Hjælp til excel

#1| 0

Hej

 

Håber i kan hjælpe. Jeg er ved at udarbejde en kompetencematrix på mit job men kan simpelthen ikke få en speciel funktion til at virke. Skemaet ser ud som nedenfor. Ideen med skemaet er at man kan få et hurtigt visuelt overblik over hvem der er trænet i hvad, hvem der skal trænes i hvad og hvor der er behov for ekstra trænede personer.

 

Et sort kryds betyder at vedkommende er trænet. Et rødt kryds betyder at det er planen at vedkommende skal trænes på et tidspunkt.

 

Under "antal trænede ansatte" summes antal krydser op og en betinget formatering farver efterfølgende cellerne i den ønskede farve alt efter de krav man har stillet.

 

Jeg kunne dog godt tænke mig at den kun tæller sorte krydser i en kolonne, hvilket jeg ikke har haft held med at finde ud af. F.eks. hvis der kom to nye ansatte der endnu ikke er trænet i "intro træning alle" vil deres krydser ikke skulle tælles med.

 

Er der nogen der kan hjælpe?

 

Mvh Henrik

 

05-03-2019 10:19 #2| 1

Den funktionalitet du efterspørger findes ikke indbygget i Excel:

 

https://excelribbon.tips.net/T011725_Using_COUNTIF_with_Colors.html

 

Så du må enten lave en makro i arket - brug opskriften i artiklen ovenfor. 

 

Eller … hvorfor bruger du/I ikke bare et X til at markere, at man er trænet og et 'O' til at markere, at vedkommende skal trænes på et tidspunkt, så kan det normale Excel funktionalitet med TÆL.HVIS jo stadig benyttes.

Redigeret af rickrick d. 05-03-2019 10:19
05-03-2019 13:22 #3| 0
OP

Jeg har forsøgt med vba og makro men kan ikke få excel til at æde formlen efterfølgende.... Men et O istedet var da en genial og simpel ide - den snupper jeg (os så skammer jeg mig over ikke selv at have tænkt den tanke)

 

mvh Henrik

05-03-2019 16:13 #4| 1

Kan du ikke bare lave en conditional formatting, hvor du taster et '1'-tal hvis trænet og et '2'-tal hvis utrænet. Så kan du bare formatere som en grøn eller rød knap, hvis henholdsvis 1 eller 2

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar