Jeg skal bruge et nyt batteri til min computer, da den pludselig er gået død, og mit bedste bud på problemet er batteriet. Så jeg ringer til en butik, jeg har fundet på nettet, men som også har en fysisk butik i Odense, hvor jeg bor.
Vi finder det rigtige batteri over telefonen og de bestiller det hjem til mig. Jeg afhenter og betaler batteriet i den fysiske butik, men da jeg kommer hjem virker computeren desværre stadig ikke. Der er to muligheder, enten er computeren helt død, eller også skal jeg også have en ny adapter (computeren tager slet ikke strøm) Jeg tager op i butikken, som tilbyder mig at komme og prøve en ny adapter i næste uge. So far, so good - men da jeg nævner at jeg gerne vil tilbagelevere batteriet, hvis computeren reelt er død, får jeg af vide, at det gør de ikke.
Jeg har så nu brugt et par timer på at læse forbrugeraftaleloven og købeloven, men jeg er i tvivl om mit køb kategoriseres som et fjernsalg eller ej, da forbrugerstyrelsens hjemmeside kan tolkes i begge retninger. www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Ehandel/Inden-du-handler-paa-nettet/Hvornaar-er-det-butikskoeb-og-hvornaar-ehandel?tc=012E06B460DF487B8BB66202C801D1F9
Cliffs:
bestiller nyt batteri over telefonen fra butik med både internet og fysisk butik
Vil gerne vide hvor jeg står ift. evt. fortrydelse af købet.
link til butikkens hjemmeside og vilkår:
www.batterystore.dk/page/vilkaar-32/
Har jeg fortrydelsesret?
Så vidt jeg ved har man da altid fortrydelsesret i 14 dage, uanset hvad?
Ikke ifølge forbrug.dk www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/5-vigtige-naar-du-koeber?tc=740F1814A3D24C089538501A55EC0D6A
Men det var ellers også min kneejerk reaktion
Så vidt jeg ved har man aldrig fortrydelsesret. Som udgangspunkt er alle køb bindende. Mange butikker vælger som at have fortrydelsesret som en service for sine kunder.
Dog tror jeg at man har fortrydelsesret hver gang ved onlinekøb
Som Razga er inde på er de 14 dage gældende ved fjernsalg, så hvis forretninen nægter,så er du skidt inde tror jeg...
Jeg citerer lige fra forbrugerstyrelsen, som jeg virkelig mener kan tolkes i begge retninger:
E-handel er en form for fjernsalg, hvor en virksomhed sælger varer og ydelser på nettet, uden at køber og sælger nødvendigvis mødes i forbindelse med handlen. Telefonsalg og postordresalg er andre former for fjernsalg.
Det er en forudsætning, at den erhvervsdrivende har indrettet sin virksomhed eller dele af den, så aftaler om køb af varer eller ydelser kan indgås pr. telefon, pr. brev eller elektronisk som fx e-handel.
Det er fjernsalg:
Når du handler på en hjemmeside med en købefunktion – e-handel.
Når du udfylder en kupon, som sendes til sælger med en bestilling.
Når sælger, fx i en tv-reklame, reklamerer med et telefonnummer, der kan benyttes til bestillinger.
Når sælger ringer til dig, fx for at sælge bøger.
Det er ikke fjernsalg:
Hvis du ringer til en butik, der normalt kun sælger varer ”over disken”, og beder dem sende varer hjem til dig.
Hvis du har set et godt tilbud på en hjemmeside, men foretrækker at gå ind i sælgerens ”fysiske” butik og indgå aftalen der.
Det er altså ikke fjernsalg, hvis du ringer til en møbelforretning og beder dem om at levere et bord, som du har set i deres udstillingsvindue eller katalog, hvis butikken normalt kun sælger varer til kunder, der kommer ind i butikken.
En del erhvervsdrivende sælger deres varer både fra en butik og via fjernsalg – fx over internettet. Her kan der opstå tvivl om, hvilke regler der gælder for handlen, hvis man både har haft kontakt via e-mail og været henne i butikken. Det afgørende er, hvor selve aftalen er indgået.
Hvis du fx har bestilt varen på en hjemmeside, men betaler og henter den i butikken, så er det fjernsalg. Hvis du har set varen på en hjemmeside, og måske stillet spørgsmål om varen via e-mail eller telefonisk – men ender med at gå hen i butikken for at se varen, og købe den dér, så er det almindeligt butikskøb.
Du skriver i OP at du har afhentet og betalt batteriet fysisk i butikken, ergo er det almindeligt butikskøb som beskrevet i den sidste linje lige herover.
Så butikken kan godt nægte at tage det tilbage - desværre.
Vil mene der en markant forskel på at "stille spørgsmål over telefon" og bestille over telefon, samt forskel mellem at gå hen i butikken og se varen, for at købe den der, kontra at afhente pga betale en vare bestilt.
Men grænsen er hårfin, og tror også selv efterhånden at det er en lost cause.
Har ikke læst tråden, men du får lige mit svar. Der er 14 dages fortrydelsesret på alt internetkøb i Danmark.
I følge loven er der ingen fortrydelsesret hvis du køber en vare i en butik. Nogle butikker gør det dog som en ekstra service. Så eftersom du betalte varen i butikken har du ingen fortrydelsesret.
Fordi du har afhentet batteriet i butikken gælder "internet fortrydelsen" ikke, og du har dermed ikke krav på returnering !! desværre
tak for svar til alle. Det er en Acer aspire 7740
InPosition skrev:
Jeg citerer lige fra forbrugerstyrelsen, som jeg virkelig mener kan tolkes i begge retninger:
E-handel er en form for fjernsalg, hvor en virksomhed sælger varer og ydelser på nettet, uden at køber og sælger nødvendigvis mødes i forbindelse med handlen. Telefonsalg og postordresalg er andre former for fjernsalg.
Det er en forudsætning, at den erhvervsdrivende har indrettet sin virksomhed eller dele af den, så aftaler om køb af varer eller ydelser kan indgås pr. telefon, pr. brev eller elektronisk som fx e-handel.
Det er fjernsalg:
Når du handler på en hjemmeside med en købefunktion – e-handel.
Når du udfylder en kupon, som sendes til sælger med en bestilling.
Når sælger, fx i en tv-reklame, reklamerer med et telefonnummer, der kan benyttes til bestillinger.
Når sælger ringer til dig, fx for at sælge bøger.
Det er ikke fjernsalg:
Hvis du ringer til en butik, der normalt kun sælger varer ”over disken”, og beder dem sende varer hjem til dig.
Hvis du har set et godt tilbud på en hjemmeside, men foretrækker at gå ind i sælgerens ”fysiske” butik og indgå aftalen der.
Det er altså ikke fjernsalg, hvis du ringer til en møbelforretning og beder dem om at levere et bord, som du har set i deres udstillingsvindue eller katalog, hvis butikken normalt kun sælger varer til kunder, der kommer ind i butikken.
En del erhvervsdrivende sælger deres varer både fra en butik og via fjernsalg – fx over internettet. Her kan der opstå tvivl om, hvilke regler der gælder for handlen, hvis man både har haft kontakt via e-mail og været henne i butikken. Det afgørende er, hvor selve aftalen er indgået.
Hvis du fx har bestilt varen på en hjemmeside, men betaler og henter den i butikken, så er det fjernsalg. Hvis du har set varen på en hjemmeside, og måske stillet spørgsmål om varen via e-mail eller telefonisk – men ender med at gå hen i butikken for at se varen, og købe den dér, så er det almindeligt butikskøb.
Er vi ikke enige om, at du ringer ind og bestiller varen, som de så bestiller hjem til dig, som du så går ned og betaler for? I dette tilfælde vil jeg mene, at du har dine 14 dages fortrydelsesret.
Nej nej, 14dages fortrydelsesret gælder IKKE her. Desværre.
De har helt ret til at nægte dig penge retur.
Når du handler på nettet, har du 14 dages returret. Fordi du ikke har fysisk mulighed for at stå med varen, se varen, osv osv.
Når du står i butikken og handler, har du dermed mulighed fysisk at se på varen, rører osv. og derfor eksistere returret ikke her. Dog har visse butikker det som en ekstra service. men det er ikke et krav.
Selvom du har bestilt varen over telefonen, har du stadig stået med varen i butikken og betalt. ergo, du har stået fysisk i butikken, set og rørt varen... desværre...
Har han ikke desvære, manden har set varen i butikken og kunne have valgt og sige nej tak, derfor ingen "14 dags internet fortrydelsesret"
Hygge PPP
Hvis OP bestiller noget i en webshop som han afhenter, og betaler, er vi alle enige om, at det er fjernsalg. Så selvfølgelig er det også fjernsalg, når OP bestiller pr. telefon og afhenter, samt betaler, i en fysisk.
Er det kun lugii og AubreyGraham, der kan læse indenad?
En del erhvervsdrivende sælger deres varer både fra en butik og via fjernsalg – fx over internettet. Her kan der opstå tvivl om, hvilke regler der gælder for handlen, hvis man både har haft kontakt via e-mail og været henne i butikken. Det afgørende er, hvor selve aftalen er indgået.
Hvis du fx har bestilt varen på en hjemmeside, men betaler og henter den i butikken, så er det fjernsalg. Hvis du har set varen på en hjemmeside, og måske stillet spørgsmål om varen via e-mail eller telefonisk – men ender med at gå hen i butikken for at se varen, og købe den dér, så er det almindeligt butikskøb.
Det er ligegyldigt, at du selv har afhentet. Og det er ligegyldigt, hvor og hvornår du betalte. Det afgørende er, hvornår aftalen blev indgået. Dit problem er, at det nok er svært for dig at bevise, at aftalen blev indgået over telefonen.
InPosition skrev:
Jeg citerer lige fra forbrugerstyrelsen, som jeg virkelig mener kan tolkes i begge retninger:
E-handel er en form for fjernsalg, hvor en virksomhed sælger varer og ydelser på nettet, uden at køber og sælger nødvendigvis mødes i forbindelse med handlen. Telefonsalg og postordresalg er andre former for fjernsalg.
Det er en forudsætning, at den erhvervsdrivende har indrettet sin virksomhed eller dele af den, så aftaler om køb af varer eller ydelser kan indgås pr. telefon, pr. brev eller elektronisk som fx e-handel.
Det er fjernsalg:
Når du handler på en hjemmeside med en købefunktion – e-handel.
Når du udfylder en kupon, som sendes til sælger med en bestilling.
Når sælger, fx i en tv-reklame, reklamerer med et telefonnummer, der kan benyttes til bestillinger.
Når sælger ringer til dig, fx for at sælge bøger.
Det er ikke fjernsalg:
Hvis du ringer til en butik, der normalt kun sælger varer ”over disken”, og beder dem sende varer hjem til dig.
Hvis du har set et godt tilbud på en hjemmeside, men foretrækker at gå ind i sælgerens ”fysiske” butik og indgå aftalen der.
Det er altså ikke fjernsalg, hvis du ringer til en møbelforretning og beder dem om at levere et bord, som du har set i deres udstillingsvindue eller katalog, hvis butikken normalt kun sælger varer til kunder, der kommer ind i butikken.
En del erhvervsdrivende sælger deres varer både fra en butik og via fjernsalg – fx over internettet. Her kan der opstå tvivl om, hvilke regler der gælder for handlen, hvis man både har haft kontakt via e-mail og været henne i butikken. Det afgørende er, hvor selve aftalen er indgået.
Hvis du fx har bestilt varen på en hjemmeside, men betaler og henter den i butikken, så er det fjernsalg. Hvis du har set varen på en hjemmeside, og måske stillet spørgsmål om varen via e-mail eller telefonisk – men ender med at gå hen i butikken for at se varen, og købe den dér, så er det almindeligt butikskøb.
Vejledning via telefon og køb i butik = Butikssalg.
Derfor har du ikke fortrydelsesret.
I og med det tilsyneladende ikke er en lagervare i butikken, så har du nok investeret i et nyt batteri som du så kan bruge når det gamle står, tror ikke du får butikken til at tage det retur.
:EDIT: Går ud fra du ikke har betalt det over telefonen.
For det er sådan set betalingen der afgør hvor købet er fortaget, er det betalt ved levering (i dette tilfælde, da du henter det i butikken) eller er det forudbetalt (kan ikke se hvordan du skulle gøre dette over telefonen, men eks. hvis sælger forlanger du betaler forud via bankoverførsel eller lign.).
Hvis det er det sidste så HAR du fortrydelsesret da det så kategoriseres som fjernsalg.
nu har jeg selv arbejdet med fjernsalg i to år nu.. Hvis OP som nævnt har ringet ind og bestilt varen, som de så efterfølgende bestiller hjem, så har han 14 dages fortrydelsesret.
@ Kejser_D
Vejledning via telefon samt bestiling via telefon = fjernsalg, og så er det underordnet om han først betaler i selve butikken.
OP, sig til dem, at du har bestilt varen telefonisk, og derefter tog ned i butikken og betalte varen, du har hermed 14. dages fortrydelsesret da det er fjernsalg, og du ønsker hermed at gøre brug af den, hvis i stadig ikke vil give mig dem, så går jeg videre med sagen, hvilket ville være træls, da jeg indtil videre har været rigtig tilfreds med jeres kundeservice... sig det i en pæn tone, og så er jeg sikker på, at de nok skal tage det retur.
Altså uanset om OP har købt det via fjernsalg eller ej, så antager jeg at han har brugt batteriet, og så er der ikke længere fortrydelsesret (ihvertfald ikke overfor butikken).
Case closed.
@ Jensen
Ikke nødvendigvis. Sakset fra forbrugerstyrelsen
" Når du handler på nettet, kan du først se og prøve varen, efter du har købt den. Hvis du vil fortryde dit køb, skal varen ifølge forbrugeraftaleloven leveres tilbage i væsentlig samme stand og mængde, som du modtog.
Sælgeren kan derfor ikke forlange, at du skal lade være med at pakke varen ud og afprøve den, hvis det er åbenbart, at afprøvningen ikke forringer varens værdi. Du kan fx prøve en bluse, en telefon, et kamera eller en computer, men ikke tage varerne i egentlig brug. Det er en forudsætning for at bevare fortrydelsesretten, at varen nemt kan bringes i orden, så den kan sælges igen som ny."
Under alle omstændigheder håber jeg selvfølgelig på at jeg kan få computeren til at virke igen, men ellers forsøger jeg at tage en konstruktiv dialog med butikken. Det har været lidt en øjenåbner hvor stor forskel der er på om man handler online, eller i en fysisk butik.
Bastardo skrev:
Er det kun lugii og AubreyGraham, der kan læse indenad?En del erhvervsdrivende sælger deres varer både fra en butik og via fjernsalg – fx over internettet. Her kan der opstå tvivl om, hvilke regler der gælder for handlen, hvis man både har haft kontakt via e-mail og været henne i butikken. Det afgørende er, hvor selve aftalen er indgået.
Hvis du fx har bestilt varen på en hjemmeside, men betaler og henter den i butikken, så er det fjernsalg. Hvis du har set varen på en hjemmeside, og måske stillet spørgsmål om varen via e-mail eller telefonisk – men ender med at gå hen i butikken for at se varen, og købe den dér, så er det almindeligt butikskøb.
Det er ligegyldigt, at du selv har afhentet. Og det er ligegyldigt, hvor og hvornår du betalte. Det afgørende er, hvornår aftalen blev indgået. Dit problem er, at det nok er svært for dig at bevise, at aftalen blev indgået over telefonen.
"Cliffs:
bestiller nyt batteri over telefonen fra butik med både internet og fysisk butik
Vil gerne vide hvor jeg står ift. evt. fortrydelse af købet. "
Ovenstående kan vidst ikke tolkes som andet end, at han bestilte pr. telefon.
Men vi kan vel godt blive enig om at hvis du havde købt duracell batterier online, havde pakket dem ud (og dermed brugt dem), så ville du vel ikke forvente at sælger ville sige at de var væsentlig samme stand?
Jensen skrev:
Altså uanset om OP har købt det via fjernsalg eller ej, så antager jeg at han har brugt batteriet, og så er der ikke længere fortrydelsesret (ihvertfald ikke overfor butikken).
Case closed.
Jensen skrev:
Men vi kan vel godt blive enig om at hvis du havde købt duracell batterier online, havde pakket dem ud (og dermed brugt dem), så ville du vel ikke forvente at sælger ville sige at de var væsentlig samme stand?
Han må godt pakke dem ud for at bese dem. At den er åbnet er ikke = brugt når man handler via fjernsalg.
InPosition skrev:
Jeg afhenter og betaler batteriet i den fysiske butik
Jeg har arbejdet i butik i 6 år, du har nada fortrydelsesret i det her eksempel, beklager.
pow9199 skrev:InPosition skrev:
Jeg afhenter og betaler batteriet i den fysiske butik
Jeg har arbejdet i butik i 6 år, du har nada fortrydelsesret i det her eksempel, beklager.
Og dette baserer du på...hvad?
Hvis bestillingen er blevet lagt over telefonen/internettet, så er det komplet underordnet, at OP selv afhenter varen. Som andre nævner, så er alfa og omega hvorfra bestillingen er foretaget.
Det er ligeledes ligegyldigt, om produktet er taget i brug, eller ej, så længe produktet kan leveres tilbage i som-ny stand
AubreyGraham skrev:Jensen skrev:
Altså uanset om OP har købt det via fjernsalg eller ej, så antager jeg at han har brugt batteriet, og så er der ikke længere fortrydelsesret (ihvertfald ikke overfor butikken).
Case closed.Jensen skrev:
Men vi kan vel godt blive enig om at hvis du havde købt duracell batterier online, havde pakket dem ud (og dermed brugt dem), så ville du vel ikke forvente at sælger ville sige at de var væsentlig samme stand?
Han må godt pakke dem ud for at bese dem. At den er åbnet er ikke = brugt når man handler via fjernsalg.
Hvornår er det lige man har brug for at bese et batteri, men ikke bruge det? Desuden siger OP jo at computeren ikke fungerede med det, ergo er det brugt. Hvis du køber motorolie på nettet, mener du så også at du må bryde plomberingen, og lige hælde lidt op og se på konsistensen, og så returnere det? Hvis ja, hvor meget olie må der mangle for at produktet er i væsentlig samme stand?
Altså et batteri som har været sluttet til er jo brugt. Gør det da umuligt at være erhvervsdrivende, hvis køberne kan agere som tosser og stadig returnere produkterne.
Nå, smutter igen. Skal have nogle af de batterier på nettet som mit headset æder et af om dagen. Fedt at have 14 dages fortrydelsesret :-)
mickey skrev:pow9199 skrev:InPosition skrev:
Jeg afhenter og betaler batteriet i den fysiske butik
Jeg har arbejdet i butik i 6 år, du har nada fortrydelsesret i det her eksempel, beklager.
Og dette baserer du på...hvad?
Jeg må tilføje som mange andre også har sagt:
"Mange butikker vælger at have fortrydelsesret som en service for sine kunder."
De har ingen "ret" til at tage varen tilbage, det er en service som butikken kan vælge at gøre for sine kunder, ingen krav...
Håber du finder ud af hvad din comp fejler.
Udgaard, det er helt korrekt...Hvis varen er bestilt, købt og betalt, i butikken.
I dette tilfælde er varen bestilt pr telefon, hvorfor der er tale om et fjernsalg.
Følgende link burde være dokumentation nok: www.forbrug.dk/Afgoerelser/moebler-og-boligudstyr/fortrydelsesretselvomvarenblevafhentetibutik
Jensen skrev:AubreyGraham skrev:Jensen skrev:
Altså uanset om OP har købt det via fjernsalg eller ej, så antager jeg at han har brugt batteriet, og så er der ikke længere fortrydelsesret (ihvertfald ikke overfor butikken).
Case closed.Jensen skrev:
Men vi kan vel godt blive enig om at hvis du havde købt duracell batterier online, havde pakket dem ud (og dermed brugt dem), så ville du vel ikke forvente at sælger ville sige at de var væsentlig samme stand?
Han må godt pakke dem ud for at bese dem. At den er åbnet er ikke = brugt når man handler via fjernsalg.
Hvornår er det lige man har brug for at bese et batteri, men ikke bruge det?
Når du skal se om sælgeren guidede dig rigtigt mht. valg af batteri; Om det passer i din computer.
@mickey har du læst dommen? Der er mange væsentlige ting som adskiller sig fra OP situation.
i dommen er der lagt på at der er bestil over nettet, på en hjemmeside hvor der bl.a. er en indkøbs kurv, altså kunden får en formodning om der er gennemført en handlen og ikke bare en resveration af varen. Hjemmesiden er indrettet til handel og bestilling af vare - at ringe til kundeservice er ikke indrettet specielt til bestilling af vare.
til sidst kan det også nævnes "Et nævnsmedlem (to stemmer), mener at der ikke er indgået en bindende aftale. Dette nævnsmedlem mener derfor ikke, at forbrugeren har fortrydelsesret". Som du kan se har nævnsmedlemmerne ikke været enige.
Om du kan strække denne dom, hvor der er lagt væk på en hjemmeside hvor det er muligt at bestille vare, til at ringe til kundeservice må nok siges at være tvivlsomt.
Burde være nemt at afgøre uden at man går ind i en diskussion om nærsalg/fjernsalg:
Skaffevare kan som udgangspunkt ikke returneres med mindre, der er lavet aftale derom ved bestilling.
@ Samuel, det er en vare der er at finde på virksomhedens hjemmeside og derfor er linjen mellem om det er en sortimentsvare eller en skaffevare også svær at sætte. Det har derudover ikke nogen indflydelse ift. den her diskussion, hvis du læser virksomhedens egne vilkår og/eller forbrugeraftaleloven.
@ InPosition
Er det ikke bare at køre sagen? Du er uenig med alle dem som mener at du ikke har noget at komme efter, så det er bare at sætte sagen igen.
@InPosition
Du skriver selv i startindlæg: "Vi finder det rigtige batteri over telefonen og de bestiller det hjem til mig". Så er det skaffevare.
Samtidigt bliver varen speciesvare, da de kan udpege varen til enhvert et tidspunkt og beskrive den som værende til dig.
Jf. købeloven har du ikke returret på speciesvare med mindre, der er en mangel.
Det er klart, at jeg har en personlig interesse i at stå bedst muligt og dermed have ret til fortrydelse. Men derfor lytter jeg da stadig til de argumenter der kommer den anden vej, men det ville da være mærkeligt hvis jeg ikke prøvede at modargumentere?
Under alle omstændigheder er jeg selvfølgelig ikke interesseret i at køre en sag for sagens skyld - jeg vil langt hellere finde en løsning gennem dialog.
Under alle omstændigheder tror jeg lige jeg tager fat i forbrugerstyrelsens hotline og hører dem om deres syn på sagen, og så håber jeg da også stadig på at jeg rent faktisk skal bruge batteriet og computeren.
@OP, sælg batteriet på dba, den tid du har brugt på tråden, har allerede kostet dig et nyt batt 3 gange, hvis du havde brugt tiden på at samle flasker.
Ydermere, når du så tydeligt som i dette eksempel, har nada at komme efter, så er det sygt dårlig stil, hvis du spilder forbrugerstyrelsens tid og ressourcer på at starte en sag
Ja det er selvfølgelig fuldstændig forfærdeligt at undersøge sine rettigheder istedet for at løbe ud og samle pant.
Jeg har ikke startet en sag, ønsker egentligt ikke at gøre det - men at det skulle være sygt dårlig stil at kontakte en institution hvis ressourcer jeg betaler gennem min skat for at få vejledning, den må du simpelthen længere ud på landet med.
Der er ikke returret i denne situation...
Hvis du havde købt det ved alm. fjernsalg kunne der have været returret, alt afhængigt af hvad du har gjort da du fik det.
Et batteri er som udgangspunkt forbrugsvare som derfor kan være plomberet og derved ikke skal tages tilbage ved returnering..