Hej PN,
Min søsters mand har tilbudt mig en bil! Jeg har aldrig ejet en bil før!
Bilen skal bruges til kørsel til og fra arbejde og andre små ting i hverdagen/weekenden.
Der er tale om en VW Polo, 1.4TDI, årgang 2003.
Den har gået 298.000km - Har stort set alt i udstyr og inden salg bliver den synet og får lavet service med tandrem skift og olie skift.
Udover det har den træk og går 22km på en liter diesel.
Jeg har fået en pris, men vil lige høre hvad PN mener den er værd inden jeg smider prisen op :)
Tak! :)
Hjælp en donk med hans første bil!
25-35
Alt efter små ting som er den pæn inden i? Ikke ryger? Mange ejere? Nye dæk? Har din svoger haft den længe er han fornuftig bilist?
Okay så smider jeg lidt billeder op: (Smed dem ikke op fra start da billederne tit "op-sælger" bilen :)
Udover det kan det nævnes at den er blevet synet 3 gange (2007-2009-2011), alle gange med anmærkningen "GOD".
(Tjekket med app'en "Nummerpladetjek")
Ugh synes 25 er klart maks. Den har kørt næsten 300.000, det synes jeg er meget imo.
Sådan en VW kan vel snildt gå 500.000, hvis ellers den er velholdt, som jeg i den grad antager bilen er, da den er fra svoger.
No?
Jeg tror heller ikke, det er motoren den går ned på.
30k+ nu du får tandremmen skiftet.
Tror en retfærdig pris er omkring de 25k :-)
Hvis han solgte til en forhandler nysynet (eller synet inden for de seneste 6 måneder), ville han kunne få ca. 28, eller 29-30, hvis alle serviceeftersyn er overholdt.
Tillige kunne han måske få omkring 36 for den, hvis han på samme tid købte en anden bil, og her 37-38, hvis alle serviceeftersyn er overholdt.
Ovenstående, hvis den ellers ser god ud, og der ikke er nogen problemer eller mislyde i motoren.
Så kan du jo vurdere hvad du vil give ud fra det.
Ved du i øvrigt om det er længere eller mange små korte ture der fortrinsvist er kørt i den. For motoren i en bil bliver slidt utroligt meget, hver gang man tænder den, og den slitage er voldsommere på dieselbiler.
Tak for input.
Prisen jeg har fået er 35.000 og må betragtes som fair og til at "prutte" med.
Jeg lægger lidt value i, da tilbuddet om bilen ikke kommer fra en random bilsælger eller krejler fra DBA.
Syntes 35k er for meget når det nu er en vennepris, ca 30 vil være passende
Gå ind på www.autouncle.dk så kan du jo selv se hvad andre biler koster
Hvis du kan prutte den ned på 30k er det en rigtig god pris. Vær dog opmærksom på, at der kan opstå en masse problemer med en bil, der har gået 300.000 km. - det kan være med bremser, hjulophæng, stabilisatorled, støddæmpere, udstødning, gearkasse, kobling osv. osv. - det er selvfølgelig et stort plus, at tandremmen bliver skiftet.
HVIS nu der skulle opstå problemer med et eller andet kort efter du har købt den, så kan du måske på forhånd lave en aftale med din svoger om, at I fx i de første 3 måneder du ejer bilen, deler en evt. reparationsudgift med ham 50/50.
Det vil formentlig give dig mange frustrationer, hvis bilen eksempelvis 3 uger efter købet skal have skiftet eks. koblingen - og så vil du klandre din svoger for at sælge dig katten i sækken :)
Jeg selv har ledt alle bilhjemmesider igennem... Jeg var ude og prøvekøre en polo.. Godt nok en 1,0.. Samme årgang så vidt jeg husker.. Stod rigtig flot.. "din" har bare kørt ca. 200.000 mere end den jeg kiggede på... Den stod til 33 så vidt jeg husker den jeg kiggede på...
Jeg ville personligt aldrig købe en bil der har gået så langt, men måske er det derfor jeg stadig ikke har købt bil..
Jeg synes at den større motor går ud i et med at den har kørt så meget længere... Jeg ville takke nej tak til den pris.
Pas på med at købe bil af et familiemedlem. Det skaber kun problemer hvis der går et eller andet i stykker om et par måneder. Selvom den lige er synet kan der sagtens være småting i vejen, og hvem skal så betale evt. reparationer? Jeg ved godt at en reparationsregning på et par tusinde går under smålighedsgrænsen for flere personer på dette forum - men jeg synes alligevel du bør tage stilling til, hvordan disse evt. klares inden I indgår en købsaftale.