Google ads vs Facebook annoncering

#1| 0

Hej Pokernet-ved-alt

 

Vi (min kæreste og jeg) er i tvivl om effekten ved Google ads vs Facebook annoncering (Google ads = komme op som Sponsoreret link i toppen af en søgning). Så jeg vil høre, om der er nogen der har erfaring med disse elementer og kan dele deraf?


Opstilling (sådan ca.):


Google Ads Annoncering for ca. 12.000 + 8000 kr. til det firma, der står for hjælp til annoncer, søgeord, overvågning, rapporter, dialog mv.

Eller

Facebook Annoncering for ca. 20.000 kr. på et år - der fratrækkes fra denne sum, hvis der skal købes hjælp til opsætning mv.

Produkt: Selvudviklings-kursus på 12 mdr. til en pris på 30.000 kr.

Formål med annoncering (=effekt): Flere henvendelser/samtaler fra nye interesserede med håb om konvertering til et salg af et kursusforløb.

 

Fordel ved Google Ads: Vi skal lave lidt mindre selv (betaler os til en del af hjælpen med opsætning og vedligehold). Vil være bundet i 2 år (vi fik ham ned fra 4 år i første omgang).

Fordel ved Facebook annoncering: Vi kender til det i forvejen. Kan selv trykke lidt på knapperne. Skal selv sætte op, vedligeholde, optimere mv.

 

Vi har noget erfaring med Facebook-annoncering (er fornuftigt i gang). Vi har ikke prøvet Google Ads endnu, men en sælger kommer forbi for anden gang i morgen.

 

Men kogt ned, så går spørgsmålet på effekten ved Google Ads vs. Facebook annoncering. Nogen bud?

 

På forhånd tak for hjælpen.

 

Hvutt

17-01-2024 13:22 #2| 1

Kender ikke meget til emnet, har dig et par kammerater der arbejder indenfor det. Vær obs på at der er sindssygt mange firmaer der sælger sådanne ydelser på abbonement, uden reelt at levere noget, andet end at sætte det op, hvorefter det ligger dødt. Samtidig binder de dig i en periode, med automatisk forlængelse, hvis du ikke selv opsiger inden en given frist.


Hvilket firma overvejer du at bruge, så kan jeg hurtigt sige, om det er en af dem jeg har hørt skidt om.

17-01-2024 13:31 #3| 1

Der er ikke nogen grund til at betale et firma for at køre jeres Google annoncering når I har har et spend på den størrelse.

Så gå hellere efter noget performance marketing.

17-01-2024 14:28 #4| 0

@xiitah

@Burnz

17-01-2024 16:07 #5| 0

Er selv tidligere røget i fælden med firma til at administrere Google ads. 

En tommelfingerregel jeg efterfølgende fandt ud af hedder:


1:10 til bureauet. Bruger du 10k på annoncering må udgifter til bureauet helst ikke overstige 1k. 

17-01-2024 20:42 #6| 0

Tak for tag Jones..

 

@OP 

Der er mange forskellige faktorer man skal tage højde for når man skal svare på dit spørgsmål. On-line annoncering er lidt mere nuanceret end blot kanal A eller Kanal B. Uanset om du vælger Google Ads eller Meta, så handler det i første omgang om jeres landings-side overhovedet er god til at konvertere trafik til betalende kunder - ellers er pengene nærmest spildt either way. Dernæst handler det sekundært om hvor godt indhold i kører annoncer på og hvordan det hele matcher jeres overordnede strategi.


Når det så er sagt, så mener jeg at med de oplysninger du deler her, så må det være Meta, som er det bedste bud - jeg mener måske Instagram må være det allerbedste - produktet  og det formodede publikum taget i betragtning. Jeg forestiller mig det bliver dyrt og upræcist at ramme folk i Google.
Men det er en formodning der bygger på et spinkelt grundlag med det sparsomme info du giver i den oprindelige post.  

17-01-2024 21:52 #7| 0

Må jeg spørger, hvad er jeres budget pr mdr til selve annoncering ??

Jeg tror Google giver bedste, især hvis i har nogle gode billeder og videoer som kan bruges.

Hvis i snakker ren Google søgninger, så kan det sættes ret hurtigt op og kræver ikke den store viden.

17-01-2024 23:21 #8| 1

Hej Hvutt,

Jeg har arbejdet med begge platforme de sidste 6 år, og er medejer af et mindre markedsførings bureau, hvor vi arbejder med forskellige kursusudbydere.

1. Du må ikke lave en aftale med et firma der ønsker at binde sig i 2 år i denne branche. Det går meget ofte galt for kunderne. Vælg et bureau der leverer på kvalitet, uden bindingsperiode.

2. Hver kanal kan bruges effektivt. Det afhænger meget af hvordan du eksekvere på dem og hvordan du strukturerer din funnel / landingsside.
På tværs af brancher går jeg dog ofte først efter Google ads, da Lead kvaliten her er bedst og volumen høj ( afhængig af søgevolumen).
Dette, fordi du har søgeintent ved brugeren, og fanger dem i det moment de leder efter din service eller produkt. Kurser, kan på Google ads svære ret dyre på clickpriser, alt afhængigt af hvad jeres niche er. Omvendt kan Facebook være en hel del billigere på dette marked. Får i lavet nogle fede videoer, med nogle gode indgangsvinkler til jeres målgrupper og strukturerer jeres målgrupper rigtigt i meta + følger op med en landingsside der er godt ux optimeret og med rød tråd til jeres annoncering, så kan fb være det bedste valg.

3. Spor effekten af jeres markedsføring i GA4.
Meta tilskriver på visninger som er meget aggressiv tilskrivning, og i kan ikke sammenholde dette med GA4. Brug derfor GA4 til benchmark af kanalerne, selvom det kan stride med hvad jeres bureau ønsker at rapportere på. Kør begge kanal få noget data og se an hvilke tiltag og kanaler i vil prioritere udfra data

19-01-2024 11:36 #9| 0

Mit fokus og bærende element vil være organisk (via fb, ig, nyhedsbrev, website m.m.) med meta-annoncering som support

 

Jeg ville takke nej til tilbudet om google ads.

 

EDIT: I forlængelse vil jeg sige, at jeg selvfølgelig ikke kender jeres forretning. Hvis man vil sælge et forløb til 30.000 omkring selvudvikling, kommer det ikke til at ske via annoncer. Det kommer til at ske via brand og værdi skabt til målgruppen. Når i har tiltrukket målgruppen og skabt en masse værdi hos dem så kan i begynde at sælge jeres forløb.

 

(Jeg lever af at hjælpe andre med at sælge forløb til 15-25.000 kr. årligt)

Redigeret af ERH4RDT d. 19-01-2024 11:39
19-01-2024 12:12 #10| 1

Vi har brugt adlife til Google ads i +10 år on/off.

Morten spang hedder han.

Ingen binding. Måske 3 mrd Max.

3000-4000 kr / mrd.

19-01-2024 15:34 #11| 0
Hvutt skrev:

Hej Pokernet-ved-alt

 

Vi (min kæreste og jeg) er i tvivl om effekten ved Google ads vs Facebook annoncering (Google ads = komme op som Sponsoreret link i toppen af en søgning). Så jeg vil høre, om der er nogen der har erfaring med disse elementer og kan dele deraf?


Opstilling (sådan ca.):


Google Ads Annoncering for ca. 12.000 + 8000 kr. til det firma, der står for hjælp til annoncer, søgeord, overvågning, rapporter, dialog mv.

Eller

Facebook Annoncering for ca. 20.000 kr. på et år - der fratrækkes fra denne sum, hvis der skal købes hjælp til opsætning mv.

Produkt: Selvudviklings-kursus på 12 mdr. til en pris på 30.000 kr.

Formål med annoncering (=effekt): Flere henvendelser/samtaler fra nye interesserede med håb om konvertering til et salg af et kursusforløb.

 

Fordel ved Google Ads: Vi skal lave lidt mindre selv (betaler os til en del af hjælpen med opsætning og vedligehold). Vil være bundet i 2 år (vi fik ham ned fra 4 år i første omgang).

Fordel ved Facebook annoncering: Vi kender til det i forvejen. Kan selv trykke lidt på knapperne. Skal selv sætte op, vedligeholde, optimere mv.

 

Vi har noget erfaring med Facebook-annoncering (er fornuftigt i gang). Vi har ikke prøvet Google Ads endnu, men en sælger kommer forbi for anden gang i morgen.

 

Men kogt ned, så går spørgsmålet på effekten ved Google Ads vs. Facebook annoncering. Nogen bud?

 

På forhånd tak for hjælpen.

 

Hvutt

 

 Bare det at I skal bindes i 2 år for at en laver google ads for jer, skriger til himlen at i har fundet en mongol til at lave det. - Find en anden. Og sørg for at det hele kører efter en bestemt ROAS/POAS som bureauet holdes op. 


Der er super mange rådne kar i den branche. Jeg bliver ringet op min. 1-2 gange pr uge fra bureauer som lover alt muligt og de kan gøre det bedre hvis vi bare lige vil skifte og binde os i et år. De kunne eks. øge vores konverteringsrate med +25%, eller øge vores omsætning på ads med 50% og gøre vores spend billigere


Men ingen af disse firmaer vil stå ved det de siger, når jeg tager dem på ordet og siger fint, 6 mdr til at bevise det, og hvis ikke, så har jeres arbejde været gratis hvis i ikke kan levere en margin på 50% af det i har lovet. - Nej nej, det kunne de da ikke risikere, hvis det nu var at de manglede nogle få %er for at nå målet. Sjovt, så forventer de at jeg risikere min forretning hvis de failer.

 

Betal hellere mere for nogen der ikke lover guld og grønne skove hvor der ingen binding er. Dem der kører uden binding arbejder bedre for sagen, for de ved godt at der skal performes for at holde kunden i hus. Så når de performer så har de "automatisk deres binding".

 


Jeg synes dog du skal være begge steder på annoncering. Tingene hænger sammen, og der er forskellige kanaler folk bruger, samt forskellige kanaler til at samle folk op igen. Bare fordi en har brugt google ads til at komme ind på din side, behøves det ikke at være derfra købet kommer fra. Senere kan det være at du skubber kunden det sidste stykke over grænsen til at købe hos dig, fordi han er blevet påvirket af en META ad som han ellers ikke ville have set hvis det ikke var fordi google havde trukket kunden ind.. Og omvendt. Annoncering er som små ringe i vandet. Det hele hænger sammen.

20-01-2024 23:07 #12| 0
OP

Først og fremmest, tak til alle der har budt ind.

 

Vi har tygget lidt på det hele og også selv dykket mere ned i mulighederne. Derfor er vi endt på, at vi prøver at gøre fodarbejdet selv først. Dvs. vi er i gang med at optimere hjemmeside, finde søgeord med kig på volumen og priser, lave bedre meta-beskrivelser, kigge på content mv. Når vi føler at vi har fået renset godt op, sætter vi selv noget Google ads i gang. Facebook har vi mere erfaring og føling med, så vi kan holde det primære fokus på Google ads mv. nu.

 

Vi sparer derved budget-penge på et bureau. Hvis vi senere føler, at vi mangler noget for at flytte os yderligere fremad, vil vi benytte os af et. Og vel at mærke, ud fra de bud i er kommet med, hvordan man håndterer disse.

 

Mit eget bud på, hvad der var sket med brug af et bureau nu er, at de havde lavet et stykke arbejde for os i 1-3 mdr., hvorefter det havde kørt nærmest på automatik (rapporter mv), resten af bindingsperioden. Så vi valgte, at vi heller ikke ville gå med til den binding.

 

Nu prøver vi det af. Holder øje med både Google og FB, og hvordan de to netop kan supplere hinanden. Vi tror selv på, at vi kan løfte det op en rimelig fornuftig kvalitet, og så gør det ikke noget, at vi eks. mangler 10% i finetuning. Vi har lidt niche at arbejde med, så på den måde ikke den helt hårde konkurrence. Men om det giver noget af den effekt vi reelt håber på ved jeg ikke. Vi får sat vores målepunkter op, og holder øje med om resultaterne bliver bedre. Ellers må vi jo krybe til korset. Nu får det noget tid at leve i, for vi skal jo have samlet en del data op, og den slags tager tid, kan jeg forstå.

 

Tak igen for alle bidragene. Vi er bestemt blevet klogere på det hele, den sidste uges tid. Takker og bukker.

 

Hvutt

21-01-2024 21:31 #13| 3

Det er ærgerligt at vi skal så mange kommentarer ned, uden at der er nogen, der snakker tracking. Ud fra det, jeg læser her, tør jeg næsten garantere at trackingen ikke spiller som den skal.

Er der opsat enhanced conversions? Er der styr på Google Consent Mode? Er der tracket på de korrekte events? Hvis ikke så skydes der delvist med spredehagl og optimering af arbejdet er markant sværere ligesom resultatvurderingen er det.

Det her er noget dit bureau skal fortælle dig, at der skal styr på - ikke omvendt.  


4 års binding er en joke. 2 ligeså. Vi kører med løbende måned + 3 hos os, efter en prøveperiode på 3 måneder - det svarer til opsigelsesperiode på en medarbejder, og det synes vi er fair nok. Og det siger jeg ikke for at lokke dig ind i folden - for vi tager slet ikke arbejde ind lige nu :)


Herfra skal der kigges på attributionsmodel fra både Google og Meta - Især sidstnævnte er enormt flittige til at putte æggene i egen kurv. Havner du i kløerne på en af de her "sådan vækstede vi X med 1725% på 3 måneder"-typer, kan du/I altid spørge indtil hvordan førnævnte type forholder sig til attribution, og hvad de gør for at sikre, at I får ny omsætning i stedet for at bruge penge på den omsætning der allerede er så godt som sikret.

Så.

 

  1. Få styr på tracking
  2. Kig på attributionsmodel, justér og vær kritisk over for tallene - husk altid at sammenholde med den reelle omsætning/leadgenerering
  3. Få styr på target - hvad må en kunde koste. Ikke den her tankegang med at "det kunne da være dejligt at få dem billigst muligt". Max ud, få presset kapaciteten og så begynder I at justere, når I nærmer jer det punkt
  4. Fjern der der performer dårligt, gør mere af det, der performer godt. 
  5. Se på tallene. Brug dem.

Alt der hedder selvudvikling, terapi mv. har en tårnhøj konkurrence. I konkurrerer mod alt fra professionelt uddannede til selvudnævnte livsguruer og alt midtimellem. Forvent at det koster penge at få et lead, og prissæt jer derefter.

Et mix af Meta til at fylde top funnel og Google Ads til mid/lower funnel virker optimalt - skulle jeg prioritere kun en kanal ville det være Google Ads (underforstået at det er relativt simple forløb af kommunikere - er det mere komplekst, skal I have email-marketing og en organisk strategi tilkoblet).

Knæk og bræk med det - ud til højre med dem der vil binde jer :)

21-01-2024 23:33 #14| 3
OP

Pu-ha! Kender I det? Man tror lige man sådan har forstået et nyt område sådan nogenlunde....... og så kommer 'xitaah' ind fra højre og forvirrer en totalt igen :)

 

Nå, men jeg var jo nødt til lige at kigge på 'attributionsmodeller' og 'enhanced conversions'.

 

Pu-ha x 2. Min første tanke var "det er sgu alt for langhåret og et spadestik eller to for dybt for os". Min anden tanke var dog, at der er jo noget om snakken. Forstået på den måde, at det nok er "nemt" nok at sætte ting (kampagner, ads mv.) op, men hvad er det værd, hvis man misser ud på at måle effekt (som leads og clicks). Og ikke stirre sig blind på enkelte tal, hvis de ikke er reelle eller fortæller nok om investeringens værd i sidste ende.


Vi har nok et lille "leak" der, hvor vi skal være ekstra opmærksomme. Så selvom det var lidt "træls" at få smidt ind, så er det bestemt et område, vi skal huske at være skarpe på. Så tak til 'xitaah' for det ekstra input. Håber vi evner at få det hele til at spille.


Bureauet som vi overvejede bliver "smidt ud" i morgen. Tak for hjælpen.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar