hhx - emneopgave om funktioner

#1| 0

Hey m8s.

Er fuldkommen lost i min matematik aflevering, derfor spørger jeg inde hos jer - da jeg kun har haft gode erfaringer :)

Opgaven lyder således:

1. Forklar hvad der er karakteristisk for en potensfunktion, eksponentialfunktion og logaritmefunktion - mht. generel forskrift, udvikling og grafisk udseende. Anvend gerne eksempler fra den virkelige verden.

2. Beskriv evt. sammenhænge mellem de tre funktioner.

3. Forklar punkterne i en funktionsundersøgelse generelt og ved hjælp af et eksempel:

f(x) = 1/4x^4 - x^2

Under punktet for monotoniforhold skal du huske at forklare sammenhængen mellem grafen for f'(x) og f(x)

Afslut funktionsundersøgelsen med at tegne grafen for funktionen..


* (^ = opløftet i)

Skriv kun seriøse indlæg, håber på hjælp fra jer gutter!

På forhånd tak!

- zipex

26-09-2008 19:08 #2| 0

HH'ere og matematik.. tsk ;)

Hent
www.padowan.dk/graph/

Her kan du super nemt lave funktioner og undersøge dem.

Her kan du se et plot af hhv exp(x), ln(x) og 2^x
peecee.dk/upload/view/132569/full

ln er det modsatte af exp. Dvs.
ln(exp(x)) = x
exp(ln(x)) = x

Du kan se at exp(x) og 2^x begge går mod 0 for x gående mod -oo (minus uendeligt) og mod oo for x gående mod oo.

Dog er
ln(oo) = oo
men de to andre går LANGT hurtigere mod oo end ln.


Forstår ikke 3)

26-09-2008 19:12 #3| 0

Nå ja. Og ln er ikke defineret for negative x, idet exponentialfunktionen aldrig kan være negativ!

Dvs
ln(x) = Ø for {xER | x<=0}

<= er "mindre eller lig"-tegnet
E er "tilhører"-tegnet
R er Alle de reelle tal

26-09-2008 19:23 #4| 0

Razga er det plottet i Maple eller hvilket program bruger du?

Det ligner maple en smule...

26-09-2008 19:26 #6| 0

Det er det Graph-program jeg har linket til

Maple kan også klare det, men Graph er langt mere brugervenligt. Maple kan dog langt flere ting.

26-09-2008 19:26 #5| 0
OP

@Razga

Thank you very much!

Kom gerne med flere indlæg :)

26-09-2008 20:08 #7| 0

Sig mig.. Er der ingen som skriver af efter hinanden mere?

Da jeg gik på Handelsskole, skrev vi altså af efter hinanden.. Husker tidlig hver fredag hvor vi mødte lidt tidligere for at skrive af så vi kunne aflevere til kl 10 :)

26-09-2008 20:10 #8| 0
OP

@Perbaad

Lærerne går for meget op i det.
Det kaldes, plagiat.

At skrive efter hinanden giver meddelse til forældre og kontor, sker det 3 gange er man ude.

Strike, 1, 2, 3, you are out! ;)

26-09-2008 20:37 #9| 0
OP

Ingen der kan regne 3'eren ud?

Har sku stadig probs med den..

26-09-2008 20:44 #10| 0

@zipex

Derfor man ikk skal bustes af lærerne, eller gå i klasse med stikkere : )

26-09-2008 20:45 #11| 0
OP

@Perbaad

Korrekt ;)

26-09-2008 21:44 #12| 0

3'eren er en funktionsanalyse, hvor du skal:

opskrive dm(f), her dm(f)=R

finde f'(x). f'(x) = x^3 - 2x

finde ekstremumspunkter ved at sætte f'(x)=0 og løse (husk løsningen x=0)

tegne tallinje med rødderne markeret

finde fortegnet for f' mellem rødderne

udlede hvorvidt rødderne repræsenterer maksimumspunkter, minimumspunkter eller vendetangent udfra fortegnet for f' før og efter punktet

konstatere, at når f'>0 er f voksende, og når f'<0 er f aftagende

opskrive intervallerne hvor f er voksende/aftagende (a la f voksende i [2;5] og [19;oo[ osv)

konstatere, at f er en potensfuntion og dermed ikke har nogle asymptoter

konstatere, at da f -> oo for x -> +/- oo er værdimængden Vm(f) af formen [f(xmin);oo[, hvor xmin er et af de minimumspunkter, du fandt tidligere.

tegn grafen: lav evt tabel med støttepunkter og tegn løs.

Husk at forklare undervejs :-)

26-09-2008 21:50 #13| 0
OP

Mange tak, Henry.

Kan helt sikkert bruge det til noget :D

26-09-2008 22:02 #14| 0

Spørg gerne, sidder ved computeren et par timer endnu i hvert fald.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar