Hej.
Er der nogle der kan hjælpe mig med lidt information omkring omkostninger ved en hybrid bil plug in?
Sagen er den at jeg skal finde en ny bil, jeg har 2 små børn, og kunne godt tænke mig en bil med plads i men som samtidig os kører på el delvist.
Jeg har kigget lidt på FDM, og her har de opsat et regnestykke der siger at det koster 3.20 kr/km at køre i en benzin bil, og 3.05 kr/km i en hybrid plug in.
Er det mig der dum, når jeg ikke kan se den store besparelse i det? Jeg skal køre frem og tilbage til Slagelse & Haslev fra Greve af hvertfald i 1-2 år, og vil have mulighed for at lade på jobbet.
Umiddelbart tænker jeg at jeg næsten kan køre på ren el frem og tilbage og derfor ikke skal betale noget benzin overhovedet, men jeg kan ikke lige gennemskue regnestykket med omkostninger til el vs udgift på benzin.
På forhånd tak.
Hjælp! Nogle Hybrid Plug in bils ejere?
Betaler du for den el-opladning på arbejde?
Allerede der er der en forskel på forudsætningerne for din personlige udregning, og FDMs tommelfingerudregning, hvis du ikke gør..
Jeg har en Kia niro plug in, og er rigtig glad for den. Dog, var jeg ikke opmærksom på at den skal have service hver 15000 km, hvilke er ret ufedt.
Jeg har lavet et ret udførligt regnskab og jeg ligger ikke på 3kr/km, nærmere på 2,1kr/km
Lidt andre opmærksomhedspunkter:
Den siger 58 km på ren el, men med motorvej er det omkring 35-40 km.
Når det er køligt og AC tændt, starter benzin motoren, hvilket faktisk er lidt træls.
Poples skrev:Jeg har en Kia niro plug in, og er rigtig glad for den. Dog, var jeg ikke opmærksom på at den skal have service hver 15000 km, hvilke er ret ufedt.
Jeg har lavet et ret udførligt regnskab og jeg ligger ikke på 3kr/km, nærmere på 2,1kr/km
Lidt andre opmærksomhedspunkter:
Den siger 58 km på ren el, men med motorvej er det omkring 35-40 km.Når det er køligt og AC tændt, starter benzin motoren, hvilket faktisk er lidt træls.
Hvad tænker du der ufedt ved service efter de 15000 km? Er det ikke noget med man kan betale et eller andet hver måned for så at undgå omkostninger til ved service tilsyn?
Dvs. i de her sommerdage hvor det utrolig varmt, der ville man ikke kunne regne med at køre på ren el på job.
mathias1 skrev:Betaler du for den el-opladning på arbejde?
Allerede der er der en forskel på forudsætningerne for din personlige udregning, og FDMs tommelfingerudregning, hvis du ikke gør..
Det aner jeg faktisk ikke, det er på Slagelse sygehus? Men man betaler vel heller ikke for at lade på standere ude i byen såfremt man betaler det månedlige abonnement til e-on?
Unreachable skrev:Hvad tænker du der ufedt ved service efter de 15000 km? Er det ikke noget med man kan betale et eller andet hver måned for så at undgå omkostninger til ved service tilsyn?
Dvs. i de her sommerdage hvor det utrolig varmt, der ville man ikke kunne regne med at køre på ren el på job.
Det jeg mener er at 15000 ikke er ret langt i mellem den skal til service. Min lillebrors nye bil skal fx køre 25000 km før den skal.
Umiddelbart kan trække klimaanlægget når den skal køle, uden at starte motoren.
Unreachable skrev:
dobbelt post
Poples skrev:Det jeg mener er at 15000 ikke er ret langt i mellem den skal til service. Min lillebrors nye bil skal fx køre 25000 km før den skal.
Umiddelbart kan trække klimaanlægget når den skal køle, uden at starte motoren.
Jeg synes dog det et kæmpe minus at den har så lille et bagagerum ift niro hybrid modellen...
Ja det kan du have ret i. Vi har dig ikke haft problemer med det endnu. Vores tre børn er dog også vokset fra barnevognen, som vil være svær at få plads til.
Poples skrev:Jeg har en Kia niro plug in, og er rigtig glad for den. Dog, var jeg ikke opmærksom på at den skal have service hver 15000 km, hvilke er ret ufedt.
Jeg har lavet et ret udførligt regnskab og jeg ligger ikke på 3kr/km, nærmere på 2,1kr/km
Lidt andre opmærksomhedspunkter:
Den siger 58 km på ren el, men med motorvej er det omkring 35-40 km.Når det er køligt og AC tændt, starter benzin motoren, hvilket faktisk er lidt træls.
Hvordan regner du værditab, finansieringsomkostninger osv med i dit regnskab? Hvor længe regner du med at beholde den, bruger du forhandler priser som det du selv vil sælge den for osv.
FDM regner alt ovenstående med i deres eksempler - der skal ikke glemmes ret meget eller laves et urealistisk værditab for at prisen ændre sig en del
Live skrev:
Hvordan regner du værditab, finansieringsomkostninger osv med i dit regnskab? Hvor længe regner du med at beholde den, bruger du forhandler priser som det du selv vil sælge den for osv.
FDM regner alt ovenstående med i deres eksempler - der skal ikke glemmes ret meget eller laves et urealistisk værditab for at prisen ændre sig en del
Jeg forstår bare ikke hvordan en hybridbil kan ligge så tæt op af en benzin, altså vi snakker 25øre/km
Unreachable skrev:
Jeg forstår bare ikke hvordan en hybridbil kan ligge så tæt op af en benzin, altså vi snakker 25øre/km
Standard tiden for hvor længe man har en bil er 5 år og 100.000 km. Det er ca 42.000 kr i diesel og 50.000 i benzin. Jeg ved ikke hvad hybrid bilerne realistisk har af udgifter, men det er ikke mit indtryk at der er vildt meget sparet. De fleste er vel opgivet omkring de 30-50 km/l efter de nye regler?
kan en besparelse på 20.000 over 5 år stå mål med afskrivningen på en elbil? Hvor nyprisen i forvejen er højere end fosile biler. Jeg er klar over tesla er et specielt scenarie grundet afgiftsændringer og fri ladning for nogle tidlige modeller.
hvis besparelsen bliver ædt op af de skal til service dobbelt så ofte som en diesel eller benzin er det lidt ligegyldigt
Spørgsmålet er hvor meget taber en kia Niro f. Eks i værdi på 5 år og 100k km? Med den udvikling der foregår på elbiler vil jeg igen - indrømmet jeg ikke aner det, og det er et rent gæt - gætte på afskrivningen vil være langt større end på de fosile biler.
Men som sagt, jeg aner det ikke, jeg tror dog at FDM er spot om med at forskellen er ubetydelig hvis man er optimistisk med at elbiler ikke kommer til at have et stort værditab grundet ny teknologi.
Værditabet for elbiler lader dog til at være baseret på erfaring med tesla, der blev købt før der kom registreringsafgift på dem, og solgt efter de steg i værdi plus der var lang ventetid på dem, Samme luksus har en koreaner ikke.
Ny lovgivning kan tale imod fosile biler, f. Eks brændstof bliver dyrere. Det kan dog også være tilfældet for el og hybrid med diverse afgifter der står til at skulle justeres.
Ny teknologi taler imod hybridbilerne der måske falder så langt bagud på 5 år at brugtpriserne vil være elendige - dette scenarie virker ret sandsynligt.
igen vil jeg pointere, jeg aner det ikke, men gætter, og det var de tanker jeg selv gjorde mig sidst vi skiftede bil
Live skrev:
Hvordan regner du værditab, finansieringsomkostninger osv med i dit regnskab? Hvor længe regner du med at beholde den, bruger du forhandler priser som det du selv vil sælge den for osv.
FDM regner alt ovenstående med i deres eksempler - der skal ikke glemmes ret meget eller laves et urealistisk værditab for at prisen ændre sig en del
Helt korrekt og jeg har givet vis gjort noget urealistisk og glemt nogle udgifter, samt helt sikkert beregnet noget anderledes end FDM.
Jeg anvendte følgende antagelser:
Afskrivning er baseret på vores billån, som løber i 7 år (måske 8, kan sgu ikke lige huske det). Så pt er antagelsen at efter lånet er færdig betalt har den en værdig på 20% af ny pris + lidt lidt ekstra da vi fik 20-25K for den gamle bil i bytte. Jeg ved ikke hvad den reelt er værd til den tid, så det er selvfølgelig gætværk.
Alle ovenstående parametre kan jeg ændre på, når jeg med tiden bliver klogere.
Pt ser udgifterne sådan her ud:
min far har kig på en mercedes c300 de plug in, men da de ikke længere kører langture, prøver jeg ihærdigt at overtale ham til en model 3.
- hurtigere
- flottere (i en mørk farve)
- bedre driftsøkonomi.
- performance modellen er lige sat voldsomt ned.
hans anker er lige pt,
- ladning (de bor i lejlighed og det kan nok ikke betale sig for dem at bruge 600 kr om måneden på eon)
- tagbøgler (tesla siger det er på vej)
- "den er for stor"
wzup skrev:min far har kig på en mercedes c300 de plug in, men da de ikke længere kører langture, prøver jeg ihærdigt at overtale ham til en model 3.
- hurtigere
- flottere (i en mørk farve)
- bedre driftsøkonomi.
- performance modellen er lige sat voldsomt ned.
hans anker er lige pt,
- ladning (de bor i lejlighed og det kan nok ikke betale sig for dem at bruge 600 kr om måneden på eon)
- tagbøgler (tesla siger det er på vej)
- "den er for stor"
Mit problem med Tesla 3 er simpelthen at den føles for "lille" med 2 barnesæder bagi