@hamsjelv
Som Lyager ganske rigtigt henviser til, er det Regulation (EC) No 261/2004 du skal kigge på. Flere andre har skrevet om selskaber i andre dele af verden, men da du har bestilt billet med KLM, er det EU regler der tæller. 261/2004 recital 6 henviser til selskaber fra Member States (EU) eller selskaber der flyver til en Member State. I dit tilfælde tæller begge to, så du skal helt sikkert henvise til denne regulation. I Article 7 kan du se hvor stor din "compensation" skal være. I dit tilfælde med en tur på +3500km great circle line, er den på €600. Med et forsinkelse på +5 timer til din slut-destination skal du kompenseres. KLM har også i henhold til 261/2004 Article 9 "Duty of Care" hvilket betyder, at de skal sørge for hotel+transport til og fra hotellet, mad og drikke, og to telefonopkald. Du skal dog bide mærke i, at hvis "extraordinary circumstances" træder i kraft, har du ikke krav på kompensation. Extraordinary circumstances er vagt formuleret i 261/2004, men der har været en del sager, hvor passageren fik ret i en efterfølgende retssag.