Hej!
Min kammerat og jeg er så småt ved at flytte ud af vores fælles lejlighed, som vi har delt i 2½ år. Vi har en idé om, at vores udlejer er lidt af en krejler. Dette har vi fra andre lejere, der er flyttet ud for et år tilbage. Han skulle være ret svær at få sit depositum tilbage hos, og generelt bare være en gnier og rigtig usympatisk.
Da vi flyttede ind, der betalte vi 3x husleje + 1 husleje for sidste måned vi bor der. Nu har han sendt os en regning for husleje + forbrug for sidste måned (marts), hvilket vi selvfølgelig ikke kan se logikken i, da vi vel kun skal betale forbrug!? Han siger, at vi bare modregner bagefter. Vi har dog ikke lyst til at have nogle penge i klemme hos ham! Den snak tager jeg med ham senere.
Jeg kunne egentlig godt tænke mig nogle generelle råd, når man flytter ud af sin lejlighed. Det er begge den første lejlighed, som vi har boet i, så vi har ikke den store erfaring. Vi har selvfølgelig tænkt os at tage billeder af lejligheden, når vi har flyttet alle vores ting over i de nye lejligheder.
Det skal nok nævnes, at vi sendte indflytningsrapporten 1 dag for sent ind, hvilket, ifølge vores udlejers kone, IKKE gjorde noget. Selvom det er et mand-kone foretagende, så har de faktisk omkring 15 ejendomme med lejligheder.
Når vi overdrager lejligheden til ham (ca. 15. marts, så han har 10 arbejdsdage til at sætte den i stand, så nye lejere kan flytte ind 1. marts), så har jeg endvidere tænkt mig at optage hele samtalen på mobilen.
På forhånd tak!
Mikkel
HJÆLP: Råd om fraflytning fra lejlighed
Jeg er ikke sikker på at en optaget mobilsamtale kan bruges i retten, jo mindre du har gjort ham opmærksom på at du optager den. Dette skal nok lige bekræftes fra anden side.
- Få kvittering på at du afleverer nøglen.
- Skriv IKKE under på fraflytningsopgørelsen hvis du er bare det MINDSTE uenig i hvad der bliver skrevet.
- Tag billeder af lejligheden når i har flyttet jeres ting ud.
- Sørg for at gøre ordentligt rent. Også bag komfuret, under gummilisterne i kølskabet, i emhætten, i skufferne osv. Og igen: Tag billeder af det hele. Hellere 100 billeder for meget end 1 billede for lidt.
Som Seigoth....
1. hånds indtrykket er som regel det vigtigste, så hvis der er nice pænt og rent osv., så lægger man væsentlig mindre mærke til "slitage" på lejl.
Mht. forudbetalt leje er det ikke unormalt at man fortsat betaler husleje, men i tilfældet har i dog krav på, at han netop benytter det indbetalte til husleje, hvorved i kun betaler a conto forbrug.
Er du generelt i tvivl er LLO gode at kontakte og der kan læses generelt og lejerens retsstilling på www.lejerneslo.dk/asp/visaz.asp?Id=75...
Vær lige opmærksom på de 14 dage fra fraflytningsdagen han har til at give besked om brug af depositum til renovering jvf. lejelovens § 98 stk. 2, 1. pkt.
Overskrides de 14 dage bortfalder han ret til at gøre indsigelser mod lejlighedens stand på jeres regning...
@Hermod....
Det er så vidt jeg ved kun i f.eks. forbrugerkøb hvor en erhvervsdrivende optager samtalen med en forbruger, hvor det skal oplyses inden samtalens start. Jeg tror ikke der gælder nogen sådan regel i dette tilfælde.
sakset fra CBB.DK
Regler for optagelse af samtaler i Danmark
I Danmark er det lovligt at optage personlige telefonsamtaler, så længe én af parterne ved, at samtalen bliver optaget. Det vil sige, at du ikke behøver at oplyse, at samtalen bliver optaget - heller ikke til den du ringer til.
Modtageren af det opkald, du har valgt at optage, kan ikke se dit telefonnummer i sit display. Displayet viser "hemmeligt nummer".
Brug CBB Call Recorder med omhu
Samtaler som optages med CBB Call Recorder kan ikke umiddelbart benyttes som bevis i en retssag, og samtaler som er optaget uden at begge parter ved det, bør ikke afspilles for andre.
Det var der jeg fik mine oplysninger fra, aner dog ikke hvor juridisk korrekte de er
Ah okay misforstod måske.... Jeg afviste bare at det skulle være i strid med lovgivningen at gøre det eller eventuelt at undlade at oplyse om det. Det er det som sagt ikke, men om det rent bevismæssigt tillægges den store værdi i en eventuel retssag er svært at sige, jeg tror dog godt det vil kunne få betydning, om ikke andet så for at "afskrække" udlejer, hvis han laver numre...
Mange tak for svarene! De kan hel sikkert bruges!
@Seigoth + dillerhans
Hvad gør man, hvis man IKKE er enig med udlejers fraflytningsopgørelse?
Jeg har forresten lige snakket med vores udlejer. Vi blev enige i, at vi bare skulle sende ham pengene svarende til forbruget. Men han sagde, at vi nok skulle regne med, at komme af med penge flere penge. Vi indbetalte i sin tid 17.400 (3 måneders husleje) + 300 kr per måned til vores forbrugskonto, så han har ca, 17.400 + 9.000 at gøre godt med! Jesus... Lejligheden er på 114 kvm med højt til loftet. Jeg går ud fra, at der skal males + lakeres + diverse. Men burde det ikke kunne holdes på/under 26.900!?
Altså - lejligheden må jo aldrig blive istandsat for lejers regning til en bedre stand end ved indflytning!
27k lyder urimeligt højt for jeres lejlighed (nu har jeg jo set den kan man sige :D) - jeg synes du skal kontakte LLO med det samme, tror det koster 500 kroner at få dem på sagen, men det er satme godt givet ud i det tilfælde...
Hvis man ikke er enig i opgørelsen giver man udlejer besked herom går jeg ud fra, men kontakt lige LLO og spørg, tror jeg ikk man behøver være "medlem" for....
Kan godt gå hen og blive klam den sag der...
@diller
Jeg tror også, at vi melder os ind. Efter et hurtigt kig, så koster det vidst kr. 600,- per år. Det kan højst sandsynligt hurtigt tjenes ind igen!
Skal bare have fat på ham den tykke.
114 m2 der skal males og lakeres + div.
Det lyder umiddelbart billigt hvis du slipper med depositummet.
Vær dog opmærksom på at du IKKE skal betale for disse ting, hvis der har været vedligeholdelseskonto, dvs. hvis udlejer har haft den indvendige vedligeholdelsespligt, og derfor månedligt opkrævet til denne via huslejeopkrævningen.
MVH
Carl
koster 300 kroner ved llo at få kørt en sag ( i hvert fald i århus) og de har hjulpet mig super meget, så synes helt sikkert i skal få dem til at se på det hele... det er supersvært at stå som privatperson og skulle kunne alle love og paragraffer om fraflytning, så det er sgu rart at få noget backup fra nogen der har noget styr på det:)
du skal være medlem af llo for at få gavn af dem. men kontakt dem endelig, du kan i værste fald få afslag.
Nu ved jeg ikke hvem din udlejer er, men diverse udlejere rundt omkring har deres eget firma til at istandsætte deres lejligheder ved fraflytning. (Compass, Rolf Barfoed eksempelvis). Jeg garanterer dig for at hvis det er tilfældet, så kan 114 kvm IKKE rengøres/istandsættes for 26 000.
Jeg fraflyttede en lejlighed på 85 kvm der intet fejlede og blev opkrævet et par og tredive. Det var helt grotesk, malerne skulle ha' over 1000 i timen! Jeg henvendte mig til retshjælpen og fik nedskrevet regningen lidt. Men hold kæft det er opslidende!
Skriv under på INTET uden betænkningstid.
Tak for kommentarerne!
@c_hope
Det er os, der står for den indvendige vedligehold :( Han har dog lavet en vedligeholdelseskonto, hvor vi hver måned sætter 350 kr ind, så det ikke er så hårdt, når vi en gang flytter ud. Dvs. vi har omkring 11k på den konto.
@Koller
Det var nu ikke så dyrt!
@n00b
"Skriv under på INTET uden betænkningstid."
Hvordan skal det forstås? Vi skal ikke acceptere fraflytningsopgørelsen? I så fald, hvad skal vi så gøre?
I mit tilfælde havde udlejer eksempelvis udskiftet gulvet på toilet samt lavet andre forbedringer på lejligheden. (som jo ikke er tilladt).
Jeg kontaktede retshjælpen og fik fortalt at jeg havde stået bedre hvis jeg havde gjort indsigelser INDEN besigtigelsen blev skrevet under. Problemet var at jeg blev 'truet' med at de ikke ville godtage min opsigelse hvis jeg ikke skrev under og så ville jeg skulle betale husleje indtil jeg kom på andre tanker. Derudover kunne jeg ikke vide at de ville opkræve 1000+ kr i timen for malerarbejde.
Jeg fortrød at jeg ikke havde kontaktet retshjælpen før jeg skrev under, men det er selvfølgelig ikke sikkert i kommer i samme situation som mig. Bare husk at lave indsigelser mod alt hvad udlejer forsøge at hænge jer op på som i ikke mener er i orden. Ellers risikerer i at blive godt ømme bag i..
Til information måtte jeg selv slippe noget ala 5900 fra fraflytning af en 70kvm lejlighed - godt nok ingen slibning af gulve mm - da ny lejer ville overtage gulvtæpper mm - så dette var til maling af vægge og lofter. Så kommer nok mere an på udlejer mm
@liger.
hvis der er en vedligeholdelseskonto, betyder det at udlejer står for den indvendige vedligeholdelse, og at han har oprettet en konto, og opkrævet iht lejeloven, er jo i den her sag meget fint, idet I dermed ikke skal belastes med vedligeholdelsesomkostning og istandsættelse.
MVH
Carl
Hvam for faen, det er også typisk dig at rode dig ud I sådan noget... Den lejl. var sku da ikke sat i stand da i flyttede ind, den er jo fucked. Gennemgå den lejl. fra A-Z og tag en masse billeder, sørg for at der er dato på billederne (vigtigt). Hvis der er problemer med dem sender du dem bare mit nummer så skal jeg nok rense dem rundt, så holdet vi en fest for det der kommer ind og smadre din nye lejl ?
@n00b
Tak!
@c_hope
Der står i kontrakten, at vi (lejer) står for indvendig vedligeholdelse. Men der er en vedligeholdelseskonto. Så er det måske ligegyldigt, hvad der står i kontrakten?
@MorcH
Jeg shipper ham dit nr ved lejlighed :) Jeg har også overvejet om krejleren skal krejles af mester-krejleren!?
Mht. at smadre den nye lejlighed, så tjek forummet! Jeg sendte faktisk en due ud for lidt over en uge siden mht. indflytterfest.
@c_hope.... Jeg mener at du blander to ting sammen. Den løbende, invendige vedligeholdelse kan sagtens påhvile lejer, selvom der er oprettet en vedligeholdelseskonto til brug ved fraflytning...
Men Bamse få nu bare kontaktet LLO, udlejer skal jo give dig besked om eventuel renovering for din regning inden for 14 dage efter fraflytning dvs. dagen for flyttesyn, kommer en såden meddelse ikke, mister udlejer sit krav jvf. lejelovens § 98 stk. 2, 1. pkt.