Turbofluen skrev:Hep PN.
Jeg har lige et par spørgsmål for at stille min nysgerrighed. To scenarier om online markedsføring hvor jeg er interesseret i om der er sammenhæng. Det første er nok ret ligetil.
- jeg kommenterer i tråden om Slovenien her på PN. Dagen efter ser jeg for første gang en reklame på FB fra 'visit Slovenien' eller noget lignende. Sammenhæng?
- Er ude og shoppe denne uge. Min kæreste og jeg er i en butik der er ny for os. Hun køber et par ting på kort. Vi har ingen interaktion mellem os og den digitalt. Hun får et opslag fra butikken på Instagram samme dag eller dagen efter. Sammenhæng?
Jeg vil helst snakke om 2’ern.
Grunden til at hun får det opslag på Instagram er, at hun minder om en defineret målgruppe virksomheden har sat op.
Der er ikke lavet en sammenkobling mellem jeres transaktioner i banken og butikkens marketing afdeling. Først og fremmest ville det bryde alle persondatalove. Dernæst ville butikken skulle have en anselig størrelse, da data fra masterCard/Nets/Visa ikke er billigt (jeg har spurgt).
Den tilgængelige data fra ovenstående kan købes - men det er ikke individuel data der kan købes. Det vil sige, at jeg kan købe mig til et indblik i hvor mange penge, der er brugt inden for en given branche(F.eks. kaffe), i et givent defineret geografisk område ( Aarhus midtby).
Men ikke hvem, der har brugt hvad hvornår.
Muligheden for at tracke dig/jer via mobiltelefon findes. Sagt på en anden måde, så kan det godt lade sig gøre at se i hvilke områder din telefon har befundet sig. Der er dog ingen selskaber i Danmark der beskæftiger sig med det - da det 1. Ikke er lovligt. 2. Teleselskaberne prøver at sælge overordnet data, men det er heller ikke billigt - og rådata ville være krævet for at koble jeres position sammen med facebook/Instagram profilen.
Lad os tage en dybere snak over et glas vin.
Jeg har en Gaja, jeg gerne vil smage :)