Hello PN!.
En af mine tidligere klassekammerater skal op til eksamen i mediefag C på 2. og sidste år på HF. Da hun desværre har været meget uheldig i går, mht. sygdom og alvorlige sygdomme i familien, har hun skulket en del fra skolen.
Hun har derfor fået nogle mellem karaktere og var næsten sikker på at bestå, indtil hun modtog sin skriftelige engelsk opgave. Nu er hendes snit på 1.98 og hun SKAL have min. 4 for at bestå sin HF.
Jeg ville derfor høre, om der er nogle på PN der går på HF og har mediefag eller nogle der har haft det før, som kan fortælle lidt om, hvad det er vigtigst hun forbereder, hvad man kan risikere at trække osv.
Håber der er nogle der kan hjælpe, da hun ikke har fortjent at dumpe sin HF.
På forhånd tak!
-Henrik
HF Mediefag C eksamen. HJÆLP!
Nu havde jeg det også på c-niveau på gymnasiet og var faktisk også til eksamen i det i 1.g.
Det er for det første vigtigt at hun går ind til eksamen med en masse baggrundsviden omkring, hvordan vi optager en film og hvilke virkemidler der bruges. Her tænker jeg; lyd, vinkler, zoom, panorering, tilting, lys osv.. I mediefag er det f.eks. ikke vildt vigtig at kende forskellige instruktøre (medmindre man vil have 12), hellere forkusere på overstående ting.
Eksamen er således at hun trækker en film, kortfilm eller andet og skal derfor sige hvilke virkemidler, budskaber og så videre, som instruktøren har brugt og prøvet at få ud. Hvis hun kan det, så er 4 bestemt ikke et problem.
Men stort held og lykke til hende.
Steens@ Det tror jeg bestemt er noget der kan bruges og lige præcis sådan noget der ledes efter!. Jeg takker mange gange og håber, at det kan være med til, at hun får det 4 tal eller mere! :)
Jeg har selv været til mediefag eksamen i 1.g, efter kun at have haft faget i 3 måneder. Har hun ikke også lavet en film med en gruppe, som hun skal sige noget om??
... Og hvis ikke det var fordi min harddisk gik i stykker igår, havde jeg med glæde shippet alle mine notater..
Iøvrigt så siger Duracell noget vigtigt, for når man er til eksamen skal man også op og forsvare en film man har lavet. Men hvis hun har været væk, ved jeg ikke om det har noget at sige?
Bed hende faile den eksamen og tag året om. Hvad vil hun med et snit på det?
Det prøver jeg lige at snakke med hende om, for det kan godt være, at hun har fat på den del. Vender lige tilbage.
Guldmageren@ Jeg ved ikke hvad hun skal bruge den til, men hvis hun gerne vil bestå, så har jeg sagt ja, til at se om jeg kunne finde hjælp.
Ville også godt have sendt noter, hvis jeg havde dem på min com, men de er alle sammen på papir - desværre.
Da jeg afsluttede det i 1.g for to år siden, kunne vi komme op i to emner, som vi havde arbejdet med i undervisningen - det var enten dokumentarisme eller gyser.
Som Steens888 siger, er det vigtigt, at hun kan analysere de forskellige virkemidler der er blevet brugt i det filmcitat (5-10 min) som hun har trukket.
www.studieportalen.dk/Opgaver/Mediefag-16924.aspx?paperpage=3
Disse noter fra studieportalen ser gode ud, uden at jeg har læst dem. Prøv at søg lidt rundt derinde og du vil sikkert finde en masse brugbart.
Er der noget du er i tvivl om, så bare fyr løs. Måske kan jeg ikke svare, men det skader aldrig at spørge.
EDIT:
Jeg havde det på STX og ikke HF, men tror ikke at det gør den store forskel.
www.uvm.dk/Uddannelse/Gymnasiale%20uddannelser/Fagenes%20sider/Fag%20L-R/Mediefag%20-%20hf.aspx
www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132649#B16
www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF10/Vejledninger%20til%20laereplaner/Hf/100813_vejl_mediefag_C_hf.ashx
Hey.
Jeg havde mediefag på B-niveau i gym og bestod det med 12 til eksamen, hvor halvdelen af eksaminationen netop også foregik som et slags forsvar af sin eksamensfilm, mens den resterende tid blev brugt på at analysere en tilfældigt trukket medietekst.
Som stens888 siger, så skal hun først og fremmest bare føle sig sikker i den mediefaglige terminologi (stilistiske virkemidler og dramaturgi) - hvis hun kan denne nogenlunde på rygraden (hvilket på ingen måde er svært), så er det en god start. Hun skal derudover kunne genrebestemme en tekst - altså vide om det fx er den ene form for dokumentar eller den anden.
Generelt skal hun bare have den mentalitet, at medieteksten vil sige et eller andet - hun skal så finde ud af, hvad og hvordan den siger dette. Hun skal ikke lave en arbitrær gennemgang af de stilistiske virkemidler, men først danne sig et overblik over det, hun har trukket: Hvad er budskabet? Hvad prøver den generelt at opnå? Hvilken genre tilhører den - er dens genreforhold tvetydigt? Det er et analytisk fag, og der er derfor ikke altid 100 % korrekte svar, men hvis hun bare har et nogenlunde bud på et svar til de førnævnte spørgsmål, så handler det sådan set bare om at argumentere for, hvorfor det svar er korrekt med udgangspunkt i stilistiske virkemidler og dramaturgi. Hendes allerede dannede konklusion kommer altså dermed til at strukturere hendes gennemgang af medieteksten, hvormed hendes oplæg bliver sammenhængende og overbevisende. Hvis hun fx trak et uddrag fra en Michael Moore dokumentar, så ville hun kunne genrebestemme den som en performativ dokumentar, en subjektiv dokumentargenre - og så kunne hun sådan set bare bruge hele eksaminationen på at påpege fiktionskoder (altså stilistiske virkemidler der normalt hører hjemme i fiktionen) og begrunde deres effekt og hvorledes de er subjektive frem for objektive osv.
Edit: hun skal self. sørge for at tage løbende noter til hvad der sker i medieteksten og have disse med inde til eksamen. Eksaminator kan godt finde på bare simpelthen at teste ens viden eller opmærksomhed og spørge ind til noget et helt andet sted i medieteksten, end der hvor du var nået til i dit oplæg.
Jeg er stadig lidt småstiv og det meste er vel også common sense, så ved ikke, om det er en hjælp.
Jeg havde gået på HHX det første halve år inden jeg kom på STX, så jeg nåede ikke at have særlig meget mediefag, da vi skulle igang med at lave filmen der. Jeg var ikke engang med til at lave filmen, men jeg fik et link til den og lavede bagefter en forsvarstale udfra den.
Det skal lige siges at jeg var den sidste fra vores gruppe der skulle op, og dermed havde de hørt alle de gode ting fra de andre, så de bad mig om at sige noget helt nyt og så skulle jeg sidde og improvisere og finde på weirdo ting i filmen. Så husk at hun skal forberede en del til forsvaret af hendes film
[ ] klassekammerat
[ ] alvorlig sygdom i familien