mener jeg ikke der er nogle grund til at dumpe hende. Det vil kun betyde at hun er nødsaget til at ”spilde" et år af sit liv på at læse op, så hun kan få et 02, og derefter søge ind på den uddannelse hun ønsker. Hvis uddannelsen har noget med matematik at gøre består hun jo alligevel aldrig, og der er ingen skade sket i at give i 02 i årskarakter.
VestbjergFTW skrev:
Derudover er det meget muligt at hun muligvis aldrig kommer til at skulle bruge matematik i hendes videre uddannelse og job, og derfor mener jeg ikke der er nogle grund til at dumpe hende.
Altså lol. Tager du pis eller hvad?
Jeg forstår altså ikke den generelle mening fra nogle brugere, omkring det at lade en person bestå et fag for at hun f.eks. ikke skal spilde et år af sit liv på at bestå det efterfølgende. Man bliver vel for hulan nødt til at trække en linie i sandet og så stå fast der - ellers skaber det jo et problem for utrolig mange andre situationer? Er vi så også ude og sige, at hvis en ufattelig dygtig elev er genert og derfor ikke får sagt alt til en eksamen, men skal bruge et 12-tal for at komme ind på drømmestudiet - så lader vi hende få 12-tallet?
I en eksamen bliver man altså nu engang bedømt på det man præsterer - ikke det man egentlig kan. Ellers kunne jeg vel også kræve højere løn fra mit arbejde, hvis jeg mente at jeg egentlig godt kunne yde lidt mere.
@OP
Håber i får løst det hele, lyder til at være en utrolig træls situation at stå i.
Ps. Mit indlæg skal ikke på nogen måde tages som værende flame af OP's søster eller den situation hun er i.
VestbjergFTW skrev:
lolAI: Jeg mener man bør give årskarakteren ud fra din indsats i løbet af året, fuldstændig som Duracell. Derudover er det meget muligt at hun muligvis aldrig kommer til at skulle bruge matematik i hendes videre uddannelse og job, og derfor mener jeg ikke der er nogle grund til at dumpe hende. Det vil kun betyde at hun er nødsaget til at ”spilde" et år af sit liv på at læse op, så hun kan få et 02, og derefter søge ind på den uddannelse hun ønsker. Hvis uddannelsen har noget med matematik at gøre består hun jo alligevel aldrig, og der er ingen skade sket i at give i 02 i årskarakter.
Det er fint, at du mener, det er sådan, man bør give årskarakterer, men det er bare ikke sådan, reglerne er.
Uanset hvor dejligt det som kæmpende studerende ville være at få karakter efter indsats og ikke evne, så bør karakteren være en afspejling af det faglige niveau der bevises og ikke hvor hårdt man arbejder.
Nu er det jo ikke fordi standpunktskarakteren i ovenstående tilfælde umiddelbart er forkert, så kan ikke se hvorfor der skulle gives en bestået karakter på baggrund af at søsteren prøver/arbejder hårdt. Hvis det er rent vrøvl så skal hun jo dumpes.
Selv på psykologi skal du bruge matematik.. Du skal kunne læse/forstå/skrive artikler der indeholder f.eks. Statistik der viser om der er en signifikant forskel på 2 grupper.
Hej Pokernewbie.
Som jeg forstår det, vil i egentlig blot sørge for at der en chance for at din søster kan få et 2-tal og dermed bestå sin eksamen. I modsætning til at hun på forhånd er dømt ude jf. hendes lærers udsagn. Dette forstår jeg som værende kernen.
Det er uhørt at en lærer på forhånd kan dømme en elev ude. Jeg har selv undervist gymnasieelever og givet dem 00 i årskarakter. Men selv har jeg aldrig afskrevet nogen fra at kunne bestå (jeg underviste dog ikke i matematik :-)).
Jeg synes din søster/dine forældre skal tale med læreren angående førnævnte udsagn om at hun aldrig skulle kunne bestå - blot om hun har "hørt rigtigt"? Men vælg ikke nogen konfrontatorisk vej, som at klage etc. - det kan blot være han har ment, at med hendes daværende niveau ikke lå til at bestå.
Derudover, og nu ved jeg det bliver lettere kontroversielt, kunne i finde studieordningen for hendes drømmeuddannelse (og se om der vitterligt kræves matematik på højere niveau), og evt. bede læreren have det i overvejelserne. Desperate means calls for desperate measures.
Hvis det alligevel ikke lykkes, må den slaviske tur omkring HF/VUC tages. Men okay så får hun også et par skoleår med et, formoder jeg, anelse lavere matematikniveau.
OG til folk der taler om at matematik skal bruges på alle videregående uddannelser, ja der er eksempelvis statistik/metode forløb på psykologi. Ikke desto mindre er nogle af disse gruppeeksamener/ugeopgaver, hvor sammenligningen med at sidde ALENE med en skriftlig opgave/mundtlig eksamen, ikke helt holder stik.
Anyhoodles, GL.
Har selv en ord - og talblind søster, som scorer rigtig gode karakterer - faktisk bedre end jeg gjorde i gymnasiet.
Hun fik det konstateret i folkeskolen, og har siden da kæmpet rigtig rigtig hårdt, og gør det stadig den dag i gymnasiet. Blandt andet hjalp jeg hende sidste år, med at gå op og få et 12-tal til eksamen i mundtlig Mat C, hvilket jeg er enormt stolt af.
Hun har selv fået at vide i folkeskolen, at hun ikke måtte være med i diverse dansk - og matematiktimer, da hun simpelthen ikke kunne "forstå" hvad der skete ifølge læreren, og er mange gange blevet anbefalet ikke at tage i gymnasiet. Nu går hun i 2.g og ligger med et snit på omkring 9 - en bedrift din søster også kan opnå hvis hun giver den en skalle.
Den mundtlige del af matematik B eksamen, burde ikke være noget problem, idet man får udleveret emnerne man kan trække inden. Så det er bare at terpe dem igennem, indtil hun får lært det udenad.
Held og lykke :)
Fesent situation OP, tror ikke et opkald til administrationen der påpeger lærerens evne til at motivere sine studerende, vil hjælpe din søster særlig meget desværre. Dog vil jeg mene at tæt på alle vil kunne bestå en matematik eksamen på B-niveaue med den rette indsats, det kræver bare at i griber problemstillingen rigtig an. Find ud af hvad hendes styrker er, og hvordan i kan bruge de styrker til at kringle hendes matematiske forståelse. Hvad med evt at have 100% fokus på hendes noter? - sørg for at hendes noter er 100% tilpasset hende og at de samtidigt er ekstremt pædagogiske. Lav tegninger, skriv sider, tegn grafer, lav pile whatever, sørg for at alt er forklaret ned til mindste detalje og med massere af eksempler, på den måde skal hun egentlig bare sætte sin problemstilling ind i sine noter og ud fra det få et resultat.
Altid når der kommer en diskussion op omkring standpunkt og karakterer kommer jeg til at tænke på denne her læresætning fra Einstein som jeg finder sjov og ikke mindst korrekt:
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
Lige kort herfra...
Lad hende arbejde et år efter gymnasiet, hvor hun samtidig tager matematik på VUC og hyr i den forbindelse en tutor!
Jeg havde selv et fantastisk forløb med Hermod her fra PN :)
Det er da godt nok en værre omgang feel-good-psykologi.
Pointen med uddannelsesinstitutioner er vel at uddanne og kvalificere folk til en vis standard. Hvis de ikke er kvalificeret eller uddannet til den standard, kan de vel bare ikke bestå eller får dårlige karakterer. Det giver ingen mening at bedømme ud fra forudsætninger eller engagement, hvis folk ikke er ordentlig uddannet.
Hvad jeg finder foruroligende ved den læresætning fra Einstein er, at følger man den slags feel-good-psykologi, kan man lige så godt fjerne alle akademiske standarder i uddannelsesinstitutioner. Så handler alt sammen pludselig om, at få folk til at have det godt med sig selv og ikke reelt at uddanne dem til at blive kompetente i forskellige fag.
Jeg har ikke noget hurtigt råd hvad angår skolen, men både talblindhed og ordblindhed er absolut noget der kan gøre noget ved og minimum opnå store forbedringer. Både neuro lingvistisk programmering kan give gode resultater. Tapping (energi psykologi ala eft/tft) kan være en mulighed og educational kinesiology/brain gym har også nogle gode værktøjer bla.
En dygtig behandler br på 3-5 sessions kunne gøre en stor forskel. Jeg har flere venner/kollegaer i USA der har garanti på effekten af deres behandlinger (ved ikke om det er normalt i DK) så det kan absolut lade sig gøre den vej at gøre noget ved problemet.
Danmark er på mange måder et u-land hvad accelereret indlæring angår. Jeg har fortalt flere lærere om mine og andres resultater og svaret er som regel nå okay, det lyder da interessant... og det er så det!
Held og lykke med projektet
Folk får det til at lyde som om, at hun har et halvt år til, at gøre det bedre. Faktum er vel, at der ikke er meget mere end 1 1/2 måned, før den endelige karakter skal gives, og så er det vel ikke et urimeligt svar fra læreren?
Bortset fra det - så skal din søster vel "bare" score 4 til eksamen, så er hun bestået?
henry skrev:
Hvis planen er, at der skal klages over læreren, så GL med projektet, det får I brug for.
Det er fair nok at hun får en lav standpunktskarakter trods relativt få fejl i afleveringerne, hvis læreren vurderer, at hun er svag i faget og har lavet opgaverne sammen med andre.
Problemet er nok mere, at læreren i allerhøjeste grad fremstår som en ignorant tosse, der mildest talt kunne trænge til et kursus i pædogik. Den indstilling han lægger for dagen har aldrig hjulpet de elever der har svært ved tingene. De elever skal ikke have at vide: "Ja, du er jo som bekendt en fucktard, og jeg tror NEVER EVER, uanset hvor meget arbejde du lægger i det, at du kan bestå matematik B. Og gider du btw ikke lade være med at snyde?"
Altså, hvad fanden er det? Hvis OPs søster spørger læreren, hvilken forbedring der skal finde sted for at hun vil kunne bestå faget, skal hun da have svar på dét, og ikke have at vide, at det ALDRIG kan ske - uanset, om det så er tilfældet eller ej.
Var det min datter ville jeg i allerhøjeste grad være harm nok til at ville tale med ham omkring hans måde at håndtere situationen på.
Nu er "sagen" jo også vinklet fra en vred storebror, Kagekat. Det virker biased at vurdere ud fra OPs indlæg, om læreren reelt fatter intet eller om det er en misforståelse - eller at vi ikke besidder fuld information.
chrrrist skrev:
Nu er "sagen" jo også vinklet fra en vred storebror, Kagekat. Det virker biased at vurdere ud fra OPs indlæg, om læreren reelt fatter intet eller om det er en misforståelse - eller at vi ikke besidder fuld information.
Det ved jeg godt, men jeg tager udgangspunkt i, at OP ikke har pyntet alt for meget på historien. Jeg siger heller ikke, at jeg ville tage ud og slå lærerens fortænder ud - jeg ville tage en stille og rolig snak omkring, hvad det lige præcis er der foregår, for det virker til at være på sin plads.
@kagekat
Hvorfor skulle din datter ikke selv kunne klare den snak? Når man går i gymnasiet bør man være så voksen og ansvarlig at man selv kan løse sådanne problemer.
Hvad skal læreren i øvrigt svare når OP's søster spørger om hun ikke kan få 2? Lyve og sige at det kan hun snildt få, eller fortælle sandheden.
Hvis een elev spurgte mig, ville jeg altid sige sandheden.
@OP
Som ipeemypants skriver, bør hun bare kunne score et 4 tal til eksamen. Det burde vel ikke være et problem at få? Og hvis det er et problem at få, er læreren vel spot on.
LOL @ folk der mener man "bare" selv kan klage (såfremt søsteren direkte vil indgive en formel klage, hvilket jeg tvivler på).
Jo man har alderen, men har man også myndighed og talegaver til at fremstå velargumenterende og velartikuleret? Eller bliver man let trynet/verfet af en akademiker.
Fedt hvis I selv kan. Min opfattelse er bare at der er stor forskel på gymnasieelever. Nogle får ret meget med "hjemmefra", i form af veluddannede forældre, lange samtaler om skolen omkring middagsbordet etc. etc., og så er der andre der måske er den første i familien der tager en gymnasial uddannelse.
Faktum er at man skal kunne argumentere stærkt i det her tilfælde, og der kan være nogle for hvem det er svært at tale for sin sag overfor skolesystemet. Personligt synes jeg det er helt fint hvis OP's søster vil inddrage en af sine forældre.
Gækkeren skrev:
@kagekat
Hvorfor skulle din datter ikke selv kunne klare den snak? Når man går i gymnasiet bør man være så voksen og ansvarlig at man selv kan løse sådanne problemer.
Hvad skal læreren i øvrigt svare når OP's søster spørger om hun ikke kan få 2? Lyve og sige at det kan hun snildt få, eller fortælle sandheden.
Hvis een elev spurgte mig, ville jeg altid sige sandheden.
Jeg synes ikke han skal lyve. Jeg synes han skal hjælpe hende til at forstå, hvad i hendes indsats, der er så mangelfuldt, og hvad han konkret vil foreslå hende at gøre for at forbedre sin årskarakter. Det er klart, at hvis du fortæller en, hvad jeg formoder er en sårbar teenagepige med ret store issues omkring matematik, at hun aldrig kommer til at bestå - ja, så tror jeg heller aldrig hun kommer til at bestå.
At være lærer, det værende på gymnasiet og alle andre steder, handler ikke om at frontalangribe de fagligt udfordrede, men om at hælpe dem til at blive bedre gennem konstruktiv og saglig kritik.
Kagekat skrev:Gækkeren skrev:
@kagekat
Hvorfor skulle din datter ikke selv kunne klare den snak? Når man går i gymnasiet bør man være så voksen og ansvarlig at man selv kan løse sådanne problemer.
Hvad skal læreren i øvrigt svare når OP's søster spørger om hun ikke kan få 2? Lyve og sige at det kan hun snildt få, eller fortælle sandheden.
Hvis een elev spurgte mig, ville jeg altid sige sandheden.
Jeg synes ikke han skal lyve. Jeg synes han skal hjælpe hende til at forstå, hvad i hendes indsats, der er så mangelfuldt, og hvad han konkret vil foreslå hende at gøre for at forbedre sin årskarakter. Det er klart, at hvis du fortæller en, hvad jeg formoder er en sårbar teenagepige med ret store issues omkring matematik, at hun aldrig kommer til at bestå - ja, så tror jeg heller aldrig hun kommer til at bestå.
At være lærer, det værende på gymnasiet og alle andre steder, handler ikke om at frontalangribe de fagligt udfordrede, men om at hælpe dem til at blive bedre gennem konstruktiv og saglig kritik.
Det giver bare ikke nogen mening at jagte læreren.
Vi har en genfortælling af en genfortælling om en enkelt muligt lidt for barsk kommentar...
Selv hvis ordene (usandsynligt) skulle have faldet sådan, hvad så?
Skal pigen gå efter at få læreren til at sige undskyld?
Eller skal hun prøve at rette skuden op i faget?
Hun har 1 måned. Det er ikke så lang tid, men i matematik har man altid chancen for at vise noget. Sådan var det i hvert fald, da jeg gik i gymnasiet.
Der må være noget tavlegennemgang af opgaver eller pensum, man kan melde sig til. Hvis hun nu forbereder sig til tænderne og briller lidt, så er der altså ikke langt til et 02, vil jeg mene.
Nu skal jeg ikke kunne udtale mig om din søsters situation omkring talblindhed.
Jeg sejler selv til Matematik og da jeg skulle bestå Mat B på Handelsskolen, havde jeg dumpet samtlige afleveringer på 2. år, men prøvede at deltage så godt jeg kunne i timerne. Jeg fik 4 for mit mundtlige bidrag(hvilket i øvrigt går imod det hendes lærer har sagt!), men dumpede med et brag i skriftlig IFT standpunktskarakterene.
Men da vi skulle op til skriftlig eksamen, formåede jeg at finde et 4 tal frem, aner ikke hvor det kom fra.
Men som en anden skrev heri, så lavede jeg ekstreme noter til faget, hvor jeg fik skrevet alle formler ned med eksempler til, så jeg havde en nogenlunde ide om hvor og hvornår de skulle bruges.
Det hjalp mig rigtig meget, og måske kan det hjælpe din søster også.
For mit indtryk af den eksamen var, at jeg ikke behøvede forståelsen for opgaven, men blot formlerne og så ramme nogenlunde rigtigt.
Og så vil jeg sige det således, at jeg nu er næsten færdig med min Bachelor i Marketing, efter en Serviceøkonom uddannelse og jeg har stadig ikke prøvet noget svært matematik, som var på det sværhedsniveau som på HHX. Så i mit tilfælde har det matematik været helt ubrugeligt ;)
Håber i finder en løsning for din søster ;)
GL
Det at man nærmest skal bruge Matematik B til hver eneste uddannelse, som har bare lidt matematik på sig på videregående uddannelser er helt hen i skoven. Dette førte f.eks. til at jeg blev nødt til at søge ind på humaniora fordi, at alle andre uddannelser krævede det latterlige krav efter at Bertel Haarder lavede det om. Personligt har jeg et 10 tal i både mundtligt og skriftligt Matematik C, men Matematik B bliver for komplekst til mig når vi snakker de følgende ting:
- Eksponentielle funktioner
- Lineære funktioner
- Funktioner
- Logaritmer
osv.
Men sjovt nok i Afsætning og Erhvervsøkonomi, som var de fag jeg havde planer om at bruge for at komme ind scorede jeg hhv. 12 og 10 ved prøver og ikke bare standpunktskarakterer. Jeg forstår udemærket statistik, ligninger og det matematik der bliver brugt på de fleste videregående uddannelser, men fordi jeg ikke forstår ingeniør matematik så er jeg sat på sidelinjen. Jeg prøvede endda at bestå det 3-4 gange på div. kurser, men lige lidt hjalp det.
Det er jo heller ingen hemmelighed at matematik er det fag, som allerflest gymnasiestuderende dumper. Jeg mener jeg læste en statistik der sagde, at halvdelen af de folk der går op i det og reelt set bliver testet i det dumper. At der så er alt for mange der bare får en standpunktskarakter og på den måde består er i mine øjne et problem, da personen ikke bliver testet på sine kvalifikationer og ikke bliver sat i en eksamens-situation. Men jeg er dog enig i at det virker latterligt, at det fag skal begrænse så mange mennesker i at komme ind på deres uddannelse bare fordi der er lidt statistik i div. fag.
Jeg håber at din søster får fat i en person der kan lære hende en begrænset form for matematik og så får lov at gå op til en eksamen, hvor hun så er heldig at trække et af de emner som hun har dygtiggjort sig indenfor. Hun kan kun være mere heldig end jeg var ;-)
Jeg synes det er helt sick.
din søster finder ud af en måned før den sidste karakter skal gives at hun godt liiige vil have 02 og bliver sur over det måske ikke kan lade sig gøre. Årskarakteren gives vel for arbejdsindsats over året ikke bare de to sidste uger, så det er vel fair nok at læreren ikke mener det kan lade sig gøre.
Og til dem som ikke mener at mat b ikke er vigtigt. Der bliver altså brugt rigtig meget tid på uni på at gennemgå helt basis matematik. Så hvis man VIRKLIG vil ind på sit drømmestudie, så må man altså lige tage sig sammen og bestå mat b eller finde noget andet at læse.
Og til dem som ikke mener at mat b ikke er vigtigt. Der bliver altså brugt rigtig meget tid på uni på at gennemgå helt basis matematik. Så hvis man VIRKLIG vil ind på sit drømmestudie, så må man altså lige tage sig sammen og bestå mat b eller finde noget andet at læse.
Der bliver også brugt utrolig meget tid på at undervise i ting, som absolut intet matematik har over sig end statistik som de fleste altså forstår (også dem der dumper faget). Tror sagtens at folk kan være realistiske omkring hvad de kan og ikke kan, men hvorfor skal man undlades adgang til et studie fordi man ikke kan noget som ikke er relevant for uddannelsen? Hertil synes jeg at det var yderst spøjst at jeg skulle have et fremmedsprog på højt niveau udover Engelsk A for at studere Engelsk Sprog og Internationale Studier. Hvordan er Tysk B overhovedet relevant for den uddannelse?
I Danmark kan alle søger ind på alle uddannelser men alle kan ikke komme ind. Derfor giver det da fin mening at opstille nogle krav som i sidste forøger chancen for at folk gennemfører. I dit eksempel med tysk, så vil jeg da give dig ret i at tysk måske ikke er vildt relevant, men omvendt kan man jo sige at en som har vist interesse for sprog nok har en større chance for klare dit studie end en som ikke har. Jeg læser selv på ha.jur på CBS og folk har klart sværest ved at bestå de fag som inkludere matematik. Man skal f.eks. også have mat A for at læse medicin, selvom jeg tvivler på de bruger matematik vildt meget, det handler imo om at folk har bevist at de kan lærer og forstå svært pensum.
frostbolt skrev:
I Danmark kan alle søger ind på alle uddannelser men alle kan ikke komme ind. Derfor giver det da fin mening at opstille nogle krav som i sidste forøger chancen for at folk gennemfører.
Det er derfor at man har kvoter for, hvem der kan komme ind. Det har absolut intet at gøre med adgangskrav og hertil virker det også forrykt, at fordi man vælger at tage Matematik B eller Matematik A på et suppleringskursus efterfølgende at det så ikke tæller med i ens gennemsnit. Det er en dejlig måde at omgå systemet på, da de fleste ved det er et hårdt fag at få topkarakter i. Der er mange huller i vores uddannelses system, hvilket er uheldigt for de folk som rent faktisk godt vil bidrage til samfundet men ikke kan fordi de bliver stoppet af regler som er ulogiske og intet har at gøre med deres faglige kompetencer indenfor det område de måske gerne vil studere.
Jeg kan dog sagtens følge tankegangen at matematisk baserede uddannelser som HA, som alt andet lige omhandler økonomi og uddanner folk indenfor økonomi kræver Matematik B. Det er dog også uheldigt at den nye uddannelsesreform rammer folk som gerne vil tage matematik B via div. muligheder og ekstra-kurser, da SU'en er blevet begrænset til den. Det er højst sandsynligt de færreste under de gamle gymnasieregler, som har matematik B og derfor føler de nok ikke det er muligt for dem at tage det fag da det for mange kræver man sætter sig ned og virkeligt sætter sig ind i det. Men vil da helt klart anbefale opretters søster om at tage sådan et turbo-kursus her til sommer, hvor i investerer i en privat tutor ved siden af os. Så burde det være muligt at bestå, hvis hun har incitamentet til at forstå det.