Jeg står og skal til at flytte ud af en lejebolig, med dertilhørende istandsættelse af lejligheden. Som udgangspunkt vil jeg selv gøre det og stå for det, hyre eksterne håndværkere da det alt andet end lige er billigere.
Men hvilke regler skal jeg som udgangspunkt overholde? FSB, mit boligselskab, har nogle vedtægter og regler, skal jeg følge dem slavisk ift hvad der skal istandsættes, hvilken stand osv?
Og angående syn, kan jeg selv hyre en syns-mand der udarbejder en synsrapport? Og skal den så derefter godkendes af FSB?
Så hvordan gør jeg det rent praktisk, hvis jeg selv vil stå for så meget som muligt ifm istandsættelse ved udflytning?
Istandsættelse af lejerbolig. Hvilke regler?
tror det er nemmere for dig at læse deres regler istedet for at spørge pn til råds
link
fsb.dk/beboer/fraflytning/fraflytningssyn-og-synspapport/
tråd kan lukkes :)
Det skal sættes i "håndværksmæssig stand"
Hvordan det bliver det, er op til dig.
De kan ikke påtvinge dig st bruge "deres" håndværkere eller lign.
Har kørt (og vundet) en sag hvor udlejer mente vi skulle bruge hans anviste håndværkere, det stod endda i lejekontrakten.
Hvis udlejer udarbejder en synsrapport skal du IKKE underskrive den. Det vil stille dig dårligt i evt. sag. Du opnår intet ved at skrive under på en sådan, og de kan ikke forlange at du gør det.
Ahhh jeg skulle nu aldrig bore direkte i gulvet, men i betonen. Det har jeg dog droppet.
@Kyung og Klaphat.
Hvem kan vurdere hvad er håndværksmæssig stand? En synsmand går jeg ud fra, men kan du/i præcisere lidt nærmere, og det drejer sig dybest kun om kroner og øre, og at FSB godkender standen: Den skal vurderes/synes snarest mulig før jeg flytter ud, derefter skal jeg istandsætte det.
Vil det ikke være "fornuftigt" at bede FSB synsmand om at komme og kigge på hvad der skal laves nu, jeg har 1½ måned før jeg flytter, og så går jeg selv i gang med at hyre håndværkere der kan klare det arbejde, Fsb´s synsmand har vurderet er nødvendigt at sætte i stand, før der den nye lejer flytter ind i mit nuværende lejemål? Det er trods alt kun en lejebolig, og jeg går ud fra at deres synsmand er ret professionel og ærlig i sin vurdering.
Ellers kan man bare hyre en hvilken som helst synsmand? Jeg kender ikke noget til istandsættelse og den slags.
Hvem kan udarbejde en synsrapport, som jeg ved FSB skal godkende?
Det skal også kunne betale sig, det er kun gulvet i soveværelset der er i rigtig dårlig stand, resten kan jeg nogenlunde selv udbedre, feks male tapet og rense og vaske lejligheden.
Udlejer er det almennyttige boligselskab FSB.
Jeg tror du er ved at gøre en alt for stor sag ud af det. Jeg arbejder til hverdag, for to forskellige boligforeninger, så jeg er rimelig inde i reglerne.
Et fraflyt syn, deles op i 3 grupper.
1) normal istandsættes.
Dette dækker det du skal betale, og er normalt kun maling af lofter og vægge, samt rengøring. Denne falder 10% per år, som du bor i lejligheden.
2) afdelings regning.
Dette er maling af træværk, lak af gulve, døre, udskiftning af ting, osv. Dette koster ikke dig noget.
3) lejer 100%
Denne er den dyre for dig, og dette dækker alt mislighold. Denne er der ikke noget rabat på.
Så du skal gøre op med dig selv, om det kan betale sig for dig. Hvis du har boet der i feks, 5 år, så skal du jo kun betale 50%, og så kan det ikke rigtigt betale sig.
Du skriver, at du kan finde det billigere, det er jeg ikke sikker på. Boligforeningen forhandler priser hjem hver 3år, og det er jo meget arbejde at få, så der er altså stor priskrig på det.
Boligforeningen tjener ikke noget på regningen, de sender regningen videre, som de har fået.
Hvis du selv vil sætte i stand, så husk at bruge kvalitets maling. Du kan ringe til dem, og få at vide hvad de plejer at bruge, så er du sikker på kvaliteten, samt standard farven som de bruger.
Håber det giver lidt mening. :)
Du kan læse mere HER på fsb hjemmeside.
Ja det giver mening. Jeg kommer selv til at stå for gulvene, på den ene eller den anden måde ift at der evt skal lægges nyt gulv i soveværelset. Resten klarer jeg selv eller også er det gratis for mig.
Jeg må prøve at få et skøn over hvor meget gulvet skal laves, og om der skal lægges nyt gulv i.
Det er kun lejer 100% som bliver aktuelt.
Nå men jeg har bedt ejendomskontoret om at give mig informationer ift syn og deres håndværkerfirma, så jeg har et overblik over udgifterne og tidsrammen osv.
Har du en ide om hvor meget et gulv på 10m2 ca vil komme til at koste, hvis der skal lægges delvist nyt gulv? Kan man nøjes med de 5-10 brædder der er slidt ned, eller skal hele gulvet skiftes ud?
Ja det er lidt svært at vurdere, de er tæt på at være så nedslidt at de ikke bare kan slibes desværre. Jeg håber det, men jeg tror det ikke. De er ret nedslidt desværre.
isaac skrev:
Ja det er lidt svært at vurdere, de er tæt på at være så nedslidt at de ikke bare kan slibes desværre. Jeg håber det, men jeg tror det ikke. De er ret nedslidt desværre.
Hos os, vil du ikke komme til at hæfte for et gulv, som er nedslidt, og ikke kan afhøvles mere. Men der er nok forskelligt fra sted til sted. Men må gå ud fra, at gulvene allerede var godt slidt, da du flyttede ind.
Et gulv kan høvles mange gange. Det er først når gulvet begynder at give efter i fer og not, at det ikke kan høvles mere, og det er så ikke noget, du hæfter for hos os.
hvad angår prisen, så svinger det osse meget. Men hos os koster 10m2 gulv afhøvlet og 3 gange lak ca 1500kr. Hvis det skal skiftes, så har jeg snakket med en tømre, og det kan koste mellem, hold nu fast, 1000 og 2000kr pr m2.