Hjælp til opgave i Mat-A (STX)

#1| 0





Håber i kan hjælpe
31-10-2012 14:05 #2| 0

Umildbart vil jeg tro at det har noget med differentialregning at gøre?!?

31-10-2012 14:26 #3| 1

a1)
Vi har givet:

N'(t) = 0,00013*N(t)*(1000-N(t))
N(0) = 50

Så er det bare at sætte ind:

N'(0) = 0,00013*N(0)*(1000-(N(0))
= 0,00013*50*950 = 6,175

a2)
Skal finde N så N'=31, dvs.

31 = 0,00013*N*(1000-N)

Andengradsligning, som du selv kan fedte med.

31-10-2012 14:36 #4| 0

Indsæt i graf og aflæs punktet for 31 er langt det nemmeste, og hurtigste for den sags skyld

31-10-2012 14:37 #5| 0
Alexanderbp skrev:
Indsæt i graf og aflæs punktet for 31 er langt det nemmeste, og hurtigste for den sags skyld


Ja, og det vil måske give 3/10 point.... Det er udregningerne jeg har svært ved. Hvordan griber jeg den an?
31-10-2012 14:39 #6| 2
Alexanderbp skrev:
Indsæt i graf og aflæs punktet for 31 er langt det nemmeste, og hurtigste for den sags skyld


Og det dummeste. ;)

Lyt til henry...
31-10-2012 15:17 #7| 0

Det giver fuld point hvis man forklarer sig samtidig

Anyway, du skal som sagt bare løse ligningen, isoler og løs derfra

31-10-2012 15:20 #8| 0

Det er en såkaldt logistisk differential ligning, og det kan formentlig ikke forventes at du kan løse den på det niveau. Men indsæt, og løsning af 2. grads ligninger bør være vejen frem.

31-10-2012 15:22 #9| 0

Han har Mat A. Selvfølgelig forventes det. :)

31-10-2012 15:39 #10| 1

Opgaven tester, om man har forstået, hvad dN/dt betyder, hvad sammenhængen er mellem differentieret funktion og væksthastighed, plus at man ikke skal gå i spåner over at se en differentialligning.

Udregningsmæssigt er den simpel.

I første spørgsmål skal man indsætte 50 i højresiden og udregne venstresiden.
I andet spørgsmål skal man indsætte 31 i venstresiden og udregne højresiden.

Det er lidt fjollet at kaste sig ud i graftegninger eller at løse selve differentialligningen. Så demonsterer man måske netop bare, at man ikke har indset, hvor beregningsmæssigt simple spørgsmålene er. Det svære i opgaven ligger i at forstå, hvad der spørges om.

Redigeret af henry d. 31-10-2012 15:40
31-10-2012 15:51 #11| 0

henry er selvfølgelig spot on

31-10-2012 16:16 #12| 0
Poker Noob G skrev:
Alexanderbp skrev:
Indsæt i graf og aflæs punktet for 31 er langt det nemmeste, og hurtigste for den sags skyld


Ja, og det vil måske give 3/10 point.... Det er udregningerne jeg har svært ved. Hvordan griber jeg den an?


Jeg tror umiddelbart heller ikke, at det giver toppoint, at du får lavet din opgave af et pokerforum...
31-10-2012 16:40 #13| 0

Jeg tror du skal til at følge lidt med og åbne matbogen en gang om ugen :-)

31-10-2012 16:43 #14| 0

UTGwithURmom - Siden du spiller så hellig, hvordan vil du så gribe følgende opgave an? :P

31-10-2012 17:00 #15| 0

Det er en opgave af næsten samme type som den første. Du skal følge mange af de samme trin som i den første opgave. Dette skal du i øvrigt i stort set alle opgaver af den type her.

Prøv at komme med et bud selv...

Hvilket matematikprogram bruger du i øvrigt?

Redigeret af Foeller d. 31-10-2012 17:01
31-10-2012 17:07 #16| 0

@ OP

Har du prøvet at kigge lidt i bøgerne eller snakke med dine medstuderende omkring dine manglede evner i skolen? Kan se at 3 ud af dine 6 sidste tråde du har oprettet her op PN omhandler skolehjælp...

31-10-2012 18:36 #17| 0
Foeller skrev:
Det er en opgave af næsten samme type som den første. Du skal følge mange af de samme trin som i den første opgave. Dette skal du i øvrigt i stort set alle opgaver af den type her.

Prøv at komme med et bud selv...

Hvilket matematikprogram bruger du i øvrigt?


Maple 16
31-10-2012 18:44 #18| 0

Så løser du dine opgaver ved hjælp af Maple's funktioner. Det bliver ikke meget lettere.

31-10-2012 18:46 #19| 0

Den nye opgave er for svær til mig. Man får ikke nok oplysninger til bare at sætte tal ind som i den første. Dvs. at man bliver nødt til at løse differentialligningen eller finde en grafisk løsning. Jeg kan ikke huske fra bladet, hvad løsningen til den angivne differentialligning er.

31-10-2012 19:32 #20| 0

Han skal bare løse den ved hjælp af Maple, som gør alt arbejdet for ham. Man behøver ikke at vide en skid om differentialligninger for at kunne løse dem på Mat A skriftlig. :)

Redigeret af Foeller d. 31-10-2012 19:32
31-10-2012 20:28 #21| 1

Hvad er ideen med at sidde og løse differentialligninger med et computerprogram uden at vide en skid om dem?

01-11-2012 17:40 #22| 0

Kan ikke huske så meget fra mat a., men du bliver især slagtet til skriftlig eksamen hvis ikke du kan dine ting..

01-11-2012 17:54 #23| 0

Slagtet og slagtet.. IMO bygger mange skriftlige eksamner på stof du allerede har løst opgaver i på dit studie, ligemeget om det er STX eller DTU. Kig på tidligere spørgsmål og sæt andre tal ind, i grove træk.
Den mundtlige er IMO den der siger mest om du har fattet stoffet, alternativt en eksamen helt uden hjælpemidler, og ikke kun den første time som mat A vidst er :)
Men det er selvfølgelig altid godt og forstå hvad man laver. Så OP kig i dine bøger / kom med et forslag først til opgaven, så er jeg sikker på andre vil hjælpe mere :)

01-11-2012 19:33 #24| 0

henry@

Der er ingen ide i det, udover det er det letteste, hurtigste og mest fejlfrie. Så let er det bare at lave de opgaver der til topkarakter, og ens matematiklærer anbefaler dig også at løse opgaven med maskinen. Du vil selvfølgelig ikke få noget ud af det rent læringensmæssigt, men du vil få en god karakter.

Til mundtlig eksamen er det selvfølgelig en anden snak. :)

Redigeret af Foeller d. 01-11-2012 19:34
02-11-2012 00:48 #25| 0
Foeller skrev:
Til mundtlig eksamen er det selvfølgelig en anden snak. :)

Er det det? Skal man kunne løse differentialligninger til mundtlig eksamen?

Det er fint nok at lære at løse en differentialligning ved hjælp af et program. Men det er meningsløst, hvis man ikke samtidig lærer lidt matematisk om differentialligninger.

Det ville være lige så dumt som at lære russisk grammatik uden at kunne et eneste ord russisk.
02-11-2012 00:51 #26| 0

Vil fraråde alle at løse opgaverne vha. computerprogrammer. I bliver så fucked hvis I vælger en universitetsuddannelse, der kræver bare lidt matematik. Jeg læser selv BSc.oecon. Jeg har måtte gøre en ekstra indsats her i starten af 1. semester for, at kunne følge med matematisk, fordi mit A-niveau matematik er suppleret på VUC. Hvis det var kombineret med brug af computerprogrammer til at løse opgaverne, havde jeg været i seriøse problemer.

02-11-2012 12:11 #27| 0
henry skrev:
Foeller skrev:
Til mundtlig eksamen er det selvfølgelig en anden snak. :)

Er det det? Skal man kunne løse differentialligninger til mundtlig eksamen?

Det er fint nok at lære at løse en differentialligning ved hjælp af et program. Men det er meningsløst, hvis man ikke samtidig lærer lidt matematisk om differentialligninger.

Det ville være lige så dumt som at lære russisk grammatik uden at kunne et eneste ord russisk.


Det giver jeg dig som sagt helt ret i. :) Jeg siger bare, at det rent faktisk er muligt at gøre det sådan i dag, hvis man vil.
Til Mat A mundtlig skal man kunne løse differentialligninger. :)
Redigeret af Foeller d. 02-11-2012 12:12
02-11-2012 13:36 #28| 0
henry skrev:
Foeller skrev:
Til mundtlig eksamen er det selvfølgelig en anden snak. :)

Er det det? Skal man kunne løse differentialligninger til mundtlig eksamen?

Det er fint nok at lære at løse en differentialligning ved hjælp af et program. Men det er meningsløst, hvis man ikke samtidig lærer lidt matematisk om differentialligninger.

Det ville være lige så dumt som at lære russisk grammatik uden at kunne et eneste ord russisk.


Til vores mundtlige Mat A mundtlige eksamen skulle vi kunne beviset for differentiale ligningerne. Det var 4 ud af vores 15 spørgsmål vi kunne trække. Så ja du skal kunne det mundtligt.

Jeg ville dog som Foeller bruge CAS til at løse differentialeligninger til skriftlig eksamen, din metode betyder ikke særlig meget i forhold til din karakter, så længe du er nået frem til det rigtige svar.
Hvis du dog ikke har det rigtige svar men har benyttet den rigtige metode og blot har lavet en +- fejl eller lignende kan du stadig få gode point hvis du har gjort det i hånden, hvorimod du intet får hvis det er CAS.

Dog er jeg også meget enig i at man skal kunne løse den i hånden, da det klart er det der giver en den bedste forståelse. Som dig har jeg også meget behov for differentialeligninger på mit første semester.
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar