hvad gør i for at holde jer i gang med skolen?

#1| 0

Dette er mest henvendt til dem som stadig går i skole, om det er gymnasiet eller universitetet, er som sådan irrelevant.

Men hvad gør i for at holde jer i gang, motiveret, få lavet lektier/afleveringer til tiden? Jeg går selv på 3 år, på HHX og det er lige gået op for mig, hvor elendig min skolegang har været her på 3 år.
Har endnu ikke lavet en aflevering selv på 3 år, eller nogen lektier for den sags skyld og jeg er blevet alt det jeg altid har sagt jeg ikke ville blive.
De 2 forrige år har jeg trods alt altid fået lavet mine afleveringer og afleveret dem til tiden, hvilket imo er det vigtigste, men ikke engang det kan jeg få mig taget sammen til længere. Fik lige et reality check før, da jeg har formået at smide 10-7 i VØ til 2-2 på 3 måneder, i et fag som jeg plejede at være glad for.

Søger al den hjælp, gode råd og guidance som jeg kan komme i nærheden af.

Redigeret af Mrcharming d. 14-11-2011 14:42
14-11-2011 14:41 #2| 10

drop pokeren..

14-11-2011 14:42 #3| 0

@Ungedanska - Pokeren kan jeg desværre ikke engang gi skylden, da det er begrænset hvor meget jeg efterhånden spiller.

14-11-2011 14:44 #4| 1

tænker på alternativet... :)

14-11-2011 14:44 #5| 3

Find noget du brænder for, så kommer motivationen af sig selv.

14-11-2011 14:44 #6| 2

oplevede det samme, men redede det aldrig. Ventede bare på sommer og eksamener. Men watch out, de snupper din su mester (erfaring) ! :D

14-11-2011 14:47 #7| 0

Snupper din su? Damn hvor doven var du lige?
Gik i klasse med et par stykker som dumpede stort set hver 2 fag og de fik ingengang snuppet deres su + deres fravær var højt. Så du må da virkelig ha fucket op i det eller hvad?


Redigeret af bluff_man d. 14-11-2011 14:52
14-11-2011 14:47 #8| 0

Lav noget du synes, der er interessant. Jeg har snart hustlet mig gennem studiet uden reelt at have lavet noget, og det er egentlig lidt synd taget i betragtning, at de gang jeg har fordybet mig, har det sådan set været både udfordrende og spændende.

Præmissen for at komme i gang og nå det det punkt, hvor man fordyber sig nok til, at man automatisk ikke kan lade det ligge, er at finde det rigtige. Derfor skal du ikke være bange for at droppe noget, hvis du ikke føler for det.

De gymnasielle uddannelser skal bare overståes med en karakter god nok til det ønskede studie. Her er gruppearbejde med stræbere eneste vej frem for en slacker.

14-11-2011 14:47 #9| 3

Overvej hvad du vil med dit liv, så burde det komme helt af sig selv.

14-11-2011 14:50 #10| 1
SanderM skrev:
Find noget du brænder for, så kommer motivationen af sig selv.


Ikke alle der er så heldige at finde noget de brænder for på en ungdomsuddannelse.
Forstår godt OPs frustration. Jeg er selv en gut med krudt i røven og havde også store motivationsproblemer i gymnasiet.

Det er dog et rigtigt godt råd at leve efter.
Redigeret af thorm d. 14-11-2011 14:51
14-11-2011 14:53 #11| 0

Står i helt samme situation som OP. Jeg går stadig i gymnasiet, så bestemmer sku ikke rigtig hvad jeg kommer til at arbejde med. Det vil sige det tit er ting der på ingen måde interesserer mig og derfor kommer motivationen ikke rigtig af sig selv desværre.

@thorm
"Jeg er selv en gut med krudt i røven og havde også store motivationsproblemer i gymnasiet."

præcis!

14-11-2011 14:54 #12| 3

drop at side på PN i timerne ! :P

14-11-2011 14:58 #13| 0
bluff_man skrev:
Snupper din su? Damn hvor doven var du lige?
Gik i klasse med et par stykker som dumpede stort set hver 2 fag og de fik ingengang snuppet deres su + deres fravær var højt. Så du må da virkelig ha fucket op i det eller hvad?




De er blevet LANGT strengere med dette end de plejede at være.. På vores skole kommer de allerede til samtale ved over 5% fravær og blir bedt om at få den ned, dette kombineret med nogle afleveringer man måske har afleveret for sent, så ryger SUen :)
14-11-2011 15:05 #14| 2

Lav hele tiden nogle delmål.
Kunne f.eks. være, at du siger til dig selv, at du til næste standpunktskarakter skal jeg mindst én karakter op i dansk. Eller noget i den stil, og så virkelig fokuser på det mål og på, hvad der skal til for at nå det mål. Og så tving dig selv til at nå det mål, og hvis det ikke er motivation nok, kan du evt. lave en eller anden straf, hvis du ikke klarer det (paintball som med Zupp vs KP med en ven f.eks.).

Men som en del andre er inde på, så bliver du nødt til at tænke på, hvad der sker, hvis du ikke forbedrer dig, og hvilken lortesituation du så ender i. Hvis intet af dette hjælper, så er der nok ikke meget at gøre.

Redigeret af Foeller d. 14-11-2011 15:09
14-11-2011 15:14 #15| 1

hav en "flip the burger manual " til at ligge ved siden af afleveringerne, burde hjælpe

14-11-2011 15:16 #16| 0

Og nå ja, hvis du virkelig vil tage tingene seriøst, så prøv at slå internettet fra på din computer, når du er i skole. Det hjælper stensikkert - ikke at jeg nogensinde har prøvet det.

14-11-2011 15:19 #17| 0

Det kan man ikke på min skole! Vi arbejder ikke i andet end google docs :-(

14-11-2011 15:21 #18| 3

Er der nogen i din klasse der har det på samme måde? For så ville jeg lave en deal med dem.

Det kan gøres på flere måder. Fx kan I sidde sammen 1-2 eftermiddage om ugen og lave VØ-afleveringer sammen, eller om ikke andet diskutere dem. Og så sørge for at gøre det lidt hyggeligt med sandwich og sådan. Det var sådan jeg klarede matematik, som aldrig har sagt mig noget. Det er ikke nødvendigvis mega effektivt, men hvis der er nogle positive oplevelser forbundet med opgaveskrivning, bliver lysten til at lave dem ofte større.

En anden mulighed er at sætte nogle bets op. Hvem der får højst karakter i afsætning næste gang, eller hvem der får bedst gennemsnit etc. I det hele taget handler det bare om, at finde en måde at få sig selv i gang på. Jo mindre man hører efter, jo mere kedeligt kommer faget til at virke.

14-11-2011 15:21 #19| 0
Foeller skrev:
Lav hele tiden nogle delmål.
Kunne f.eks. være, at du siger til dig selv, at du til næste standpunktskarakter skal jeg mindst én karakter op i dansk. Eller noget i den stil, og så virkelig fokuser på det mål og på, hvad der skal til for at nå det mål. Og så tving dig selv til at nå det mål, og hvis det ikke er motivation nok, kan du evt. lave en eller anden straf, hvis du ikke klarer det (paintball som med Zupp vs KP med en ven f.eks.).

Men som en del andre er inde på, så bliver du nødt til at tænke på, hvad der sker, hvis du ikke forbedrer dig, og hvilken lortesituation du så ender i. Hvis intet af dette hjælper, så er der nok ikke meget at gøre.


Enig i første del af svaret (målsætninger og delmål som motivation)
Del 2 - not so much ; )

Hvis problemet er stort nok kunne du overveje radikalt at ændre dine vaner. Eventuelt tage dine mønstre og vaner op til revision og genoverveje hvad der er vigtigst for dig.

Er selv bl.a. uddannet coach og vil da gerne foreslå du eventuelt tog kontakt til en sådan for lidt hjælp til at få styr på dine værdier.

14-11-2011 15:24 #20| 0

Vil gerne lige tilføje, at det klart lyder på mig, som om du har en problematik med din motivation.

Det ville nok være en god idé at finde ud af, hvad der egentlig motiverer lige netop dig.

14-11-2011 15:36 #21| 1

For guds skyld undgå fuldt pensum, det var sku nederen. :D

14-11-2011 15:37 #22| 24
SørenH skrev:
Vil gerne lige tilføje, at det klart lyder på mig, som om du har en problematik med din motivation.


14-11-2011 15:38 #23| 1

Mål - mål - mål, og delmål

Ikke et mål om bare at overleve, men heller ikke hvad vil du med dit liv.

Men Hvad kunne måske tænke dig at lave når du er helt færdig?

Sæt en masse del mål op - og beløn dig selv undervejs og klap dig selv på skulderen.


Hvis du ingen mål har bliver din hverdag "famlende" grå og trist - meget sort sat op!

Sørg for at dine mål og målbare og realistiske.

Bare lige hurtige tanker herfra. GL

14-11-2011 15:38 #24| 1

@Mrcharming

Damn really? jeg gik ud sidste år, og der var satme mange med over 5 % på hele 3 årgang på min skole, og endda mindst 5-10 stykker med +20-30 % fravær som stadig fik SU. Synes det lyder helt crazy at Su´en bliver fjernet for så lidt, derimod ikke sagt at det ikke er rigtig :)

Ang motivation så er det self svært, især når man har været vant til 10-7 og nu får 2-2, prøvede det selv da vi skiftede dansk lærer og fik fra 7-7 til lille 2-2 og det 2-2 blev jeg på i 2 år uanset hvor meget man ligefrem gjorde. Ikke forsjov manden blev kaldt for Porno Bxxxxx og altid gav pigerne +10 i karakter ;)


+1 Flor

Undgå fuldt pensum, dem jeg kender som har prøvet det, fortrød så inderligt at de ikke gjorde mere ud af det, dog skal der vel meget til før det sker eller?

14-11-2011 15:38 #25| 1

Spiller poker i timerne, ellers falder jeg i søvn.

14-11-2011 15:39 #26| 0

@ op. Tag og gør noget ud af skolen, jeg var lige som dig, sad på mit 3 netværk og grindede poker hele dagen. Det er først når du skal ud på arbejdsmarkedet at du finder ud af hvad den "virkelige" verden er, og der er det forsent !

Det er utrolig vigtigt at du gør en kæmpe indsats, og det at vinde 10-20 k om måneden på poker opvejer ikke dette ! langt fra enda.

så giv det en skalle og forsøg at ramme et snit på en 8-9 stykker det kan alle sgu gøre hvis de virkelig vil.

14-11-2011 15:40 #27| 6

Var oppe i fuldt pensum, fordi jeg slackede selv for hårdt. Hvis du er bare nogenlunde intelligent, så kan jeg klart anbefale det, reddede mit snit fuldstændigt. Mine årskarakterer talte ikke noget som helst og måtte derfor performe til eksamen - det gik super, selvom det er nederen, at skulle kamplæse de sidste 2 måneder, men fik et bedre snit end de fleste i min klasse, som nok synes jeg var lidt en nar fordi jeg praktisk talt tog en studentereksamen på 2 måneder. GL :)

14-11-2011 15:45 #28| 1
Mrcharming skrev:
Dette er mest henvendt til dem som stadig går i skole, om det er gymnasiet eller universitetet, er som sådan irrelevant.

Men hvad gør i for at holde jer i gang, motiveret, få lavet lektier/afleveringer til tiden? Jeg går selv på 3 år, på HHX og det er lige gået op for mig, hvor elendig min skolegang har været her på 3 år.
Har endnu ikke lavet en aflevering selv på 3 år, eller nogen lektier for den sags skyld og jeg er blevet alt det jeg altid har sagt jeg ikke ville blive.
De 2 forrige år har jeg trods alt altid fået lavet mine afleveringer og afleveret dem til tiden, hvilket imo er det vigtigste, men ikke engang det kan jeg få mig taget sammen til længere. Fik lige et reality check før, da jeg har formået at smide 10-7 i VØ til 2-2 på 3 måneder, i et fag som jeg plejede at være glad for.

Søger al den hjælp, gode råd og guidance som jeg kan komme i nærheden af.


Jeg tvinger mine elever (stx/HF) til at lave noget ved at gøre undervisningen spændende. Hvis jeg ikke synes, det er "sjovt", så synes eleverne det garanteret heller ikke. Dernæst bruger jeg fra en uge til to måneder på forsøgsvis at finde ud af, hvad der tænder eleverne, og så kører vi den vej. Hvis eleverne ikke afleverer, så går jeg ned til deres bord i spisefrikvarteret og siger, at de mangler at aflevere noget til mig. Ingen gider at se mig tre dage i træk og skulle stikke en ny forklaring hver dag til underholdning for de omkringsiddende. Ok, jeg er nok den eneste der gør det på skolen, men det bevirker, at mine elever altid får afleveret. Det er dog af rent egoistiske grunde, at jeg gør det, for den er fandenbankeme irriterende, at skulle rette den samme opgave/rapport i flere omgange.

Jeg hader at rette lorteopgaver lavet med venstre hånd eller downloadet fra nettet, så når jeg ser det giver jeg en SKRÅLER, så eleven vågner af tornerosesøvnen.

Med hensyn til råd så er du nødt til at se på hver eneste lektie, som om den er det mest interessante i verden (også selv om det i virkeligheden er røvsygt), når du læser lektier eller er tilstede i klassen. Det kan man godt træne sig til. Prøv for eksempel at sætte dig som mål, at finde mindst to ting i en lektietekst, som du ikke kan forstå og stil læreren spørgsmål om dette.

Jeg har ikke læst tråden udover dit indlæg, men vil overveje at gøre det senere.
Redigeret af Holstt d. 14-11-2011 15:48
14-11-2011 15:51 #29| 0

det hele handler hvad der motiverer mig og hvordan det gør det.
da jeg startede i 1.g anede jeg ikke hvad jeg ville læse til bag efter så jeg gjorde mig virkelig umage for at få høje karakterer.. kom så op for at snakke med studievejlederen om hvad det ville kræve at læse det jeg ville efter gym og min motivation faldt.. jeg skulle kun bestå (og opdagede online poker) og derfra slackede jeg mere og mere. mine karakterer faldt og faldt pga. jeg nærmest havde bestået på forhånd.

dog kom der en lille periode til sidst hvor jeg indså, at jeg ikke længere var blandt de højeste karakterer i klassen og derfra fik jeg taget mig nogenlunde sammen igen.

find hvad der motiverer dig, er det en uddannelse med 11 i gnms? fordi du vil være en af de bedste? eller måske fordi dine forældre bliver skuffet over dig hvis du ikke gør dit bedste?

14-11-2011 15:55 #30| 0

Jeg er i præcis samme situation som OP - jeg har NADA skole motivation.

Så jeg er lige med på en lytter.

- Kanon fedt med alle de gode forslag, so far.

14-11-2011 15:58 #31| 0

3.G var rigtig grum for mig. Jeg kunne øjne ialt 13 års konstant skolegang slutte, og ville egentligt bare gerne have det hele overstået. Min motivation til allersidst lå alene i det sindssyge gennemsnit mit ønskestudie efterhånden havde oparbejdet. Jeg havde været med i 1.G, slacket lidt i 2.G og slackede alt, alt for hårdt i 3.G, med det resultat at jeg så mit gennemsnit dale fra 10.3 til lige over 6 i februar i 3.G pga. fysisk fravær (afleverede samtlige skriftlige afleveringer i min gymnasietid). Dette resulterede også i at jeg fik en ulækker skriftlig advarsel om, at jeg enten kunne tage mig sammen og ikke få mere fravær - eller jeg kunne komme op i fuldt pensum. Dét var motivation og besked nok til mig om, at jeg nok hellere måtte få en finger ud af en vis legemsdel og se at komme til timerne. Virkningen udeblev ikke, da mit gennemsnit på de sidste 2 måneder steg med 3 karakterer.

Pointen er, at du måske skal finde ud af, hvad du ønsker, og så kæmpe for det. Lav eksempelvis en liste over ting, du godt kunne tænke dig at arbejde med i fremtiden, og find så ud af, hvad det kræver at læse disse ting på universitetet eller lign. Så ved du, hvad du skal opnå, og har derfor noget at kæmpe for.

14-11-2011 16:09 #32| 0

Tror sgu det er en meget normal ting for de fleste. Mit 3.år på HH var som jeg husker det også primært overspringshandlinger på overspringshandlinger. Det til trods for at jeg ikke spillede poker dengang.

Uden at skulle lyde for gammelmandsfilosofisk så vil jeg sige at du skal kigge ind i dig selv og se hvad der virker på dig. Hvis ikke du er klar over hvilken triggere der skal til at motivere dig - så kig evt. på de perioder i dit liv hvor du rent faktisk har været motiveret for at gøre noget og forsøg at huske hvad det var der gjorde du var produktiv i den fase.

14-11-2011 16:13 #33| 0

Jeg havde det på præcis samme måde, især på 3-året. Jeg fik aldrig rettet op på det med afleveringerne, og nu er mit snit helt af helvede til, men sket er sket og man må bare kigge som om efter andre muligheder. Nu ved jeg ikke om det generelle fravær også er et problem, hvis det er har jeg da et lille tip. Jeg har en god ven som jeg lavede et længerevarende bet der lød på at for hvert modul man havde fravær og den anden ikke skyldte man 100kr, det hjalp bestemt med at få en ud af sengen om morgenen nå dynen varmede.
man kan vel lave et lignende bet afleveringsmæssigt, hvad ved jeg :)

14-11-2011 16:20 #34| 0
Foeller skrev:
SørenH skrev:
Vil gerne lige tilføje, at det klart lyder på mig, som om du har en problematik med din motivation.




Ok, ser lige mit sidste indlæg igen - fair nok.

Jeg fik ikke lige uddybet grundigt nok - multitaskede - hvilket jeg med mine kromosoner skal lade være med :)

Det jeg mener er selvfølgelig, at du bliver nødt til at finde ud af, hvad der er vigtigst for dig lige nu - dine kerneværdier. Du skal finde ud af, hvad der motiverer dig, og hvordan du tidligere har motiveret dig selv. Du skal finde ud af hvad du vil bruge din eksamen til. Evt. forestille dig hvor du har lyst til at være i dit liv om 5, 10, 15 år fra nu. HVis/når du finder disse svar, vil du også så småt kunne finde svarene du leder efter.

Derfor også mit forslag om eventuelt at tale med en coach eller eventuelt en kammerat som formår at lytte og stille de "rigtige" spørgsmål.

14-11-2011 16:21 #35| 0

Gå en tur ned i parken, omkring banegården eller whereever byens bænk med skodhovederne holder til.

Kig på deres tænder, lugt til deres tøj og spørg hvormange øl de når inden frokost.

Bagefter tager du hjem og indhenter det forsømte :)

Når det er sagt, så klarede jeg mig igennem HH på samme måde som du. 7-8 år efter var jeg afdelingsleder i en regnskabsafdeling. Så man kan trods alt komme et stykke vej uden en fantastisk eksamen.

GL :)

14-11-2011 16:26 #36| 0

Har en regel om at jeg først må tage et pokergame efter jeg har lavet lektierne, virker nu meget godt for mig :-D

14-11-2011 16:28 #37| 1

Sæt dig ned i aften og overvej hvad du vil med dit liv, hvis du ikke skal bruge din eksamen til noget kan det bedre forsvares at du sløser lidt end hvis du er tvunget til et super resultat.

Derudover så er det altså et kæmpe krisetegn hvis man får et 2-tal på en ungdomsuddannelse, og specielt hvis det er på hhx, hvor det ikke kræver helt så meget som på visse andre ungdomsuddannelser!

14-11-2011 16:32 #38| 0

Min motivation var ogsaa altid meget ringe. Dog saa jeg det altid som essentielt at aflevere skriftlige opgaver! Da eksamenstiden kom sattte jeg mig ned og laeste hele pensum for hvert fag, loeste opgaver og laerte egentlig alt det jeg burde have laert paa de 2 andre aar.

Jeg klarede mig ikke fantastisk, men bestemt over middel. Fik 31pts paa IB hvilket svarer til et snit paa 6,8 paa den danske skala. Bestemt ikke noget at vaere superstolt over, men jeg klarede det og det var ganske ok.

mit raad er simpelthen bare at afsaette tid hver dag til at lave lektier. Hvis du var ligesom mig har du sikkert mange timer hvor du ikke laver noget vildt konstruktivt, saa saet 2 timer af til lektier hvor du holder en 5 minutters pause hvert kvarter, eller hvad der nu lige passer dig. Det er vigtigt at du laver den som en decideret planlaegning (fx i din telefon/kalender) saa du respekterer det og ikke bare goer som du har gjort indtil nu.

14-11-2011 16:40 #39| 0

Jeg kan se en del råde om at OP bare skal "sætte tid af" eller lave regler om det ene og andet. Jeg tror ikke det hjælper så meget, når det bliver "hverdag igen". Jeg tror, det er vigtigst først at finde ud af. hvad OP egentlig vil med sin uddannelse, og om den egentlig er så vigtig. Viser det sig vigtigt og finder OP ind til sine egentlige motiver for at sine valg, er der grobund for forandring.

Redigeret af SørenH d. 14-11-2011 16:41
14-11-2011 16:42 #40| 0

Jeg er på 3.år på STX, der er meget lidt fagligt der interesserer mig! Så istedet har jeg i baghovedet hvilket snit jeg SKAL opnå for at kunne komme ind på mit "drømmestudie". Det er bare at bide i det sure æble, det bliver ret monotont og kedeligt på 3.år, det er der desværre ikke så meget at gøre ved :)

Og som andre også skriver, tænk over hvad du egentlig vil med dit liv ifht. uddannelse, og er der et egentligt alternativt du kunne leve med?

GL

Redigeret af neoludo d. 14-11-2011 16:42
14-11-2011 16:46 #41| 0

Du har bærbar med hver dag og bruger den hele tiden til alt det man ikke skal? ;)

Drop den resten af året..

14-11-2011 16:58 #42| 0

Må ærlig talt indrømme at dette er en af de bedste tråde jeg har læst på PN fyldt med konstruktive og gode råd. Og jeg giver mange af jer ret.

Bruger ikke min tid til dagligt på en skid, og har masser af timer til lektier, men det er simpelthen så kedeligt i mine øjne, og uddannelsen er slet ikke specificeret nok til hvad jeg egentligt interesserer mig for.

Dansk er et meget godt eksempel, plz, hvem får nogensinde brug for at skal analysere en kedelig novelle fra 1950?

Men vil prøve at tage rådene til mig, og i det mindste bare gå ud med et snit på 5, hvilket er ca det mit snit er på, på nuværende tidspunkt, vel og mærket opnået med en indsats på 2/10 ca.

Redigeret af Mrcharming d. 14-11-2011 17:17
14-11-2011 17:07 #43| 0

@charming

lidt ligesom HF ikke var specielt motiverende for mig, så var den en nødvendighed for mig for at komme ind på min drømmeuddannelse.

Så din uddannelse nu må kunne åbne nogle andre døre for dig?

Men kan godt følge dig. Jeg tror så at jeg har været "heldig" ikke at tage "ungdoms"uddannelse da jeg var 18-20 - for så havde jeg ikke bestået / klaret mig særligt godt. Men er til gengæld glad for at jeg ventede til jeg var 29 med at tage HF og havde et mål og var meget mere motiveret for nu havde det sgu en mening.

Men du kan sagtens få rettet op på det hele nu, det er slet ikke for sent!!!

Kom i gang, få langt en læse plan, og få lagt ind hvornår du skal holde fri så du rent mentalt også ved hvornår du har fri og overhold din læse plan. Du kan nå mere end du tror - og brug dine studiekammerater. Er sikker på du kan nå højere end du selv tror hvis du får sat dig nogle mål og giver dit studie mening!

Skriv gerne hvis du mangler idéer til læseplan / målsætning eller andet.

14-11-2011 17:37 #44| 0

Da jeg startede på uni blev det noget sværre at overskue alt hvad der skulle læses og laves. Fik lavet en læseplan hvilket giver en et meget bedre overblik over fritid/læsning/opgaver. Kan klart anbefales!

14-11-2011 17:38 #45| 0

Er også i gang med 3. år af HHX og det er sågar andet forsøg fordi jeg bare ikke gad mere sidste år. Ryger ud ved næste fraværstime fordi jeg har været så useriøs hidtil, men får egentlig nogenlunde karakterer, jeg synes bare det er mega kedeligt.

Jeg har fået en lejlighed 100 meter fra skolen, og tager bare en dag af gangen, så skal det sgu nok gå. De næste par uger er der en del interessante ting (foredrag med Luna Christofi, SRP m.m.), så der bliver det ikke noget problem at komme afsted, men der er godt nok perioder hvor det er lige før jeg har mere lyst til at tage mig selv af dage, end at tage i skole.

14-11-2011 18:28 #46| 0

Husk at du ikke kan stoppe tiden - men du kan administrere den. Tiden er knap med alle de ting man vil nå og være med til med venner og fester ved siden af.

Du kan starte med at spørge dig selv: Hvordan bruger du din tid nu og hvor glad er du for de ting du gør?

I øvrigt synes jeg at du med denne post gør ét skridt i den rigtige retning. Ren metaforisk så planter du et frø i dag som du så kan høste til eksamen hvis du vil, du bestemmer selv i hvilken stand det skal være.

Men for at nå et godt resultat til eksamen er du nødt til at tro på det og ikke bare gå efter 5. Hvis du ikke kan forestille dig det kan du heller ikke nå det.

Redigeret af jorn_olsen d. 14-11-2011 18:28
14-11-2011 18:36 #47| 0

50% skriftlig fravær er ihvertfald ikke vejen frem og hvordan jeg kunne undgå fuldt pensum, dunno ?

14-11-2011 18:55 #48| 1

Det handler jo grundlæggende om at du skal optimere dine karakterer i forhold til hvor meget arbejde du lægger i det. Der er jo intet +EV ved at få et gennemsnit på 10 hvis du har brugt uendelige mængder af tid på det, men hvis du kan opnå et gennemsnit på 8 ved at slacke sindsygt har du jo udnyttet det maskimalt.

Gymnasiet er på mange måder en institution bygger op omkring socialistiske idéer: Man er tvunget til at være i skolen fordi man ikke regner med at eleverne har nok selvdisciplin til at kunne arbejde uden at man bliver 'holdt i ørerne'. Men lad os være ærlige, har du lært mest ovre i skolen eller hjemme? Jeg lærte personligt selv 90 % af alt mit stuff ved hjemmearbejde, hvor jeg desuden arbejdede bedst. Samtidig vil jeg råde dig til at skippe så mange moduler du kan som muligt - især om morgenen. Tag nogle fridage og bare pjæk - det må ifg. lovgivning ikke påvirke dine karakterer i negativ grad. Vi var i min gamle klasse en 5-6 stykker med over 20 % fravær der alle fik høje gennemsnit med denne konstruktion. Det hjælper dig med at få motivationen tilbage når du ikke skal lige så meget i skole.

Mit forslag ville være at læse helt ekstremt op til 2-3 timer i hvert fag du afslutter, hver enorm aktiv så læreren bliver opmærksom på dig og så slack efterfølgende. Samme med afleveringer: Lav 2-3 afleveringer til et 12-tal og så bare lad være med at lave flere. Bogstaveligtalt... havde en jeg gik i klasse med som havde 70 % skriftlig fravær i sidste halvår af 3.g, han faldt ikke én karakter i et eneste af fagene, fordi de ikke må lade ham falde i karakter pga. manglende afleveringer.

Det kræver selvfølgelig du strammer op og tager dig sammen i en periode, men hvis det kan booste dit gennemsnit med 2 enheder, er det så ikke det værd? Grundlæggende skal du flytte den tid du investerer i skole fra at være til moduler i skolen - hvor du alligevel er inaktiv og ikke lærer noget - til at arbejde på skriftlige opgaver hjemme. Og så fokuser på cirka 3 enkeltmoduler hvor du har læst vanvittigt op :)

Man kan selvfølgelig argumentere for det er en meget kynisk måde at se på det på, men jeg er af den opfattelse at det er mere kynisk at man tvinges i skole når man alligevel ikke lærer noget og bare spilder sin tid - bigtime.

14-11-2011 19:08 #49| 0

synes jorn_olsen er ret spot on..

Efter min overbevisning - eller hvert fald for mig - er den største motivation at have mindre delmål, der alle leder mod et større mål. For at eksemplificere, så starte ud med mål om, at du vil afsætte én time dagligt til at arbejde med studiet og eventuelt øge mere og mere. Lidt ligesom poker når man sætter mål.

Hvis personlige mål ikke er tilstrækkeligt, er det godt at have en kæreste. Så kan i lave en aftale, for hver time du bruger på skolearbejde, får du et blowjob af hende. Så tror jeg nok din karakter rykker et par tal op!

14-11-2011 19:20 #50| 0

@viggo
havde en jeg gik i klasse med som havde 70 % skriftlig fravær i sidste halvår af 3.g, han faldt ikke én karakter i et eneste af fagene, fordi de ikke må lade ham falde i karakter pga. manglende afleveringer.

Cool råde at give. Og tro mig, hvis du praktiserer denne taktik så skal du nærmest sutte pik på din lærer hvis du ikke skal sættes gevaldigt ned.

Og jo, lærere lader elever falde pga. manglende afleveringer. Og jo, lærere lader elever falde hvis de er trælse og forstyrer undrvisningen.

14-11-2011 19:21 #51| 0

Der er efter min mening kæmpe forskel på hvad lærere må og gør. Har da også oplevet flere mandlige lærer hvor ALLE piger fik 10-12 og alle drenge fik 4-7 :) Men det er vidst ok std.

14-11-2011 19:26 #52| 1
Peter_Plys skrev:
@viggo
havde en jeg gik i klasse med som havde 70 % skriftlig fravær i sidste halvår af 3.g, han faldt ikke én karakter i et eneste af fagene, fordi de ikke må lade ham falde i karakter pga. manglende afleveringer.

Cool råde at give. Og tro mig, hvis du praktiserer denne taktik så skal du nærmest sutte pik på din lærer hvis du ikke skal sættes gevaldigt ned.

Og jo, lærere lader elever falde pga. manglende afleveringer. Og jo, lærere lader elever falde hvis de er trælse og forstyrer undrvisningen.


Nej, det skal man ikke. Hvis du læser juraen omkring gymnasiet så SKAL lærerne vurdere ud fra faglige kundskaber - hvad de tror man får til eksamen - og det ændrer ens fysiske eller skriftlige fraværsprocent ikke på. Hvis du har bevidst du kan få topkarakter i de skriftlige afleveringer, og du er ekstremt aktiv og kan alt i 3-4 moduler, så må de ikke bare sænke din karakter pga. fravær.

Hvad der sker i praksis har jeg kun mit eget gymnasium at tage udgangspunkt i. At du hårdnakket postulerer at: "Tro mig, hvis du praksierer denne taktik skal du nærmest sutte pik på din lærer hvis du ikke skal sættes gevaldigt ned." er så helt ekstremt skudt ved siden af. Jeg fik et gennemsnit i top 10 % med mange fraværsadvarseler og enormt højt fysisk fravær - uden den tvivlsomme seksuelle ydelse - og har da også forklaret de juridiske aspekter af bedømmelseskriterierne til lærerne og på kontoret, fordi de netop bare troede de kunne tillade sig alt - hvilket er til at brække sig over.

Samme var tilfældet for 5-6 andre i min klasse. Jeg ved ikke hvordan det foregår andre steder, jeg forholder mig bare til lovgivningen.
Redigeret af Viggopwnz d. 14-11-2011 19:29
14-11-2011 19:29 #53| 0

Og i praksis så bibeholder man ikke sin karakter hvis man skipper afleveringer og bliver hjemme. Det kan være det går godt 1/100 gange, men i praksis så sættes de restende 99/100 ned.

Og nej det er ikke skudt helt ved siden af det jeg siger, det er sådan det fungerer i praksis.

14-11-2011 19:35 #54| 0

Men jeg har jo lige skrevet at det ikke fungerede sådan i praksis. Hvordan kunne alle der fulgte den fremgangsmåde i min klasse så ende ud med høje gennemsnit (9-10.5)? Godt nok sick at vi er 5-6 der rammer de 1 % det går godt for. Hvad har du at underbygge din argumentation med? Du kommer jo bare med en påstand...

Hvorfor skulle der være lavet retningslinjer for bedømmelseskritier i alle fag på gymnasiet, hvis man ikke skulle bruge dette? Det giver jo INGEN mening. Hvis lærerne uretmæssigt sænker ens karakter pga. højt fysisk- eller skriftlig fravær så overholder de ikke undervisningsministeriets krav, og så har man jo ret til at klage.

Men ellers super fedt at ende ud med enormt gennemsnit med gigantisk fravær, uden at lave noget i ekstremt mange moduler osv., pga. man tænkte sig lidt strategisk om i 2.g og 3.g - så har jeg og 5-6 andre jo bare runnet top 1% - hvilket chancen er 1 til 1 trillion for. (ift. hvad sandsynligheden er for det ifg. dig). Fun nok.

Redigeret af Viggopwnz d. 14-11-2011 19:37
14-11-2011 19:37 #56| 0

Motivationen ligger i eye candy, der må vel være et par piger i din klasse som er værd at kigge på. Medmindre du har prøvet dem alle, så er det jo altid lidt ekstra motivation.

Alternativt så skal viden i sig selv være en motivation

14-11-2011 19:40 #57| 0

Det er ikke en motivationsfaktor, men jeg brugte meget tid på at blive "venner" med mine undervisere.

Jeg iagttog dem, fandt ud af hvad DE kunne lide at snakke om og interesserede sig for (fagligt, men også ufagligt). Blandt andet havde vi en underviser, der gamede WoW. Han var meget bidt af det, og jeg viste ham interesse, ved at spørge ind til det, til trods for det intet havde med noget at gøre (obv ikke til klasseundervisning, men gruppearbejde, lidt på gangen etc) - til trods for han aldrig havde spillet poker, viste han faktisk interesse, efter jeg kort havde fortalt ham om hvad jeg spiller. Når vi var i gruppearbejde, brugte jeg meget tid på at snakke og diskutere med mine undervisere, både fordi jeg synes det gav mig en bedre forståelse, men også fordi de følte jeg interesserede mig og følte det var interessant. Kom ind på dem, og de blev glade for mig, til trods for jeg ikke lavede lektier og nogle afleveringer, og derfor kunne de lide at bruge deres tid sammen med mig - det hjalp mig til at blive bedre til fagene, det gav mig sgu nok også bedre karakterer, og gjorde egentligt bare skolegangen lidt nemmere, at jeg ofte havde en underviser ved mig.

Det lyder nok som en ordentlig gang røvslikkeri, og det var det vel et eller andet sted også. Men jeg fik udelukkende positive ting ud af det, og så er det i mine øjne ekstremt vigtigt at have gode relationer til sine undervisere, ellers er undervisningen sgu dødsyg.

14-11-2011 19:41 #58| 0
Hvad har du at underbygge din argumentation med? Du kommer jo bare med en påstand

Min data bygger på hvad de gymnasielærere jeg kender praktiserer og hvad jeg selv vil praktisere.

Og fortsæt bare med at tro på at du ikke bliver sat ned hvis du undlader at aflevere, blir sjovt at se folks reaktioner når de så bliver sat ned, for de gør de...
14-11-2011 19:47 #59| 0

Jeg afsluttede gymnasiet i sommers. Dem jeg har taget udgangspunkt i, inklusiv mig selv, blev ikke sat ned i et eneste fag. Samtidig fik jeg f.eks. et langt højere gennemsnit ved eksamener end årskarakterer, så man kan selvfølgelig sige at jeg også blev undervurderet i undervisningen - måske pga. for meget fravær. Men gennemsnittet var stadig well above average, og jeg er altså ikke overdreven intelligent. Bare effektiv til at udnytte tiden optimalt.

Men det virker som om at du måske har en opfattelse af at det er slack det hele. Jeg brugte f.eks. 5-6 timer pr. aflevering i samfundsfag i 3-4 afleveringer i træk for at rykke op i karakter. Jeg havde samtidig et ekstremt fravær i andre fag, hvor jeg så brugte den tid jeg ellers ville have stenet mig ihjel ovre i skolen på at lave afleveringerne. Det handler om prioriteringer. Men generelt brugte jeg virkelig, virkelig lang tid på skriftlige afleveringer og at læse op til enkelte moduler i det sidste halve år. Det ændrer dog ikke på at jeg sparrede tid, simpelthen på grund af det enorme fysiske fravær.

14-11-2011 19:52 #60| 4
Nik&Jay skrev:
Det er ikke en motivationsfaktor, men jeg brugte meget tid på at blive "venner" med mine undervisere.

Jeg iagttog dem, fandt ud af hvad DE kunne lide at snakke om og interesserede sig for (fagligt, men også ufagligt). Blandt andet havde vi en underviser, der gamede WoW. Han var meget bidt af det, og jeg viste ham interesse, ved at spørge ind til det, til trods for det intet havde med noget at gøre (obv ikke til klasseundervisning, men gruppearbejde, lidt på gangen etc) - til trods for han aldrig havde spillet poker, viste han faktisk interesse, efter jeg kort havde fortalt ham om hvad jeg spiller. Når vi var i gruppearbejde, brugte jeg meget tid på at snakke og diskutere med mine undervisere, både fordi jeg synes det gav mig en bedre forståelse, men også fordi de følte jeg interesserede mig og følte det var interessant. Kom ind på dem, og de blev glade for mig, til trods for jeg ikke lavede lektier og nogle afleveringer, og derfor kunne de lide at bruge deres tid sammen med mig - det hjalp mig til at blive bedre til fagene, det gav mig sgu nok også bedre karakterer, og gjorde egentligt bare skolegangen lidt nemmere, at jeg ofte havde en underviser ved mig.

Det lyder nok som en ordentlig gang røvslikkeri, og det var det vel et eller andet sted også. Men jeg fik udelukkende positive ting ud af det, og så er det i mine øjne ekstremt vigtigt at have gode relationer til sine undervisere, ellers er undervisningen sgu dødsyg.


Du mandeflirtede med andre ord? :)
14-11-2011 19:53 #61| 0

Jeg siger ikke at det er nogen dårlig ide, og jeg praktiserede det også selv i min gym-tid.

Jeg siger blot at man skal vide at det har en konsekvens for ens årskarakterer hvis man: ikke afleverer sine afleveringer til tiden, ikke holder kæft i timerne, forstyrer undervisningen, er træls igennem en længere periode fx.

14-11-2011 19:56 #62| 1

Dette er IKKE en joke:
Hav en motiverende screensaver på computeren! Hver gang du skal til at starte IE, eller tager en hurtig session får du lige en reminder om at du skal tage dig sammen! - jeg selv havde en skraldemand på billedet... (mit værste mareridt er at skulle udføre manuelt arbejde) :-)

Jeg selv fik oprettet en læsegruppe med et par tøser der var et niveau bedre end mig, og som tvang mig til at skulle knokle og tage mig sammen hvis jeg skulle være en del af deres gruppe! Det resulterede i gode sparringspartnere (på flere måder "gnæg gnæg" og blev derfor færdig på HHX i sommers med snit på 10,4...

Og ligesom med poker - du arbejder/grinder ikke godt med et TV kørende i baggrunden, musik m.m.... Derfor:

sæt dig på en skolecomputer ved et stille sted og giv dig en rimelig mængde ting du skal nå inden du kan komme hjem.

Mvh. Niklas

14-11-2011 19:58 #63| 0

Jeg er uenig i at hvis man ikke afleverer til tiden at man så falder i karakter. Vi afleverede konsekvent i min klasse forsent (det endte vidst med at det typisk var 1-2 personer der havde afleveret til tiden i 3.g). Men lærererne sagde det ikke betød noget, så længe man afleverede så personen kunne nå at rette dem inden årskaraktergivning. Og hvis du havde lavet nogle topkarakterafleveringer i januar-februar og så ikke lavede nogen overhovedet i marts-maj, så fik du som udgangspunkt din årskarakter ud fra dine afleveringer i januar-februar. Jeg troede heller ikke det var sådan i starten, men det var altså sådan det foregik.

Og selvfølgelig skal man holde sin kæft i timerne, lade være med at forstyrre undervisningen og ikke være træls. Har på ingen måde skrevet om at man skal gøre de ting. Forstår faktisk ikke helt hvorfor du inddrager det.

14-11-2011 20:00 #64| 0

Jeg inddrager det fordi det er med til at tegne et helhedsbillede af en elev. Og en lærer giver ikke kun sin karakter udfra hvad eleven nøgternt fortjener, men udfra et helhedsindtryk, og her spiller alle disse faktorer bl.a. ind.

14-11-2011 20:11 #65| 0
Viggopwnz skrev:
Jeg er uenig i at hvis man ikke afleverer til tiden at man så falder i karakter. Vi afleverede konsekvent i min klasse forsent (det endte vidst med at det typisk var 1-2 personer der havde afleveret til tiden i 3.g). Men lærererne sagde det ikke betød noget, så længe man afleverede så personen kunne nå at rette dem inden årskaraktergivning. Og hvis du havde lavet nogle topkarakterafleveringer i januar-februar og så ikke lavede nogen overhovedet i marts-maj, så fik du som udgangspunkt din årskarakter ud fra dine afleveringer i januar-februar. Jeg troede heller ikke det var sådan i starten, men det var altså sådan det foregik.

Og selvfølgelig skal man holde sin kæft i timerne, lade være med at forstyrre undervisningen og ikke være træls. Har på ingen måde skrevet om at man skal gøre de ting. Forstår faktisk ikke helt hvorfor du inddrager det.


Sorry to say it, men det lyder meget langt ude og havde ALDRIG gået på min skole. Er du bag ud med afleveringer, så bliver du bedt om at sidde og skrive dine afleveringer. Jeg synes, det er et meget dårligt råd, du kommer med. Du har nok bare været heldig med en venlig skole.
14-11-2011 20:13 #66| 0
Peter_Plys skrev:
Jeg inddrager det fordi det er med til at tegne et helhedsbillede af en elev. Og en lærer giver ikke kun sin karakter udfra hvad eleven nøgternt fortjener, men udfra et helhedsindtryk, og her spiller alle disse faktorer bl.a. ind.


Helt enig! Viggpwnz må have gået på en meget tardet skole. ;)
14-11-2011 20:14 #67| 0
powah skrev:
Nik&Jay skrev:
Det er ikke en motivationsfaktor, men jeg brugte meget tid på at blive "venner" med mine undervisere.

Jeg iagttog dem, fandt ud af hvad DE kunne lide at snakke om og interesserede sig for (fagligt, men også ufagligt). Blandt andet havde vi en underviser, der gamede WoW. Han var meget bidt af det, og jeg viste ham interesse, ved at spørge ind til det, til trods for det intet havde med noget at gøre (obv ikke til klasseundervisning, men gruppearbejde, lidt på gangen etc) - til trods for han aldrig havde spillet poker, viste han faktisk interesse, efter jeg kort havde fortalt ham om hvad jeg spiller. Når vi var i gruppearbejde, brugte jeg meget tid på at snakke og diskutere med mine undervisere, både fordi jeg synes det gav mig en bedre forståelse, men også fordi de følte jeg interesserede mig og følte det var interessant. Kom ind på dem, og de blev glade for mig, til trods for jeg ikke lavede lektier og nogle afleveringer, og derfor kunne de lide at bruge deres tid sammen med mig - det hjalp mig til at blive bedre til fagene, det gav mig sgu nok også bedre karakterer, og gjorde egentligt bare skolegangen lidt nemmere, at jeg ofte havde en underviser ved mig.

Det lyder nok som en ordentlig gang røvslikkeri, og det var det vel et eller andet sted også. Men jeg fik udelukkende positive ting ud af det, og så er det i mine øjne ekstremt vigtigt at have gode relationer til sine undervisere, ellers er undervisningen sgu dødsyg.


Du mandeflirtede med andre ord? :)


Ja, selvfølgelig.
I mine øjne er gode relationer til underviserene absolut nødvendigt, og det gør sgu ikke så meget at smørre lidt tykt på og tage ham på skulderen ! :)
14-11-2011 20:21 #68| 0
Foeller skrev:
Peter_Plys skrev:
Jeg inddrager det fordi det er med til at tegne et helhedsbillede af en elev. Og en lærer giver ikke kun sin karakter udfra hvad eleven nøgternt fortjener, men udfra et helhedsindtryk, og her spiller alle disse faktorer bl.a. ind.


Helt enig! Viggpwnz må have gået på en meget tardet skole. ;)


HA! Tardet skole? Så du mener ikke det er tardet når gymnasier tvinger voksne mennesker til at spilde deres tid på afleveringer? Det er sgu da folks eget ansvar at få lavet tingene - jeg kan virkelig ikke se problemet i at man slacker hjernedødt, så længe du fatter at tage konsekvenserne af det.

Det der er tardet det er at man tvinger folk til at komme til moduler hvor de ikke lærer noget, hvor man ikke bliver lært noget, hvor man ikke kan bruge den viden til noget, og hvor andre mennesker skal gøre sig til herre over om man er i stand til at disciplinere sig selv. Det er rendyrket tvang - og det burde været udfaset i slutningen af folkeskolen og være fuldstændig væk i gymnasiet. Dem der ikke har selvdisciplin kan tage på erhvervsskole eller tage et ufaglært arbejde. Som det er nu går det udover elever der godt fatter selvdisciplin - fraværsystemet er jo til for de svage elever; det trækker så bare alle andre med ned - præcis som det gør i ALLE andre henseender i samfundet når man tager hensyn til de "svageste".
14-11-2011 20:37 #69| 0

@OP

Hvis du vil leve et behageligt liv, så bruger de næste par år på uddannelse. Når du er 25 år kan du kom i gang med en karriere. Vælger du at lave ingenting de næste par år, ender du med at arbejde som Terminal medarbejder eller andet ufaglært. Hvor du hiver en løn tæt på dagpenge ned.

Har du muligheden så tag den..

14-11-2011 20:42 #70| 2

1) Tager mig sammen.

2) Går i gang.

3) Undgår flugthandlinger.

Lettere sagt end gjort.

Yarx

14-11-2011 20:59 #71| 1

@Viggopwnz

Jeg er til dels uenig. For på den ene side synes jeg, du har ret i, at det er irriterende, at de tvinger en til at skrive afleveringer efter skole, når man normalt ikke har problemer med afleveringsfrister. Problemet er dog, at folk på gymnasiet generelt ikke fatter konsekvenserne af deres valg - se bare denne tråd. Der er tonsvis, der fortryder, at de ikke gjorde noget ved deres skolegang og ikke lige afleverede de opgaver, som manglede. Jeg synes i høj grad også, at denne tråd beviser, at der er nogle elever, som trænger til et kæmpe los i røven - og disse personer er ikke nødvendigvis ubegavede og vil derfor ikke passe til et ufagligt arbejde.

Og hvis du ikke mener, at folk uden selvdisciplin bør gå på gymnasiet, så ville gymnasierne blive mindst 1/4 fattigere på elever - og det kan godt være, at det ikke er disse personer, som får verdens længste videregående uddannelse, men det er da trods alt bedre, de får en mellemlang uddannelse (eller hvad ved jeg) end ingen uddannelse.

Derudover synes jeg også, det er som om, du har misforstået noget. Når du får afleveringer for, så er det jo for helvede for, at du skal lave dem. Og så kan det da godt være, du mener, at du er er et af guds vidundere og synes, du er for god til at lave dine afleveringer, men det er trods alt med til at forberede en på arbejdsmarkedet, hvor du ikke bare kan aflevere 3 måneder for sent. Synes du ikke, det er problematisk, at der ikke er nogen fra jeres skole, som rent faktisk afleverer til tiden?

Redigeret af Foeller d. 14-11-2011 21:04
14-11-2011 21:07 #72| 0

Spørgsmålet er ret simpelt: Chef eller ikke chef? Vælger du den sidste ender du som en 20 årig pædagog medhjælper, way to go ambitions huh?

14-11-2011 21:10 #73| 0

Hvis man ikke fatter konsekvenserne af ens valg som 18-årig, så er det vel personen, snarere end systemet der er noget galt med? Jeg kan bare ikke acceptere at folk der ikke tager ansvar for egne handlinger skal trække andre med ned - det må aldrig gå udover folk, som godt kan finde ud af tingene.

Nej, jeg synes ikke det var særlig problematisk. Folk afleverede stadig, og gjorde de det ikke, måtte de så tage konsekvenserne. Jeg kan virkelig ikke se problemet. Hvad angår med det forberedende til arbejdsmarkedet er det jo bare igen ens eget ansvar. Det kan da aldrig nogensinde blive gymnasiets pligt at disciplinere eleverne igennem tvang. Hvis du som 18-årig ikke er i stand til at aflevere til tiden, så ligger fejlen hos dig - INGEN andre.

Nu er sådan at vi generelt alle afleverede til tiden i 1.g, men begyndte at slacke mere og mer i 2.g og 3.g - måske fordi vi fandt ud af hvor pointless det hele var.

Please drop den retorik med at jeg måske ser mig selv som guds vindunder. Jeg pointerede i en anden post at jeg ikke var specielt intelligent, bare effektiv og god til at udnytte mit faglige potentiale, der tilsammen gør at jeg anser mig selv som værende et stykke over gennemsnittet. Anyways, så giver jeg dig helt ret - afleveringer er til for at man skal lave dem; og jeg havde da også en skriftlig fraværsprocent på noget ala 5-7% i alle årene på mit gymnasium. Som jeg netop argumenterer for mener jeg man skal tage den tid hvor man stener ovre i skolen og alligevel intet lærer, og smide den over i at gå i dybden med sine skriftlige afleveringer. Jeg dog absolut intet problem i at man afleverer forsent.

14-11-2011 21:38 #74| 0
Viggopwnz skrev:
...

Mit forslag ville være at læse helt ekstremt op til 2-3 timer i hvert fag du afslutter, hver enorm aktiv så læreren bliver opmærksom på dig og så slack efterfølgende. Samme med afleveringer: Lav 2-3 afleveringer til et 12-tal og så bare lad være med at lave flere. Bogstaveligtalt... havde en jeg gik i klasse med som havde 70 % skriftlig fravær i sidste halvår af 3.g, han faldt ikke én karakter i et eneste af fagene, fordi de ikke må lade ham falde i karakter pga. manglende afleveringer.

...


Ville aldrig gå hos mig, hverken den med de manglende afleveringer eller den med det efterfølgende slack uden karakterkonsekvenser. I øvrigt megasvært at lave tre opgaver i streg til 12. Er ked af at høre at megen undervisning er ikke-givende, men so be it.
14-11-2011 21:51 #75| 0

@ Holstt

Jeg snakker også ud fra hvordan det var på mit gymnasium. Har diskuteret det lidt med en fra min klasse, og han siger også at de forskellige gymnasier og lærere sandsynligvis fortolker de retningslinjer der er smidt ud forskelligt. Men når lærerne skal jo give den årskarakter de tror eleven får til eksamen, og der kan jeg bare ikke se hvorfor slack skal have konsekvenser, medmindre det har indflydelse på pensum. Der kan man så selvfølgelig argumentere for at læreren fortolker det således at eleven vil dumpe hvis personen f.eks. ikke har afleveret en aflevering om europæisk økonomi, og på den baggrund lader karakteren falde.

Hvad mener du med svært at lave tre opgaver i streg til 12? Hvis man er i stand til at gennemskue en problemformulering og bruger nok tid på det kan alle vel få 12.

Undervisningen er i mange tilfælde ikke-givende på nogen måde - det var den hvert fald ikke for mig. Men der var store variationer: jeg synes min historielærer gjorde timerne interessante, mens min samfundsfagslærer havde en ikke-eksisterende evne til at gøre det fag interessant.

14-11-2011 21:51 #76| 0

For the record:

1.
Afleverer man ikke en rapport, og kommer man op til mundtlig eksamen, hvor denne rapport er en del af forbedelsesgrundlaget for eksaminationen, så er man for at sige det på jævnt dansk: ude at skide.

2.
Slacker man vildt fra timerne, så vil man af og til gå glip af gennemgange af stoffet, der i nogle tilfælde kunne have sparet én for mange timers eksamenslæsning (for selv at fange alle pointer), - hvis der gennemgås artikler i timerne, kan man let komme ud for at komme op til eksamen i lignende artikler, hvor noter fra den pågældende lektion kan være nyttige.

Redigeret af Holstt d. 14-11-2011 22:35
14-11-2011 21:56 #77| 0

I øvrigt kan det ærgre mig, at jeg ikke har haft Viggopwnz, så havde han F... lært noget (og syntes det var interessant samtidigt).

@Viggo...
Elever, der ser på 12-talsudfordringen, som du gør, og kan levere varen i praksis, er til 12 i min verden. Jeg ville aldrig straffe dem med karakternedgang, men skulle nok finde andre veje til at få dem til timerne (og ikke mindst øvelserne) i anti-slack mode alligevel. 8)

Redigeret af Holstt d. 14-11-2011 21:56
14-11-2011 22:04 #78| 0

Du får det til at lyde som om det er almengyldigt det du skriver. Sådan fungerer det altså bare ikke i store træk ud fra hvad jeg har oplevet. Vi havde ingen afleveringer som var en nødvendighed i eksameninationen. Opgaverne ligger jo op til hvordan eksamen er, men de er ikke et nødvendigt grundlag for selve eksamen - så derfor kan jeg ikke se hvordan man kan være 'ude at skide' i den sammenhæng.

Noter er imo kraftigt overvurderet. Jeg skrev ikke noter i hele 2.g og 3.g, og fik alligevel et gennemsnit på over 10 (selv med en big-time failende NG-eksamen der talte 1,5). Og det er vel at mærke uden at jeg, som nævnt tidligere, er ekstraordinær eller speciel intelligent - mit gennemsnit i folkskolen var til sammenligning omkring 6,6. Det som jeg oplevede hjalp ekstremt meget for mig var at jeg fik evnerne til at kunne gennemskue stort set enhver mulig problemstilling og METODERNE til at løse den ved egen hjælp. Så kommer man altså længere end ved rodet notetagning. (Det kan også være det bare er mig og generel mit køn der er retarderede til notetagning, jeg brugte hvert fald aldrig de noter jeg tog i 1.g =P)

Hvis du kunne have gjort undervisningen interessant samtidig med at jeg følte jeg faktisk lærte noget - og en viden jeg umiddelbart ikke ville kunne få i samme grad hjemmefra - så ville det UDEN tvivl gøre at jeg ville komme til timerne, på trods af jeg ikke umiddelbart kunne se nogen karaktermæssig gevinst. F.eks. havde jeg minimalt fravær i historie, selvom jeg var sikret 12, om jeg så var pjækket fra alle moduler. Et mix mellem min interesse for det og lærerens engagement. Men jeg synes det er utrolig nice tilgang du har med at du ville prøve at få alle elever - også sikre 12-talselever der måske ville slacke - til at komme til timerne. Hovedproblemet for mig var jo at jeg ikke følte jeg fik noget ud af at være i skolen, og deraf, naturlig forøget fysisk fraværsprocent.

14-11-2011 22:34 #79| 0
Viggopwnz skrev:
Du får det til at lyde som om det er almengyldigt det du skriver. ....


Det gør du jo også! 8)

Noteværdi afhænger af fag, eksamensform og A-, B- eller C-niveau, samt af lærerens pædagogiske praksis og tilgang til tingene.

Og, ja, der er forskel på lærere, skoler og ikke mindst AT-forløb.
14-11-2011 22:44 #80| 0

Holstt, forhelvede. Hvorfor havde jeg ikke dig? - og kan du evt. ikke lige læse op på mikroøkonomi og så blive underviser på RUC, for det kører da absolut ikke fantastisk pt.

14-11-2011 22:45 #81| 0

Yeah, har du ret i. Lidt upassende at skrive det på den måde kan jeg godt se. :)

Nu er jeg blevet lidt random nysgerrig Holstt - hvilket fag underviser du i og hvilket niveau, samt hvad er dit 'speciale'? Underviser du på STX (går jeg ud fra siden du benævner det AT), HHX eller HTX?

15-11-2011 00:14 #82| 2

@Viggo...
Underviser på stx. Fag gider jeg ikke skrive på PN, - det bliver for irl-agtigt, men sender pm for at stille din nysgerighed.

@Nilsson
Jamen, du gik jo hos naboen/konkurrenten på htx, ikke. 8)

Er der noget, som kører fantastisk på RUC? 8)


15-11-2011 00:48 #83| 1

Til alle jer som går i gymnasiet er der en lille bog, mener den hedder spillet om karaktererne (gav den til min eks-kæreste så kunne ikke lige finde den frem desværre, men ellers spørg i en boghandler). Jeg var selv i den situation at jeg lå på et godt snit på 9-10 stykker, men blev mega skoletræt i 3.g og gad absolut INTET! Jeg tænkte okay hvad gør jeg, find ud af hvad du vil efter gymnasiet først og så gå efter det snit du har brug for, så kan det ikke gå galt. Målet var 7,5 i snit. Men jeg vidste stadig ikke hvad jeg skulle gøre fordi jeg var jo stadig skoletræt.
Jeg fandt så denne bog som er skrevet af 2 unge der er færdige med gymnasiet som forklarer gymnasiet som et "spil" spil om karaktererne. Den er meget motiverende og forklarer hvordan man kan få gode karakterer uden egentlig at have fortjent dem.
Nogle er lidt lame, men hvad vil du helst have god karakter og så fedte lidt eller sætte dig ved siden af de rigtige?
Tro det eller ej! Jeg satte mig ved siden af stræberne og min karakter steg fra 4 til 10 ja jeg sagde også mere i timerne, men alligevel vildt på 2 måneder! Jeg siger ikke bogen vil virke ligeså godt for jer som for mig, men det er da et forsøg værd. Tror den koster 100-200 kr.
Håber i klarer eksamenerne godt, held og lykke!

Fandt den lige www.saxo.com/dk/item/spillet-om-karaktererne.aspx?adgroupid=270162911&gclid=CMvHkvaot6wCFcFAzQod52f_IQ

Redigeret af Kongs d. 15-11-2011 00:51
15-11-2011 01:33 #84| 0
Kongs skrev:
...

Tro det eller ej! Jeg satte mig ved siden af stræberne og min karakter steg fra 4 til 10 ja jeg sagde også mere i timerne, men alligevel vildt på 2 måneder!

...


@OP
FUCK!! Det er et skidegodt råd at sætte sig ved siden af stræberne!
Redigeret af Holstt d. 15-11-2011 01:54
15-11-2011 01:49 #85| 0
Kongs skrev:
Til alle jer som går i gymnasiet er der en lille bog, mener den hedder spillet om karaktererne (gav den til min eks-kæreste så kunne ikke lige finde den frem desværre, men ellers spørg i en boghandler). Jeg var selv i den situation at jeg lå på et godt snit på 9-10 stykker, men blev mega skoletræt i 3.g og gad absolut INTET! Jeg tænkte okay hvad gør jeg, find ud af hvad du vil efter gymnasiet først og så gå efter det snit du har brug for, så kan det ikke gå galt. Målet var 7,5 i snit. Men jeg vidste stadig ikke hvad jeg skulle gøre fordi jeg var jo stadig skoletræt.
Jeg fandt så denne bog som er skrevet af 2 unge der er færdige med gymnasiet som forklarer gymnasiet som et "spil" spil om karaktererne. Den er meget motiverende og forklarer hvordan man kan få gode karakterer uden egentlig at have fortjent dem.
Nogle er lidt lame, men hvad vil du helst have god karakter og så fedte lidt eller sætte dig ved siden af de rigtige?
Tro det eller ej! Jeg satte mig ved siden af stræberne og min karakter steg fra 4 til 10 ja jeg sagde også mere i timerne, men alligevel vildt på 2 måneder! Jeg siger ikke bogen vil virke ligeså godt for jer som for mig, men det er da et forsøg værd. Tror den koster 100-200 kr.
Håber i klarer eksamenerne godt, held og lykke!

Fandt den lige www.saxo.com/dk/item/spillet-om-karaktererne.aspx?adgroupid=270162911&gclid=CMvHkvaot6wCFcFAzQod52f_IQ


lol
15-11-2011 02:45 #86| 0

@OP
Kender din situation alt for godt, jeg slackede grusomt i 2g + 3g da jeg gik på STX, mit gennemsnit faldt fra over 9 til små 4 stks (årskarakter vel og mærke)
Kan nemt sætte mig ind i at litterære artikler lige til at åbne op og skide i, og who the fuck cares about latterlige noveller fra 1800 tallet?

Jeg syntes du først og fremmest skal finde ud af hvilken type du er, og i hvilken retning du ønsker at studere. Er du til kontorarbejde? Med Mennesker? Praktisk? Etc. etc., når du har fastlåst retningen, så find ud af hvilke snit det kræver den retning du har tænkt dig.
Dertil vil jeg tilføje til de ovenstående kommentarer, da det bestemt ikke er en dum idé at sætte sig ved siden af stræberne, da man på den måde kan tvinge sig selv til at være produktiv (True story bro)

Dog kan man også slacke sig hele vejen igennem og alligevel nå ud med et ordentligt snit, hvis du er typen (ligesom moi) der har den irreterende evne (For andre), at ikke lave en skid, men alligevel kunne læse op til en eksamen og rense den.

Et godt tip ellers (både til at læse lektier generelt, men også eksamenslæsning) er, som tidligere nævnt at prøve at forbinde det med noget interessant. Jeg ved det kan være f... kedeligt, men du skal igennem idet, og du skal kunne det.

Hvis du føler dig presset mht. afleveringer (når lektiermængden pludselig bliver stor, idét du begynder at lave dem), så er det max +ev at lave word til et korrupt dokument, og på den vis give sig selv minimum 1. dag ekstra. Ellers kan du altid også bare sige det til læreren, at du føler dig meget presset for tiden, og om du ikke må få en dag eller 2's udsættelse, de bliver at være rimelig open-minded.

Men slackers har det generelt bedst i gruppearbejde af MAX 3, da du på den vis (hjalp mig meget) får noget socialt/sjov ind i det, men samtidig har muligheden for at være produktiv.

Desuden så lyder det helt latterligt hvor strenge jeres fraværsregler er, havde jeg sgu nok heller ikke overlevet, men jeg fik da også en skriftlig advarsel eller to med fravær :s

15-11-2011 09:38 #87| 0

Selv om jeg er stor tilhænger af selvbestemmelse og godt kan følge OP et stykke hen ad vejen, så er ekseplet med jeres noveller fra 1950érne og 1800-tallet et godt eksempel på, hvorfor der alligevel skal være noget tvang. Mange fag på tværs af vidensområder kræver gode analytiske evner, hvad ikke kan begrænses til kun at gælde matematisk/logisk analyse. De evner opnår man ikke, hvis man konsekvent springer de fag over, der styrker dem.

Hvis man er i stand til at analysere en novelle, så er man i stand til at tænke på flere niveauer og til at se nuancer. Man er i stand til at se tingene fra flere synsvinkler. Man er i stand til at perspektivere. Evnerne til disse ting er ikke utidssvarende eller ubrugelige. Fx bliver du næppe ansat i DBU til at arbejde med hooliganisme, hvis du ikke besidder disse færdigheder. Du bliver heller ikke politisk rådgiver for en minister.

Problemet er formentlig at underviserens evne til selvsamme evner er begrænset, da han/hun burde kunne demonstrere, hvorfor de evner, man opnår ved at analysere en novelle, rækker langt udover, hvad faget dansk i gymnasiet drejer sig om. Personligt mener jeg i øvrigt, at "dansk" burde ændres til "kommunikation", så dette fokus på kommunikative færdigheder og forståelse fremhæves og vægtningen af indsigt i fx strømninger i dansk litteraturhistorie nedtones.

15-11-2011 09:42 #88| 2

Du må have gået på en meget speciel skole, Viggopwnz. Jeg var selv ekstremt umotiveret på HHX og mødte ikke op til flere af timerne. Var det ikke fordi jeg gik på en lille skole, så var jeg helt sikkert også kommet op i fuldt pensum.

Jeg synes egentlig hovedpointen er, at man selv er ansvarlig for ens handlinger. Alligevel har det dog altid pisset mig af, at folk bliver belønnet for at møde op og lave ingenting. Det kan godt være folk var der kl. 8 om morgenen og indtil man havde fri, men de var overhoved ikke aktive - det blev de belønnet for. Er det et godt system?

Jeg sluttede selv med 2-2 i mange fag, da jeg aldrig fandt motivationen til at møde op. Det til trods, så afleverede jeg alle mine afleveringer pånær en eller to igennem alle tre år, hvor det var sjældent at karakteren var under 7. I de afsluttende eksamener var historien den samme, hvilket selvfølgelig reddede mit snit en smule.

Jeg var bedre i alle fag end de fleste, men blev alligevel straffet af et system, der ikke indeholder nogen form for fleksibilitet. Er det fair? Skal folk ikke vurderes på hvad de kan og ikke om de møder op?

Ofte synes jeg også problemet var en undervisning på et lavt niveau, hvor der skulle tages hensyn til hovedparten. Der var ofte større fokus på repetition, end på at gå ud over stoffet. No wonder man ikke gad møde op kl. 8.

Vi mennesker fungerer trods alt på den måde, at når vi bliver udfordret, så stiger vores interesse. Bliver vi aldrig udfordret, så rammes man af ligegyldighed. Jeg savnede i den grad et system, der gad indrette sig lidt efter mig, fremfor den anden vej rundt. Mine lærere fejlede grumt ift. min situation og der er ikke en, som jeg føler har givet mig noget positivt med videre i livet.

Dermed undskylder jeg ikke min situation. Jeg havde selv valget og kunne have fulgt spillereglerne, men gad ikke. Derfor er det mit problem, hvis snittet ikke er højt nok til at komme ind på drømmestudiet.

Og det er sådan set også mit bedste råd til OP. Find ud af hvad du vil med dit liv, så du kan få sat i perspektiv hvad et dårligt snit kommer til at betyde på dine muligheder i fremtiden. Betyder det noget, så må du bide i det sure æble og kæmpe under skolens spilleregler.

Hvad du eller kan gøre, især på den korte bane, ved jeg ikke. Som du nok kunne tyde ud af mit indlæg, formåede jeg aldrig selv at finde de redskaber frem. Men held og lykke med det.

16-11-2011 03:09 #89| 0

@ Alonso

Jeg ved ikke om du siger mig imod (jævnfør første sætning), men jeg er hvert fald fuldstændig enig med dig. Jeg gad jo netop heller ikke møde op fordi jeg følte jeg ikke lærte noget. Og det var nu ikke fordi niveauet var for lavt - det var heller ikke for højt - det var bare dødsygt og handlede om at terpe fremfor viden, i hvert fald majoriteten af tiden. Man skal gøre gymnasiet langt mere fleksibelt. Og der vil modstandere så komme ind og argumentere for at eleverne skal lære hvordan det fungerer på arbejdsmarkedet. Men hvis man ikke er i stand til at have selvdisciplin nok til at lave de ting det er krævet på gymnasiet - uden at møde op - hvordan kan man være så kvalificeret nok til arbejdsmarkedet? Det er valg unge mennesker selv har taget, at ville gå på gymnasiet. SÅ lad dem selv tage ansvaret for det!

Det er heller ikke helt korrekt at mit fysiske fravær ikke påvirkede mit gennemsnit i negativ retning. Mit årskaraktergennemsnit var langt under mit eksamensgennemsnit.

16-11-2011 04:09 #90| 0

Alonso +1000

@Holstt
Du lyder i mine øjne, som noget nær den perfekte lærer. Jeg vil skyde på, at du er lærer i noget naturvidenskabeligt, for det er de eneste lærere jeg har oplevet, som rent faktisk går op i, om deres undervisning er interessant og givende. Mine humanistiske fag (om det så var dansk, engelsk, oldtidskundskab eller historie) gik ud på: "Så kan I sætte jer i grupper af 3-4 styk og besvare de her arbejdsspørgsmål". Givende? Måske for enkelte individer. Interessant og nysgerrighedsvækkende? På absolut ingen f****** måde. Der findes imo ikke en mere fejlagtig måde at sælge sit fag på, for det er det, som lærerne efter min mening forsøger, når de lærer fra sig på gymnasiet.

Det skal dog siges, at jeg så også havde lærere, som på ingen måde kunne tage kritik af deres undervisning. Når man til div. samtaler med læreren spurgte, om der ikke kunne blive en smule mere klasseundervisning og dybdegående perspektiver istedet for det samme gruppearbejde, blev man spist af med, at denne undervisningsform da fungerede fint - yeah right, halvdelen af klassen sad på facebook, 25% lavede arbejdsspørgsmål i grupper, mens de sidste 25% lavede 2-3 stykker og så ellers pakkede sammen og gjorde klar til at gå.

Som det ser ud nu, mener jeg bestemt, at vi skal have en stor reformering af ungdomsuddannelserne; det være sig både kravene til de fag, som man SKAL have(der bør simpelthen være mulighed for at vælge eksempelvis dansk fra i 3.g) samt metoden der bedømmes på. Jeg har personligt oplevet at min motivation er steget så meget efter jeg kom på universitetet, hvilket jeg blandt andet tillægger, at det er et selvstudie. Jeg kan stå op, når jeg vil - en sindssygt vigtig ting for et B-menneske - og samtidigt kan jeg selv planlægge hele min læsning.

16-11-2011 07:41 #91| 0
bluff_man skrev:

Ang motivation så er det self svært, især når man har været vant til 10-7 og nu får 2-2, prøvede det selv da vi skiftede dansk lærer og fik fra 7-7 til lille 2-2 og det 2-2 blev jeg på i 2 år uanset hvor meget man ligefrem gjorde. Ikke forsjov manden blev kaldt for Porno Bxxxxx og altid gav pigerne +10 i karakter ;)



Ribe Handelsskole?
Redigeret af lilleclown d. 16-11-2011 07:41
16-11-2011 08:30 #92| 0

@Alonso - du rev sku ordene ud af munden på mig. Kunne ikke have sagt det bedre selv.
Det danske uddannelsessystem er SÅ kedeligt! Jeg blev dog fanget af økonomi da jeg var på Aalborg Uni i studiepraktik, også det at det foregår på et højere niveau tiltaler mig meget. Er træt af at have hørt hele mit liv at jeg er en underachiever, jeg vil ikke bebrejde det danske uddannelsessystem, for i bund og grud er det sku min egen skyld, men mener klart at det skal ændres anyways. Jeg mener klart at det er bygget til at piger skal kan klare sig godt. Kedelig udenads lære, hvilket er pigers specialitet(en smule generaliserende nu).

Hvis man gjorde (især) folkeskolen mere elitefikseret(det er her det starter imo), og gjorde det sådan at man blev belønnet for at klare sig godt i form af at man måtte prale osv. Så tror jeg drenge ville klare sig meget bedre. Jeg husker da jeg gik i folkeskole, hvor blev altid hakket ned på af læren hvis jeg pralede med at jeg var den bedste til noget i skolen, selvom det passede.

16-11-2011 09:07 #93| 3
Mrcharming skrev:
@Alonso - du rev sku ordene ud af munden på mig. Kunne ikke have sagt det bedre selv.
Det danske uddannelsessystem er SÅ kedeligt! Jeg blev dog fanget af økonomi da jeg var på Aalborg Uni i studiepraktik, også det at det foregår på et højere niveau tiltaler mig meget. Er træt af at have hørt hele mit liv at jeg er en underachiever, jeg vil ikke bebrejde det danske uddannelsessystem, for i bund og grud er det sku min egen skyld, men mener klart at det skal ændres anyways. Jeg mener klart at det er bygget til at piger skal kan klare sig godt. Kedelig udenads lære, hvilket er pigers specialitet(en smule generaliserende nu).

Hvis man gjorde (især) folkeskolen mere elitefikseret(det er her det starter imo), og gjorde det sådan at man blev belønnet for at klare sig godt i form af at man måtte prale osv. Så tror jeg drenge ville klare sig meget bedre. Jeg husker da jeg gik i folkeskole, hvor blev altid hakket ned på af læren hvis jeg pralede med at jeg var den bedste til noget i skolen, selvom det passede.



Den markerede del er muligvis den største omgang munddiarré jeg har læst i lang tid på PN.
Redigeret af Limpy d. 16-11-2011 09:14
16-11-2011 09:30 #94| 0

@Holstt

HHX - der er væsentlig forskel, og til spørgsmålet om RUC må svaret være: Ja!

16-11-2011 11:46 #95| 1

Alonso siger det meget godt. Folk bliver belønnet for at møde op og læse lektier.

En opskrift til gode årskarakterer i dansk lyder ca. sådan:
1. Læs tekst
2. Besvar spørgsmål om tekst stillet af lærer (bare alle de lette)
3. Ræk hånden op i timen

Hvis trin 2 er for svært, kan man alternativt finde på åndssvage spørgsmål til læreren om teksten og på den måde blive bemærket i undervisningen. Dette kan let give et 4/7-tal alt efter hvor intelligente ens spørgsmål er.

For mig var det ekstremt demotiverende, at det var så let for nogle folk at overbevise læreren om, at de fortjente en højere karakter, end de reelt gjorde (medmindre "læs-og-gengiv" fortjener et 12-tal). At man i højere grad blev bedømt på mængden af ens arbejde end på kvaliteten af det. Da det så gik op for mig, at jeg højst sandsynligt ikke skulle bruge mit gennemsnit til noget, var der bare endnu mindre grund til at lave noget.

Jeg gennemførte 3.g med 25% fravær, hvor de eneste lektier jeg lavede var afleveringerne. Mine mundtlige årskarakterer var elendige i alt andet end naturvidenskabelige fag (fordi naturvidenskab er awesome), men jeg endte dog med at komme ud med et snit omkring middel, hvilket jeg er fint tilfreds med. Så det kan sagtens lade sig gøre at slacke og gennemføre.

Spørgsmålet, du må stille dig selv, er vel, hvorvidt du skal bruge dit gennemsnit til noget?

Jeg skulle ikke, så jeg slackede, og det fortryder jeg såmænd ikke.

16-11-2011 14:44 #96| 0

@Limpy - det danske uddannelsessystem er bygget op omkring feminine værdier, and that's a fact. Men det var også blot min holdning til det :)

Redigeret af Mrcharming d. 16-11-2011 14:48
16-11-2011 15:54 #97| 0
Mrcharming skrev:
@Limpy - det danske uddannelsessystem er bygget op omkring feminine værdier, and that's a fact. Men det var også blot min holdning til det :)


Så fordi du legede med perler og tegnede tegninger i folkeskolen kan du ikke kapere det danske uddannelsessystem? Hard knock life bro.
16-11-2011 15:58 #98| 0

@Limpy at du tolker min post som om jeg kun hentyder til 0 - 2 klasse, suk..

16-11-2011 17:24 #99| 0
Alonso skrev:
Skal folk ikke vurderes på hvad de kan og ikke om de møder op?

Jo, så absolut, - fremmøde, og hvad man kan, korresponderer dog ofte med hinanden, men undtagelsestilfælde kan findes i næsten hver eneste klasse. Dem der ikke møder op, har dog tit svært ved at få markeret, hvad de faktisk kan. Læreren er jo ikke tankelæser, så eleven er nødt til at komme ind i kampen, hvis han/hun vil have en karakter, der svarer til vedkommendes niveau.


Alonso skrev:
Vi mennesker fungerer trods alt på den måde, at når vi bliver udfordret, så stiger vores interesse.

Jeg kan ikke være mere enig!

Redigeret af Holstt d. 16-11-2011 17:26
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar