Hjælp til opgave i Mat-A (STX)
Håber i kan hjælpe ♥
Umildbart vil jeg tro at det har noget med differentialregning at gøre?!?
a1)
Vi har givet:
N'(t) = 0,00013*N(t)*(1000-N(t))
N(0) = 50
Så er det bare at sætte ind:
N'(0) = 0,00013*N(0)*(1000-(N(0))
= 0,00013*50*950 = 6,175
a2)
Skal finde N så N'=31, dvs.
31 = 0,00013*N*(1000-N)
Andengradsligning, som du selv kan fedte med.
Indsæt i graf og aflæs punktet for 31 er langt det nemmeste, og hurtigste for den sags skyld
Alexanderbp skrev:
Indsæt i graf og aflæs punktet for 31 er langt det nemmeste, og hurtigste for den sags skyld
Ja, og det vil måske give 3/10 point.... Det er udregningerne jeg har svært ved. Hvordan griber jeg den an?
Alexanderbp skrev:
Indsæt i graf og aflæs punktet for 31 er langt det nemmeste, og hurtigste for den sags skyld
Og det dummeste. ;)
Lyt til henry...
Det giver fuld point hvis man forklarer sig samtidig
Anyway, du skal som sagt bare løse ligningen, isoler og løs derfra
Det er en såkaldt logistisk differential ligning, og det kan formentlig ikke forventes at du kan løse den på det niveau. Men indsæt, og løsning af 2. grads ligninger bør være vejen frem.
Opgaven tester, om man har forstået, hvad dN/dt betyder, hvad sammenhængen er mellem differentieret funktion og væksthastighed, plus at man ikke skal gå i spåner over at se en differentialligning.
Udregningsmæssigt er den simpel.
I første spørgsmål skal man indsætte 50 i højresiden og udregne venstresiden.
I andet spørgsmål skal man indsætte 31 i venstresiden og udregne højresiden.
Det er lidt fjollet at kaste sig ud i graftegninger eller at løse selve differentialligningen. Så demonsterer man måske netop bare, at man ikke har indset, hvor beregningsmæssigt simple spørgsmålene er. Det svære i opgaven ligger i at forstå, hvad der spørges om.
Poker Noob G skrev:Alexanderbp skrev:
Indsæt i graf og aflæs punktet for 31 er langt det nemmeste, og hurtigste for den sags skyld
Ja, og det vil måske give 3/10 point.... Det er udregningerne jeg har svært ved. Hvordan griber jeg den an?
Jeg tror umiddelbart heller ikke, at det giver toppoint, at du får lavet din opgave af et pokerforum...
Jeg tror du skal til at følge lidt med og åbne matbogen en gang om ugen :-)
UTGwithURmom - Siden du spiller så hellig, hvordan vil du så gribe følgende opgave an? :P
Det er en opgave af næsten samme type som den første. Du skal følge mange af de samme trin som i den første opgave. Dette skal du i øvrigt i stort set alle opgaver af den type her.
Prøv at komme med et bud selv...
Hvilket matematikprogram bruger du i øvrigt?
@ OP
Har du prøvet at kigge lidt i bøgerne eller snakke med dine medstuderende omkring dine manglede evner i skolen? Kan se at 3 ud af dine 6 sidste tråde du har oprettet her op PN omhandler skolehjælp...
Foeller skrev:
Det er en opgave af næsten samme type som den første. Du skal følge mange af de samme trin som i den første opgave. Dette skal du i øvrigt i stort set alle opgaver af den type her.
Prøv at komme med et bud selv...
Hvilket matematikprogram bruger du i øvrigt?
Maple 16
Så løser du dine opgaver ved hjælp af Maple's funktioner. Det bliver ikke meget lettere.
Den nye opgave er for svær til mig. Man får ikke nok oplysninger til bare at sætte tal ind som i den første. Dvs. at man bliver nødt til at løse differentialligningen eller finde en grafisk løsning. Jeg kan ikke huske fra bladet, hvad løsningen til den angivne differentialligning er.
Han skal bare løse den ved hjælp af Maple, som gør alt arbejdet for ham. Man behøver ikke at vide en skid om differentialligninger for at kunne løse dem på Mat A skriftlig. :)
Hvad er ideen med at sidde og løse differentialligninger med et computerprogram uden at vide en skid om dem?
Kan ikke huske så meget fra mat a., men du bliver især slagtet til skriftlig eksamen hvis ikke du kan dine ting..
Slagtet og slagtet.. IMO bygger mange skriftlige eksamner på stof du allerede har løst opgaver i på dit studie, ligemeget om det er STX eller DTU. Kig på tidligere spørgsmål og sæt andre tal ind, i grove træk.
Den mundtlige er IMO den der siger mest om du har fattet stoffet, alternativt en eksamen helt uden hjælpemidler, og ikke kun den første time som mat A vidst er :)
Men det er selvfølgelig altid godt og forstå hvad man laver. Så OP kig i dine bøger / kom med et forslag først til opgaven, så er jeg sikker på andre vil hjælpe mere :)
henry@
Der er ingen ide i det, udover det er det letteste, hurtigste og mest fejlfrie. Så let er det bare at lave de opgaver der til topkarakter, og ens matematiklærer anbefaler dig også at løse opgaven med maskinen. Du vil selvfølgelig ikke få noget ud af det rent læringensmæssigt, men du vil få en god karakter.
Til mundtlig eksamen er det selvfølgelig en anden snak. :)
Foeller skrev:
Til mundtlig eksamen er det selvfølgelig en anden snak. :)
Er det det? Skal man kunne løse differentialligninger til mundtlig eksamen?
Det er fint nok at lære at løse en differentialligning ved hjælp af et program. Men det er meningsløst, hvis man ikke samtidig lærer lidt matematisk om differentialligninger.
Det ville være lige så dumt som at lære russisk grammatik uden at kunne et eneste ord russisk.
Vil fraråde alle at løse opgaverne vha. computerprogrammer. I bliver så fucked hvis I vælger en universitetsuddannelse, der kræver bare lidt matematik. Jeg læser selv BSc.oecon. Jeg har måtte gøre en ekstra indsats her i starten af 1. semester for, at kunne følge med matematisk, fordi mit A-niveau matematik er suppleret på VUC. Hvis det var kombineret med brug af computerprogrammer til at løse opgaverne, havde jeg været i seriøse problemer.
henry skrev:Foeller skrev:
Til mundtlig eksamen er det selvfølgelig en anden snak. :)
Er det det? Skal man kunne løse differentialligninger til mundtlig eksamen?
Det er fint nok at lære at løse en differentialligning ved hjælp af et program. Men det er meningsløst, hvis man ikke samtidig lærer lidt matematisk om differentialligninger.
Det ville være lige så dumt som at lære russisk grammatik uden at kunne et eneste ord russisk.
Det giver jeg dig som sagt helt ret i. :) Jeg siger bare, at det rent faktisk er muligt at gøre det sådan i dag, hvis man vil.
Til Mat A mundtlig skal man kunne løse differentialligninger. :)
henry skrev:Foeller skrev:
Til mundtlig eksamen er det selvfølgelig en anden snak. :)
Er det det? Skal man kunne løse differentialligninger til mundtlig eksamen?
Det er fint nok at lære at løse en differentialligning ved hjælp af et program. Men det er meningsløst, hvis man ikke samtidig lærer lidt matematisk om differentialligninger.
Det ville være lige så dumt som at lære russisk grammatik uden at kunne et eneste ord russisk.
Til vores mundtlige Mat A mundtlige eksamen skulle vi kunne beviset for differentiale ligningerne. Det var 4 ud af vores 15 spørgsmål vi kunne trække. Så ja du skal kunne det mundtligt.
Jeg ville dog som Foeller bruge CAS til at løse differentialeligninger til skriftlig eksamen, din metode betyder ikke særlig meget i forhold til din karakter, så længe du er nået frem til det rigtige svar.
Hvis du dog ikke har det rigtige svar men har benyttet den rigtige metode og blot har lavet en +- fejl eller lignende kan du stadig få gode point hvis du har gjort det i hånden, hvorimod du intet får hvis det er CAS.
Dog er jeg også meget enig i at man skal kunne løse den i hånden, da det klart er det der giver en den bedste forståelse. Som dig har jeg også meget behov for differentialeligninger på mit første semester.