Hey PN,
Jeg sidder og roder med et Excel ark, hvori jeg gerne vil have en funktion der gør, at når jeg indtaster værdien af "Årlig ydelse i pct. af restgæld" og "Årlige rente i pct" i to celler, så finder Excel selv den værdi der passer til.
Fx. hvis jeg søger efter en "Årlig ydelse i pct. af restgæld" på 7% og en "Årlige rente i pct" på 5%, så skal Excel selv regne ud, at det er en løbetid på 25,5 år jeg skal bruge. Problemet er blot at jeg ikke kan få det til at fungere når der er to variabler der bliver ændret på. Har forsøgt mig med funktion SLÅ.OP, men det fungerer desværre ikke, så derfor håber jeg, der er en kyndig Excel mand eller kvinde herinde, som vil være villig til at hjælpe mig på vej :)
Filen er uploadet nedenfor:
rapidshare.com/files/2176306565/Annuitets_søgning.xlsx
Hjælp til Excel
23-02-2012 14:11
#1|
0
Redigeret af Katjing7 d. 23-02-2012 14:11
23-02-2012 14:53
#2|
0
er det ikke bare at skrive formlen her:
www.formel.dk/matematik/rentesregning/rentesregning.htm
ind i excel?
23-02-2012 16:09
#4|
0
Katjing7 OP
@Blunder.
Jeg skal kunne finde løbetiden udelukkende ud fra den "Årlig ydelse i pct. af restgæld" og "Årlige rente i pct", så kan ikke umiddelbart se, hvordan jeg skal kunne bruge formlen?
@Filurn.
Målsøgning vil heller ikke virke, da jeg skal ændre på to variabler for at finde den rigtige løbetid. :/
23-02-2012 16:40
#5|
0
prøver lige at skrive det i excelsprog
=-log(1-(A1*A2/A3);10)/log(1+A2;10)
hvor
A1= lånets størrelse
A2= årlige rente i pct
A3= årlige ydelse
Forstår ikke helt hvad du mener med "Årlig ydelse i pct. af restgæld" for hvis du hvert år kun betaler f.eks. 10% af restgælden får du jo uendelig løbetid...
Du skal være logget ind for at kunne skrive et svar!