Live skrev:
hifi systemer lyder ofte ringe med den musik der udgives i dag grundet det er dynamisk komprimeret i en latterlig grad, bedre kendt som loudness war.
Hvis hifi systemer lyder dårligt, med moderne indspilninger, kan man ikke bare begrunde det med at det er overkomprimeret (ikke at det ikke er det, og jeg er enig i overkompression er ufedt).
Men det hele processen omkring optagelsen. I gamle dage når man indspillede på bånd, skete der en naturlig kompression. I hele processen kørte man gennem analogt udstyr, og ofte rørdrevet (kompressorer, preamps, pult, bånd), og i afspilningen på pladespillere, igen analogt. Der sker en masse med lyden når man kører den igennem diverse analoge enheder. Det der f.eks. sker, når du har en guitarforstærker med rør, modsat en transistor, er overtonerne i lyden. Rørforstærkeres ulige overtoner vs transistorforstærkernes lige. I moderne indspilninger foregår det meste (læs: meget) oftest digitalt. Man har plugins der emulerer guitareffekter/forstærkere, man programmerer ofte strygere/blæsere/keys/guitar/bas/trommer/whatever (plugins bliver bedre og bedre, og mange lyder efterhånden imponerende godt ..uden dog helt at blive the real deal). Der ser en masse med lyden i converterer m.m., med opløsningen man indspiller i, med programmer man indspiller i, i de preamps, der er i de digitale lydkort de fleste bruger efterhånden. ..og ja, at man så overkomprimerer lortet for at det skal stå stærkest, hjælper ikke på det.
Point being: Hvis man synes moderne musik lyder dårligt på et hifi-anlæg, vil man også synes det lyder dårligt på andre anlæg. Et godt anlæg, vil stadig lyde bedre end et dårligt anlæg. Et godt anlæg har en bedre balance mellem alle frekvenser/frekvensområder, og er eventuelt farvet/voiced "optimalt" (eller helst så rent og ufarvet som overhovedet muligt, men det er individuelt fra producent til producent - jeg arbejdede som ung hos DPA microphones, der er kendt for at lave verdens måske fineste/bedste mikrofoner, der oprindeligt blev udviklet til måling, og ikke til musik, deres filosofi er at alt skal gengives så rent som muligt, hvor andre highend mikrofonproducenter, farver deres lyd, med små ændringer i frekvensgennemgangen - det kan man sammenligne med diverse hifi-producenter). Et andet eksempel er f.eks., hvis du har to forskellige hifi anlæg. Begge har 3 knapper: Bass, Middle, Treble. Begge koster det samme, og er mega høj kvalitet, med det bedste af det bedste hele vejen igennem. Hvilket har bedst mulighed for at indstille lyden optimalt til en given produktion, eller et givent rum? Det er umuligt at sige, for det kommer an på hvilke frekvensområder de 3 knapper er sat til, og hvor bredt de er sat til at tage ved.
..nå, jeg gik i selvsving sorry. Kunne blive ved i en uendelighed :-)
-jeg hører i øvrigt kun selv musik gennem min bærbare, og med et par billigere aktive højtalere. Jeg sætter dog pris på en god lydoplevelse, når man hører en rigtig god produktion, på rigtig gode højtalere, i et rigtig godt balanceret rum.