Så er vi på den igen!
Emne er valgt, og retning er også pretty much done. Nu er vi så bare lidt i tvivl om hvor vi specifikt skal henad.
Overordnede emne er retorik, underemne er branding/reklameretorik.
Vi har talt om følgende:
Fokusere på det skel som skete, da folk blev mere oplyste om rygnings konsekvenser. Vi har talt om at tage et reklamebillede, fra lige før og sætte det op imod et billede efter befolkningen blev mere oplyste.
Vi talte bl.a. om brugen af rollemodeller ændrede sig fra at være mere formelle, til at være fx unge filmstjerner. Man kunne også bruge et specifikt brand som udgangspunkt. Så ville vi herefter diskutere hvorvidt de metoder de har benyttet sig af har været etisk forsvarlige.
Man kunne måske også komme ind på symboler i rygningen?
Nogen med spændende idéer?
Inspiration søges til projekt
Ved ikke om det her kan bruges til noget, da jeg aldrig har røget. Men jeg kan huske John Cleese reklamen som også blev sendt på dansk tv
Cleese var på daværende tidspunkt et stort navn i Danmark. Hans humoristiske indslag har måske haft betydning for især de ældre rygeres vaner, da Cleese må betegnes som en form for "rollemodel".
Nedenfor et link, hvor der blev lavet en undersøgelse af reklamernes indvirken på befolkningen. Resultaterne er gældende for Storbritannien, men siden de også blev vist i Danmark, kan man gå ud fra at den også har påvirket de danske rygeres vaner
www.openculture.com/2013/12/john-cleese-helps-you-quit-smoking-with-a-macabre-ad-campaign.html
Cool, havde ikke set de reklamer der. Havde også tænkt på at kigge på både for-og imod reklamer, så det kunne være usefull!
Jeg kan ikke huske om de alle blev vist, men de som jeg direkte har linket fra youtube blev helt sikkert sendt på dansk tv og blev flittigt diskuteret i samfundet.
De fleste anti-rygnings reklamer jeg har set benytter sig faktisk af humor, hvorimod de fleste reklamer for rygning er mere seriøse og bygger på en form for autoritet. Det kunne man godt studse lidt over.
Jeg tror at tobaksreklamer skal symbolisere hvor "cool" det er at ryge. Man hører til de sofistikerede, hvis man ryger.
Antiryge kampagner bliver til gengæld nød til at benytte sig af humor, da deres budskab ikke fænger nogen der i forvejen ryger, hvis det kun understøttes af kolde fakta.
Folk gider ikke den løftede pegefinger, som en seriøs anti ryge kampagne vil medføre.
Nu ved jeg ikke lige om jeres opgave kun skal forholde sig til det danske marked eller om man kan benytte sig af det internationale.
The Marlboro man er så ikonisk "over there" at den anerikanske antirygnings organisation brugte samme genre for at advare rygere
En af de bedste "antikampagner" blev faktisk iværksat i Seinfeld, hvor Kramer vil føre en sag mod tobaksindustrien, men i stedet indgår forlig og bliver "Marlboro man"
Se især de sidste 90 sekunder