Kære PN, så har jeg brug for Jeres hjælp igen.
Jeg befinder mig midt i et juridisk slagsmål med en stort dansk online elektronik forhandler (nævner ikke navnet før jeg er sikker på at have ret), og jeg har brug for hjælp af nogle jurakyndige til at afgøre, hvor hvidt jeg har retten på min side. Jeg har forsøgt at gøre det så kortfattet og præcist som muligt, og beklager det blev så langt.
Min kæreste fik for godt et år siden en computer i fødselsdagsgave, som var købt online hos en dansk forhandler. Ny pris: 3000 kr.
For nyligt opstod der en defekt på skærmen.
Vi tager kontakt til sælger, og beder om en udbedring af skaden.
Sælger fortæller ud fra nogle billeder, at han ikke tror, at defekten dækkes af garantien. Han synes dog vi skal sende computeren ind, så de kan besigtige defekten. Han anbefaler os, at vi sender den direkte til producenten af computeren, med hovedsæde i Malmø. Hvis vi sendte den ind til forhandleren, vil man nemlig alligevel selv sende den videre til producenten.
Vi modtager porto og returbilag og det hele, som bliver sat uden på pakken og sendt af sted.
Producenten tager herefter kontakt til os, og siger at de ikke vil dække defekten, men giver os et tilbud for reparation af computeren på ca. 2500 kr. (computeren kostede 3000 kr. som ny)
Jeg ved med mig selv at defekten IKKE skyldes forkert brug, men at skærmen begyndte at flimre da vi sad og så film, uden nogen fysisk kontakt. Jeg er dog også klar over at bevisbyrden ligger på min side, og at det er en umuligt kamp. Jeg lader den derfor ligge.
Jeg takker nej til tilbuddet, og siger de kan sende den hjem.
Jeg får nu at vide, at jeg skal indbetale 700 kr. i undersøgelsesgebyr inden de sender den retur. Det er det der er selve tvisten.
Jeg er nemlig på intet tidspunkt blevet informeret om, at jeg kunne risikere at skulle betale et gebyr, hvis producenten valgte ikke at dække defekten.
Jeg synes i øvrigt det stiller forbrugeren i en ret dårlig situation. Kan det være rigtig, at man skal opveje muligheden for en ”bøde” såfremt forhandleren ikke selv mener de dækker skaden, hvis man vil have afprøvet sin garanti som er en lovsikret rettighed?
Jeg skriver derfor ind til forhandleren og oplyser at de ikke havde informeret om noget gebyr på forhånd. Efter lidt argumentation frem og tilbage lader han til sidst følgende lægge til grund for gebyret:
[...] Samtidig står der i vores handelsbetingelser:
"Såfremt at varen sendes videre til et eksternt værksted vil kunden får det gebyr som er pålagt fra værkstedet, hvis manglen ikke er dækket af reklamationsretten."
Jeg har aldrig set disse handelsbetingelser, og er heller ikke på noget tidspunkt blevet gjort opmærksom på dem. Muligvis fordi jeg fik computeren i gave.
Summa summarum, mit spørgsmål er følgende:
Er det lovligt for sælger at skjule gebyrer og priser under handelsbetingelser, der i øvrigt på intet tidspunkt har været nævnt i forbindelse med reparationssagen. Skal priser ikke fremstå klar og gennemsigtigt?
Er det lovligt for sælger at opkræve et gebyr for at tjekke om garantien dækker?
Hvad gør jeg i denne situation?
Jeg håber det er lykkedes at fremstille sagen nogenlunde overskueligt. Hvis der er nogle spørgsmål så spørg endeligt. Alle inputs er velkomne.
På forhånd mange tak, til de mange hjælpsomme mennesker på PN.
Mvh Eistein
Jura og garanti ved fjernkøb?
25-08-2014 23:36
#1|
0
25-08-2014 23:59
#2|
0
www.forbrug.dk/Hotlinen/fragt?tc=CD5F18032EF340269BB97AB1C0B303D4[quote
]Når det er en reparation inden for reklamationsfristen på to år, som skal betales af sælgeren, skal sælgeren betale alle de udgifter, der er forbundet reparationen, herunder også transport af varen.
Jeg ved ikke om dette hjælper, jeg er ikke juridisk sagkyndig nok til at afgøre om sælgeren kan ændre de gængse salgsbetingelser der gælder for køb af varer i Danmark.
Hjemmesiden har en forbrugerhotline, hvor du kan får ekspertsvar.
Håber du får medhold, da det virker sindsygt at sælgeren kan gøre sådan noget.
26-08-2014 00:18
#3|
0
Allmin skrev:
www.forbrug.dk/Hotlinen/fragt?tc=CD5F18032EF340269BB97AB1C0B303D4[quote
]Når det er en reparation inden for reklamationsfristen på to år, som skal betales af sælgeren, skal sælgeren betale alle de udgifter, der er forbundet reparationen, herunder også transport af varen.
Den kan desværre ikke bruges i dette tilfælde, da forhandleren netop mener at fejlen er selvforskyldt og reklamationsfristen er derfor ikke aktuel her. Den gælder kun hvis defekten ikke er selvforskyldt.
Problemet er at den som har købt gaven til dig har/burde have læst handelsbetingelserne. Den er lidt tricky, da det havde været god stil af forretningen at oplyser dig om et evt gebyr, men på den anden side har de jo oplyst køber om det i handelsbetingelserne og derfor burde du også have været klar over det.
Redigeret af AceKiller88 d. 26-08-2014 00:22
26-08-2014 00:38
#4|
0
Der er købt en vare,, om det er gave eller noget,, er ligegyldigt.
at forhandleren kan se på¨et billede at det er selvforskyldt er sgu flot.
-- er det ikke selvforskyldt jammen så er der 2 års. garanti.. færdig.. gave eller ej.
26-08-2014 00:52
#5|
0
nuller skrev:
-- er det ikke selvforskyldt jammen så er der 2 års. garanti.. færdig.. gave eller ej.
Nej, her tager folk ofte fejl.
26-08-2014 08:42
#6|
0
Ifølge Sonny Kristoffersen, Forbrugerretten II, 2012, så kan der kun opkræves undersøgelsesgebyr i OPs situation, hvis sælgeren har informeret om det mulige gebyr ved den konkrete indlevering, og forbrugeren har givet sit samtykke til.
Hvad der står i onlinesælgerens standardbetingelser har ikke betydning.
26-08-2014 10:11
#7|
0
26-08-2014 10:38
#8|
0
Einstein OP
Intet mindre end fantastisk. 1000 tak skal I have.
Nogle tips til hvordan man finder tidligere afgørelser som ovenstående ? :-)
Du skal være logget ind for at kunne skrive et svar!