Hjælp til jobsamtale :)

#1| 0

Hejsa PN

 

Jeg skal til en jobsamtale til en stilling som er i samme virksomhed som jeg arbejder i nu.. Der kommer så også nogle flere udefra til samtale.

 

Jeg har ikke ligefrem den store erfaring med vigtige jobsamtaler.. Så det er her jeg gerne vil bede om jeres hjælp :)

 

Hvad skal jeg forberede mig på?

 

Jeg tænker jeg vil fortælle om:

- hvorfor jeg har søgt stillingen

- hvad jeg kan tilbyde virksomheden ( bla jeg har stort kendskab til en en del af det jeg skal arbejde med samt selvfølgelig alle Kollegaer)

- lidt om mig selv og hvad jeg laver i fritiden 


Har i andre ting jeg med fordel kan fortælle om?


Er der noget andet jeg kan forberede mig på? Bliver man evt spurgt om hvordan man håndterer nogle forskellige situationer? 


Kom med jeres bedste fifs til hvad i enten har gjort eller hvis i har siddet som ansætter.. Hvad i så har lagt vægt på :)

16-04-2019 22:08 #2| 0

Har du mulighed for at fortælle lidt mere om evt. branche / stillingstype? Så tror jeg folk kan give dig lidt bedre råd

16-04-2019 22:15 #3| 4

Du kan blive holdt op på, hvad du har skrevet i din ansøgning. Du kan f.eks. have skrevet "jeg er meget analytisk", hvilket jo sagtens kan være rigtigt. Så kan de spørge ind til det: "Kan du give os nogle eksempler på, hvor du er analytisk?" Så er det godt at have en idé, om hvad man vil sige.

 

Generelt er der to spor til en jobsamtale: De hårde faglige emner og de bløde værdier. Det faglige er ting som at være god til Excel og at have kendskab til Officepakken, og hvad de ellers kan efterspørge i et jobopslag. Så er der de lidt mere sociale kompetencer. Det kan udmønte sig i spørgsmål som "Hvad er en god leder for dig?" og "hvad er godt samarbejde?" Det kan være lidt sværere, da der ikke nødvendigvis er en klar facitliste til de spørgsmål.

 

Det er selvfølgelig optimalt at sidde i en lignende stilling, så man til jobsamtalen kan byde helt klart ind med, hvordan man vil gribe det nye job an.

 

Held og lykke med det.


 

16-04-2019 22:18 #4| 0
OP
adritchpoker skrev:

Har du mulighed for at fortælle lidt mere om evt. branche / stillingstype? Så tror jeg folk kan give dig lidt bedre råd

 

 det er som salgssupporter hvor jeg skal have kontakt med sælgere fra butikker i hele landet.


16-04-2019 23:04 #5| 0
Gumple skrev:

 


 det er som salgssupporter hvor jeg skal have kontakt med sælgere fra butikker i hele landet.

 




Og de andre nordiske lande undtager Finland 😉 jeg krydser hvad krydses kan for dig min ven. Jeg tænker du skal fortælle lige præcis hvorfor du gerne vil? Fortælle lidt om din baggrund.... Både i firmaet men også din ekstra uddannelse. Den er måske ikke direkte relevant, men tænker ikke den er dum at nævne da det også viser du har lidt mere kendskab end mange andre i det gængse byggeri
17-04-2019 01:01 #6| 0

Vær dig selv! Lad være med at forsøge at spille en rolle, for du kan alligevel ikke være sikker på, hvad de gerne vil se fra dig.

Det behøver bestemt ikke være nogen dårlig start at indlede med at konstatere, at det er en speciel følelse for dig at være til vigtig jobsamtale, og så kan du jo lægge ud med at fortælle om, hvorfor du gerne vil have den stilling - og hvorfor du er den rette til jobbet.

Og ja, de kan helt sikkert godt finde på at komme med nogle helt specifikke spørgsmål på, hvordan du vil løse en konkret situation/opgave.

Held og lykke! 

17-04-2019 20:58 #7| 0

Gl gumple!

17-04-2019 21:33 #8| 4

 

Jeg har afholdt rigtig mange samtaler i min erhvervs karriere, 

 

Et par gode råd til ikke at sige og gør 


Er god til at holde mange bolde i luften, Mest brugte floskel af dem alle, 

Jeg er team player 

Tale lavt

Spise tyggegummi 

Gå med hænderne i lommerne.

 

Har dog også et par gode råd 

 

Undersøg virksomheden inden du kommer 

Vær frisk og smilende og nede på jorden 

fortæl hvad du kan tilbyde til virksomheden 

Fortæl hvad du forventer af virksomheden

Fortæl episoder fra tidligere job hvordan du kan gør en forskel, kom med eksempler på hvordan du kan løse en svær udfordring  

Skil dig ud fra mængden 

Hav altid nogle spørgsmål klar til virksomheden og de personer du skal arbejde sammen med 

 

 

 

17-04-2019 21:40 #9| 5
  1. hav altid pen og papir med
  2. Hav altid 3-5 spørgsmål skrevet ned DU kan stille dem
  3. evt. et nøgleord så du kan huske hvad du skal snakke lidt om

Det virker seriøst og professionelt at se- og være forberedt til samtalen. Udover det virker det utroligt engagerende at DU stiller dem et par spørgsmål eller 3. Der kommer i 75% af alle jobsamtaler sprøgsmålet fra interviewer: "Har du eller noget du vil spørge os om?". Grib den mulighed og hav forberedt spørgsmål du kan stille. 

 

Du skriver at det er som salgssupporter, så spørgsmålene kan måske bl.a. være:

 

- Hvordan lyder de opstillede mål/KPI'er/performance (viser at du interesserer dig for opsatte mål og er nysgerrig)

- Er der mulighed for udvikling af kompetencer? evt. kurser, coaching, træning eller lign.? (viser at du gerne vil udvikle dine kompetencer?)

 

 4. vær klar over hvad du kan bidrage med. Klassiske ord i din branche: jeg ser muligheder fremfor begrænsninger - optimistisk - arbejdsom - resultatorienteret - arbejder godt under pres + 2-3 positive ting som kendtegner dig som person. Self kun sige de ting du kan stå inde for selv, for man kan sagtens mærke dig.

 

5. Vis at du mener hvad du siger, så frem med brystet, op med hovedet, smil og vær dig selv. De skal kunne mærke dig og mærke at du vil jobbet. En som brænder for jobbet er vigtigere end en som ikke viser at han/hun gør.

 

6. tænk over hvad dine udfordringer kan være. Til tider bliver du spurgt om hvad dette måske kunne være i forbindelse med jobbet og her har jeg altid taget hatten særligt af for dem som har kendt deres begrænsninger og kommet med et direkte og ærligt svar.

 

Håber det kan bruges

 

GL fra en gammel hr rotte

17-04-2019 23:06 #10| 1

Bare vær dig selv, det kommer man længst med i længden. En vågen chef/HR person vil hurtigt få skudt en ned, hvis der bliver pyntet for meget. Der med ikke sagt man skal underspille egne evner. 

 

Et par spørgsmål jeg fik sidste gang var baseret på, hvordan jeg ville håndterer bestemte arbejdsrelevante situationer. Det var spørgsmål angående stress, hvordan jeg forholdt mig til det. i samme ombæring blev der spurt ind til, hvordan jeg ville løse perioder med øget arbejdsopgaver og tidsplaner.

 

Så gælder det om ikke at være bange for at vise/fortælle om svagheder, men her er det vigtigt det fremlægges på den "rigtige" måde. Det er godt tegn at man kender sine egne svagheder og måske gør noget aktivt for at forbedre det.

 

Ellers syntes jeg @Prozone1 beskriver tingene meget godt.

17-04-2019 23:18 #11| 0
OP

Dejligt med nogle virkelig brugbare indlæg :)

Mange tak for det.

Jeg har heldigvis hele påsken til at forberede mig 😊

Men jeg synes allerede jeg ved hvad jeg vil fortælle.. Sådan da :).

Når man får oplægget "fortæl om dig selv"

Så var jeg egentlig klar på at snakke en del om privat og fritid.. Men Google man det så finder man ud af det næsten er et no go..

 

Jer der har holdt samtaler.. Hvad ville i gerne hører af svar til det spørgsmål?

 

Jeg hælder lidt til at fortælle om min uddannelser og så at jeg er aktiv formand i en bowling klub og har været i en del bestyrelser og været træner og sådan noget.. Tænker ikke jeg skal fortælle hvad jeg hedder og hvor gammel jeg er.. Det ved de ;)

17-04-2019 23:26 #12| 0

Formand i en idrætsforening, frivillig fodboldtræner o.l. er vel fint at sige, hvis man endelig skal sige noget om sin fritid. Det viser, at man har lidt human skills og ikke bare er en total robot. 

17-04-2019 23:43 #13| 1

Det er ikke et no go. Men synes det lyder godt det du vil fortælle lidt om :) Det er vigtigere HVORDAN du kommer accross og ikke hvad du siger. Så også husk at tage det op-fra-og-ned uden at terpe og preppe alt for meget. Det vigtigste er at du kommer ud med din fantastiske person ift hvordan du siger tingene og hvor optimistisk/engageret du lader til at være som person

18-04-2019 13:48 #14| 0
Moderator

En ting jeg har lært igennem mange jobsamtaler, både på den ene og den anden side af bordet, er, ikke at overtænke situationen.

 

Det er vigtigt, at det er en samtale, og ikke en indstuderet seance. Naturligvis er forberedelse vigtig. Men det er endnu vigtigere at improvisere og være afslappet. Når det er en intern stilling, kender arbejdsgiver allerede dine kompetencer. Kemi og selvsikkerhed vil sandsynligvis være deres fokusområder. Og for guds skyld, ikke snak intervieweren efter munden. Stil spørgsmål - også gerne kritiske, hvis de har relevans for stillingen.

18-04-2019 14:58 #15| 1
NanoQ skrev:

En ting jeg har lært igennem mange jobsamtaler, både på den ene og den anden side af bordet, er, ikke at overtænke situationen.

 

Det er vigtigt, at det er en samtale, og ikke en indstuderet seance. Naturligvis er forberedelse vigtig. Men det er endnu vigtigere at improvisere og være afslappet. Når det er en intern stilling, kender arbejdsgiver allerede dine kompetencer. Kemi og selvsikkerhed vil sandsynligvis være deres fokusområder. Og for guds skyld, ikke snak intervieweren efter munden. Stil spørgsmål - også gerne kritiske, hvis de har relevans for stillingen.

 

 Meget enig, kemi er super vigtigt, 

 

Som arbejdsgiver er det en af de absolut vigtigste ting, under samtalen vurdere jeg hurtigt om det er en person jeg ønsker at arbejde sammen med, og om det er en mine kollegaer vil kunne arbejde sammen med, så hellere en med god kemi end de perfekte evner, de kan tillæres hvis du er den rette for jobbet 

 

Havde ikke for lang tid siden en til samtale, hun var meget kvalificeret til jobbet, men da hun fortalte om sine tidligere job, så endte det altid i at der var problemer med chefen, fair nok at du har forladt en job pga i ikke ser overens på de opgaver der skal laves og udførelsen af denne, men når det er 5 jobs med samme historie, så er jeg pas 

 

Så et godt råd er at rose dine tidligere arbejdsgiver, og fortæl hvad de har givet dig af ballast og evner, og hold de negative ting væk fra samtalen, tro mig ingen ansætter en som sviner alle tidligere arbejdspladser til 

19-04-2019 10:06 #16| 0
OP

Vil man tit blive spurgt til svage og stærke sider?

 

Kæmper lidt med de svage sider.. 

Har tænkt på erfaring inden for stillingen, men det vil komme med tiden når de har ansat mig.

For analytisk. Jeg kan nogle gange bruge for lang tid på at tjekke om tegninger er helt korrekte.


Det er så to key points I det stillingen vil omhandle.. Så er de to punkter et no go?


Ellers så synes jeg der er kommet et par virkelig gode indlæg i tråden.. Jeg vil selvfølgelig forberede mig alt det jeg kan.. Det vil give ro inde til samtalen.. Så kan jeg forhåbentlig ende med at være afslappet :)

19-04-2019 11:04 #17| 0

Da det er en intern samtale vil dine svagere sider jo nok være kendt i forvejen af dele af ansættelsesudvalget. Ingen grund til at bruge for meget krudt på det, medmindre de spørger direkte. Og hvis de gør, så nævn 1-2 fokuspunkter for nærmeste udvikling - der hvor du ser størst udviklingspotentiale for dig selv.

 

En faldgrube: Når det er en intern stilling, du søger, kan der være en risiko for at du ikke får sagt alt hvad der skal siges, hvis ansættelsesudvalget allerede kender dig godt. Hvis personen, der styrer samtalen går for let hen over dine kompetencer / personlige egenskaber / resultater / relationer til kolleger, så stop op og uddyb.

19-04-2019 11:51 #18| 0

Jeg har været med til mange samtaler som medarbejderrepræsentant, også med interne ansøgere. Det er min erfaring, at såvel ansættelsesudvalg som kandidat nogle gange kommer til at skøjte for let hen over substansen i samtalen, grundet en gensidig (mis)forståelse af at man jo kender hinanden - så det er en faldgrube at være opmærksom på. 


Jeg kender ikke til det område, så det rent faglige ved jeg ikke noget om. Men disse ting ville jeg forsøge at komme ind på:

 

Systemkendskab - beskriv konkret de systemer og opgaver du allerede kender til, og hvor virksomheden vil profitere af at bruge færre ressourcer på oplæring. 

 

Virksomhedskultur - beskriv hvad grunden er til, at du mener at du fortsat vil kunne trives og udvikle dig i virksomheden. Her bør det at du er i virksomheden i forvejen betyde, at du kan tale direkte ind i virksomhedens kultur og værdier. 

 

Udviklingspunkter - jeg synes ikke det er interessant at tale “svage sider”. Fortæl i stedet om, hvilke opgaver du gerne vil lære eller blive bedre til, som den nye stilling vil give mulighed for, og hvilke kompetencer du allerede har, som du mener vil kunne bruges mere eller bedre i den nye stilling. 

 

Og husk at være dig selv - det lyder så banalt, men det sker virkelig tit at man bliver sorteret fra, fordi man fremstår utroværdig eller unaturlig i samtalen. Særligt når de kender dig i forvejen, er det vigtigt at du ikke pludselig er en helt anden til jobsamtalen. 


Held og lykke. 

19-04-2019 12:29 #19| 6
06-05-2019 19:48 #20| 0
OP

Lige en opfølgning:

 

Jeg vil være ærlig og sige at jeg præsterede en dårlig samtale :/ 

De sidste 5 min af samtalen gik på de gjorde mig klar hvor vigtig erfaring med at tale med "sure" kunder var for dem..

Den har jeg desværre ikke.. 

De ansatte en som ikke har erfaring inden for branchen men har 15 års erfaring med kunde support..

 

Er selvfølgelig pisse ærgerlig over jeg ikke fik jobbet :/ men måske der kommer noget andet inden for virksomheden.. Men ellers så må jeg jo holde øje med Hvad der ellers er rundt omkring :)

 

Men mange tak for alle jeres inputs.. Synes der var kommet mange gode råd 👍

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar