Hej
Roedroed har lige givet mit lov til at låne hans profil.
Jeg er i gang med en eksamens opgave som skal afleveres i morgen og er gået helt i stå ved økonomidelen.
Håber der sidder en venlig sjæl som kan hjælpe mig på vej i den rigtige retning:
Hilsen Marianne
Opgaven lyder således:
Opgave 5
I kommunens økonomiafdeling er budgettet for de næste 5 år netop revideret. Resultatet for socialudvalget fremgår af bilag 2.
Spørgsmål 5.1
Foretag beregninger så den reale udvikling i socialudvalgets budgetterede udgifter kan beskrives.
Spørgsmål 5.2
Kommenter udviklingen i socialudvalgets budgetterede udgifter.
I kommunens økonomiafdeling er man generelt glade for kommunes pengeinstitut. Kommunen har en kassekredit i pengeinstituttet med følgende karakteristika:
Trækningsret: 25.000.000
Gennemsnitligt træk: 15.000.000
Rente, årlig: 5 %
Provision, årlig: 2,0 %
Terminer per år: 4
En af kommunens betydeligste leverandører tilbyder nye betalingsbetingelser:
45 dages kredit eller 3 % rabat, hvis kommunen betaler inden 14 dage.
Spørgsmål 5.3
Beregn om kommunen skal benyttes sig af de 45 dages kredit eller betale indenfor 14 dage og opnå 3 %
rabat.
Spørgsmål 5.4
Mette læser også en del nyheder. Blandt andet læser hun at:
Danmarks vækst er blandt OECD’s laveste og lavere end de fleste af vores vigtigste samhandelspartnere.
Danmarks konkurrenceevne har det ikke godt. Udlandets konkurrenceevne udvikler sig mere positivt end Danmarks.
Vurder ovenstående to nyheders betydning for betalingsbalancen og valutakursen.
Hjælp til økonomi opgave
5.4: Skidt for betalingsbalancen idet vi på baggrund af den dårlige konkurrenceevne har svært ved at eksportere produkter til udenlandet, og i og med at vi importere mere fordi det er mere gunstigt at handle varer i udlandet for danske forbrugere, så påvirker dette alt i alt betalingsbalancen negativt da importen udgør mere end eksporten. I forhold til valutakursen så ved jeg ikke, den er vel dårligere i og med at danske varer bliver efterspurgt mindre og at efterspørgslen efter den danske krone så automatisk også falder. Men vi er jo bundet op til euroen i henhold til erm2 samarbejdet.
Hej Marianne, det du har gang i er eksamenssnyd og unfair overfor de andre studerende.
roedroed skrev:
På forsiden står der at Alle hjælpemidler er tilladt :)
Det er er en klar overfortolkning af dette, at tro man må bede andre om hjælp - det må man selvfølgelig aldrig under en eksamen, med mindre DET eksplicit fremgår..........
Synes btw. det er ekstremt lavt at snyde under en eksamen, god dag...
Hvis alle hjælpemidler gælder - og fortolkes på din måde - hvorfor ringer du ikke bare til din lærer og spørger om svaret? Det burde give dig en ide om din fortolkning er korrekt eller ej...
roedroed skrev:
Han tag den ikke
prøv at sende ham en mail
Man må gerne få ekstern hjælp til sin eksamensopgave.
Alt efter hvilken eksamen det er selvfølgelig.
Pokerface Jr. skrev:
Man må gerne få ekstern hjælp til sin eksamensopgave.
Jamen så kan man jo bare lade den klogeste i klassen lave det (eller fra en anden årgang/lærer og så alle sammen aflevere det samme :) )
Det duer jo ikke.
At man så selv vælger at tolke det som om man gerne må få andre til at lave sin opgave og selv få karakteren må vist stå for egen regning. Jeg tror personligt på, at det vil få dig smidt ud af studiet. Så kan man spørge sig selv om det er det værd.
Og ja, stort set alle vores opgaver er med "ALLE hjælpemidler tilladt". Alligevel skal man til sådan en eksamen slukke sin telefon og lægge den i tasken plus man ikke må snakke sammen eller kommunikere via FaceBook og andre sociale medier. Så andre personer går i min optik (og min skoles optik) på ingen måde under betegnelsen "hjælpemidler".
Rent intuitivt vil det jo også være hjernedødt at give en person en karakter for noget, som en anden har lavet.
ZorroDk skrev:Pokerface Jr. skrev:
Man må gerne få ekstern hjælp til sin eksamensopgave.
Jamen så kan man jo bare lade den klogeste i klassen lave det (eller fra en anden årgang/lærer og så alle sammen aflevere det samme :) )
Det duer jo ikke.
At man så selv vælger at tolke det som om man gerne må få andre til at lave sin opgave og selv få karakteren må vist stå for egen regning. Jeg tror personligt på, at det vil få dig smidt ud af studiet. Så kan man spørge sig selv om det er det værd.
Og ja, stort set alle vores opgaver er med "ALLE hjælpemidler tilladt". Alligevel skal man til sådan en eksamen slukke sin telefon og lægge den i tasken plus man ikke må snakke sammen eller kommunikere via FaceBook og andre sociale medier. Så andre personer går i min optik (og min skoles optik) på ingen måde under betegnelsen "hjælpemidler".
Rent intuitivt vil det jo også være hjernedødt at give en person en karakter for noget, som en anden har lavet.
Såfremt det er en skriftlig opgave, så er der desværre ikke noget at gøre ved problemet, andet end at forsøge at komme med en moralprædiken overfor de studerende. Så længe uddannelsesinstitutionerne ikke vil bruge ressourcer på at lade eleverne forsvare deres skriftlige aflevering og blive forhørt i de ting de har skrevet i opgaven, så kommer man aldrig uden om at flere får hjælp ude fra, flere får andre til at lave det, flere betaler sig fra opgaven og så videre og så videre. Det er et stigende problem, men en del af ansvaret ligger også hos de respektive uddannelsessteder.
Well, det er naturligvis svært at sikre, at det er den rigtige person, der laver det, når det ikke foregår på studiestedet. Diverse plagiater osv har de gode programmer til at opsnappe, men decideret at have en anden til at lave det er jeg enig i er svært at fange.
På den anden side, så er man nok også generelt ret skidt inde, hvis det er ens default approach. Så får man nok selv ret svært ved de andre opgaver, hvor det ikke er en mulighed.
Jeg undres til stadighed over folks hang til at snyde fremfor selv at forsøge at lære det. Men det er nok fordi jeg er blevet for gammel.
Derudover fastholder jeg stadig, at det med garanti ikke er meningen med opgaven og dermed stadig snyd.
Jeg mener ikke der er tale om snyd i det her tilfælde og ville også bare høre om der var en der ville hjælpe mig da jeg er gået helt i stå.
Hvis jeg har pisset på nogens sukkermad, beklager jeg meget.
Har hjulpet dig med 5.4 ;)
ZorroDk skrev:
Well, det er naturligvis svært at sikre, at det er den rigtige person, der laver det, når det ikke foregår på studiestedet. Diverse plagiater osv har de gode programmer til at opsnappe, men decideret at have en anden til at lave det er jeg enig i er svært at fange.
På den anden side, så er man nok også generelt ret skidt inde, hvis det er ens default approach. Så får man nok selv ret svært ved de andre opgaver, hvor det ikke er en mulighed.
Jeg undres til stadighed over folks hang til at snyde fremfor selv at forsøge at lære det. Men det er nok fordi jeg er blevet for gammel.
Derfor jeg synes man skulle mundtligt op og forsvare sine skriftlige opgaver, så kan censorerne pille noget ud fra opgaven som de så forhører eleven om. På den måde kan de eliminere den eventuelle snyd, eller de kan bekræfte at vedkommende har snydt, hvis nu vedkommende ikke kan svare på de ting som vedkommende angiveligt selv har skrevet i opgaven. Men når institutionerne slet ikke følger op på de opgaver, så er det da klart at det frister mange sjæle til at få andre folk til at lave opgaverne for dem eller sågar betaler sig fra det.
roedroed skrev:
Mange tak Pokerface jr.
:-)
Velbekomme. :)
@Pokerface Jr.
Det er muligt. Det gør det ikke til mindre snyd af den grund ;)
Der er jo ingen der behøver at give hende svarene direkte! Hun spørger selv, om der er en venlig sjæl, som kan hjælpe hende på rette vej..
Så alle regelrytterne herinde påstår, at hvis I stod i samme situation og havde mulighed for ekstern hjælp eksempelvis i form af en bror eller ven, så ville I blankt afvise det?
Om personen er heldig at finde en formel på nettet eller finder inspiration fra en pokernetbruger synes jeg imo kan sidestilles! Jeg er modstander af at give hende svaret, men jeg er fortaler for at inspirere og hjælpe hende!
@TightGirl
Helt klart. Jeg kan da ikke se, hvordan det skulle hjælpe mig, at en anden laver det for mig. Det bliver jeg da ikke det mindste klogere af.
Igen tror jeg, at der er stor forskel på moralen for en 16-årig og en 40-årig (jeg siger ikke, at OP er 16 - det er et generelt eksempel). Og man gør jo sig selv en kæmpe bjørnetjeneste ved at vælge den løsning.
Det var bare en generel bemærkning til dig og andre som allerede råber op om "snyd" - OP spørger om hjælp og ikke om en er interesseret i at lave opgaven for hende..
I øvrigt interessant at ingen har bedt om pics endnu.. :)
TightGirl skrev:
Det var bare en generel bemærkning til dig og andre som allerede råber op om "snyd" - OP spørger om hjælp og ikke om en er interesseret i at lave opgaven for hende..
I øvrigt interessant at ingen har bedt om pics endnu.. :)
Fordi ingen tror på, at det ikke er roedroed selv :D
Hvis hjælpen kommer kan pics komme på tale :-), bare lad vær med at fortælle det til roedroed ;-)
Der findes et program som hedder Exam Monitor. Hvis uddannelsesinstitutionerne bare ville tvinge studerende til at downloade det, så kunne de elimere det meste snyderi, ved skriftilige eksamener.
Men så er der jo også noget som hedder taxameterprincippet, som gør at man kan stille spørgsmålstegn ved om universiteterne, gymnasierne etc, overhovedet er interesseret i at begrænse snyderiet?
Så er jeg roedroed tilbage.. Slap af hvor er folk hellige.
Jeg hjælper hende selv,, selvom jeg har set billederne :)
1000 kr for så let en opgave du tager dig godt betalt hermod :D
Men enig med dem der siger man selv bør løse sine eksamensopgaver. Den er forholdsvis let, så burde kunne løses temmelig hurtigt, og så bare proppe en masse tekst på som egentlig ikke betyder det store hvis du bare har lavet udregninger der viser hvad der sker.