Min bror har netop fundet ud af at der er hævet ca. 10.000 kr. på hans VISA uden hans viden.
De er sat ind på hhv. Unibet og Betfair. Der er tydeligvist tale om at én har luret oplysningerne på hans kort, og så brugt dem til at sætte penge ind på siderne.
Nogen der har erfaring med ovenstående, og hvad man gør?
Han er i gang med at politi-anmelde det, og har obv. fået insta-spærret sit kort. Men kan det hjælpe at henvende sig til hhv. Betfair og Unibet?
Hjælp vedr. misbrug af VISA
Mener at hans pengeinstitut kan køre transaktionen baglæns, hvis det er inden for nogle dage. Alternativt har han vel kun en selvrisiko på x antal kroner overfor sit pengeinstutut.
Super... Hans bank-rådgiver var lidt afvisende i første omgang, men han får aben igen.
Politiet sagde også at det var banken der skulle anmelde det.
Hvis man eller banken kan påvise, at man ikke har handlet uforsvarligt, i forhold til at beskytte kode eller kortnummer er der ingen selvrisiko.
Banken hæfter så for hele tabet.
Men hvordan man så påviser dette, er en anden sag.
Din bror skal snakke med banken og prøve at huske tilbage på hvornår han senest har haft sit visakort ude af syne...
Politianmeldelse er så næste skridt, men det kan banken også hvis der kan dokumenteres et misbrug.
Det burde være en smal sag at finde ud af hvor fra der er blevet logget på fra - så har i jeres mand.
Når PIN-koden ikke er anvendt, er der ingen selvrisiko.
Din bror har derudover krav på at få pengene af banken, i samme øjeblik som han har skrevet under på indsigelsesblanketten i banken. Herefter er det banken/PBS, der er den forurettede og skal anmelde sagen til politiet.
Han skal bare skrive under på en "tro og love" blanket i banken så skal de instashippe det FULDE beløb ind på kontoen (dog minus selvrisiko hvis der er brugt PIN). Hvad banken/PBS så gør efterfølgende er ikke din brors problem...
Han burde faktisk kunne nøjes med at ringe til sin bank og så burde de ordne resten, i hvert fald hvis pin ikke er benyttet.
Mange bankrådgivere prøver bare sende aben tilbage, men det er bankens ansvar. Måske hvis der er gået mange måneder står man selv med problemet ellers er det banken.
Han skal bare tage ned til rådgiver og tvinge vedkommende til at tage sig af sagen. Jeg har før fået ført penge tilbage da et pizzaria ikke leverede på just-eat.