Hjælp til markedsføringsopgave

#1| 1

Hej alle
Jeg er pt. marketing praktikant i en IT-virksomhed som har udviklet deres eget software til casemanagement og data håndtering i virksomheder, som er bygget op omkring Microsoft Sharepoint. Virksomheden ønsker at afsætte deres software til partnere (typisk hosting firmaer, udbydere af SAP systemer og it huse med kompetence indenfor SharePoint), som så skal sælge produktet og vejlede i det på forskellige markeder; advokat/revision, gas/olie, energi, helse, industri(ingeniører)og bygge/anlæg. Jeg skal analysere det skandinaviske marked(Norge, Sverige, Finland), og finde potentielle partnere og konkurrenter osv. Jeg er selv igang med at forstå hvordan det hele fungerer med SAP/ERP systemer og disse systemer, samt at beskrive landene på makroniveau. Men ejg kunne godt tænke mig nogle input til hvordan jeg løser det her, hvordan jeg skal gribe det hele an osv. Så marketingkyndige personer, hjælp!

23-01-2014 13:42 #2| 0
OP

Altså det er virksomheder indenfor de brancher, som er kunderne, mens de nævnte it virksomheder skal fungere som distributør af produktet.

23-01-2014 13:50 #3| 2

Nu tænker jeg umiddelbart at du nok skal konkretisere dine spørgsmål MEGET mere, såfremt du forventer hjælp herindefra. Uden at lyde flabet, så det du ligger op til i det ovenstående virker lidt som om du forventer at PN laver hele strukturen i din opgave for dig...

23-01-2014 14:42 #4| 0
OP

Det kan jeg godt se, det var mere for at forklare hvad opgaven decideret går ud på. Men jeg har lidt startvanskeligheder, også fordi det er et komplekst produkt, og ikke et fysisk produkt, hvor man nemt bare kan hente brancheoplysninger. Mit håb med tråden er lidt, at der måske er en skarp markedsføringsfyr som har mod på at hjælpe lidt, og så køre den over pb istedet, hvor jeg kunne komme med lidt mere konkrete spørgsmål.

23-01-2014 15:07 #5| 1

Fokuser paa hvilke fordele jeres produkt kan give til branche X.

Hvis du kan svare paa hvordan jeres produkt goer livet nemmere for personen som arbejder med det til daglig og hvordan de ikke kan faa lignende fordele andetsteds fra, saa er du godt igang.

Det er nogle gange nemmere at starte med det helt basale i den slags opgaver istedet for at drukne dem med for meget data ift brancheanalyser osv. De ting kan man altid smide paa senere hvis det bliver aktuelt.

Keep it simple. Det har altid virket for mig.

23-01-2014 15:33 #6| 0
OP
pokerheh skrev:
Fokuser paa hvilke fordele jeres produkt kan give til branche X.

Hvis du kan svare paa hvordan jeres produkt goer livet nemmere for personen som arbejder med det til daglig og hvordan de ikke kan faa lignende fordele andetsteds fra, saa er du godt igang.

Det er nogle gange nemmere at starte med det helt basale i den slags opgaver istedet for at drukne dem med for meget data ift brancheanalyser osv. De ting kan man altid smide paa senere hvis det bliver aktuelt.

Keep it simple. Det har altid virket for mig.


Det tror jeg egentlig du har ret i! Vil gerne høre andre, og hvis der skulle sidde en markedsføringshaj, så har jeg da et par konkrete og lidt mere målrettede spørgsmål:-)
23-01-2014 22:23 #7| 0

Prøv og gå i gang med et par af modellerne. Start med en swot-analyse, brancheanalyse mv. Så vil du hurtigt opdage, hvilke muligheder I har på markedet

24-01-2014 00:31 #8| 0

PM..

Jeg har en bachelor i marketing og en cand.it.e-business

Kan måske svare på nogle spørgsmål.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar