Gøre brug af fortrydelsesret?

#1| 0

Hvordan skal man rent praktisk gøre brug af sin fortrydelsesret for at være sikker på, at alt er på det rene?

Situationen er:

Hende, jeg bor med, er inde i byen. Hun snakker med en sælger af el. Sælgeren siger, at deres el er mere miljøvenlig og samtidig billigere end det, vi har nu. Hun siger, det lyder da godt, og ender med at skrive under på, at vi skal have det el i stedet.

Hun kommer hjem, og jeg browser nettet og kommer frem til, at ikke alene er det dyrere (de har sammenlignet to produkter, der ikke er det samme, og så ser det billigere ud på papiret), men den eneste måde det gavner miljøet er ved at bruge omkring 30% af den merpris til investering i vindmøller og lignende... Så kunne vi da bare betale vores gamle elregning og selv donere til godgørende formål. Det ville være billigere for os, og samtidig ville miljøet få flere penge...

Vi har 14 dages fortrydelsesret og den vil vi så gerne benytte. Spørgsmålet er, hvordan man i praksis gør det...
Min første indskydelse er bare at ringe og sige det til dem... Men kan de så ikke i teorien komme om 14 dage og bare sige, at de ikke har modtaget opkaldet? Jeg siger ikke, at de vil gøre det, men det er rart at have sit på det rene alligevel, så der ingen tvivl er... Og da de er ret aggressive og imo manipulerende i deres markedsføring/sammenligninger, så vil jeg helst selv have styr på det, fremfor at overlade det til dem...

Normalt kan man bare sende varen retur, men det fungerer jo ikke ligefrem, når det er el, vi snakker om...?

05-03-2009 13:02 #2| 0

Jeg synes du skal ringe til dem og sige det som det er...at du føler du/din kæreste er blevet vildledt og at du derfor ikke er interesseret i at skifte alligevel... og det vil du så gerne have på skrift... du opsiger i princippet en kontrakt med dem, så det må de kunne sende til dig på skrift...har du det på skrift, så kan de aldrig senere komme og sige, at du ikke har kontaktet dem...

05-03-2009 13:23 #3| 0

Enig med namilla på den her. Ring til dem og fortæl at du ærlig talt føler dig groft snydt, og vil fortryde at du har skrevet under.
Sig at du vil have det på skrift, og be dem om at sende det event. på en email.

Alternativt, hvis du tror de er rigtig stride, så skriv en skriftlig opsigelse (på rigtigt papir og det hele :-)) og send dem det anbefalet! Dén kan de ikke løbe fra når du har en kvittering på modtagelse!

05-03-2009 13:38 #4| 0

Hvis der reelt er 14 dages fortrydelsesret, så lav en skriftlig reklamation, hvori du giver udtryk for, at du agter at gøre brug af din ret på 14 dages returret, og ønsker bekræftigelse herpå. Du daterer brevet og enten sender det anbefalet, eller går ned i forretningen med to kopier af din reklamation, hvoraf du får den ene stemplet med forretningens stempel.

Således er du sikker på, at bevisbyrden ikke kommer til at ligge dig til last.

Edit: Med "reelt" menes, at der som udgangspunkt ikke er 14 dages returret, når i handler på sælgers forretningssted. Købeloven hjemler ikke returret, det gør derimod forbrugeraftaleloven, når sælger primært handler uden for sit primære forretningssted eller ved såkaldt fjernsalg.
Det skal altså med andre ord direkte fremgå af Jeres aftale, at der er indgået en sådan aftale om fortrydelse.

05-03-2009 14:11 #5| 0

Jeg synes du skal se noget mere Kontant i fjernsynet... De scammers har været rullet en gang.

Vil du oplyse navnet på firmaet og hvor de stod?

.. bare så google ser det :)

05-03-2009 14:12 #6| 0
OP

@dillerhans

Det er underskrevet hos en sælger af den type, der står i indkøbscentre osv... Ikke i en forretning.

Derudover står der på papiret, hun har underskrevet bl.a.:

"Jeg kan når som helst opsige min aftale indtil 14 dage efter underskrivelse af aftale."

Så den burde være god nok, hvadenten det tæller som indkøbt på sælgers forretningssted eller hvad det går ind under :-)

05-03-2009 14:19 #7| 0
OP

@redsox

Egentlig helst ikke... for som jeg fik det viderefortalt, sagde de egentlig ikke noget forkert... De sagde, at de kunne klare det billigere end vores nuværende regning, hvilket formentligt er rigtigt... Det eneste, jeg så bemærker, er at den type el, de udbyder, vil kunne fås endnu billigere hos vores eget elselskab, hvis vi bare beder dem om at skifte vores aftale...

Så det, de siger, er egentlig sandt. Deres tilbud ER billigere end det, vi betaler nu. Jeg synes bare, at det er lidt at twiste den lidt (for at bruge mandrilaftale-udtryk - så den lige igen i går nemlig :-P ).

Derudover er det rigtigt, at man støtter miljøet, men ikke for alle de penge, man betaler i forskel. Igen er det sandt, det de siger, men stadig lidt mangelfuldt mht oplysninger...

Så man kan vel ikke sige, at de decideret lyver, og så gider jeg ikke hænge dem ud. Blot konstatere at det ikke er noget for mig... Og så igen igen fortælle hende, at hun skal altså undersøge tingene, før hun tilmelder sig noget. Ikke bare tro ubetinget på alt, hvad sælger siger :-)

05-03-2009 14:20 #8| 0

Var det på åben gade er der sket brud på § 9 i bekendtgørelsen om politiets sikring af den offentlige orden og beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed mv.

.. var det i et indkøbscenter.. skulle centeradministrationen have et los i løgene.


.. så nøjes jeg med at hoste NORDJYSK ELHANDEL!

05-03-2009 15:13 #9| 0
Du skal sende dem opsigelsen som "REKOMMANDERET "
og med retursvar. -det er dyrt, men så er du sikker på at
1) de har modtaget din skrivelse med posten
2) send dem en kopi med fax
3) send en mail med vedhæftet opsigelse

Så du står meget bedre i en eventuel retssag- kommer det så langt
05-03-2009 15:32 #10| 0

Hehehe lol @ el-danes...

Komplet unødvendige foranstaltninger... - og til info, så er rekommanderet afledet af engelsk og betyder anbefalet :)

... og der kommer ingen retssag her, aldrig nogensinde.... De skal bare ikke ha mulighed for at cirkle rundt med OP, hvorfor et simpelt opkald er(burde være) nok, men dumt - derfor brev/skrivelse med stempel.

@OP...

Jep, så er det et almindeligt fjernsalg jvf. Forbrugeraftaleloven - kan dog ikke forestille mig der bliver bøvl, men som sagt og for god ordens skyld, så brug lige de 30 kr. på at sende brevet anbefalet.

05-03-2009 15:48 #11| 0

Jeg undrer mig over, at folk farer sådan frem. Der er ingen konflikt overhovedet endnu, og en fortrydelse må være en fuldstændig hverdagsting for dette firma.

Ring da bare og snak med dem i god ro og orden, og sig at du har fortrudt, og at du gerne vil have en bekræftelse. Sikkert nemmest at få pr mail, hvis du sender én afsted efter samtalen, som de lige kan svare tilbage på.

05-03-2009 17:19 #12| 0

@ dillerhans
ZorroDk spørger .... for at være sikker ...
det er det jeg har svaret ham på.:)

At du kan nøjes med en opringning ( eller alm. brev)er din sag.
der er dog en del ting der er trykt med småt, som gør,
at det kan blive uldent -ikke skal

øøøh hvordan får du et stempel på brevet- uden at det er anbefalet ???
du kan kun bevise, at du har sendt et brev- og intet andet.

Det er dog det, posvæsenet stempler disse forsendelser med

@ henry
så har du ikke prøvet at opsige et abonnement hos Biosoft Norge.

05-03-2009 17:41 #13| 0

@ el-danes

LOL nej, der er mange abonnementer i denne verden, jeg ikke har prøvet at opsige.

Men det er da trist at have så mistroisk en indgangsvinkel på tingene. Selv hader jeg at blive mødt med ubegrundet mistillid, og det gør de fleste.

Personligt ville jeg være fint tilfreds med at holde det til en tlf-opringning, med mindre de der sagde, at de havde brug for skriftlig besked.

Men for en ordens skyld kan man da lige følge op og maile og få svar. Så har man det skriftligt.

05-03-2009 19:48 #14| 0

@el-danes.... Læs dog hvad jeg skriver. Jeg skriver netop 2 gange, at det er smartest at sende et anbefalet brev...

Læs og forstå mine comments inden du kommer med dum-smarte bemærkninger. Stempel = forretningens/firmaets tilkendegivelse for modtagelse af skriftlig reklamation (ikke sendt, overbragt)

@henry...

Ja, det burde kunne ordnes telefonisk, og kan man da også i 99% tilfælde. Problemet er jo bare, at du først opdager en eventuel fejl/misforståelse/udeladelse fra sælger efter fristens udløb...

En e-mail har ikke samme bevismæssige status som et anbefalet brev, selvom det dog i langt de fleste tilfælde kan være rigeligt.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar