Hej,
Jeg sætter lidt min lid til pokernets kloge jura savkøndige.
Situation er sådan at vi har købt en pillefyr for 3 år siden, men pillefyret har ikke virket uden problemer et eneste år.
De har repareret og forsøgt på at få det til at virke 100 % igen. Men den har dog stadig nede perioder, især i vinterhalvåret.
Hvordan ser min situation ud for at annullere købe, hvis det er muligt?
Min tanke er at de har prøvet at reparer det, men når de efter 3 år stadig ikke har formået at få det til at virke 100 %, må der være en mulighed for at komme ud af aftalen.
Jura spørgsmål
du har ret til at få et nyt inden for 2 år, hvis det ikke virker. de har ret til at reparere på det 2 gange, og er derefter forpligtet til at give dig et nyt... det er din forbruger ret. Da der er gået 3 år, kan du ike kræve et nyt, da reklamationsretten kun varer 2 år
Reklamationsretten bliver vel forlænget, hver gang de har udøvet reparationer på fyret? Her går jeg ud fra, at det er det samme der har været problemet, ved hver reparation? :)
Altså, med fare for at skulle lyde sådan bedrevidende, så er det ikke korrekt hvad lassen skriver!
Jeg er jurastuderende på 10. semester, hvilket vil sige, at jeg kun mangler specialet som jeg pt. sidder og hygger mig med - Så burde kunne stå inde for nedenstående.
Og ganske kort kan det siges, at såfremt den omhandlede genstand har haft en "medfødt" fejl, hvilket alt tyder på, når det leverende firma har indvilliget i at reparere, så løber reklamationsfristen fra tidspunktet for udbedringen af fejlen. Dette vil i praksis sige, at hvis vi nu antager, at pillefyret ikke kunne tåle ild, og denne skade blev udbedret, så ville man have en ny reklamationsfrist på 2 år for skader af samme art. Hvis der opstår skade på genstanden som direkte kan henføres til den initielle skade, vil du altså fortsat have 2 års reklamationsret for sådanne typer af skader. Hvis der derimod er tale om en skade af en helt anden art, så løber den oprindelige reklamationsfrist fra tidspunktet for erhvervelsen.
Håber ikke dette blev for uoverskueligt. Men som sagt - Er der tale om samme type mangel ved genstanden, som det leverende firma en gang har udbedret, så vil der være ny reklamationsfrists-start fra tidspunktet for udbedringen af skaden.
Er dette tilfældet, så vil reglerne for forbrugerkøb træde i kraft. Her kan jeg henvise til Købelovens § 76 som siger:
Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden,
2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende, eller
4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.
Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en urigtig eller vildledende oplysning, der er rettet senest ved indgåelsen af aftalen.
Stk. 3. Forhold ved materialer fremskaffet af køberen kan ikke påberåbes som en mangel, medmindre sælgeren har tilsidesat sin vejledningspligt
'
Ergo - Et pillefyr der ikke kan fyre er mangelfuldt.
Vil man som køber påberåbe sig en mangelsbeføjelse sker dette i henhold til købelovens § 78 som siger:
Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning
Ovenstående betyder, at det er købers ret at vælge om vedkommende ønsker afhjælpning, omlevering eller ophævelse - Med mindre det er uforholdsmæssigt byrdefuldt for sælger. Det kan ikke siges at være tilfældet her, så jeg ville bare smide ovenstående 2 paragraffer i hovedet på dem og kræve afhjælpning - Dog kun hvis og såfremt den mangel fyret lider af på nuværende tidspunkt er den som fyret led af ved risikoens overgang, altså på tidspunktet for den oprindelige levering.
Håber dette hjalp en smule - Og ikke var alt for uoverskueligt. Og nu vil jeg så vende tilbage til specialet og mere jura!
Eat me er spot on!
Havde lige glemt det med "medfødt fejl"... men mener ikke at reklamationsretten bliver forlænget ved reparation?
Hmm mener det er EM der er spoton med at reklamationsfristen bliver forlænget, for mener at Dell sagde til mig da jeg fik nyt batteri til min comp her for nylig, at der nu var et nyt års garanti på den. Dette må vel betragtes som en ''reparation''
Det er vildledende for forbrugeren at snakke om garanti, med mindre man får (væsentligt) bedre betingelser end købelovens mindstemål på 2års indsigelser.
Bytter man en vare pga. defekt starter de 2år forfra.
Har man yderligere garanti, starter denne også forfra, med mindre andet er aftalt!
Beder man om reparation pga. mangel (defekt) starter 2-års fristen også forfra, hvis der er tale om samme defekt.
@ OP
Du kan selvf. ikke gøre indsigelser, førend der bliver et problem igen.
Hvis det så virkelig er fjerde gang med samme problem, vil jeg tro, at du er berettiget til at hæve kontrakten.
Dette er dog ikke oplagt. Jeg vil anbefale dig at ringe til forbrugerstyrelsen (www.forbrug.dk) for rådgivning.