HJÆLP (ligning)

#1| 0

Kan i regne denne?

(5x + 4) -2(x - 3) = 6x + 18

AARGH!

og s¨lige 7x = -20

08-10-2008 11:14 #2| 0

Hmm.. Øjeblik

08-10-2008 11:20 #3| 0

7x = -20
x = -20/7

08-10-2008 11:24 #4| 0

@CPrimdahl

Den første er ikke helt korrekt, i trinet

"3x + 10 = 6x + 18

3x-8 = 0"

Skal det være

-3x-8 = 0

Hvilket så giver

x = -8/3

08-10-2008 11:25 #5| 0

EDIT:

@Lethan
Jeps, du har ret. Det gik lige hurtigt nok og det så lidt spøjst ud, så her er den:

a) 5x + 4 - 2x + 6 = 6x + 18
b) 3x + 10 = 6x + 18
c) -3x-8 = 0
d) -3x = 8

e) x = 8/-3


Trin a: Ophæv parantes. Husk at en negativ parantes ændrer fortegn på alle indenfor parantesen.
Trin b: sammentrækning af alle mulige tal.
trin c: isolering på én side (alm. 1. gradsligning)
trin d: løsning af 1. grads ved at isolere x.
trin e: facit.

08-10-2008 11:28 #6| 0
OP

Tusinde tak primdahl.
Til det sidste - jeg aner det ikke.

08-10-2008 12:39 #7| 0

hvilket niveau er det her på?

08-10-2008 12:40 #8| 0

8 klasse ?

08-10-2008 12:44 #9| 0

måske 9. ;)

08-10-2008 13:35 #10| 0

8-9.klasse? Der burde man have lært at løse førstegradsligninger...

Plus, minus, gange og dividere lærer man i små klasser. At bruge det i en ligning skal man kunne efter 6.klassetrin: ("kende til eksempler på brug af variable, herunder som de indgår i formler, enkle ligninger og funktioner").

kilde: www.faellesmaal.uvm.dk/fag/Matematik/beskrivelser_synoptisk.html

8-9.klasse er højt skudt imo :-)

08-10-2008 13:38 #11| 0

@ZorroDK
Well, der er en mere selvstændig tankegang i denne - og så er der jo paranteser og lidt flere regler at forholde sig til...

Jeg sætter ham på 89s (slutningen af 8 eller 9 kl.)

08-10-2008 15:13 #12| 0
OP

Ja, jeg er dum til ligninger.
Går på HF, men har ikke gået i skole siden 9, som er 3 år siden.

08-10-2008 15:27 #13| 0

@kentkay
Så er det er også fair nok, du spørger :)

Jeg håber, du lærte noget - og ikke bare brugte facit..

08-10-2008 15:30 #14| 0
OP

Det gjorde jeg skam.
Jeg kunne INTET huske omkring paranteser, hvilken er minimum 3 år siden jeg sidst har lavet.
Jeg var i tvivl om det var en -parantes, den -2(x - 3)

Og jeg takker endnu en gang :)

08-10-2008 15:55 #15| 0

Retter lige lidt i den så resultatet bliver lidt pænere :) ikke at det andet er forkert dog er der taget et skridt mere end nødvendigt.. også lige en enkelt fejl det er ikke en minus parentes det er en gange parentes en minus parentes ville være ala x - (3 + 4) = something som ville blive til x - 3 - 4 = something

a) 5x + 4 - 2x + 6 = 6x + 18
b) 3x + 10 = 6x + 18
c) -8 = 3x
d) x = -8/3
e) x = -2 2/3

Trin a: Ophæv parantes. det er en gange parentes husk at gange alle led i parentesen med tallet udenfor, og -2 x -3 bliver til plus :)
Trin b: sammentrækning af alle mulige tal.
trin c: isolering af X på den ene side, (Trækker 3x fra på begge sider, samt 18 fra på begge sider)
trin d: Finder x ved at dividere med 3 igen på begge sider(hermed har jeg fået facit)
trin e: omskrivet til største hele tal.


Kommer self an på hvor jeres lærer vil have resultaterne :)

personligt har jeg lige rettet det lidt da det er noget sjovt noget at sætte X'erne i minus når det ikk er nødvendigt er jo lige meget om x står på den ene eller anden side :) og dermed får vi også resultatet 1 udregning før :)
da man ikk skal sætte den ene side til 0 for at finde frem til svaret..

Dette er slet ikk for at være efter CPrimdahl som beskriver det godt, og finder jo også det rigtige svar.. kommer bare med en lidt anden metode..

EDIT: en lille hurtig typo :)

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar