Hey PN.
Er i den ærgerlige situation at min klasse har den mest debile matematiklærer jeg nogensinde har mødt.
Han giver os ugentlig en matematik aflevering for med en masse opgaver som han ikke har gennemgået og ikke kan findes i vores grundbog. Har ingen i min familie som er fagligt intelligente så derfor bliver jeg nødt til at spørge til råds her :)
Det er meget basalt, kender bare ikke fremgangsmåden til at regne det ud:
(x^2*Q^2 - 2xQyM + y^2*M^2)/(x^2*Q^2 - y^2*M^2)
resultat:
(xQ - yM)/(xQ + yM)
DET ER REDUKTION
Hvordan kommes der frem til dette resultat?
Mvh Metalby
Hurtig 1.g mat hjælp please :)
???
x^(2(Q^2)) eller x^2 * Q^2 eller hvordan skal det forstås?
I har en matematik lærer, som ikke kan lære noget som helst fra sig, han giver jer opgaver for, som han hverken har gennemgået eller står i jeres bog?
Shit, hvor lyder det ulogisk :)
Opgaverne og facit står i vores bog. Men der er ikke forklaret en fremgangsmåde for hvordan man regner dem ud.
Hans fornavn er: "Niels-Martin", det siger vel allerede en del om ham.
Han er den mest upædagogiske lærer jeg nogensinde har mødt, og bruger ofte timerne på at skælde os ud fordi vi ikke forstår det, og siger hvor dumme vi er pga. at da han var barn lærte man sådan nogle ting i folkeskolen.
Vi er pt. i klassen i gang med at snakke med de lidt højere magter på skolen for at prøve at få en ny lærer, håber det bliver en realitet. Er gået fra 12/12 i skriftlig afgangseksamen til 00/02 :(
studieportalen.dk
Der sidder folk med interesse i gym-matematik klar til at hjælpe ;)
Btw. så stiller du det meget rodet op. Brug "/" til at illustrere brøkstreger. Husk paranteser om tæller og nævner!
Er du gal en lorteopgave da.
Nå, men vi omskriver først tælleren vha. kvadratsætningerne:
x^2*Q^2 - 2xQyM + y^2*M^2 = (xq-ym)^2
Så omskriver vi nævneren, også vha. kvadratsætningerne:
x^2*Q^2 - y^2*M^2 = (xq-ym)*(xq+ym)
Dvs. der nu står:
(xq-ym)^2 / (xq-ym)*(xq+ym)
Vi kan forkorte (xq-ym) ud fra tæller og nævner, så der står:
(xq-ym) / (xq+ym)
Hov. Du skal ikke tage dig af at jeg skifter til små bogstaver. Jeg gad bare ikke sidde og trykke shift hele tiden :p
Et generelt tip til de her reduktionsopgaver er, at man altid kigger efter, om man kan skrive noget om til kvadratsætninger, da man som regel ender med at kunne forkorte noget ud. Det gælder også til eksamen. Lærerne elsker åbenbart de her opgaver, måske fordi det sorterer stærke elever fra svage elever.
alt hvad du skal bruge for at løse opgaven bør du have lært i folkeskolen, og hvis ikke, så står det helt sikkert i jeres lærebog.
@Yarx
Jeg må indrømme at jeg ikke havde lært om kvadratsætninger eller noget i folkeskolen. Ja, vi havde lært at reducere 2x+6y-3a-2y men sgu ikke stykker som i OP.
Dog burde det være til at finde i starten af enhver gymnasiebog, det er jeg enig i.