Hej PN!
I har hjulpet så mange gange før, og er sikker på at dette ikke bliver en undtagelse :)
Sagen er den, at jeg er støtte/kontakt-person for en af mine somaliske elever (9.kl), og jeg vil gerne hjælpe ham med at få et mobilabb., med tilladelse fra hans mor (Det er jo hende der skal stå som ejer). Hun taler dårligt dansk og vil meget gerne have hjælp.
Han taler for ca.600 kr. om måneden, da han har taletidskort, og han fortæller så, at han ikke kan få abb. da de har en ubetalt regning, der er gået over til inkasso.
De kan ikke betale den, da den er på den svimlende sum af 27000 kr.
Årsag:Drengen har en hjemmeboende storebror, "utilpasset", som har "lånt" drengens tidligere telefon og lavet dyre udlandsopkald på et standard abb.
Det leder mig hen mod sagens kerne:
Har teleselskabet ikke et ansvar for at få stoppet dette overforbrug inden det løber løbsk?
Jura: telefonregning på 27.000 kr.
Umiddelbart tror jeg ikke at teleselskaber har noget ansvar, for beløb på størrelse med dette. Man er jo ikke i tvivl om, hvad det koster at ringe med de forskellige abonnementer, da det bliver oplyst ved underskrivelse af kontrakten.
Jeg har en tidligere kollega, der modtog en regning på kr. 52.000,00 for at have brugt sit internet i udlandet. I den situation var der ikke noget at diskutere, og der skulle betales ved kasse 1.
Hvad gør han ikke må købe taletid i sin Føtex?
Jeg valgte engang i min godtroende dage at stå inde for et abonnement for en gut der hedder Mohamed (ja no shit, det hed han faktisk), som oparbejdede en regning på 32,000 før regningen blev lukket. Jeg hænger stadig på den her 7 år senere, så vil aldrig anbefale nogensinde at tage ansvar for en anden person på den måde. Jeg har også haft det oppe med selskabet flere gange men der er på ingen måde noget at gøre.
lassen81 skrev:
Det leder mig hen mod sagens kerne:
Har teleselskabet ikke et ansvar for at få stoppet dette overforbrug inden det løber løbsk?
Nej! - Personen der har tegnet abonnementet kunne selv havde arbejdet proaktivt og bedt selskabet om at blokere for udlandsopkald, dette ville havde forhindret det.
Teleselskaberne har dog et ansvar overfor brug af data i udlandet, det indebære at der er fastsat en standard grænse på -såvidt jeg husker- 450,- som dog kan hæves på intervaller eller deaktiveres.
HundenBuller skrev:
Hvad gør han ikke må købe taletid i sin Føtex?
Det står der da ingen steder at han ikke må? Det handler vel om at taletidskort er væsentligt dyre at bruge end et abonnement, og når man bruger for 600,- taletidskort, så er et abonnement helt sikkert en god idé.
Hvad teleselskab snakker vi om? Lyder til at det er TDC. Eller et erhvervs aftale.
Hos Telenor hvor jeg er ansat er det "kreditmax" på kontoen, så man undgår disse sager. Mener ikke at TDC har det nemlig.
Men som udgangspunkt kan et teleselskab gøre som det passer dem når det kommer til det punkt.
Bedste løsning er at lave et forlig med inkasso selskabet og se om man kan få barberet lidt af.
Jeg ved at du kan oprette abonnement hos CBB og Fullrate selvom man er registreret i RKI.
lassen81 skrev:
De kan ikke betale den, da den er på den svimlende sum af 27000 kr.
Nogle selskaber tilbyder selv en rabat hvis man betaler et udestående der har stået i længere tid, mig bekendt er det som regel 50%. Har de fået et sådan tilbud? Alternativt kan de (hvis de kan betale det, og reelt ønsker at komme ud af gælden) selv opsøge selskabet og tilbyde det.
olejay skrev:
Hos Telenor hvor jeg er ansat er det "kreditmax" på kontoen, så man undgår disse sager. Mener ikke at TDC har det nemlig.
Er det kreditmax aktivt fra start?
Nu findes der en del flere teleselskaber end TDC og Telenor, og fordi et selskab benytter et af disse netværk betyder det ikke at deres services er ensrettet. Og de selskaber jeg kender til er kreditmax, saldokontrol, forbrugskontrol etc ikke som standard aktiveret.
Hos Telenor er der std. Kredit max på 2000 ved nyoprettetelse.
Alle selskaber er, som du siger, for sig selv. Netværket har intet med det at gøre. Det lejer de forskellige udbyderer blot.
Man har selvfølgelig tabsbegrænsningspligt, så hvis man skal levere et nyt stereoanlæg, så kan man selvfølgelig ikke bare stille det ude i regnvejret, fordi køber ikke er hjemme som aftalt. Det betyder dog ikke de har et ansvar, hvor de skal vurderer om en familie fra somalia ringer for meget hjem.
Alternativt kunne hun have gjort brug af nogle af de der kreditmax aftaler, som teleselskaberne tilbyder.
Det moralske ansvar er vel det de gør nu, ved at sige at de ikke vil åbne et nyt abonnoment, så længe hun står i RKI og ikke kan betale?
Moderen kunne jo have anmeldt storebror for tyveri af telefonen og prøvet at få ham til at hæfte,når hun ikke gør det, så er det jo klart at hun selv hæfter for beløbet.
Det lyder ikke som om de har mulighed/intention om at betale regningen, så det bliver svært at komme ud af RKI.
Lidt offtopic, men hvordan kan en dreng i 9. klasse have råd til at snakke for 600,- om måneden?
Det lyder måske lidt hårdt, men jeg tror at det er meget godt at den familie ikke har et abonnoment.
Opret et abonnementet hos enten Bibob eller Yousee mobil. Der skal man ikke kreditgodkendes, og betaler for abonnementet forud. Sådan har jeg i hvert fald fået det sat op med noget af svigermekanikken, der heller ikke kan få et normalt abonnement. Ved Yousee var det dog før, at de hed Yousee og blev til Onfone, så det kan være at de har ændret praksis.
Angående gældsspørgsmålet, så kan jeg desværre ikke hjælpe.
Hvis familien ikke vil anmelde storebroen for tyveri af telefon, så hæfter de selvfølgelig selv for regningen. Imo er det helt væk at hjælpe dem til at få et nyt abonnement før de har betalt hvad de skylder det første sted.
Brug evt. skype. begge snakker gratis hvis de er på "et lokal internet" og ellers er der stærkt nedsatte priser, hvis de er uden for et lokalt netværk. men 900.pr måned , til fucking telefon er sgu perverst. sorry to say.
Det er nok det dårligste råd nogensinde at anbefale Skype. Læs dog ffs OP. Drengen skal jo have et abonnement til en telefon. Han kan jo ikke bruge Skype på denne telefon uden et abonnement!
Du kan eventuelt også købe et Lebara taletidskort til ham. Der kan man eksempelvis tanke op for 200 kr pr måned, hvorefter man så kan købe 'pakker', der sikrer 5gb data, fri sms/tale osv. Fungerer som abonnement - bare forudbetalt.
Jeg kender heller ikke til nogle regler, der lige kan redde ham her.
Hvis teleselskabet er klar over, at telefonen skulle bruges af en mindreårig, så har selskabet en direkte rådgivningspligtelse omkring at fortælle, at man kan få saldokontrol på telefonen. Men det er vist lidt et long shot at håbe, at man kan få påvist, at de har overtrådt en rådgivningspligtelse.
Man kan ringe til teleankenævnet og få sig en snak.