Hej
Jeg har fået tilsendt en lejekontrakt på en lejlighed, og i den forbindelse er der et par ting, jeg er i tvivl om, som jeg håber, I kan hjælpe med.
Under §8 står der, at vedligeholdelsespligten påhviler lejeren - så langt så godt, det er vist meget normalt - men i §11 står der:
INDVENDIG VEDLIGEHOLDELSE: Pligten til at foretage indvendig vedligeholdelse påhviler lejeren, og der er derfor ingen vedligeholdelseskonto. Vedligeholdelsespligten indebærer, at lejeren løbende under lejemålets bestående skal foretage vedligeholdelses- og istandsættelsesarbejder, således at lejemålet til enhver tid fremstår som velvedligeholdt. Vedligeholdelsen omfatter maling af lofter, maling/tapetsering af vægge, maling af rør, radiatorer og træværk, herunder døre (hvis malede, ellers olieres), karme, gerigter, paneler og indvendige vinduesrammer til rammernes kant og fals. Eventuelle tæpper skal renses, vinyl- og klinkegulve skal vaskes og trægulve skal slibes og lakeres/behandles. Herudover skal lejer endvidere vedligeholde wc-kummer, cisterner, vaske- kummer, vandhaner, køleskabe, komfurer, kogeplader, termostater, elafbrydere, belysningsmateriel, postkasse, antennestik, afløb til faldstamme og lign. installationer, med mindre lejer kan godtgøre at forringelsen ikke skyldes lejers forsømmelse. Hvis lejer ikke opfylder sine vedligeholdelsesforpligtigelser inden 8 dage efter at være opfordret hertil, kan udlejer lade arbejderne udføre for lejers regning. Udgiften hertil betragtes som pligtig pengeydelse i lejeforholdet.
LEJEMÅLETS STAND VED IND- OG UDFLYTNING: Det lejede overtages nymalet overalt på samtlige malbare flader og med nylakerede gulve. Alle installationer er i god og brugbar stand. Der er ingen mangler i lejemålet. Lejemålet skal ved fraflytning afleveres i samme stand, herunder malet i samme farve som ved indflytningen. Istandsættelsesarbejderne udføres af udlejers egne medarbejdere/håndværkere og for lejers regning, og arbejderne omfatter alle de dele, der er undergivet lejerens vedligeholdelsespligt. På afleveringsdagen skal gulve, skabe, hårde hvidevarer, kummer, vaske, fliser og andet være grundigt rengjorte, lejemålet og fællesarealerne skal være tømt, og alle nøgler skal afleveres til udlejer. Ved opsigelse skal det lejede stilles til udlejers disposition senest 14 dage før lejemålets endelige ophør (afleveringsdagen), således at der kan foretages istandsættelsesarbejder inden ophørsdatoen.
Mine spørgsmål er:
1) Er det normalt, at der er så meget, der falder ind under lejers indvendige vedligeholdelsespligt?
2) Hvad betyder det helt konkret? Altså, hvis komfuret pludselig går i stykker, eller der skal skiftes en del på toilettet, hvem skal så betale (hvis der bare er tale om en almindelig defekt der opstår ud af det blå eller almindelig slitage).
3) Lyder afsnittet om lejemålets stand ved ind- og udflytning normalt/rimeligt?
Jeg håber, der er en, der kan/vil give et fornuftigt svar :-)
På forhånd tak!