Hey PN. er sikker på at der er en der kan hjælpe
Mig og min kæreste købte i Maj i år, en støvsuger.
Her i ugen er den dog gået helt galt. Motoren svinger i omdr, og støvsugehovedet er faldet fra hinanden.
Vi var så ude i butikken for at få den byttet/pengene retur.
Det eneste de kunne gøre var at sende den til rep.
Det syntes jeg ikke kan være rigtig.
Går sådan en ikke ind under en væsentlig mangel? Det kan jo ikke være rigtig vi skal undvære at støvsuge i måske 1 måned..
:)
Hvordan står vi ifølge købeloven.
Og så må vi bare undvære at støvsuge i den tid det tager? Eller købe en ny støvsugere og have 2?
Og ja selvfølgelig har de ret til at sende den til rep. Men har jeg så ikke krav på at kunne låne en støvsuger i den tid?
Garantien er ligegyldig i denne sammenhæng, da det er Reklamationsretten vi skal gå efter i dette tilfælde.
@Drejer89
Kommer vel an på tidspunktet for købet.. 29 maj eller senere er vi stadig i formodningsperioden om apparatets mangel var til stede ved købet. Kan dog ikke huske om man har krav på ombytning eller hævelse af købet medmindre sælger har forholdsvis store omkostninger dertil forbundet.
jvf. købeloven så har butikken lov til at sende en vare til reparation op til 3 gange inden de bytter den. Dog må det ikke være for samme fejl.
Og nej står ingen steder, du har krav på en erstatning imellemtiden.
@djoffer
Når der er tale om en væsentlig mangel så har man krav på ombytning eller hæve købet..
Ellers skal butikken stille noget tilsvarende til rådighed.
Hvis du går ud og køber en ny Audi og har 100km hver vej på arb, og den lige pludselig skal til rep ugen efter du har købt den. Så skal du selvfølgelig heller ikke betale for en lejebil.
Hvis du har 100% styr på loven, hvorfor spørger du så?, og hvis du ikke har styr på den hvorfor siger du så det djoffer og andre siger er forkert?.
Undvær din støvsuger i den uges tid det tager, medmindre i har 50 katte og 14 hunde, samt 4 skildpadder og 4,3 millioner hamstere, så kan i sku nok lige overleve i 1 uges tid uden en støvsuger. Ellers så lån en af svigermor, eller din egen mor, something. Kan da ikke blive så stort et problem.
@Incrazy
Det er tæt på.. Vi har da hvertfald 2 katte.. Men med gulvtæppe i hele hytten er den rimelig træls at undvære..
1 uges tid? Og det ved du hvorfra? :)
Siger ikke det djoffer er forkert, for det er det ikke. Men der er forskel på hvilken vare der er tale om.
Og reparationstiden kan snildt nå op på 2-3-4 uger..
Du kan da låne min, har i hvert fald ikke tænk mig at støvsuge mere i år.
Ye men burde stadig aldrig blive et problem, det du gør er at du går ned i butikken, anmoder om en låne støvsuger, ved referancer til den købe loven som du selv har fortolket den. Hvis de afslår dig, så kan du gøre flere ting.
1: Lade det ligge og spare dig selv for +50 timers arbejde
2: Klage til det der forbruger lort, og se om loven rent faktisk er på din side eller ej.
Så du skal bare spørge dig selv, har jeg virkelig så lidt liv og så meget tid at jeg gider det?.
Jeg har fået låne bærbar de gange den er røget, om man kan med en støvsuger aner jeg ikke, og om det er loven ved jeg endnu mindre om. Men du lader til fint at have din egen fortolkning af købeloven, som djoffer og andre ikke har kunne argumentere imod da du er gået med egen fortolkning, ergo kan PN næppe hjælpe dig.
Djoffer +1
Mener bestemt ikk de bør/skal stille en eksta til rådighed imens.
@djoffer
Det var som sagt et eksempel.
Reklamationsretten varer 2 år. Så der er 1½ år igen..
@Incrazy
Kunne netop ikke få stillet en låne støvsuger til rådighed.
Men ja du har da helt ret..:)
Man kunne ogsaa bare laese forbrugerraadets hjemmeside..
Vælg mellem ombytning og reparation
Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan kun undgå forbrugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.
Det er Forbrugerrådets klare opfattelse, at forbrugeren i kraft af de ændrede regler kan undgå de kontinuerlige reparationsforsøg, som hidtil har præget praksis.
@pokerheh
Takker
Og ifølge det der, er jeg da ikke helt ved siden af
Husk nu alle sammen at forbrugerrådet ikke er dem der bestemmer.
De tolker nogle regler men bare fordi de siger at sådan er dt behøvs en foretning ikke rette sig efter det.
Man kan ende i der skal køres sag på det
@pokerheh
Sick når hvis det er rigtigt, men du er sikker på det du har citeret ikke bare er ved mangler/åbenlyse defekter som har været der ved varens køb?? Kan næsten ikke tro det gælder ved almindelige reperationer...
@OP
Smut i elgiganten og køb en ny.. De har 14 dages fuld returret.
Så afleverer du den bare tilbage inden da og så må vi håbe, at reparationen af den gamle ikke tager meget mere end 14 dage.
Har selv gjort det med en dvd optager.. Dengang havde de dog 1 måneds fuld returret.. Men 14 dage er da bedre end ingenting..
@djoffer,
Det er koebeloven ligegyldigt om defekten har vaeret tilstede ved koeb eller opstaaet ved almindelig brug indenfor to aar. Saalaenge defekten ikke er selvforskyldt har forbrugeren ret til at reklamere.
Dog skal du selv bevise, at fejlen er opstaaet ved normalt brug og altsaa ikke er selvforskyldt med mindre skaden opstaar indenfor de foerste seks maaneder. Indenfor de foerste seks maaneder traeder formodningsreglen i kraft, hvorfor du ikke skal bevise andet end at fejlen eksisterer.
Sælger har næsten altid store omkostninger ved at ombytte varen.
Det er flere gange slået fast ved klagesager, at står det sælger i forholdsmæssige store omkostninger ( her menes altså hvad det koster sælger at ombytte/ophæve købet ift. hvad det koster at reparere produktet) så kan sælger sende varen til rep.
Da det ikke koster sælger noget at få repareret støvsugeren (producenten giver som regel mindst 1 års garanti overfor sælger) kan få det gjort gratis, hvorfor det er altid er en forholdsmæssig stor omkostning.
Derudover kan sælger kræve fejlen skal undersøges da du sagtens kan have støvsuget noget op (en skrue, et søm eller what ever) som har ødelagt skidtet.
Bliver dette først påvist efter sælger har ophævet købet/ombyttet varen, kan sælger ikke gøre indsigelser overfor kunden efterfølgende. Derfor kan du som forbruger aldrig forvente at få ombyttet din vare uanset om det er før eller efter 6 mdr fra købsdatoen.
Derudover holder forbruger rådets såkaldte "råd" næsten aldrig stik, da de altid mener du skal ophæve købet så snart der sker noget med et produkt. Selvom de ved at det praktisk talt aldrig sker, da sælger netop altid kan sende produktet ind til rep uden at "bryde" loven.
Mht til at stille en anden støvsuger til rådighed i mens din egen er til rep, så er dette en service og ikke et krav.
Dog bruges det i vurderingen ved en evt. sag indgivet til forbrugerombudsmanden om sælger har gjort dette. Men igen, ikke noget krav, for såfremt det går hurtigt med at reparere produktet så vil betydningen af dette minimeres i en evt sag.
Det er endt med at vi har købt en ny støvsuger, da der ikke har været støvsuget siden i lørdags hvor den gik i stykker. Og vil selvfølgelig ikke vente flere uger på en ny støvsuger..
Det var en støvsuger til 400 kr. Så den med omkostningerne holder nok ikke helt..
Kæresten har dog fundet 3 sider med paragraffer som taler til vores fordel. Så må vi prøve igen :)
Damn!! Kunder som jer er sku de værste man kan komme ud for!!
Held og lykke med reppen :)
Damn. Dét er grunden til at man køber støvsuger til 200 kroner i føtex. Det skidt virker sgu alligevel :P
Held og lykke med at gå videre med sagen hvis i vil! I kommer aldrig til at vinde!
Helt normalt at der ikke stilles en støvsuger til rådighed for jer, mens jeres egen er til rep. Noget af det største kunde-tud jeg har hørt!!
hvis den kun har kostet 400 mener jeg ikke rigtig at du har nogen at klage til da forbrugerrådet vist har en bagatelgrænse på 500,- , ret mig hvis jeg tager fejl
nu ved jeg ikke hvor du har købt den men hvis du nu havde købt den i en speciel forretning som lever af at handle med støvsugere så var du sikkert også kommet af med lidt mere for den, det du betaler for der er bla. god service, låne ting og folk som ved hvad de snakker om.
fordi du vælter ind i den lokale føtex kan du vel ikke seriøst forvente de har låne ting af alt hvad de sælger.
men det er jo noget man skal gøre op med sig selv inden man vælger hvor man har tænkt sig at købe sin/sit støvsuger/fjernsyn mm.
viser det sig at du har købt den i en speciel forretning tager jeg overstående i mig igen
Fællesstøvsuger med kæresten i en så ung alder som 20 år - jeg kondolerer.
Jeg kan dog ikke se at I skulle være berettiget til en ny støvsuger.
Personligt vil jeg være glad hvis butikken overhovedet vil sende en 400-kroners støvsuger til Rep uden omkostninger for mig.
Det lyder dog til at I er lidt af nogle bagatelbrokrøve (fundet tre siders paragraffer..jesus :) ) og for 400 kroner kan det godt være at butikken ender med at give Jer en ny støvsuger.
For en indkøbspris på 2-300 kroner kan det godt kan betale sig at slippe af med Jer fremfor at skulle bruge en masse kostbar tid på så lidt.
Aurvandill +1
OP er det ikke lidt lavt at synke for 400,-?
Rep er imo helt fint.
Men en anden gang køb en der koster lidt mere end 400, kvalitet koster.
ROFL
Så sidder man og laver et pænt og fyldestgørende indlæg, og så er det en støvsuger til 400,-
Et hurtigt lille tanke eksperiment... Hvor lang tid har du brugt på at undersøge hvordan I står ift. at få en ny?
3 siders lovtekst + oprettelse af tråd på PN + Læsning og besvarelser.
Lad os være rundhåndede og sige I samlet har brugt 3 timer, dig og din kæreste imellem. Med en mindste løn på omkring 96 kr. i timen så snakker vi om at I kan faktisk får et "overskud" på 112,- såfremt I lykkedes med at få en ny/få refunderet beløbet.
At forbruger styrelsen så kun tager sager over 500,- uanset hvor meget lovtekst I kommer med, ja det vil så betyde at I kan hyre en advokat for 112,- til at føre sagen for jer. HELD OG LYKKE.
Og til slut... Så lad dog for h..... være med at gå I så små sko. I har fået hvad I har betalt for, 400,- for en støvsuger kan man ikke forvente top of the line, state of the art, støvsuger for. Næste gang, så offer dog de sidste skillinger og køb et kvalitetsprodukt, her kan jeg anbefalde dyson, vi har haft vores i snart 4 år, og den funger upåklageligt!
STOP BEING A CHEAP ASS, Just so you complain when your cheap ship breaks down!
FFS
Hold nu op med at sidde og snakke om at 400kr er at gå i små sko.. Skal glædeligt sende mine nicks til Stars og Tilten så dem der mener at det er et lille beløb kan shippe et beløb magen til.. Og så er det forresten også nogle gode penge på SU her i juletiden, når man har 5min hen til butikken.
Det er fuldstændig ligegyldigt om det er en støvsuger til 400 eller 2500, så længe den er dækket af reklamationsretten.
@Kejser_D
3 timer!!! Vi har været inde på forbrugerstyrelsens hjemmeside og fundet de sider. Det tog måske 5min.. Så rooooolig nu.
Nå men det endte med at vi købte en ny støvsuger igår. Støvsuges skal der jo. Fik insta pengene retur idag.
Butikken SKAL ikke stille og låner til rådighed, det mener jeg faktisk selv at de vælger lige med sådan en vare.
Derefter er det hvis produktet er under et måned gammel så har du krav på at ophæve købet eller at få en ny.
Og når det os kun er første kan den er i stykker er det bare whine fra din side.
IMO synes jeg det er pænt meget whine det der :D Og kunder som jer er faktisk pænt nederen at have :D
Vil gerne høre hvad det ender med hvis du gider opdatere ? :D
mvh.
Overvej evt. at støvsuge mindre??:)
Men da god stil af butikken, at du fik pengene tilbage for den defekte.
@djoffer
Det er selvfølgelig ikke mig der støvsuger ;)
Men hvis den kom igen om en uge, så var det jo helt fint.. Men nu hvor vi går ind i December måned, så er det ikke urealistisk, at vi skal ind i det nye år før vi får den at se igen.. Og så bliver det sgu for ulækkert imo :)
Det hele afhænger vel af følgende :
Reklamationsret: I op til 2 år kan forbrugeren ifølge købeloven klage til forhandleren, hvis varen går i stykker. Hvis varen havde en fejl, da den blev solgt, har man ret til at få byttet varen til en ny eller få fejlen repareret. I udgangspunktet er det forbrugeren, som vælger mellem ombytning eller reparation (se detaljerne i vores råd om købeloven).
Formodningsregel: I købeloven er der en såkaldt "formodningsregel". Den betyder, at hvis forbrugeren opdager en mangel ved en vare inden for de første seks måneder efter købet, formodes det, at manglen også var til stede ved købet. Det gør det nemmere at få ombyttet varen, hvis fejl og mangler opdages inden for det første halve år. Hvorvidt ombytning kan ske afhænger dog af, hvor dyr varen har været, hvor stor fejlen er, og hvor hurtigt den kan repareres.
Så vidt jeg kan læse mig frem til at OP, så er en sliddel gået i stykker og butikken har hvad jeg kan læse mig frem til , lov til at reparere udstyret