Jeg har købt ny bil, som lader vente på sig (på vej fra fabrikken siger han)
Jeg vil stadig gerne have den bil, men står og mangler den nu..
Opførslen fra sælger efter leveringsdatoen er overskredet, er jeg ikke synderligt imponeret over.. så vil lige sikre mig hvordan jeg står.
Har selv lige kigget lidt på købeloven, men ville lige sikre mig jeg har forstået det rigtigt..
Han har 30 dage fra bestillingen(går stærkt ud fra at der her er tale dagen hvor slutseddelen er underskrevet?) medmindre der er påført en fast leveringsdato.
Så er enhver overskridelse et brud på købaftalen..
Hvorefter jeg kan påkræve en ophævelse af købet indenfor en rimelig tidsfrist..
Korrekt?
Jura ved bilkøb..
I første omgang, så skal forsinkelsen være væsentlig for dig, PLUS sælgeren skulle kunne indse, at den er væsentlig. Hvis I har aftalt 30 dage, så er det svært at hævde, at sælger burde vide, at det var væsentligt for dig, at du får det præcist den dato fremfor efter 35 dage - med mindre du direkte har fortalt sælger dette og gjort det til et fixkøb. Selv hvis du har det, så er det nok svært at bevise.
Så jeg vil sige, at hvis den kommer snarest, så kan du stadig ikke hæve købet, da den fejler i væsentlighedstesten. Den paragraf, du skal kigge på er KBL § 21, stk 2.
Så beføjelsen at hæve skal der lidt mere til, før du kan benytte. Også selvom der er sket en leveringsforsinkelse.
Hvis du vil kræve naturalopfyldelse eller erstatning, så er det nogle andre paragraffer, man skal ind at kigge på, men nu var det at hæve aftalen, du spurgte om, og nej, hvis der er aftalt 30 dage og intet andet specielt, så ser jeg ikke 32 eller 35 dage som givende hæveadgang.
Der er fastsat leveringsdato..
Han var så fræk at sige at jeg burde tjekke op på købeloven, og han havde 30 dage efter den fastsatte leveringsdato.. hvilket jeg ikke kan finde noget om, tværtimod?
Mener det er §74
Idiot hvor fanden er den bil købt.. ikke sådan man behandler kunder, men så slipper han da fra du anbefaler andre at købe hos ham.
Når det kommer til frister, så benytter Købeloven ikke faste rammer som "30 dage" og den slags. Den bruger udtryk som "straks", "uden ugrundet ophold" og "inden rimelig tid". Det gør den, fordi den dækker over alle mulige forskellige køb, og der er forskel på at sælge en computer eller en flødeskumskage, der har kort holdbarhed. Man kan f.eks godt se 14 dage som "inden for rimelig tid" for en computer, men at bage en flødeskumskage og så aflevere den efter 14 dage er måske ikke "inden for rimelig tid".
Du siger, at der er fastsat leveringsdato og den er allerede overskredet. Når det sker, så foreligger der en forsinkelse, jvf § 74, som du rigtigt siger. Det betyder ikke automatisk, at du får en hævemulighed, da forsinkelsen skal være væsentlig og sælger burde indse dette. Det er formentlig ikke opfyldt på nuværende tidspunkt.
Din mulighed er så at sende/overgive sælger et påkrav om levering med en rimelig frist. I det oplyser du, hvornår du senest ønsker bilen leveret (en fair frist - ikke bare om to timer eller sådan noget). Leverer han ikke inden den frist, så kan du hæve. Det er § 74 stk 2 og § 75 (afhængig af om I har lavet et forbehold i aftalen, der giver ham mulighed for at lave udsættelse - men resultatet er det samme uanset hvad).
Undlader du at lave et påkrav, så har han lov til at levere "inden for rimelig tid", hvilket er den lempeligste af betegnelser i loven.
Ja, også sådan jeg har forstået det..
Så hvis han ikke har fået fingeren ud inden fredag, kan jeg godt presse på med et påkrav om levering inden månedens udgang?
Lige så snart den aftalte leveringsfrist er overskredet, så kan du lave et påkrav.
I det påkrav skal der blot være en fair frist, så ja, jeg vil mene, at hvis leveringsfristen er overskredet, så kan du godt sige, at du ønsker den leveret inden månedens udgang, og at du ellers vil hæve aftalen.
Sørg for at have bevis på, at du har bevis for, at du har givet ham et påkrav. Ellers står I bare til den første og diskuterer om, hvad du har sagt. Så gør det udførligt og på den rigtige måde første gang :)
Hvis han har bilen på vej til dig, og du tror på det, så er det måske unødvendigt, for så når han det jo alligevel indenfor fristen. Men hvis du er nervøs for om den kommer, så er det en mulighed for at fastsætte en frist, hvorefter du har ret til at hæve.
Du har ogsaa mulighed for at vente paa at koebet bliver fuldfoert og derefter goere krav om erstatning saafremt du har lidt tab pga forsinkelsen.
pokerheh skrev:
Du har ogsaa mulighed for at vente paa at koebet bliver fuldfoert og derefter goere krav om erstatning saafremt du har lidt tab pga forsinkelsen.
Erstatning er en anden mulighed, ja, men det er en lidt anden snak og ikke rigtig muligt at vurdere ud fra de oplysninger, vi har... Det er ikke altid så let at få, som man går og tror :)
Den her sag minder vist om din, så der er et lidt mere professionelt svar på situationen:
www.familieadvokaten.dk/breve-600/b600-76.html
Men pointen med at tage forbehold for at du senere vil kræve erstatning er i hvert fald en god ide, hvis det er noget, du mener der kan blive relevant.
Igår sagde han den stod på en havn her i landet og har gjort det siden starten af måneden.. Så nej, tror ikke synderligt meget på ham..
Er vel også ligegyldigt om det er ham der er fuld af bullshit, eller leverandøren der staller processen.. Er ham jeg har handlet med.. og vil absolut ikke give nogen former for kompensation til at formilde situationen..
Erstatning er som nævnt en anden snak. Det eneste, vi har snakket om er dine muligheder for at hæve.
Erstatning kan ske, hvis der er 4 betingelser opfyldt:
1) Der skal være lidt et beviseligt tab, som kan gøres op i penge. Det er måske nok tvivlsomt om du ligefrem kan dokumentere, at du har tabt et bestemt beløb som følge af forsinkelsen.
2) Årsagsforbindelse. Du skal have tabt beløbet som følge af forsinkelsen. Det er som regel let nok at påvise, hvis der er sket et tab.
3) Adækvans. Sælger skal kunne påregne, at hans forsinkelse medfører en større risiko for, at dit tab indtræffer. Det er svært at vurdere ud fra det oplyste.
4) Ansvarsgrundlag. Det skal være hans ansvar, at forsinkelsen er sket. Det lyder også som om, at det punkt bliver let nok at bevise. Du har jo ikke haft noget med bilen at gøre endnu.
Så 1 og 3 er de tvivlsomme.
Og du har ret i, at det er dig ligegyldigt om det er hans leverandør eller ham, der har forsinket varen. Du kan kræve det som følge af din aftale, og så må han sørge for at kræve det af hans leverandør efterfølgende.
Det hjalp sgu..
5min efter påkravet var afsendt på mail, fik jeg svar tilbage om at han havde skaffet en anden magen til, til på fredag..
Så må jeg bare håbe det ikke er en der giver problemer :/
Jeg har sgu et begyndende had til bilsælgere nu.. :)
22 timer efter afsendt påkrav, står den klar til afhentning.
Inden kunne han ikke fortælle mig hvornår jeg kunne få den.
Why all those troubles???
skrev:
Jeg har sgu et begyndende had til bilsælgere nu.. :)
22 timer efter afsendt påkrav, står den klar til afhentning.
Inden kunne han ikke fortælle mig hvornår jeg kunne få den.
Why all those troubles???
Godt, at han bad dig kigge i Købeloven. Han havde nok ikke regnet med, at du ville gøre det :D
You called his bluff - Well played! ;)
Gad vide om det ikke bare er den du hele tiden skulle ha' haft som du nu får udleveret?
Haha ja ZorroDK.. og mange tak for hjælpen!
Nah, et andet stelnummer.. men har fået en bil der oprindeligt var til en anden..
Så min syge tankegang siger, at min nok er røget til en anden før jeg fik denne.