Ideer til elbil

#1| 0

Tanken har plantet sig, om det måske er nu - eller inden for overskuelig tid - at man skal afhænde sin benzinbil og skifte til el.

 

Er der nogen, man bør huske at få kigget på, som ikke er Tesla? 


Primært familiebil, så ok med bagagerumsplads. Vi er dog forbi barnevogn og klapvogn.

Nok ca. 12K km om året - med længere ture, så pæn rækkevidde. Det må helst ikke være et umuligt projekt f.eks. at komme til Norditalien. Skal have gode køreegenskaber.

 

Jeg har kigget på nettet på VW ID4, ID5 og ID7 (evt. tourer), Kia ev6 gt, Huyndai ionic6 og BYD seal (ligner et lidt lille bagagerum). Tænker stor batteripakke i alle tilfælde.
Min erfaring med elbiler er ret lille.

28-08-2024 10:21 #2| 0

Er der en grund til at du ikke vil kigge Tesla?

 

Jeg er selv i fuldstændig samme situation (udskiftning af gammel fossildamper med elbil), og jeg bliver ved med at se model-3 som absolut mest value-for-money på alle parametre. 

 

Kigger selv i retning af en long-range AWD 2022/2023 model med ~40K/50K på bagen, og kan se at de fåes omkring 250.000/275.000kr. Den mængde udstyr + den størrelse batteri (WLTP 602 km), er der bare ikke nogle konkurrenter der kan matche til prisen.

 

 

Så for mig er det primært valget om jeg skal vente lidt længere for at få den nye faceliftede model til samme pris (så går der jo nok lige et halv/helt år endnu), og generelt beslutningen om at skifte til el, der holder mig tilbage fra at slå til nu :-)

28-08-2024 10:24 #3| 0

Det er gode bud, du nævner (Skoda Enyaq ville jeg nok også skubbe ind i ligningen). Det er dog vigtigt at få prøvet dem af - især Ioniq 6'eren, da man ikke skal være ret høj, før man rammer hovedet mod loftet på bagsædet. Derudover er bagagerummet heller ikke så stort som de andre. Vi har selv en Ioniq 5 - den er verdensklasse. Tjek evt. den nye, der lige er kommet. Dér har de fået fikset alle kritikpunkterne fra den første model.

 

I forhold til VW-gruppens biler, så ville jeg gå efter den nyeste generation af dem. Dem kan du kende på, at de ca. har 280hk fremfor 204 med baghjulstræk. De nye har været på markedet længe nok til, at der også er brugte at få. De er født med at meget bedre styresystem og hardware end de første generationer. Du nævner selv, at I kører lange ture, og den nye generation kan lade hurtige og også forvarme batteriet, hvilket er essentielt om vinteren, da ladetiden ellers er meget høj. Så skulle jeg købe nu, ville jeg holde mig langt væk fra de ældre modeller.

 

Ioniq 5/EV6 kan også forvarme, og så er de virkelig nogle lademonstre. Men de er ikke længere milevidt foran konkurrenterne på det punkt, så det ville ikke være det afgørende parameter for mig, men det er absolut et plus. 

 

Så kan det også være en overvejelse med firehjulstræk eller ej. Det kommer ofte med en merpris, men VW med 280hk på baghjulene og Kia/Hyundai med 230-40 stykker er efter min mening helt fint og "elbilsagtigt". Jeg ville til hver en tid bruge de ekstra penge, som firehjulstræk koster, til evt at få mere udstyr eller bare spare den udgift.

28-08-2024 10:37 #4| 0

Du kan vel kigge på hvert enkelt bilmærke og evt starte der hvor du har gode erfaringer.


ville personligt nok vælge bmw i5 touring. Men er stadig på benzin/diesel bil må jeg indrømme.


min søster har lige købt en Audi q4 Etron den er hun ret glad for. 

Så tænker der er massere af muligheder

28-08-2024 10:40 #5| 1

Der er naturligvis kæmpe forskel på om du kigger på prislejet ~250.000kr eller 500.000+kr, så der skal du måsje byde ind med forventning :-D

28-08-2024 10:44 #6| 0

Jeg har kørt 12 mdr i en Tesla Y. Klart en value for money bil, men derudover er jeg ikke imponeret over ting som adaptiv fartpilot og autopilot, som jeg føler performer dårligere end den 2018 diesel Passat jeg kom fra. Byggekvalitet er heller ikke noget særligt, men har virkelig meget bagageplads foran og bagi. 

Lade-netværk hele vejen til Norditalien er dog out-standing ved Tesla. Så jeg ku' sagtens se mig fortsætte med Tesla, omend BMW i5 Touring også er på min radar til fremtidig bil, selvom det også er en klasse op prismæssigt. 

28-08-2024 11:00 #7| 0
OP
Mads Møller skrev:

Er der en grund til at du ikke vil kigge Tesla?

 

 Ja :) Men du skal ikke holde dig tilbage.

 

Allundberg skrev:

Du kan vel kigge på hvert enkelt bilmærke og evt starte der hvor du har gode erfaringer.

 

ville personligt nok vælge bmw i5 touring. Men er stadig på benzin/diesel bil må jeg indrømme.

 

min søster har lige købt en Audi q4 Etron den er hun ret glad for. 

Så tænker der er massere af muligheder

Jeg har gode erfaringer med Mazda og har ikke skiftet bil særlig tit. Pt. en Mazda 6. Men Mazda har ikke en elbil, der kan komme i spil.

 

Mads Møller skrev:

Der er naturligvis kæmpe forskel på om du kigger på prislejet ~250.000kr eller 500.000+kr, så der skal du måsje byde ind med forventning :-D

 Et leje kunne være 400-500.000.

 

28-08-2024 11:04 #8| 0
OP
04uran skrev:

Det er gode bud, du nævner (Skoda Enyaq ville jeg nok også skubbe ind i ligningen). Det er dog vigtigt at få prøvet dem af - især Ioniq 6'eren, da man ikke skal være ret høj, før man rammer hovedet mod loftet på bagsædet. Derudover er bagagerummet heller ikke så stort som de andre. Vi har selv en Ioniq 5 - den er verdensklasse. Tjek evt. den nye, der lige er kommet. Dér har de fået fikset alle kritikpunkterne fra den første model.

 

I forhold til VW-gruppens biler, så ville jeg gå efter den nyeste generation af dem. Dem kan du kende på, at de ca. har 280hk fremfor 204 med baghjulstræk. De nye har været på markedet længe nok til, at der også er brugte at få. De er født med at meget bedre styresystem og hardware end de første generationer. Du nævner selv, at I kører lange ture, og den nye generation kan lade hurtige og også forvarme batteriet, hvilket er essentielt om vinteren, da ladetiden ellers er meget høj. Så skulle jeg købe nu, ville jeg holde mig langt væk fra de ældre modeller.

 

Ioniq 5/EV6 kan også forvarme, og så er de virkelig nogle lademonstre. Men de er ikke længere milevidt foran konkurrenterne på det punkt, så det ville ikke være det afgørende parameter for mig, men det er absolut et plus. 

 

Så kan det også være en overvejelse med firehjulstræk eller ej. Det kommer ofte med en merpris, men VW med 280hk på baghjulene og Kia/Hyundai med 230-40 stykker er efter min mening helt fint og "elbilsagtigt". Jeg ville til hver en tid bruge de ekstra penge, som firehjulstræk koster, til evt at få mere udstyr eller bare spare den udgift.

 

 Tak, mange brugbare tanker!

28-08-2024 11:08 #9| 0
henry skrev:

 

 Et leje kunne være 400-500.000.

 

 

 Det er fair - et helt andet prisleje end jeg selv kigger i, så der kan jeg nok ikke byde ind med meget. Kan ikke selv forene mig med at bruge en halv million kroner på en bil :-D

 

Men umiddelbart så har du jo med det budget virkelig meget at vælge imellem, så håber du får noget brugbart info i tråden!

28-08-2024 11:24 #10| 0
henry skrev:

Tanken har plantet sig, om det måske er nu - eller inden for overskuelig tid - at man skal afhænde sin benzinbil og skifte til el.

 

Er der nogen, man bør huske at få kigget på, som ikke er Tesla? 

 

Primært familiebil, så ok med bagagerumsplads. Vi er dog forbi barnevogn og klapvogn.

Nok ca. 12K km om året - med længere ture, så pæn rækkevidde. Det må helst ikke være et umuligt projekt f.eks. at komme til Norditalien. Skal have gode køreegenskaber.

 

Jeg har kigget på nettet på VW ID4, ID5 og ID7 (evt. tourer), Kia ev6 gt, Huyndai ionic6 og BYD seal (ligner et lidt lille bagagerum). Tænker stor batteripakke i alle tilfælde.
Min erfaring med elbiler er ret lille.

 Jeres kørselsforbrug er ret begrænset, så måske I kunne overveje mindre fokus på rækkevidde, og så eventuelt leje de få gange I har brug for det?

 

28-08-2024 11:32 #11| 0

Jeg har lige prøvekørt en Enyaq og jeg er helt vild med den. Kører i en Octavia pt og selvom jeg er glad for st car pga pladsen, vil jeg gerne have lidt højde på.
Jeg er stor fan af Skoda generelt, specielt som familiebil hvor der skal være plads til barnevogn og alt muligt andet lort, når man kører på tur.

Vi kører også omkring 12-15k om året også, så rækkevidden er ikke det vi har kig på, men komfort og plads bagi til ungerne, selv når der proppet på bagsædet.

Der var også kig på Cupra Sportstourer og Formentor, men Formentor virker bare så lille i pladsen, selvom den er lækker at køre i.

Tesla har aldrig været inde i billedet hos os. 🤷‍♂️

28-08-2024 11:51 #12| 0

Du kommer til at betale for rækkevidde som du vist sjældent har brug for. Men det er en prioritering.

Xpeng G9, kan fås til lige over 500.000 med rabat.

Renault Scenic hvis den er stor nok.

BYD Tang hvis Seal er for lille

VW ID. Buzz hvis du skal have en familie container.

28-08-2024 11:55 #13| 0

gik fra octavia til Enyag, det er simpelthen den bedste bil jeg jeg nogensinde har haft, kører ca 25k om året, dejlig stor bagagerum, udstyrspakken med forvarme og køl er genial og selvom octaviaen også var relativ ny er det bare en opgradering på alle parametre. den koster naturligvis også derefter, omvendt sparer man voldsomt på brændstof. mit bedste råd til dig er læg ikke alverden i rækkevidden, specielt ikke når I ikke kører mere end i gør, jeg var ekstremt skeptisk, men det ladning går helt af sig og er hurtig noget man vænner sig til og planlægger efter

Redigeret af UKgrinder d. 28-08-2024 11:59
28-08-2024 12:06 #14| 0
OP
lilleclown skrev:

 Jeres kørselsforbrug er ret begrænset, så måske I kunne overveje mindre fokus på rækkevidde, og så eventuelt leje de få gange I har brug for det?

 

 

Jeg kan følge, hvad du mener. Men hvis man f.eks. tager prislisten for ID4:https://prislister.volkswagen.dk/ID.4


Det forekommer mig helt gakket at købe en Pure eller Life til 335.000/355.000 hvor man ud over en lille motor får en rækkevidde på 360 km. Når man kan købe en Pro eller Style til 370.000/380.000 med en rækkevidde på 560/570 km. Jeg synes ikke, at det er dyrt at tilvælge stort batteri på de forskellige modeller rundt omkring.


Kørselsbehovet er en del længere ture, bl.a. f.eks. KBH-Århus, KBH-Herning. Også om vinteren, og når bilen har nogleår på bagen. Hverdagene har mest en masse småture, så det er ikke fordi de 12.000 er 200*60 km frem og tilbage om dagen.


Jeg gider ikke købe, hvis jeg på forhånd ved, at bilen ikke kommer til at du i forhold til en væsentlig del af kørselsbehovet :)
28-08-2024 12:16 #15| 0
OP

Anbefalingerne af Enyaq er noteret, og Skoda er også et mærke, jeg har fidus til. Overvejede selv en Octavia dengang sidst.

Redigeret af henry d. 28-08-2024 13:45
28-08-2024 12:20 #16| 0

Vi har en ID4 GTX, er rigtig glad for den, men husk at den rækkevide der er opgivet, ikke er ved 130 på motorvejen og at bilen viser rækkevide i forhold til dit normale brug.

 

Vi kørte for eksempel i weekenden 55 km, der var 140 km rækkevidde på bilen, men grundet 110 km/t, måtte vi lade undervejs.


28-08-2024 12:28 #17| 0

Jeg stemmer i med Skoda Enyaq. Vi har den model med lavest rækkevidde, og vi er aldrig kommet i rækkeviddeproblemer. Det afhænger selvfølgelig af kørselsbehov. 

 

Vi er to voksne og tre børn, og der er virkelig god plads - både personmæssigt og bagagemæssigt.

28-08-2024 12:29 #18| 0
OP
hubtex skrev:

Vi har en ID4 GTX, er rigtig glad for den, men husk at den rækkevide der er opgivet, ikke er ved 130 på motorvejen og at bilen viser rækkevide i forhold til dit normale brug.

 

Vi kørte for eksempel i weekenden 55 km, der var 140 km rækkevidde på bilen, men grundet 110 km/t, måtte vi lade undervejs.

 

 

 En ID4 GTX står til en rækkevidde på 521 km i den brochure, jeg har fundet ovenfor. 

Har du nogen fornemmelse af, hvor langt jeres bil kan køre i forhold til den vejledende rækkevidde?

28-08-2024 13:28 #19| 0
hubtex skrev:

Vi har en ID4 GTX, er rigtig glad for den, men husk at den rækkevide der er opgivet, ikke er ved 130 på motorvejen og at bilen viser rækkevide i forhold til dit normale brug.

 

Vi kørte for eksempel i weekenden 55 km, der var 140 km rækkevidde på bilen, men grundet 110 km/t, måtte vi lade undervejs.

 




Det lyder alligevel vildt at den æder 3 gange det som den viser :o
28-08-2024 13:49 #20| 0
UKgrinder skrev:


Det lyder alligevel vildt at den æder 3 gange det som den viser :o



Ja tænker jeg også lyder rimelig vildt. Der må have været max aircon og sports mode og selv der vil jeg være overrasket den trækker det.

Men man kan jo hurtigt finde ud af om man kører ordentlig en SUV af den størrelse vil typisk ligge på 17-19kWH/100km

Kører selv 13-15 og 21 om vinteren hvor det er minus 5-10 grader med varme på i min egen, men det er heller ikke SUV så vindmodstanden er mindre harmløs.
28-08-2024 13:55 #21| 0
henry skrev:

Anbefalingerne af Enyaq er noteret, og Skoda er også et mærke, jeg har fidus til. Overvejede selv en Octavia dengang sidst.




Enyaq forventes at være den mest solgte bil i DK i år.

Ford Explorer er bygget på samme skelet ligesom ID4 er.

Og de ligger alle i nogenlunde samme prisleje så tror du skal ud prøve dem og hvad der falder i din smag, da der selvfølgelig er lidt forskel i design.

Måske er det en fordel at Exploreren er "sprit" ny model, men jeg ved det ikke da jeg har ingen referencer. Den kan du få med 566 km rækkevidde for 375 tkr.

Ellers er Toyota jo altid været pålideligt og deres BZ4X skulle have fået en kæmpe overhaling så den ikke har samme børnefejl.

Nissan Ariya har også gode anmeldelser.

Og hvis du kan leve med mindre rækkevidde er der også Mercedes som jeg synes er overlegen i design.

Men køb for guds skyld en der lige har kørt 100-10000 km.
Der er meget ekstraudstyr eller penge at spare og det er stadig en spritny bil. Du skal bare være obs. på om den er importeret.

Held og lykke med jagten er kun lidt misundelig ;)
28-08-2024 14:20 #22| 1
OP
Kongs skrev:

Men køb for guds skyld en der lige har kørt 100-10000 km.
Der er meget ekstraudstyr eller penge at spare og det er stadig en spritny bil. Du skal bare være obs. på om den er importeret.

Ja, det bliver jo så det sidste i processen.

Men jeg kan huske fra sidst (2017), at dengang fandt jeg det ikke særlig attraktivt med en let brugt bil. Folk havde travlt med at sammenholde med listepriser, og hos forhandleren kunne vi altså få et rigtigt godt tilbud i forhold til listepriserne. 

Markedet kan have ændret sig. Men det kommer vi til at se på konkret. 

Tak for inputs.

28-08-2024 14:32 #23| 0
henry skrev:

Ja, det bliver jo så det sidste i processen.


Men jeg kan huske fra sidst (2017), at dengang fandt jeg det ikke særlig attraktivt med en let brugt bil. Folk havde travlt med at sammenholde med listepriser, og hos forhandleren kunne vi altså få et rigtigt godt tilbud i forhold til listepriserne. 

Markedet kan have ændret sig. Men det kommer vi til at se på konkret. 

Tak for inputs.


 

 

Det kræver selvfølgelig tid og måske også lidt frækhed. F.eks. at få et par vinterdæk med til 15-20 tkr eller ligende.

 

Men selvfølgelig er der kampagner på lagerbiler som selv de let brugte ikke kan matche.

 

Har I overvejet kinesisk eller skal det være europæisk. Selv om halvdelen af bilen alligevel er kinesisk selvom den produceres i Europa, men tænker du forstår, fordi det åbner flere muligheder.

Desuden ville jeg lige tjekke FDM med de biler som er lanceret for nyligt eller på vej. Kan jo være der er noget du synes ser spændende ud.

Redigeret af Kongs d. 28-08-2024 14:35
28-08-2024 14:35 #24| 0

FDM elbiler 2024-2025

28-08-2024 14:46 #25| 0
OP
Kongs skrev:

 

 

Det kræver selvfølgelig tid og måske også lidt frækhed. F.eks. at få et par vinterdæk med til 15-20 tkr eller ligende.

 

Men selvfølgelig er der kampagner på lagerbiler som selv de let brugte ikke kan matche.

 

Har I overvejet kinesisk eller skal det være europæisk. Selv om halvdelen af bilen alligevel er kinesisk selvom den produceres i Europa, men tænker du forstår, fordi det åbner flere muligheder.

Desuden ville jeg lige tjekke FDM med de biler som er lanceret for nyligt eller på vej. Kan jo være der er noget du synes ser spændende ud.

 

 I 2017 havde Mazda kampagne med, at man fik vinterhjul med ved køb af ny bil. Forhandleren kunne derudover tilbyde en pæn rabat. Han snakkede noget om, at han kunne sælge bilen billigere til os som udstillingsbil, hvis vi formelt lånte den først i nogle uger og derefter købte den nu let brugte bil. De havde adgang til et vist antal udstillingsbiler fra fabrikken til nedsat pris for dem. Det var lidt underligt, men vi betalte, hvad vi betalte, og modtog en fabriksny bil.

Ja kinesisk er ikke udelukket.

 

28-08-2024 14:54 #26| 0

Jeg har en Enyaq fra januar 2022, der er listet til 537 WLTP. Jeg har lige kørt Gilleleje-Herning ish med 3 børn og god oppakning uden at lade undervejs og det samme tilbage. Det er næsten motorvej hele vejen. Jeg var ret godt tilfreds med at kunne køre små 400 km næsten hele vejen på motorvej uden at lade. Jeg kørte så ikke 130 de steder man må det. Så havde vi ikke klaret den uden opladning. Når det så er sagt, så er det godt nok sjældent at vi kører i 3-4 timer med 3 børn uden at stoppe, og holder du bare 15-20 min, så kommer du hurtigt længere, så det er virkelig ikke et problem med rækkevidden er min erfaring.


Vejret har en del at sige. Er 20-25 grader så holder den fint rækkevidden, men er det minusgrader, så sluger den lidt mere. 

Hvis du har mulighed for at få en ladestander hjemme, så er det nuts. Jeg har haft bilen i 2,5 år og har måske opladt uden for egen bopæl 20 gange. Det er kun hvis vi skal til Jylland (fra Gilleleje), at vi oplader for at komme tilbage. Ellers er bilen jo altid ladt op til den længde vi nu skal. 

Redigeret af jgr00n d. 28-08-2024 15:02
28-08-2024 15:01 #27| 0
henry skrev:

 

 En ID4 GTX står til en rækkevidde på 521 km i den brochure, jeg har fundet ovenfor. 

Har du nogen fornemmelse af, hvor langt jeres bil kan køre i forhold til den vejledende rækkevidde?

 

 Jeg har ikke prøvet at måle det, men vil tro omkring 400 - 450 km. Ved by kørsel.

Jeg kan godt lige fylde den fuldt op og tjekke hvor langt den får på by kørsel.

28-08-2024 15:03 #28| 0
UKgrinder skrev:

Det lyder alligevel vildt at den æder 3 gange det som den viser :o

 

Tænker vi godt kunne have nået frem, men tankede undervejs. Vil nok sige dobbelt forbrug ved motorvej :)

28-08-2024 15:06 #29| 0
Kongs skrev:

Ja tænker jeg også lyder rimelig vildt. Der må have været max aircon og sports mode og selv der vil jeg være overrasket den trækker det.

Men man kan jo hurtigt finde ud af om man kører ordentlig en SUV af den størrelse vil typisk ligge på 17-19kWH/100km

Kører selv 13-15 og 21 om vinteren hvor det er minus 5-10 grader med varme på i min egen, men det er heller ikke SUV så vindmodstanden er mindre harmløs.

 

Havde aircondition på noget af turen :)

tror at den udregner rækkevidden udfra mit tidligere kørsel, så efter jeg har kun kørt bykørsel i noget tid, står den til at kunne kører længere end man lige regner med, når man kommer på motorvejen :)

28-08-2024 20:12 #30| 1

Xpeng G6 eller G9. Kører virkelig godt. Jeg har prøvekørt både Tesla Model Y og begge Xpeng's modeller. Jeg vil sige, at de virker til rent komfort-mæssigt at være et godt skridt foran. Lader vanvittig hurtigt. Ja, vi endte selv med en Xpeng G6. Rummelige biler. 
Xpeng G6 og Tesla Model Y har præcis samme udvendige mål. 

Mit bedste råd er at prøve så mange forskellige som muligt.

Selv VW har købt sig ind i Xpeng!

28-08-2024 21:04 #31| 0

Jeg er i samme båd og vi har også prøvekørt lidt forskellige biler:

 

Mine favoritter er:

ID4 el ID5 - kører som en drøm. Det gør vist alle på MEB platformen :) Ford Explorer og den kommende Ford Capri. Audi Q4. Enyaq.

Ellers Xpeng G6

29-08-2024 09:39 #32| 0
Megl skrev:

Jeg stemmer i med Skoda Enyaq. Vi har den model med lavest rækkevidde, og vi er aldrig kommet i rækkeviddeproblemer. Det afhænger selvfølgelig af kørselsbehov. 

 

Vi er to voksne og tre børn, og der er virkelig god plads - både personmæssigt og bagagemæssigt.

 

 Hvor store er børnene? Det er også skoda enyaq vi med stor sandsynlighed ryger i, nærmere bestemt 85 modellen. 

29-08-2024 15:10 #33| 0
OP
DontLookMeUp skrev:

Xpeng G6 eller G9. Kører virkelig godt. Jeg har prøvekørt både Tesla Model Y og begge Xpeng's modeller. Jeg vil sige, at de virker til rent komfort-mæssigt at være et godt skridt foran. Lader vanvittig hurtigt. Ja, vi endte selv med en Xpeng G6. Rummelige biler. 
Xpeng G6 og Tesla Model Y har præcis samme udvendige mål. 

Mit bedste råd er at prøve så mange forskellige som muligt.

Selv VW har købt sig ind i Xpeng!

 

 Xpeng er nu på listen, tak. Jeg tror, at G6 longrange eller performance er de relevante muligheder for os.

 

Elbilsmarkedet er nyt for os, så jeg er enig i, at der vil skulle prøves løs.

29-08-2024 15:53 #34| 0

Har lige været ude i en kammerats xpengG9.
Den tog sgu røven på mig! Den er lige en del dyrere end jeg vil smide efter en ellert, men hold op en oplevelse.

Man sidder vildt godt og den kører rigtig, rigtig godt.

Havde G6'eren været lidt større i bagenden eller G9 lidt billigere, havde XPeng været en kandidat. Finder jeg en brugt G9 til fornuftige penge, kunne den godt slå Skoda af.

29-08-2024 19:52 #35| 1

Jeg har en ioniq5, og det er sgu en klassebil. Den store udstyrspakke gør det selvfølgelig ikke ringere, men den spiller!

30-08-2024 15:59 #36| 0

Står også og skal have ny el-bil. Er der noget at forhandle om hos forhandlerne? Eller er der så meget gang i salget, at de bare sælger dem til listepriser? Bliver nok en Skoda Enyaq for mig. Svigerfar mener at Volvo er klart bedst i den prisklasse. Nogen der har erfaring med nogle af Volvos elbiler? 

31-08-2024 20:39 #37| 0

Jeg har selv kigget på en Mervedes EQB 300 fra 2022. Nogen der har erfaringer med dem som familie bil?

31-08-2024 20:52 #38| 0

Jeg har en Xpeng G9 og den er længder foran de få andre el-biler, som jeg har prøvet. Det er vitterligt som at køre en tysker til 1 mio kr.

Den vinder dog primært på plads og komfort og det virker ikke til at det har første prioritet, når du ikke køre mere end du gør. 

Redigeret af Rambam d. 31-08-2024 20:52
31-08-2024 21:33 #39| 0

Jeg er på Enyaq-holdet. 
Vi prøvede både Tesla 3 og id4 inden. 
Enyaqen føltes med længder som en bedre bil. 
Ved godt ID4 er på samme base, men en verden til forskel. 
Og vores kørselsbehov tillod, at vi kunne nøjedes med en 60’er. 
Uden voldsom mængde udstyr. 
Men kan alt det vi skal bruge, og bliver decideret depri, når jeg er tvunget ud i vores anden bil, der er en 15 år gammel Skoda Roomster. 
Den bliver byttet ud med en bil, der er mindre og billigere i drift inden længe.

31-08-2024 21:42 #40| 0

Nogen der har gode erfaringer med autopilot systemer udover Tesla? Er svært tilfreds med det på motorvejen, men gad godt noget lidt mere Suv agtigt 😊

01-09-2024 11:16 #41| 0

Prøvekørte en Tesla Highland AWD longrange (den nye) model-3 i dag. Kører fremragende - trækker som et bæst, og vildt meget bil for pengene.


Dem der bare afskriver den model pga fordømme (typisk uden nogensinde at have kørt i en) går virkelig glip af meget :-)

01-09-2024 22:04 #42| 4
Mads Møller skrev:

Prøvekørte en Tesla Highland AWD longrange (den nye) model-3 i dag. Kører fremragende - trækker som et bæst, og vildt meget bil for pengene.


Dem der bare afskriver den model pga fordømme (typisk uden nogensinde at have kørt i en) går virkelig glip af meget :-)

 

 Der kunne være andre grunde til at fravælge Tesla. Jeg ville personligt aldrig købe et produkt hvis der bare var en lille chance for at det havde positiv betydning for Elon musk.

 

udover det så er de dødkedelige at kigge på. Både inde og ude. (Model S undtaget)

Redigeret af Robin d. 01-09-2024 22:05
02-09-2024 08:48 #43| 0
Robin skrev:

 

 Der kunne være andre grunde til at fravælge Tesla. Jeg ville personligt aldrig købe et produkt hvis der bare var en lille chance for at det havde positiv betydning for Elon musk.

 

udover det så er de dødkedelige at kigge på. Både inde og ude. (Model S undtaget)

 

 Det er helt fair. Der er også snak i tråden om Xpeng og lignende 100% statsstøttede Kina-biler  det kunne jeg aldrig drømme om at investere i! Også risikoen for kommende sanktioner/handelsembargo olign. gør at jeg ikke kunne finde på at kaste penge efter en Kina-bil med fare for at strande et sted uden adgang til software/reservedele/værksteder osv

 

I øvrigt helt uenig i at den nye model-3 ser kedelig ud - men hver sin smag :-)

 

 

Redigeret af Mads Møller d. 02-09-2024 09:07
01-10-2024 09:52 #44| 1

Hvad er value hvis man skal have elbil til 250k med plads til to børn?

Er en ID4 2021/2022 model til 250k med 50k ish på tælleren og wltp på 520 ikke bedste value lige nu brugt?

Billigste Model Y er SR til 270-280k

01-10-2024 10:03 #45| 0
UKgrinder skrev:


Det lyder alligevel vildt at den æder 3 gange det som den viser :o



Ja det er sku da helt sort.
01-10-2024 10:24 #46| 0

Der er simpelthen så mange ting man skal tage med i ligningen, og derfor bliver man totalt rundtosset.

 

Ting jeg har læst/hørt den sidste uge.

 

6 måneders ventetid på reservedele til kinesiske elbiler. Måske også andre, det aner jeg ikke

 

Op til 5-6 måneders ventetid på det lokale wolkswagen værksted. ved godt det er både el/forbrændingsmotor issue.

 

Mit lokale huyndai værksted fixede vores bil inden for 2-3 hverdage.  

 

Jeg ved godt jeg er farvet, men jeg kommer til at gå efter Ioniq 5 eller Kia ev6 når jeg engang skifter. Hovedsagligt pga suveræn garanti, hvor man aldrig skal diskutere,

 

Men skoda på den nye opsætning med 285 HK ser godt nok lækker ud. 

 

Ps Husk at ring og hør prisen på forsikringen inden i køber. Jeg ringede på et tidspunkt ang. en tesla og skulle give 12-13000 kr om året fordi den havde 400 HK ;)

Men teslaer er generelt dyrere at få forsikret.

 

Det helt store positive samtaleemne på samtlige youtube bilanmelder sider er  Renault scenic og Megane..

 

Tjek dem ud. Fordelen er bl.a at de er nogle af de eneste der har 22 kw i stedet for 11. Kæmpe fordel på de steder hvor man kan parkere og lade i 3 timer.

 

Happy hunting ;)

Redigeret af Mikkmakk d. 01-10-2024 10:25
01-10-2024 11:22 #47| 1

Har selv lige købt el-bil for første gang. Søgte i samme prisniveau (400-500k).

Min kone og jeg prøvede først Enyaq så ID4 og 5 og EQB. Bagefter trillede vi ud og prøvede en model Y. Efter 2 min i Tesla’en var der ingen tvivl og vi købte den på stedet. Kørekomfort og software er så uendelig langt foran de gamle benzinbils-mærker. Alle der siger andet lyver og er nogle gamle konservative mennesker som sidder med sølvpapirshat og frygter store stygge Kina.
Udover at det er en langt bedre bil vi har fået gør det heller ikke noget at den er billigere end mange af de andre.


Derudover vil jeg lige aflive myten om at Tesla er dyr at forsikre. Det var de måske på et tidspunkt, men ikke længere. Vi forsikrer vores Model Y Performance for 650,-/måned.

Så hvis du vil købe hvad der svarer til en Nokia i 2008 så kør hen til gode gamle Skode, VW eller Mercedes. Du får en lang bedre behandling af en gammel bilsælger, men en, på alle måder en meget dårligere bil. 


Note: Jeg er i øvrigt overbevist om at XPENG og BYD er på Niveau med Tesla specielt på Software-delen. Disse ville jeg også prøvekøre hvis jeg var dig. Vi tog blot en hurtig beslutning efter at have kørt den.



01-10-2024 11:59 #48| 0
Chandler Bing skrev:


Note: Jeg er i øvrigt overbevist om at XPENG og BYD er på Niveau med Tesla specielt på Software-delen. 



Jeg tror ikke, at der er andre, der er på højde med Tesla mht. software. Jeg har ikke prøvet XPENG, men BYD er meget ringe mht. software.


 

01-10-2024 12:02 #49| 0
Chandler Bing skrev:

Har selv lige købt el-bil for første gang. Søgte i samme prisniveau (400-500k).

Min kone og jeg prøvede først Enyaq så ID4 og 5 og EQB. Bagefter trillede vi ud og prøvede en model Y. Efter 2 min i Tesla’en var der ingen tvivl og vi købte den på stedet. Kørekomfort og software er så uendelig langt foran de gamle benzinbils-mærker. Alle der siger andet lyver og er nogle gamle konservative mennesker som sidder med sølvpapirshat og frygter store stygge Kina.
Udover at det er en langt bedre bil vi har fået gør det heller ikke noget at den er billigere end mange af de andre.

 

Derudover vil jeg lige aflive myten om at Tesla er dyr at forsikre. Det var de måske på et tidspunkt, men ikke længere. Vi forsikrer vores Model Y Performance for 650,-/måned.

Så hvis du vil købe hvad der svarer til en Nokia i 2008 så kør hen til gode gamle Skode, VW eller Mercedes. Du får en lang bedre behandling af en gammel bilsælger, men en, på alle måder en meget dårligere bil. 


Note: Jeg er i øvrigt overbevist om at XPENG og BYD er på Niveau med Tesla specielt på Software-delen. Disse ville jeg også prøvekøre hvis jeg var dig. Vi tog blot en hurtig beslutning efter at have kørt den.



 

 Problemet er, at det hvert fald for mig, vil føles som at køre rundt i en kæmpe MAGA hat. 

 

I forhold til resten, så ud fra diverse anmeldelser osv. ser det ikke ud til at de traditionelle er så langt bagefter mere. Det er dog stadig dyrere, hvis man skal have samme ydeevne. 

01-10-2024 12:23 #50| 0
123_All-in skrev:

Jeg har selv kigget på en Mervedes EQB 300 fra 2022. Nogen der har erfaringer med dem som familie bil?

 

 Jeg ved ikke hvor stor forskel der er på 2022-modellen og så 2024-modellen. Jeg skiftede fra en Tesla Model 3 SR til EQB +250 i februar. Primært på grund af familieforøgelse.

Vi er to voksne og to børn på 2½ og 3 mdr. Så når vi har været på tur, har det været med barnevogn, klapvogn + lidt ekstra i bagagerummet, og det har den kunne rumme uden problemer, derudover fin plads og komfort i bilen. (Dette havde vi aldrig kunne gøre i Model-3'eren), mens det sagtens kunne gøres i Y'eren.

Er man der, hvor man ikke har små børn, så bør den også kunne rumme en god stor voksen familie med flere kufferter osv. Rækkevidde på min model er opgjort til 560, og her i løbet af sommeren har jeg gået tæt på 500. Dog ved hastigheder der følger fartgrænserne, og sjældent mere end 110 på motorvejen.

Hvis forskellen på 22 og 24-modellen ikke er enorm, så kan jeg sagtens anbefale dem som familiekasse :)

01-10-2024 12:58 #51| 0
Chandler Bing skrev:

Derudover vil jeg lige aflive myten om at Tesla er dyr at forsikre. Det var de måske på et tidspunkt, men ikke længere. Vi forsikrer vores Model Y Performance for 650,-/måned.

 

 Hvor kan du forsikre en Y performance til 7800kr/år? Og hvad har du af dækninger og selvrisiko?

 

Jeg har selv IDA-forsikring som giver garenti på at være billigst, men jeg kan ikke komme ned under 8000kr med mindre at jeg vælger en rigtig-rigtig høj selvrisiko

01-10-2024 13:23 #52| 0
Mads Møller skrev:

 

 Hvor kan du forsikre en Y performance til 7800kr/år? Og hvad har du af dækninger og selvrisiko?

 

Jeg har selv IDA-forsikring som giver garenti på at være billigst, men jeg kan ikke komme ned under 8000kr med mindre at jeg vælger en rigtig-rigtig høj selvrisiko

 Himmerland forsikring med 4.000,- i selvrisiko. Købt i juni.

 

01-10-2024 13:26 #53| 0
OP
Mikkmakk skrev:

Der er simpelthen så mange ting man skal tage med i ligningen, og derfor bliver man totalt rundtosset.

 

Ting jeg har læst/hørt den sidste uge.

 

6 måneders ventetid på reservedele til kinesiske elbiler. Måske også andre, det aner jeg ikke

 

Op til 5-6 måneders ventetid på det lokale wolkswagen værksted. ved godt det er både el/forbrændingsmotor issue.

 

Mit lokale huyndai værksted fixede vores bil inden for 2-3 hverdage.  

 

Jeg ved godt jeg er farvet, men jeg kommer til at gå efter Ioniq 5 eller Kia ev6 når jeg engang skifter. Hovedsagligt pga suveræn garanti, hvor man aldrig skal diskutere,

 

Men skoda på den nye opsætning med 285 HK ser godt nok lækker ud. 

 

Ps Husk at ring og hør prisen på forsikringen inden i køber. Jeg ringede på et tidspunkt ang. en tesla og skulle give 12-13000 kr om året fordi den havde 400 HK ;)

Men teslaer er generelt dyrere at få forsikret.

 

Det helt store positive samtaleemne på samtlige youtube bilanmelder sider er  Renault scenic og Megane..

 

Tjek dem ud. Fordelen er bl.a at de er nogle af de eneste der har 22 kw i stedet for 11. Kæmpe fordel på de steder hvor man kan parkere og lade i 3 timer.

 

Happy hunting ;)

 

 Jo tak, enig i, at der er meget at overveje.

Det kunne også være interessant, hvad 2025 byder på. F.eks. med solid state-batterier med IM?!

Vi har sådan set ikke travlt, for vores benzinfræser kan jo sagtens stadig køre.

01-10-2024 13:54 #54| 0
Chandler Bing skrev:

 Himmerland forsikring med 4.000,- i selvrisiko. Købt i juni.

 

 

 Alright - det er også en ret høj selvrisiko. Jeg kan ende næsten samme sted hvis jeg vælger 5000kr i selvrisiko, og endda under hvis jeg fravælger dæk og glasforsikring også.

 

Dog har jeg valgt 2500kr i selvrisiko og + glas og dæk, og ender så i ~8500kr (op til 30.000km/år)

Redigeret af Mads Møller d. 01-10-2024 13:56
01-10-2024 20:53 #55| 0
Mikkmakk skrev:


Ps Husk at ring og hør prisen på forsikringen inden i køber. Jeg ringede på et tidspunkt ang. en tesla og skulle give 12-13000 kr om året fordi den havde 400 HK ;)

Men teslaer er generelt dyrere at få forsikret.

 

Det er ikke primært de 400hk - men Tesla er dyrere i forsikring, fordi de er dyrere i rep, fordi den ikke er bygget til at skille ad, og mange ting, der ved andre producenter er delt op i flere dele er enkeltdele i en Tesla. Det gør den billigere i produktion, men ikke i reperation.

 

Nu du er ude i Ionic5 og EV6, så er de også stadig blandt de få der kan lade med 800 volt.

01-10-2024 20:59 #56| 0
henry skrev:

 

 Jo tak, enig i, at der er meget at overveje.

Det kunne også være interessant, hvad 2025 byder på. F.eks. med solid state-batterier med IM?!

Vi har sådan set ikke travlt, for vores benzinfræser kan jo sagtens stadig køre.

 

 Hvad er IM?

 

Solid State kommer ikke i 2025 - Toyota annoncerede en mildhybrid i 2023 der skulle køre med solid state i elmotoren, men jeg tror den er lagt på is.

 

Til gengæld sker der meget på LFP batterisiden. Deres energitæthed bliver bedre og bedre, og deres holdbarhed har for længst rundet 1,5 mio. km. Og brandfaren er tæt på 0.

01-10-2024 21:00 #57| 0
Mads Møller skrev:

 

 Alright - det er også en ret høj selvrisiko. Jeg kan ende næsten samme sted hvis jeg vælger 5000kr i selvrisiko, og endda under hvis jeg fravælger dæk og glasforsikring også.

 

Dog har jeg valgt 2500kr i selvrisiko og + glas og dæk, og ender så i ~8500kr (op til 30.000km/år)

 

 Hvad ender du på, hvis du vælger LR i stedet for Performance - og hvorfor ville du have en Performance?

 

EDIT: med et kørselsbehov på 5-10.000 om året, lander jeg på 7880 med 5000 i selvrisiko.

Og en LR AWD var ikke væsentlig billigere - den bliver billigere, hvis man vælger LR RWD.

Redigeret af Torstens d. 01-10-2024 21:07
01-10-2024 21:09 #58| 0
Torstens skrev:

 

 Hvad ender du på, hvis du vælger LR i stedet for Performance - og hvorfor ville du have en Performance?

 

 Det var Chandler der har performance - jeg har LR model 3 AWD. Det nævnte jeg vidst heller ikke.


Men tror faktisk ikke der er forskel på performance og LR ift forsikring…

01-10-2024 21:18 #59| 0
Mads Møller skrev:

 

 Det var Chandler der har performance - jeg har LR model 3 AWD. Det nævnte jeg vidst heller ikke.


Men tror faktisk ikke der er forskel på performance og LR ift forsikring…

 

 Er det den nye "highland" du har?

 

Jeg solgte selv min SR+ fra 2021, fordi jeg skal have den nye på et tidspunkt - men jeg har endnu ikke fået prøvekørt den.

 

Der var en meget lille forskel (under 500 kr.) da jeg prøvede at ændre beregneren for en Y Performance til en Y LR AWD.

01-10-2024 22:10 #60| 0
Torstens skrev:

 

 Er det den nye "highland" du har?

 

Jeg solgte selv min SR+ fra 2021, fordi jeg skal have den nye på et tidspunkt - men jeg har endnu ikke fået prøvekørt den.

 

Der var en meget lille forskel (under 500 kr.) da jeg prøvede at ændre beregneren for en Y Performance til en Y LR AWD.

 Ja det er den nye highland. Det er på alle måder en fremragende bil. Prøvekørte både den nye og den gamle, og der er bare kæmpe forskel - det er ikke bare et lille facelift, men en hel ny bil.


I klassen 3-400.000 får du bare ikke en bil med tilsvarende teknologi og udstyr hos de andre mærker.
 

 

En kammerat siger det meget godt:

Låner en Mercedes for tiden. Der kan godt være meget brok over Tesla, men en bil til +430.000 der skal låses manuelt på nøglen, skal åbnes manuelt på nøglen, kan godt åbne bagagerummet på nøglen, men ikke i app'en, skal trykke "start motor" hver gang man sætter sig ind, skal trykke "sluk motor" hver gang man parkerer, har ikke trådløs Apple Carplay, dårlig fungerende stemmestyring, klimaanlæg kører enten fuldt varmt eller fuldt kold (21C eller 22C) og den fede feature, at man kan indstille "shortcuts" i app'en til... de 4 funktioner der allerede er 🤦‍♂️

Nøj, det er bare dagligdagens små irritationsmomenter, som bliver kæmpe, når man ellers kører Tesla.

02-10-2024 08:21 #61| 0
Mads Møller skrev:

 Ja det er den nye highland. Det er på alle måder en fremragende bil. Prøvekørte både den nye og den gamle, og der er bare kæmpe forskel - det er ikke bare et lille facelift, men en hel ny bil.

 

I klassen 3-400.000 får du bare ikke en bil med tilsvarende teknologi og udstyr hos de andre mærker.
  

 Jeg er helt enig - jeg tror jeg undersøgte markedet i 2-3 år for både benzin og el-biler, før jeg købte en '21 model sidste år. 

 

Eneste lille irritationsmoment i den var affjedringen, som skulle være væsentligt bedre i den nye - kan du bekræfte det??

 

OK, en gang imellem snakkede appen/telefonen ikke perfekt med bilen, så jeg skulle have telefonen frem, når jeg skulle åbne bagagerummet efter at have handlet - det var også et lille irritationsmoment. Dette skulle også være bedre i den nye - kan du bekræfte dette?

 

Men efter at have prøvekørt en, var jeg besluttet om at købe, og fik en brugt til 295 med vinterhjul til.

 

Især autopiloten var jeg glad for på motorvej - jeg havde købt en magnet med modvægt jeg kunne sætte på rattet, så jeg ikke behøvede at rykke i rattet hver 5-10 sekunder. Og det lader til at FSD (supervised) kommer til Europa næste år.

 

Det var noget af en nedgradering til en Hyundai i10 - men jeg skulle bare have noget billigt og robust at køre i, indtil jeg sandsynligvis køber en "highland".

 

Redigeret af Torstens d. 02-10-2024 08:22
02-10-2024 10:04 #62| 0
OP
Torstens skrev:

 

 Hvad er IM?

 

Solid State kommer ikke i 2025 - Toyota annoncerede en mildhybrid i 2023 der skulle køre med solid state i elmotoren, men jeg tror den er lagt på is.

 

Til gengæld sker der meget på LFP batterisiden. Deres energitæthed bliver bedre og bedre, og deres holdbarhed har for længst rundet 1,5 mio. km. Og brandfaren er tæt på 0.

 

 IM skulle - som jeg har forstået det - sende biler med semi solid state batteri på det danske marked i 2025. 

02-10-2024 11:02 #63| 0
henry skrev:

 

 IM skulle - som jeg har forstået det - sende biler med semi solid state batteri på det danske marked i 2025. 

 

 Første resultat jeg får, når jeg googler "IM solid state" står der: 

Chinese automobile manufacturer SAIC has announced plans to fit the electric vehicles from subsidiary IM Motors with solid-state batteries from 2027.

Personligt vil jeg se det, før jeg tror på det. Især Toyota annoncerede i mange år, at de ville komme med en Solid State bil næste år. Fisker arbejdede også på det for 4-5 år siden.

 

Hvis det kommer på gaden, og de kan fremstille dem til sammenlignelige priser, som de batterier der bliver brugt i dag, kan det revolutionere batterimarkedet. Men når CATL pt. ikke officielt arbejder på Solid State, er min antagelse, at de ikke mener det er en valid løsning på sigt.

Toyota ser også ud til at have droppet tanken om SS.

 

Redigeret af Torstens d. 02-10-2024 11:07
02-10-2024 11:29 #64| 0
OP
Torstens skrev:

 

 Første resultat jeg får, når jeg googler "IM solid state" står der: 

Chinese automobile manufacturer SAIC has announced plans to fit the electric vehicles from subsidiary IM Motors with solid-state batteries from 2027.

Personligt vil jeg se det, før jeg tror på det. Især Toyota annoncerede i mange år, at de ville komme med en Solid State bil næste år. Fisker arbejdede også på det for 4-5 år siden.

 

Hvis det kommer på gaden, og de kan fremstille dem til sammenlignelige priser, som de batterier der bliver brugt i dag, kan det revolutionere batterimarkedet. Men når CATL pt. ikke officielt arbejder på Solid State, er min antagelse, at de ikke mener det er en valid løsning på sigt.

Toyota ser også ud til at have droppet tanken om SS.

 

 

 Det er semi solid state, som IM er ved at sende på det danske marked. Beklager jeg skrev solid state første gang i # 53.

02-10-2024 12:35 #65| 0
henry skrev:

 

 Det er semi solid state, som IM er ved at sende på det danske marked. Beklager jeg skrev solid state første gang i # 53.

 

 OK, vi må se hvad det bliver til. 

Men batteri markedet er i rivende udvikling, og både CATL og Tesla, og sikkert også andre, er i gang med at forfine og forny teknologierne. 


 

02-10-2024 15:45 #66| 0
Torstens skrev:

 Jeg er helt enig - jeg tror jeg undersøgte markedet i 2-3 år for både benzin og el-biler, før jeg købte en '21 model sidste år. 

 

Eneste lille irritationsmoment i den var affjedringen, som skulle være væsentligt bedre i den nye - kan du bekræfte det??

 

OK, en gang imellem snakkede appen/telefonen ikke perfekt med bilen, så jeg skulle have telefonen frem, når jeg skulle åbne bagagerummet efter at have handlet - det var også et lille irritationsmoment. Dette skulle også være bedre i den nye - kan du bekræfte dette?

 

Men efter at have prøvekørt en, var jeg besluttet om at købe, og fik en brugt til 295 med vinterhjul til.

 

Især autopiloten var jeg glad for på motorvej - jeg havde købt en magnet med modvægt jeg kunne sætte på rattet, så jeg ikke behøvede at rykke i rattet hver 5-10 sekunder. Og det lader til at FSD (supervised) kommer til Europa næste år.

 

Det var noget af en nedgradering til en Hyundai i10 - men jeg skulle bare have noget billigt og robust at køre i, indtil jeg sandsynligvis køber en "highland".

 

 

 "Eneste lille irritationsmoment i den var affjedringen, som skulle være væsentligt bedre i den nye - kan du bekræfte det??"

 

Det kan jeg bekræfte - den har fået et væsentlig løft og er nu meget mere behagelig.

 

"OK, en gang imellem snakkede appen/telefonen ikke perfekt med bilen, så jeg skulle have telefonen frem, når jeg skulle åbne bagagerummet efter at have handlet - det var også et lille irritationsmoment. Dette skulle også være bedre i den nye - kan du bekræfte dette?"


Det er ikke et problem jeg er stødt på med highlanderen i hvert fald.

 

 

Jeg er som sagt vildt begejstret for bilen - generel look-and-feel er bare lækker, og jeg synes bare at man får virkelig meget bil for pengene.


 

De små minuser jeg kan komme i tanke om:


- Blinklysarme der nu er knapper på rattet. Altså man vender sig til det, men synes det var/er en unødvendig ændring. Aller værst er det hvis man ikke kun køre i den nye Tesla, men måske har en 2nd car, eller en gang i mellem kører i en anden bil - så er det træls at skulle skifte mellem stilke og knapper, ISÆR i rundkørsler


- Fantomopbremsninger ved autopilot er stadig en ting der ikke er 100% styr på


- Udsyn ud af bagrude er ret begrændset 

 

- Premium connectitivy (internet i bilen) koster 99kr/mrd hvilket jeg føler er helt forkert prissat ift hvad man får. Burde max koste det halve. 



Plusserne (og der er mange) opvejer dog langt de små irritationsmomenter, og igen, prissætningen på bilen er bare 2nd to none i markedet.

 

02-10-2024 20:26 #67| 0
Mads Møller skrev:

 

- Fantomopbremsninger ved autopilot er stadig en ting der ikke er 100% styr på

 

- Udsyn ud af bagrude er ret begrændset 

 

- Premium connectitivy (internet i bilen) koster 99kr/mrd hvilket jeg føler er helt forkert prissat ift hvad man får. Burde max koste det halve. 


Jeg tror faktisk ikke de overhovedet fokuserer på at opdatere autopilot, men FSD i stedet.


Enig i de 2 andre. 

 

02-10-2024 23:55 #68| 0
Mads Møller skrev:

 

 "Eneste lille irritationsmoment i den var affjedringen, som skulle være væsentligt bedre i den nye - kan du bekræfte det??"

 

Det kan jeg bekræfte - den har fået et væsentlig løft og er nu meget mere behagelig.

 

"OK, en gang imellem snakkede appen/telefonen ikke perfekt med bilen, så jeg skulle have telefonen frem, når jeg skulle åbne bagagerummet efter at have handlet - det var også et lille irritationsmoment. Dette skulle også være bedre i den nye - kan du bekræfte dette?"


Det er ikke et problem jeg er stødt på med highlanderen i hvert fald.

 

 

Jeg er som sagt vildt begejstret for bilen - generel look-and-feel er bare lækker, og jeg synes bare at man får virkelig meget bil for pengene.

 

 

De små minuser jeg kan komme i tanke om:

 

- Blinklysarme der nu er knapper på rattet. Altså man vender sig til det, men synes det var/er en unødvendig ændring. Aller værst er det hvis man ikke kun køre i den nye Tesla, men måske har en 2nd car, eller en gang i mellem kører i en anden bil - så er det træls at skulle skifte mellem stilke og knapper, ISÆR i rundkørsler

 

- Fantomopbremsninger ved autopilot er stadig en ting der ikke er 100% styr på

 

- Udsyn ud af bagrude er ret begrændset 

 

- Premium connectitivy (internet i bilen) koster 99kr/mrd hvilket jeg føler er helt forkert prissat ift hvad man får. Burde max koste det halve. 



Plusserne (og der er mange) opvejer dog langt de små irritationsmomenter, og igen, prissætningen på bilen er bare 2nd to none i markedet.

 

 

 Og Spotify forsvinder fra Premium fra 1dec eller 1jan. Enig i prisen stadig er for høj anyways for den del. 

autopilot fungerer fint på motorvejen. Men på landevejen er de fantom opbremsninger sku noget skrammel. 

03-10-2024 00:14 #69| 0
cains skrev:

 

 Og Spotify forsvinder fra Premium fra 1dec eller 1jan. Enig i prisen stadig er for høj anyways for den del. 

autopilot fungerer fint på motorvejen. Men på landevejen er de fantom opbremsninger sku noget skrammel. 

 

 Spotify abonnement var mig bekendt aldrig en del af premium connectivity pakken.

Tesla AI team forventer, at FSD (supervised) kommer til Europa næste år. Det er en helt anden verden, end Autopilot - og de har fjernet nag, så man udelukkende skal nøjes med at følge med i trafikken, og ikke behøver at have hænderne på rattet - men man er selvfølgelig stadig selv ansvarlig.

03-10-2024 23:16 #70| 0

https://www.bt.dk/biler/danmark-bakker-op-om-omstridt-tiltag-og-det-goer-flere-af-de-store-lande-ogsaa

07-10-2024 09:24 #71| 0
Torstens skrev:

 

 Spotify abonnement var mig bekendt aldrig en del af premium connectivity pakken.

Tesla AI team forventer, at FSD (supervised) kommer til Europa næste år. Det er en helt anden verden, end Autopilot - og de har fjernet nag, så man udelukkende skal nøjes med at følge med i trafikken, og ikke behøver at have hænderne på rattet - men man er selvfølgelig stadig selv ansvarlig.

 

 Jo der fuldte et gratis Spotify abb. (til brug i bilen), med i premium connectivity, som nu er fjernet. Mange følte at det var primær gode ved den pakke og derfor er de forståeligt nok ret trætte af pludselig at miste det. Jeg betaler dog selv for spotify så oplever ikke nogen ændring, men kan stadig godt føle at abb. er tåbeligt prissat. Ungerne er dog glade for skærmen bagi til spil/Netflix, så gider heller ikke undvære internet i bilen og bliver derfor nød til at punge ud....

07-10-2024 09:36 #72| 0
Mads Møller skrev:

 

 Jo der fuldte et gratis Spotify abb. (til brug i bilen), med i premium connectivity, som nu er fjernet. Mange følte at det var primær gode ved den pakke og derfor er de forståeligt nok ret trætte af pludselig at miste det. Jeg betaler dog selv for spotify så oplever ikke nogen ændring, men kan stadig godt føle at abb. er tåbeligt prissat. Ungerne er dog glade for skærmen bagi til spil/Netflix, så gider heller ikke undvære internet i bilen og bliver derfor nød til at punge ud....

 

 Jeg er ikke uenig i, at 99 per måned for premium connectivity er ret meget, når jeg betaler 59 for 6 timers tale og 6 GB data i mit telefonabonnement, og man alligevel skal have wifi for at opgredere softwaren i en Tesla - jeg prøvede 1 eller 2 gange med dens egen connectivity, hvilket var ret skidt.

 

Mon ikke Premium connectivity bliver billigere, når Starlink bliver mere udbredt, eller også bliver det en del af en større pakke, hvor der er FSD med i den - hvorvidt folk generelt vil betale 500-1000 om måneden for FSD kan jeg være i tvivl om, medmindre det er fordi man skal på ferie.

07-10-2024 09:57 #73| 0

Jeg synes det var rart med Spotify så jeg kunne styre det på bilens skærm istedet for at skulle styre det på tlf. På tlf kan jeg få en bøde for at skifte nummer under kørslen. Det kan jeg ikke på bilens skærm så vidt jeg har forstået. Eneste grund til jeg betalte de 99.- for premium. 

07-10-2024 11:16 #74| 0

Toyota BZ4X kan finansieres til 0% i rente såfremt man ligger 20% selv og ca 8.000 i etablering til og med 30. november. Og muligheden for at aflevere bilen tilbage efter 5 år og få indfriet gælden (tilbagekøbsgaranti)

 

10 års garanti optil 1.000.000 km og 3 års service med i prisen.

 

En tidligere meget udskældt bil som dog har senest fået 4 stjerner hos FDM. Og fikset deres graverende fejl.

 

Var ude og køre den i weekenden var faktisk positivt overrasket. Er den lidt for dyr ift. konkurrenter på prissætning måske. Men det opvejes af billig finansiering og anden økonomisk sikkerhed synes jeg.

Redigeret af Kongs d. 07-10-2024 11:18
08-10-2024 10:56 #75| 0

Jeg holder stadig hestene ift at købe elbil. I følge anerkendte bil-medier, er der endnu en priskrig på elbiler undervejs i 2025.

 

Derudover er afskrivning på elbiler exorbitant høj, selvfølgelig med kæmpe værditab til følge. 

 

Forhandlerne er forsigtige med at tage brugte elbiler ind, og når de gør, byder de en fornærmende lav pris for dem. 

 

Meget tyder på, at forbrugerne opfatter elbil-produktet som 'brug og smid væk' i lighed med andre batteridrevne gadgets. For eksempel telefoner og computere. 

Markedet for brugte elbiler er derfor ret stillestående. 

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar