Jurahjælp - andelsforeningsadministration og el-regning

#1| 0

Hej

 

Jeg flyttede ind i min andelslejlighed for 2 mdr. siden, og sørgede som det første for at aflæse elmåleren og tilmelde mig hos Ørsted. Der er så umiddelbart sket en fejl hos energiselskabet der leverede til de tidligere beboere, og de har sendt en regning til boligforeningen, som har betalt denne, og opkrævet beløbet for el-regning + administrationsgebyr for at tilmelde mig el (hvilket jeg selvfølgelig selv har gjort inden for tidsrammen jf. kontrakten). Da jeg ikke har modtaget noget i min postkasse, som på tidspunktet da regningen blev udsendt havde de gamle beboeres navne på, går jeg ud fra at deres opsigelse er registreret, og regningen derfor ikke er tiltænkt dem.


Jeg har været i kontakt med el-selskabet, som første gang sagde at de havde tilbageført beløbet. Jeg troede derfor at sagen var lukket og slukket, men en måned senere blev der altså trukket 2000kr ekstra i min månedlige regning til andelsforeningen.

Jeg har derfor kontaktet elselskabet for anden gang i dag, hvor de har fortalt mig at det er foreningen der skal kontakte dem for at få en kreditnota/tilbageførsel. Foreningen siger samtidig at det kan de ikke, fordi regningen ikke har noget med dem at gøre, da det er en privat aftale. De virker absolut ikke interesserede i at hjælpe - de har fået deres penge.

 

Jeg kan dårligt forestille mig at jeg på nogen måde kan hænge på regningen, fra et selskab der aldrig har leveret energi til mig. Og administrationsgebyret er selvfølgelig svineri. Jeg prøver hos energiselskabet igen i morgen, men er der nogen herinde der har kendskab til den aktuelle lovgivning?




tl;dr:
1)

Andelsforeningen har modtaget en regning (der inden for kort tid blev annulleret, da det obv var en fejl), for el-forbrug, da den gamle eludbyder ikke havde registreret det udbyderskifte Ørsted havde informeret dem om, pr. d. 1. september.


2)
Jeg kontakter den gamle udbyder, som informerer mig om dette, og at administrationen blot skal kontakte dem med et udbetalingskort så de kan få deres penge tilbage. Jeg kan intet gøre som tredjepart i sagen.


3)

Administrationen nægter at løfte en finger, da de af uransaglige årsager (jeg mistænker at de blot skimmer mine mails, og antager at den 23-årige førstekøber er en idiot), holder mig ansvarlig.


WTD?



 

På forhånd tak.

Redigeret af hansel d. 08-11-2018 12:03
08-11-2018 10:00 #2| 0

Jeg tænker at andelsforeningen aldrig må trække noget på din konto som de ikke har juridisk belæg for.

Så du skal vel fremsende dokumentation til dem om hvornår du har tilmeldt dig Ørsted el og måleraflæsningen + så forklare dem at de har X antal dage til at tilbageføre pengene til dig før du sender sagen videre til inkasso via din advokat.

08-11-2018 12:01 #3| 0
OP

tl;dr:

1)

Andelsforeningen har modtaget en regning (der inden for kort tid blev annulleret, da det obv var en fejl), for el-forbrug, da den gamle eludbyder ikke havde registreret det udbyderskifte Ørsted havde informeret dem om, pr. d. 1. september.

 

2) Jeg kontakter den gamle udbyder, som informerer mig om dette, og at administrationen blot skal kontakte dem med et udbetalingskort så de kan få deres penge tilbage. Jeg kan intet gøre som tredjepart i sagen.

 

3) Administrationen nægter at løfte en finger, da de af uransaglige årsager (jeg mistænker at de blot skimmer mine mails, og antager at den 23-årige førstekøber er en idiot), holder mig ansvarlig.

 

WTD?

08-11-2018 12:02 #4| 0
OP
Pumba skrev:

Jeg tænker at andelsforeningen aldrig må trække noget på din konto som de ikke har juridisk belæg for.

Så du skal vel fremsende dokumentation til dem om hvornår du har tilmeldt dig Ørsted el og måleraflæsningen + så forklare dem at de har X antal dage til at tilbageføre pengene til dig før du sender sagen videre til inkasso via din advokat.

 

 Det må være plan B :) Jeg vil i første omgang hellere have en hurtig løsning og en undskyldning.

08-11-2018 12:27 #5| 0

Nej jeg ser det faktisk som plan A, så kan du jo selv vælge hvornår du vil udføre den sidste del.....

08-11-2018 14:23 #6| 0
hansel skrev:

 


 Det må være plan B :) Jeg vil i første omgang hellere have en hurtig løsning og en undskyldning.




Havde selv en tilsvarende sag hvor min andelsforening også mente de skulle beholde nogen penge, efter lidt skriveren frem og tilbage skrev jeg også bare at medmindre xxx ville jeg være nødsaget til at kontakte en advokat. Så kom pengene tre dage efter.
Redigeret af djoffer d. 08-11-2018 14:23
08-11-2018 19:57 #7| 2

Det er desværre et kendt problem for os administratorer efter det frie elvalg er indført, at forsyningsselskabet tilmelder foreningen som forbruger, og så kan vi bruge oceaner af tid på at få ryddet op efter ind og udflyttede andelshavere.

 

Din administrator er desværre af typen der skal vride den sidste 5 øre ud af sine kunder, men han har næppe et retmæssigt krav på dig, men der kan jo stå et eller andet mystisk i foreningens vedtægter. Det ville dog være første gang jeg ser det. 

 

Stik mig gerne en PB så skal jeg se om jeg kan hjælpe dig lidt videre. Det koster gratis 😀

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar