Hej PN,
Igen et meget offtopic spørgsmål, men eftersom jeg ved der er mange yngre mennesker som garanteret har deltaget i Aspiri kurser i løbet af deres uddannelse og har en mening om det vil jeg spørge jer;
Hvad mener i om udbud af eksamensforbederedelse?
Er det en dårlig ting for vores uddannelsessystem at have en virksomhed som har det hovedmål at få folk igennem en eksamen snarere end at give en forståelse for faget?
Er det et problem vi har i lige præcis Danmark?
Min kæreste som har studeret i både Tyrkiet og USA mener ikke der er en efterspørgsel for disse kurser eftersom universiteterne udbyder flere forelæsninger hvis det bliver efterspurgt.
TLDR:
hvad mener PN om Aspiri
Hvad mener folk om Aspiri kurser?
Min personlige erfaring med Aspiri kurserne er at det ikke er de skarpe studerende der tager dem, men er de studerende der kæmper for, og har fokus primært rettet mod, at bestå sine eksaminer. Derfor ser jeg det som en ret stor fejl i uddannelsessystemet at der bliver sendt så mange igennem universiteterne at der er et marked for disse Aspiri kurser.
Jeg har dog ingen idé om hvordan uddannelsesystemet kan forbedres, da det snarere er den generelle opfattelse i samfundet der skal ændres. Netop den holdning der fortæller at hvis man ikke går videre på universitetet eller tilsvarende og tager en fancy akademisk uddannelse er man en fiasko.
Franneren skrev:Jeg har dog ingen idé om hvordan uddannelsesystemet kan forbedres, da det snarere er den generelle opfattelse i samfundet der skal ændres. Netop den holdning der fortæller at hvis man ikke går videre på universitetet eller tilsvarende og tager en fancy akademisk uddannelse er man en fiasko.
Fortællingen er da præcis den modsatte i disse år?
Alle politikere råber op om at flere skal ud af gymnasierne/uni.
Krisdahl skrev:
Fortællingen er da præcis den modsatte i disse år?
Alle politikere råber op om at flere skal ud af gymnasierne/uni.
Politikerne, ja. Men ikke den gennemsnitlige dansker. Så må vi se om politikernes idéer ender med at virke.
Jeg har haft god erfaring med nogle af deres kurser. Det kan til dels have at gøre med, at vores underviser på et hold+forelæsning i samme fag var decideret ringe begge to. Det kan selvfølgelig tilskrives tilfældigheder og er måske en sjældenhed, men i nøjagtig mit og mine klassekammeraters tilfælde var aspiri til stor hjælp i det givne fag.
Jeg ville personligt foretrække, hvis uddannelsesinstitutionen udbød ekstra forelæsning/øvelsestimer op til eksamen, men det var ikke tilfældet at det var en mulighed.
I min tid på studiet har jeg været med til 3 kurser.
Mit indtryk er at Aspiri vinder rigtig mange points på usikkerheden, fra især de helt nye studerende.
Folk bliver gjort opmærksomme på fagenes (som regel lave) snit og dumpe% det første semester , hvilket gør at man vælger Aspiri som det "sikre valg" til trods for man har forholdsvis godt styr på pensum.
Derudover har de tidligere lovet beslåetsesgaranti, hvilket også får de dovne folk til at tilmelde sig, i håb om at de kan snige sig igennem med en minimal indsats.
Hvis jeg skal give dig råd, så tag de kurser der er spredt over flere dage, da udbyttet af "forelæsnings-undervisning" i 9-12 timer i rap ikke er så stort.
Derudover fandt jeg noterne, kompendierne og opgaverne markant mere brugbare end selve kurserne.
Under alle omstændigheder, ønsker jeg dig held og lykke med eksamenerne :)
Det der er tiltalende er deres vejledninger til hvordan en opgave løses. Så det er netop en metode til at bestå eksamen, men ikke til decideret at forstå så meget af pensum.
Personligt brugte jeg dem da jeg gik på HD med et rigtig fornuftigt udbytte - dengang hed det vist Complet. Der var formatet at man terpede pensum igennem, en masse opgaver og forfra. Arbejdede i en bank der betalte for kurserne, så den var ikke så svær. Det var ca 2004-2006
Da jeg senere gik på cand.merc.aud - og ikke havde så stort fremmøde til undervisning pga en masse arbejde fik jeg til et fag min arbejdsgiver til at betale to kurser. Og her blev jeg faktisk skuffet. Der var fra undervisers side meget stort fokus på at sørge for at fortælle at lærebøgerne var dårlige, at CBS var håbløse, og at bagatellisere eksamen, så hvis bare man fulgte deres vejledning så røg man igennem eksamen, for underviser havde lavet samme eksamen år efter år.... bla bla bla. Det her var 2012 mener jeg.
Det var en underviser som jeg også havde haft tidligere med et godt udbytte. Så min oplevelse er at Aspiri er gået fra at være dedikeret til at tilbyde noget seriøst til informationssøgende studerende nu var gået i retning af at satse på de studerende som lige skulle snige sig igennem eksamen og som ikke havde den store lyst til overhovedet at være på uddannelsen.
Ovenstående er min egen oplevelse og baseret på en meget lille stikprøve.
Jeg har også haft manuduktion ved Complet. Jeg havde en god oplevelse. Det er ikke kun det at blive trukket igennem eksamen, men deres kompendier var meget mere koncise, end de amerikanske lærebøger man bruger på CBS (Handelshøjskolen den gang). De skærer ind til benet, og man får de formler der er brug for, og på selve kurset var der opgaver man skulle løse, hvor man gik tilpads langsomt frem, til at man fik forståelsen for det hele.
Jeg skal ikke kunne sige hvordan det er i dag på andre uddannelser, men det man fik ved Complet var dengang af høj kvalitet.
Jeg brugte Aspiri to gange på første del til HD. Den enegang i dataanalyse (noobie statistik) var det motiveret i manglende sikkerhed for forståelse af emnet. Fik hevet et 12-tal hjem, som både skyldtes egen forberedelse og så Aspiri. Anden gang var i samfundsøkonomi. Fik aldrig købt bogen til faget, så tog Aspiri for at hive den eksamen hjem. Klarede den til et syv-tal.
Det er min holdning, at det er den studerendes ansvar at vælge hvordan et givent emne skal indlæres. Med hensyn til samfundsøkonomi valgte jeg af arbejdsmæssige årsager at nedprioritere indlæringen og så æde den lavere karakter.
For dem der virkelig kæmpe med forståelsen, så kan Aspiri være et godt supplement, men vil man virkelig lære et emne, så kan det ikke stå alene og den studerende må tage ansvar for egen indlæring
Tak for alle input indtil videre!
jeg har selv benyttet mig af Aspiri et par gange og er ganske godt tilfreds med resultaterne. Jeg kan dog godt være lidt frustreret over det skal være en nødvendighed.
Er der nogen som ved om lignende firmaer eksisterer i andre lande som tilbyder eksamensforbederedelse til universiteter?
Og hvorfor er det så udbredt i Danmark fremfor i andre lande
iskov skrev:Tak for alle input indtil videre!
jeg har selv benyttet mig af Aspiri et par gange og er ganske godt tilfreds med resultaterne. Jeg kan dog godt være lidt frustreret over det skal være en nødvendighed.
Er der nogen som ved om lignende firmaer eksisterer i andre lande som tilbyder eksamensforbederedelse til universiteter?
Og hvorfor er det så udbredt i Danmark fremfor i andre lande
Tutoring er ikke specielt udbredt i DK, mens det især i USA er ret udbredt. Det kunne være en af grundene - man har ikke råd til den slags, men man har som regel råd til et manuduktionskursus.
Må indrømme jeg ikke kendte til muligheden før jeg læste det her, er dog ikke noget der er super anvendeligt som RUC studerende da de fleste af vores eksamer tager form af 48 timer-2 ugers skriftlige afleveringer og ja ikke de der skriftlige 4-timers prøver man ser andre steder... Har dog svært ved at se det store problem i det, da man vel næppe kommer sovende igennem et sådan kursus, hvis eksamerne minder for meget om hinanden de enkelte år, så må de enkelte lektorer vel få fingeren ud...
Når man tager en køreprøve, tager man jo også en bunke prøver på nettet og i undervisningen - det kan vel sammenlignes.
Learning by doing - og det er jo dybest set det man gør til manuduktion. Det er nok mere funktionelt ift. forelæsninger der er mere teoretiske. Så man kan se manuduktion som et intensivt forløb af øvelsestimerne for et fag, med flere opgaver, og et samlet kompendie, som kan bruges som et mere effektivt opslagsværk til selve eksamen, end lærebøgerne.
Vi har haft undervisere der alene fokuserede på teorien bag, og ikke hvordan det skulle bruges i praksis. I disse fag har aspiri været utrolig anvendeligt. Det svarer til, at man i matematik på A-niveau i gymnasiet fra gymnasiet kun får gennemgået beviser (= undervisning hos visse lektorer på CBS) og sideløbende får undervisning i opgaveløsning (= aspiri). Det er ikke alle fag der har været sådan, men dataanalyse, erhvervsøkonomisk metode og et fag mere, som jeg ikke lige husker, foregik i hvert fald sådan, da jeg tog min HD.
Har taget en del af kurserne på min bachelor, som en måde at "kickstarte" eksamenslæsningen. Især hvis jeg har haft godt styr på det tekniske, men manglet overblikket o faget har det været godt. Imo svinger niveauet dog enormt og har været til et kursus, hvor underviseren var pinligt ringe, lavede helt basale regnefejl b.la. og virkede generelt uforberedt og som om det var genbrugte opgaver fra hans tidligere gennemgange.
Der er nok forskel fra studie til studie, men på mit studie var der ingen sammenhæng mellem slackere og dem der tog aspiri, tværtimod var der ofte alle typer, velforberedte som ikke velforberedte.