Hej PN
Som altid er det jer jeg går til når jeg har brug for hjælp.
Min kæreste købte et par sko i gave, som desværre viste sig at være for små, hvorfor de skulle returneres.
Der var ingen returlabel med og da den endelig blev fremsendt, var der kun 2 dage tilbage af de 14 dage - hvor hun ikke var hjemme eller havde mulighed for at sende retur.
Kan det virkelig passe af det er reglerne? Se screenshot i post 1.
Hun tog kontakt til dem 3 dage før den nævnte dato, men desværre over chatten.
Håber på kyndig hjælp som altid.
- Simon
Juridisk hjælp - Returnering af sko - hvem har ret?
Som jeg læser reglerne her: www.forbrug.dk/regler/fortrydelsesret-og-returret/fortrydelsesret-ved-kob-pa-nettet/
skal man blot have givet sælger besked inden de 14 dage er gået.
Hvad overser jeg?
De burde vel lægge de 4 dage til, som de sover væk.
Sgu også sjovt de nævner svartider mellem jul og nytår 😁
Dårlig stil imo
Din mulighed for at fortryde forlænges, hvis du ikke modtager de lovpligtige oplysninger fra sælger i forbindelse med købet eller leveringen. For alle varekøb og aftaler gælder, at fortrydelsesfristen først regnes fra den dag, hvor du modtager de lovpligtige oplysninger fra sælgeren. Får du ikke oplysningerne, vil din fortrydelsesfrist altid udløbe efter 12 måneder og 14 dage.
Hører returlabel herunder?
Iøvrigt - dårlig stil af dem lige meget hvem der har ret.
Spørg først og fremmest om Adam er okay. Det må have været rent stress for den sølle mand at skulle presse jul og nytår ind mellem 30. november og 4. december.
Dernæst bør de i min optik æde den. Aner ikke hvordan det er juridisk - men synes det virker jævnt småligt at afvise på baggrund af to dage, når man selv brugere fire dage på at reagere på en henvendelse.
Skriv tilbage at du af naturlige årsager ikke kun returnere varen indenfor de 14 dage, da den 4. og 5. december jo desværre er lige midt i Skt. Hans.
lilleclown skrev:Din mulighed for at fortryde forlænges, hvis du ikke modtager de lovpligtige oplysninger fra sælger i forbindelse med købet eller leveringen. For alle varekøb og aftaler gælder, at fortrydelsesfristen først regnes fra den dag, hvor du modtager de lovpligtige oplysninger fra sælgeren. Får du ikke oplysningerne, vil din fortrydelsesfrist altid udløbe efter 12 måneder og 14 dage.
Hører returlabel herunder?
Iøvrigt - dårlig stil af dem lige meget hvem der har ret.
Det ved jeg faktisk ikke - men god pointe! :-)
Må jeg undersøge. Irriterende at skulle bruge så mange kræfter på dette, og det er desværre et par dyre sko.
Jeg tror du skal oplyse dem om du gerne vil bytte til den rette størrelse, ikke have pengene refunderet så burde de rette ind.
De dage de har været om at svare skal / fremsende manglende returlabel skal tillægges fristen for returnering.
Jeg har 2-3 nye jakkesæt hængende på den konto :D Men det var mig selv, der missede datoen i det tilfælde...
Plysling skrev:De dage de har været om at svare skal / fremsende manglende returlabel skal tillægges fristen for returnering.
Er der et sted man kan læse dette i loven?
Det lyder fuldstændig loco det her.
jeg var gået helt Rambo og begyndt at læse enhver relevant paragraf for få ret.
Det kan ikke være korrekt det der.
https://taenk.dk/raadgivning/rettigheder/fortrydelsesret-paa-nettet-her-er-dine-rettigheder
VestbjergFTW skrev:
Er der et sted man kan læse dette i loven?
se det der allerede er postet inden jeg nåede det :)
Bare skriv direkte til Jesper Buch på LinkedIn så skal han nok få styr på det. Tror ikke han kan lide den dårlige omtale...
Kongs skrev:Bare skriv direkte til Jesper Buch på LinkedIn så skal han nok få styr på det. Tror ikke han kan lide den dårlige omtale...
Det er da slet ikk nødvendigt at bruge det greb… endnu.
henvis til ovenstående tekst. Og se hvad der sker.
Satme ringe service.
Hvor er det de holder jul før 30. november, siden de datoer skulle ligge mellem jul og nytår. ?
EDIT : igen slowfox her, kan se det er nævnt i #6
Du har 14 dage til at meddele du ønsker at udbytte fortrydelsesretten, herefter har du 14 dage til at returnere varen.
Forbrugeraftalrlovens paragraf 24:
Ved tilbagetræden fra en aftale om en vare skal forbrugeren, medmindre den erhvervsdrivende har tilbudt at afhente varen, afsende eller aflevere varen til den erhvervsdrivende eller til en person, som den erhvervsdrivende har bemyndiget til at modtage varen, uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter den dato, hvor forbrugeren i overensstemmelse med § 20 har givet den erhvervsdrivende meddelelse om sin beslutning om at gøre brug af fortrydelsesretten.
Jeg synes, det lyder helt skævt, at de er fire dage om at svare, men alligevel er så fokuserede på de 14 dage.
Bliver de ved med at afvise, må du endelig skrive, hvis din kæreste vil med til at lægge et tryk gennem medierne.
Siger mange tak for alle svar indtil videre - vi har svaret dem og skal nok komme med en opdatering når vi får svar. :-)
Plysling skrev:Så opdatering om 4 dage..
Ja, vi er jo mellem nytår og jul.
Fantomet skrev:Du har 14 dage til at meddele du ønsker at udbytte fortrydelsesretten, herefter har du 14 dage til at returnere varen.
Forbrugeraftalrlovens paragraf 24:
Ved tilbagetræden fra en aftale om en vare skal forbrugeren, medmindre den erhvervsdrivende har tilbudt at afhente varen, afsende eller aflevere varen til den erhvervsdrivende eller til en person, som den erhvervsdrivende har bemyndiget til at modtage varen, uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter den dato, hvor forbrugeren i overensstemmelse med § 20 har givet den erhvervsdrivende meddelelse om sin beslutning om at gøre brug af fortrydelsesretten.
Denne er korrekt og var også den jeg kørte med da jeg havde webshop. Ellers er det bare direkte til e-mærket hvis de er medlem og ellers forbrugerombudsmanden.
Min kæreste sendte følgende svar:
"Kære Hayat,
Tak for dit svar og for at prøve at finde hoved og hale i situationen. Først og fremmest fremgår det ikke at din tidslinje at jeg først forsøgte over jeres Chatfunktion på jeres hjemmeside (d. 22 november), men efter ikke at have hørt noget (på trods af jeg blev lovet dette) sendte jeg en opfølgende
mail. Jeg vil jo mene at det ville være god kundeservice, som minimum at tillægge de 4 dage der går mellem i får besked fra mig om jeg gerne vil anvende
min returret til i rent faktisk sender returlabel. Det vil give mig til d. 10 december, altså to dage mere end før jeg sender pakken retur. Det virker dog
ikke til at I ønsker at give denne ”gode”, eller hvad de fleste nok ville mene, forventede kundeservice, og derfor har jeg selv været nødt til at undersøge
reglerne. Ifølge Købelovens paragraf §24, er forbrugeren forpligtet til at melde sin ønskede returnering af en pågældende vare senest 14 dage efter modtagelsen. Herefter har forbrugeren 14 dage til at returnere varen. I denne sag, vil det sige jeg giver meddelelse om returnering af varen d. 30 november (hvis vi ser bort fra den chat jeg havde på jeres hjemmeside). Herefter har jeg 14 dage til at sende varen retur til jer – hvilket vil sige senest d. 14 december. Jeg returnerer varen d. 8 december altså 6 dage før fristen udløber.
Forbrugeraftalelovens paragraf 24: ”Ved tilbagetræden fra en aftale om en vare skal forbrugeren, medmindre den erhvervsdrivende har tilbudt at afhente varen, afsende eller aflevere varen til den erhvervsdrivende eller til en person, som den erhvervsdrivende har bemyndiget til at modtage varen, uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter den dato, hvor forbrugeren i overensstemmelse med § 20 har givet den erhvervsdrivende meddelelse om sin
beslutning om at gøre brug af fortrydelsesretten.”
Du kan læse mere om Købeloven samt forbrugers rettigheder i følgende links:
https://www.forbrugerombudsmanden.dk/
https://taenk.dk/raadgivning/rettigheder/fortrydelsesret-paa-nettet-her-er-dine-rettigheder
https://www.forbrug.dk/regler/fortrydelsesret-og-returret/fortrydelsesret-ved-kob-pa-nettet
Jeg forventer selvfølgelig at I overholder Købeloven, men hvis der forsat er misforståelser om hvad I er forpligtet til, tager jeg gerne sagen til Forbrugerombudsmanden gennem egen advokat. Jeg tænker det er i alles interesse at undgå den dårlige medieomtale som dette evt. vil give. Herudover skriver I også selv følgende på jeres hjemmeside, under jeres vilkår, som er i overensstemmelse med den nævnte lovgivning ovenfor: ”VIGTIGT: Vi forventer, at du afsender varerne hurtigst muligt efter, du har givet besked om fortrydelse, og du skal sende dem retur senest 14 dage efter, du har fortrudt. Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav.” Link til jeres hjemmeside:
https://www.miinto.dk/tos
Jeg ser frem til svar
Med venlig hilsen"
Hvilket blev besvaret med:
What to do?
(Jeg ved godt svaret er flabet skrevet, men jeg var virkelig irriteret.)
"sidste chance før advokaten og evt. ekstrabladet får denne nemme sag:
Jeg skal IFØLGE LOVEN blot INFORMERE om at jeg ønsker at udøve fortrydelsesretten INDEN 14 dage - derefter har jeg 14 dage til at returnere, se
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2013/1457
jeg ville bare svare
"
Hejsa tak for dit svar, men når du tydeligvis ikke selv orker at gå ind på feks. taenk.dk ja så jeg lavet et SC af teksten til dig, så slipper du for at gå derind
mvh xxxxx ps. læg venligst mærke til de ekstra 14 dage man har til at retunere pakken, som loven påpeger.
Jeg må også sige jeg er lidt paf over det svar - ikke hvad jeg forventede.
Kan du ikke bede Hayat lige tjekke med chefen, om de virkelig vil have sagen til Forbrugerombudsmanden? De kunne jo lige læse det screenshot, og vende tilbage til dig.
Hvad har du gjort i forhold til at meddele, at du fortryder? Der er krav om utvetydig erklæring.
Den rigtige vej frem er nok forbrugerklagenævnet. Jeg ved dog ikke, om der er muligheder hos Emærket i denne situation.
Sagen er vel meget simpel:
Har du meldt ønsket retur inden 14 dage ?
Ifølge det du har fremlagt, så Ja, og retten til retur må være til stede
Timeline:
21. November - Pakken afhentes
28. November - Miinto kontaktes over chat, ift. returnering og returlabel
30. November - Miinto kontaktes over mail, ift. returnering og returlabel
4. December - Miinto vender retur med returlabel
8. December - Pakken sendes retur til Miinto
Håber ovenstående besvarer jeres spørgsmål.
Kræv dine penge tilbage via banken - det er super træls for dem at skulle behandle en indsigelse og koster typisk 100€. Alternativt kan du true med det, fordi de bryder loven, og at varen er sendt retur.
Er også helt paf over de stejler på den måde som gør.
Det er vel også en fejl fra deres side, at der ikke var returlabel med i pakken.
Der nævner de returlabel, og går ikke fra det var en der kunne printes ud, ved at finde ordren.
Men vildt de vil risikere den omtale pga det her.
Har i hvert fald advaret konen, som køber en del hjem over nettet, om IKKE at købe fra miinto.
Sanderhey skrev:Kræv dine penge tilbage via banken - det er super træls for dem at skulle behandle en indsigelse og koster typisk 100€. Alternativt kan du true med det, fordi de bryder loven, og at varen er sendt retur.
Kan man gøre det på bagkant?
Hawkeye skrev:Er også helt paf over de stejler på den måde som gør.
Det er vel også en fejl fra deres side, at der ikke var returlabel med i pakken.
Der nævner de returlabel, og går ikke fra det var en der kunne printes ud, ved at finde ordren.
Men vildt de vil risikere den omtale pga det her.
Har i hvert fald advaret konen, som køber en del hjem over nettet, om IKKE at købe fra miinto.
Troede faktisk også Miinto var et OK sted at handle - jeg er blevet klogere. Min kæreste forsøgte over nettet, hvor den meldte "Fejl" og at man skulle kontakte deres kundesupport, ellers havde den været sendt afsted i tide.
VestbjergFTW skrev:
Kan man gøre det på bagkant?
Ja, alle indsigelser fungerer i praksis på bagkant. Du siger blot til banken, at du har returneret varen retmæssigt, og de nægter dig dine penge retur. Så har banken pligt til at indklage det hos kortudbyderen, som retter kravet mod Miintos indløser, som retter kravet mod Miinto.
Sidder med købelov til dagligt.
Deres behandling af denne sag, er ikke i overensstemmelse med købelovens bestemmelser. Sample as that.
Jeg har ikke tjekket deres salgs- og leveringsbetingelser.
Det kan det godt være, at der står du skal have returneret varen inden for 14 dage, og at medarbejderne henholder sig til disse betingelser.
Disse må dog aldrig stille dig dårligere end købeloven foreskriver :)
Fra miinto:https://www.miinto.dk/tos
14 dages fortrydelsesret
Når du handler på nettet og hos www.miinto.dk har du normalt 14 dages fortrydelsesret, hvor du kan meddele os, at du fortryder købet og derpå returnere varen til os. Det er din aftalepart, som varetager fortrydelsessager. Vi hjælper blot med at tilbyde en returlabel.Fortrydelsesretten løber fra den dag, du har modtaget varen. Hvis fristen udløber på en helligdag, lørdag, grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag, forlænges fristen til den følgende hverdag.Du må efter modtagelsen alene håndtere varerne på en måde, så du kan fastslå varernes art, egenskaber og den måde, som de fungerer på.For at gøre fortrydelsesretten gældende, skal du ved en utvetydig erklæring give os meddelelse herom senest 14 dage efter modtagelsen af varen. Du skal altid registrere din retur på: www.miinto.dk/rma-product, hvis du ønsker at fortryde dit køb. Herefter vil du modtage et returlabel på mail du kan bruge til at sende varen tilbage med.Forlænget returret ved køb af julegaverOrdrer købt fra d. 16/11-2022 og frem til d. 24/12-2022 kan returneres frem til d. 16/01-2023. Du skal altid registrere din retur på: www.miinto.dk/rma-product
Returnering
Hvis du fortryder købet, skal varerne tilbageleveres til den butik, som har sendt varen i første omgang.
Ved tilbagelevering bør du sørge for, at varerne er forsvarligt indpakket. Du har nemlig selv ansvaret for pakken/varerne, indtil butikken modtager den. Gem derfor altid kvittering for afsendelse samt track and trace nummer.
Ved brug af miinto.dk's returlabel betaler miinto.dk for tilbagelevering af varen eller ombytning, hvis du fortryder dit køb.Tilbagelevering er kun gratis, så længe miinto.dk’s returlabel benyttes og pakken afsendes fra samme land som den blev leveret til.
VIGTIGT:
Vi forventer, at du afsender varerne hurtigst muligt efter, du har givet besked om fortrydelse, og du skal sende dem retur senest 14 dage efter, du har fortrudt. Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav.
Du må hører ind under forlænget returret pga jul nytår påske pinse osv ;-)
——
Forlænget returret ved køb af julegaverOrdrer købt fra d. 16/11-2022 og frem til d. 24/12-2022 kan returneres frem til d. 16/01-2023. Du skal altid registrere din retur på: www.miinto.dk/rma-product
Ligner en kundeservice der ikke er klædt ordentligt på. Du modtog varen den 21. og medelte den 28. du vil returnere, så det er ikke så meget at rafle om. Det skal nok løse sig, hvis firmaet driver en seriøs forretning, men du skal snakke med nogen et trin højere end kundeservice.
Har i forsøgt at ringe til kundeservice?
Hvis man ringer i et angivet tidsrum kan man få fat i dansktalende kundeservice, hvilket efter min erfaring var lidt bedre end deres standard chatservice.
Dog stadig ikke bedre end at jeg måtte vente 4 måneder på at få mine penge retur 😅
Jeg handler i hvert fald aldrig hos miinto igen.
Jeg er godt nok overrasket over anmeldelser af miinto. Troede sq det var en solid virksomhed. Dog ikke.
Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, men har i første omgang bedt om at snakke med en supervisor. :-(
VestbjergFTW skrev:Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, men har i første omgang bedt om at snakke med en supervisor. :-(
Enten sende sagen til Forbrugerstyrelsen (det koster et gebyr) eller gøre indsigelse ved din bank.
VestbjergFTW skrev:Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, men har i første omgang bedt om at snakke med en supervisor. :-(
1. Du laver en indsigelse i din bank (det kan du gøre igennem de fleste netbanker).
2. Banken beder om dokumentation for hvorfor du laver en indsigelse, så sender du en kopi af din faktura samt bevis på at du har sendt din vare retur (gerne via track&trace)
3. Banken vil bede om dokumentation for om du har henvendt dig til sælger, samt givet dem tid nok til at retunere dine penge. Her sender du så et skærmprint af mailen om at "du bare kan tage sagen videre".
4. Banken tager kontakt til sælger og ordner resten.
God weekend!
luckneverdies skrev:
1. Du laver en indsigelse i din bank (det kan du gøre igennem de fleste netbanker).
2. Banken beder om dokumentation for hvorfor du laver en indsigelse, så sender du en kopi af din faktura samt bevis på at du har sendt din vare retur (gerne via track&trace)
3. Banken vil bede om dokumentation for om du har henvendt dig til sælger, samt givet dem tid nok til at retunere dine penge. Her sender du så et skærmprint af mailen om at "du bare kan tage sagen videre".
4. Banken tager kontakt til sælger og ordner resten.
God weekend!
Jeg takker mange gange for den gode beskrivelse - det må vi gøre. Synes virkelig det er vildt man bare kan afvise at tage stilling/følge lovgivning på området.
luckneverdies skrev:
1. Du laver en indsigelse i din bank (det kan du gøre igennem de fleste netbanker).
2. Banken beder om dokumentation for hvorfor du laver en indsigelse, så sender du en kopi af din faktura samt bevis på at du har sendt din vare retur (gerne via track&trace)
3. Banken vil bede om dokumentation for om du har henvendt dig til sælger, samt givet dem tid nok til at retunere dine penge. Her sender du så et skærmprint af mailen om at "du bare kan tage sagen videre".
4. Banken tager kontakt til sælger og ordner resten.
God weekend!
Med hvad begrundelse vil du lave den indsigelse ?
Sælger og Køber har en tvist om der er leveret tilbage inden for den korrekte tid.
pantherdk skrev:
Med hvad begrundelse vil du lave den indsigelse ?
Sælger og Køber har en tvist om der er leveret tilbage inden for den korrekte tid.
Tænker ikke der er nogen "tvist"? Der er vel kun at de ikke vil følge reglerne på området, eller hvad overser jeg?
Nogen går i for små sko her … og det er ikke dig OP … eller jo det er det jo så, men du ved hvad jeg mener.
husk lige at lægge en anmeldelse på trustpilot.
Hvad med at tagge Jesper Buch på fb og linke til denne tråd. Så kan han også få sig en pokernetprofil i samme omgang.
pantherdk skrev:
Med hvad begrundelse vil du lave den indsigelse ?
Sælger og Køber har en tvist om der er leveret tilbage inden for den korrekte tid.
Enig.
Dette er ikke en af de situationer, som er nævnt i betalingslovens paragraf 112, så jeg tvivler meget på, at banken kan tage den.
Så vil I råde mig til at tage den til forbrugerombudsmanden i stedet for?
Kan der ske noget ved at lave en indsigelse til banken? :-)
VestbjergFTW skrev:Så vil I råde mig til at tage den til forbrugerombudsmanden i stedet for?
Kan der ske noget ved at lave en indsigelse til banken? :-)
Jeg ville skrive til direktøren..
pantherdk skrev:
Jeg ville skrive til direktøren..
Fra Miinto? Tvivler på han har tid til at håndtere individuelle kundesager/at det overhovedet er muligt at komme i kontakt med ham.
De ser ud til at være ret hurtige til at svare på Trustpilot... I det tilfælde, så ville jeg nøgterne beskrive forløbet derinde og venligt påpege, at deres support ignorerer købeloven. På den måde får du forhåbentligt et andet sæt øjne på, som kan hjælpe dig videre.
Fejler det også, så ville jeg overveje enten forbrugerombudsmanden eller en skarpt skrevet besked på linkedin, hvor du tagger Jesper Buch. Bare en kort post, hvor du opsummerer og dernæst spørger, om han er bekendt med, at de ikke efterlever købeloven. Gerne med et link til en mere detaljeret beskrivelse.
Jeg forstår godt pointen i at tagge/forsøge at involvere Jesper Buch, men det er nok det absolut sidste jeg ønsker. Så hellere tage sagen til Forbrugerombudsmanden.
04uran skrev:De ser ud til at være ret hurtige til at svare på Trustpilot... I det tilfælde, så ville jeg nøgterne beskrive forløbet derinde og venligt påpege, at deres support ignorerer købeloven. På den måde får du forhåbentligt et andet sæt øjne på, som kan hjælpe dig videre.
Fejler det også, så ville jeg overveje enten forbrugerombudsmanden eller en skarpt skrevet besked på linkedin, hvor du tagger Jesper Buch. Bare en kort post, hvor du opsummerer og dernæst spørger, om han er bekendt med, at de ikke efterlever købeloven. Gerne med et link til en mere detaljeret beskrivelse.
Det er vist Forbrugeraftaleloven og ikke købeloven (med fare for også at gå i for små sko)
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2013/1457
Sagen er meget muligt blevet forplumret af, at OP ikke er kommet igennem med at anvende den fortrydelsesformular på hjemmesiden, som betingelserne siger man skal bruge.
Jeg ville klage til forbrugerklagenævnet. Der kan man få en afgørelse på, om man har ret til at få pengene retur. Alt det med at medierne, BT, Jesper Buch, Forbrugerombudsmanden osv. osv. gider at beskæftige sig med denne forplumrede, konkrete sag - det tror jeg ikke meget på.
henry skrev:Sagen er meget muligt blevet forplumret af, at OP ikke er kommet igennem med at anvende den fortrydelsesformular på hjemmesiden, som betingelserne siger man skal bruge.
Jeg ville klage til forbrugerklagenævnet. Der kan man få en afgørelse på, om man har ret til at få pengene retur. Alt det med at medierne, BT, Jesper Buch, Forbrugerombudsmanden osv. osv. gider at beskæftige sig med denne forplumrede, konkrete sag - det tror jeg ikke meget på.
Tak for en super råd - jeg tænker præcis det samme som dig. Vi går til forbrugerklagenævnet, såfremt bankindsigelsen ikke virker.
henry skrev:Sagen er meget muligt blevet forplumret af, at OP ikke er kommet igennem med at anvende den fortrydelsesformular på hjemmesiden, som betingelserne siger man skal bruge.
Jeg ville klage til forbrugerklagenævnet. Der kan man få en afgørelse på, om man har ret til at få pengene retur. Alt det med at medierne, BT, Jesper Buch, Forbrugerombudsmanden osv. osv. gider at beskæftige sig med denne forplumrede, konkrete sag - det tror jeg ikke meget på.
Umiddelbart tror jeg, en journalist fra bt/eb har vist sin interesse i denne tråd
Jeg har altid troet at Miinto.dk var sådan noget kineserlort. Efter at have læst her tror jeg det stadigvæk...
pantherdk skrev:
Med hvad begrundelse vil du lave den indsigelse ?
Sælger og Køber har en tvist om der er leveret tilbage inden for den korrekte tid.
Der bliver først et tvist hvis sælger har invendinger til indsigelsen, og det har de selvfølgelig ikke, for de mennesker, der sidder hos Miinto og har ansvaret for chargeback osv, har selvfølgelig helt styr på reglerne (må man gå udfra).
OP, lav en indsigelse, og lad hver at bruge mere krudt på det, det hele køre automatisk, når den er lavet (banken har måske er nogle opfølgende spørgsmål, men det vil ikke tage dig langtid at svare på).
luckneverdies skrev:
Der bliver først et tvist hvis sælger har invendinger til indsigelsen, og det har de selvfølgelig ikke, for de mennesker, der sidder hos Miinto og har ansvaret for chargeback osv, har selvfølgelig helt styr på reglerne (må man gå udfra).
OP, lav en indsigelse, og lad hver at bruge mere krudt på det, det hele køre automatisk, når den er lavet (banken har måske er nogle opfølgende spørgsmål, men det vil ikke tage dig langtid at svare på).
Hvad er dine bemærkninger i forhold til det jeg skrev om betalingsloven paragraf 112? Har du praktisk erfaring med, at en betalingsindsigelse kan føre frem i den konkrete situation?
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2710
§ 112. Ved betalingstransaktioner i forbindelse med aftaler om køb af varer eller tjenesteydelser ved fjernsalg, som er iværksat ved brug af et betalingsinstrument, skal betalerens udbyder uanset § 111, stk. 1, undlade at gennemføre en betalingstransaktion eller, hvis debitering er sket, straks kreditere betalerens konto, hvis betaleren gør en af følgende indsigelser gældende:1) Det debiterede beløb er højere end det beløb, der er aftalt med betalingsmodtageren.2) Den bestilte vare eller tjenesteydelse er ikke leveret.3) Betaleren eller den angivne modtager udnytter en aftalt eller lovbestemt fortrydelsesret, førend der er foretaget levering af varen eller tjenesteydelsen.
Vi er hverken i 1, 2 eller 3.
henry skrev:
Hvad er dine bemærkninger i forhold til det jeg skrev om betalingsloven paragraf 112? Har du praktisk erfaring med, at en betalingsindsigelse kan føre frem i den konkrete situation?
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2710
§ 112. Ved betalingstransaktioner i forbindelse med aftaler om køb af varer eller tjenesteydelser ved fjernsalg, som er iværksat ved brug af et betalingsinstrument, skal betalerens udbyder uanset § 111, stk. 1, undlade at gennemføre en betalingstransaktion eller, hvis debitering er sket, straks kreditere betalerens konto, hvis betaleren gør en af følgende indsigelser gældende:1) Det debiterede beløb er højere end det beløb, der er aftalt med betalingsmodtageren.2) Den bestilte vare eller tjenesteydelse er ikke leveret.3) Betaleren eller den angivne modtager udnytter en aftalt eller lovbestemt fortrydelsesret, førend der er foretaget levering af varen eller tjenesteydelsen.
Vi er hverken i 1, 2 eller 3.
2) er vel opfyldt - vi har ikke skoene og vi har heller ikke pengene.
VestbjergFTW skrev:
2) er vel opfyldt - vi har ikke skoene og vi har heller ikke pengene.
Den er tynd.
Varen er leveret.
Banken bør afvise ønske om tilbageførsel, da sektoren ikke skal være involveret i service kvalitet.
Bankerme ville drukne i arbejde.
Hold fast i at du vil snakke med en leder og at det skal være på telefon, så du bedre kan forklare reglerne for vedkommende. Holder de fast så sig at du gerne vil have en skriftlig afvisning fra vedkommende.
Men du skal gå klagevejen før du går via banken. Det andet er den forkerte vej rundt og jeg tror ikke banken vil gøre noget ved det. Butikken vil formentlig sende skoene retur igen. Havde du ikke fået varen, så var det noget andet.
henry skrev:
Hvad er dine bemærkninger i forhold til det jeg skrev om betalingsloven paragraf 112? Har du praktisk erfaring med, at en betalingsindsigelse kan føre frem i den konkrete situation?
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2710
§ 112. Ved betalingstransaktioner i forbindelse med aftaler om køb af varer eller tjenesteydelser ved fjernsalg, som er iværksat ved brug af et betalingsinstrument, skal betalerens udbyder uanset § 111, stk. 1, undlade at gennemføre en betalingstransaktion eller, hvis debitering er sket, straks kreditere betalerens konto, hvis betaleren gør en af følgende indsigelser gældende:1) Det debiterede beløb er højere end det beløb, der er aftalt med betalingsmodtageren.2) Den bestilte vare eller tjenesteydelse er ikke leveret.3) Betaleren eller den angivne modtager udnytter en aftalt eller lovbestemt fortrydelsesret, førend der er foretaget levering af varen eller tjenesteydelsen.
Vi er hverken i 1, 2 eller 3.
2. Skoene er leveret retur og pengene er ikke retuneret efter lovgivningen. Miinto kan argumenter for at det skal være et cevilt søgsmål, men så langt tror jeg simpelthen ikke det vil køre den ud, for dem, der sidder med det, ved udmærket godt at loven er brudt i dette tilfælde.
hostrup skrev:
Den er tynd.
Varen er leveret.
Banken bør afvise ønske om tilbageførsel, da sektoren ikke skal være involveret i service kvalitet.
Bankerme ville drukne i arbejde.
Dette er hverken manglende service eller kvalitet, det er et klart lovbrud, så selvfølgelig køre de betalingen retur.
Om de vil drukne i arbejde skal jeg ikke kunne gøre mig klog på, men det er deres pligt som kortudsteder.
luckneverdies skrev:
Dette er hverken manglende service eller kvalitet, det er et klart lovbrud, så selvfølgelig køre de betalingen retur.
Om de vil drukne i arbejde skal jeg ikke kunne gøre mig klog på, men det er deres pligt som kortudsteder.
Slet ikke enig med dig.
Henry er spot on imho
Bankerne skal ikke føre en betaling tilbage fordi kunden ikke er tilfreds med servicen.
hostrup skrev:
Slet ikke enig med dig.
Henry er spot on imho
Bankerne skal ikke føre en betaling tilbage fordi kunden ikke er tilfreds med servicen.
Det her har intet med service at gøre.
Så skulle det også blot være dårlig serivcie hvis pakken ikke når frem?
Vi kan have alle de meninger og holdninger vi ønsker til dette emne, men sådan er loven, og OP skal nok få sine penge tilbage via banken.
Miinto kan også vælge at køre kontra og lave indsigelse mod din indsigelse, og så kan banken vælge at gøre det til et cevilt søgsmål, men det nægter jeg at tro på, da OP sag er rimelig klar.
luckneverdies skrev:
Det her har intet med service at gøre.
Så skulle det også blot være dårlig serivcie hvis pakken ikke når frem?
Vi kan have alle de meninger og holdninger vi ønsker til dette emne, men sådan er loven, og OP skal nok få sine penge tilbage via banken.
Hvis vi køre den efter bogen så kan man ikke gøre indsigelse..
Varen er pt leveret tilbage men ifølge leverandør for sent, ifølge køber til tiden
Så banken skal holde sig neutrale her og sige nej til kunden.
Men banken vil nok udbetale hvis der laves en indsigelse.
MEN hvis miinto defender den CB der kommer og holder på varen er leveret for sent tilbage ja så tager de pengene bagefter igen med bankens hjælp.
Ligeledes skal man nok forvente miinto blacklister kunden fremad.
Kan jeg ikke lave indsigelse, og så samtidig klage til Forbrugerklagenævnet? Hvis de så tager pengene retur, så kan jeg vel henvise til deres afgørelse?
VestbjergFTW skrev:Kan jeg ikke lave indsigelse, og så samtidig klage til Forbrugerklagenævnet? Hvis de så tager pengene retur, så kan jeg vel henvise til deres afgørelse?
Det ihvertfald en helgardering
luckneverdies skrev:
Dette er hverken manglende service eller kvalitet, det er et klart lovbrud, så selvfølgelig køre de betalingen retur.
Jeg er ikke enig i, at vi kan konkludere "klart lovbrud".
For at udløse de nye 14 dages frist til afsendelse, skal OP have afgivet "utvetydig erklæring" om fortrydelse. For at vurdere om det er tilfældet, skal man først læse korrespondancen.
Desuden er der en problematik i forhold til, at firmaets vilkår siger, at man skal udfylde en hjemmesideformular ved fortrydelse, og det har OP ikke gjort (fordi den ikke virkede).
Det er ret vidtgående, hvis banken accepterer en indsigelse her, men jeg kender ikke deres praksis.
henry skrev:
Jeg er ikke enig i, at vi kan konkludere "klart lovbrud".
For at udløse de nye 14 dages frist til afsendelse, skal OP have afgivet "utvetydig erklæring" om fortrydelse. For at vurdere om det er tilfældet, skal man først læse korrespondancen.
Desuden er der en problematik i forhold til, at firmaets vilkår siger, at man skal udfylde en hjemmesideformular ved fortrydelse, og det har OP ikke gjort (fordi den ikke virkede).
Det er ret vidtgående, hvis banken accepterer en indsigelse her, men jeg kender ikke deres praksis.
Undskyld mig? Miinto HAR jo sendt returseddel. Så beskeden er gået igennem hos dem.
Derved har de da også erkendt en retursag!!
Er hele problemet ikke at kundesupporten ikke er dansk, og ikke kender dansk købelov? Selvom de burde når de forhandler fra et dansk domæne.
JinXXX skrev:
Undskyld mig? Miinto HAR jo sendt returseddel. Så beskeden er gået igennem hos dem.
Derved har de da også erkendt en retursag!!
Hvad med: "Hej Miinto, sender I ikke en returseddel, hvis jeg nu skulle få lyst til at fortryde?"
Det er nok ikke en utvetydig erklæring om fortrydelse.
Miinto har lavet et nemt system på hjemmesiden, men det var der åbenbart gået ged i.
henry skrev:Hvad med: "Hej Miinto, sender I ikke en returseddel, hvis jeg nu skulle få lyst til at fortryde?"
Det er nok ikke en utvetydig erklæring om fortrydelse.
Miinto har lavet et nemt system på hjemmesiden, men det var der åbenbart gået ged i.
Ved ikk hvor du citerer fra. Måske mig der ikk fanger det.
Det var et eksempel på, hvad der kunne stå, hvor det er mudret, om man har fortrudt. Min pointe er bare, at man skal læse den konkrete korrespondance og ikke starte med konklusionerne.
henry skrev:Det var et eksempel på, hvad der kunne stå, hvor det er mudret, om man har fortrudt. Min pointe er bare, at man skal læse den konkrete korrespondance og ikke starte med konklusionerne.
Meeen siden de har sendt en returlabel er det jo ikke et issue. Og ikke det problemet er.
problemet er at de ikke vil gi 14 dage fra det nye tidspunkt som loven så fint beskriver det.
JinXXX skrev:
Meeen siden de har sendt en returlabel er det jo ikke et issue. Og ikke det problemet er.
problemet er at de ikke vil gi 14 dage fra det nye tidspunkt som loven så fint beskriver det.
Der er forskel på at bede om en returlabel, og meddele retur.
Henry er spot on
Er ovenstående utvetydig nok? Jeg spørger af oprigtig interesse.
VestbjergFTW skrev:Er ovenstående utvetydig nok? Jeg spørger af oprigtig interesse.
Ja, det er at informere utvetydigt om returnering af produktet.
VestbjergFTW skrev:Er ovenstående utvetydig nok? Jeg spørger af oprigtig interesse.
Synes den kan diskuteres lidt, hvis nærlæser Jinxxx*s "#39 med terms......
Du skal altid registrere din retur på: www.miinto.dk/rma-product, hvis du ønsker at fortryde dit køb. Herefter vil du modtage et returlabel på mail.....
Men jo svært hvis ikke det virkede.
Ellers er der ikke så meget at komme efter med at have 14 dage derefter til at returnere ifølge deres egen beskrivelse...
VIGTIGT:
Vi forventer, at du afsender varerne hurtigst muligt efter, du har givet besked om fortrydelse, og du skal sende dem retur senest 14 dage efter, du har fortrudt. Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav.
Synes stadig det er helt galimatias, at de overhovedet ikke forsøger på at vise noget kundeservice ( som vil komme dem selv til gavn i det lange løb mht omtale )
Tilbød de overhovedet ombytning til et eller to numre større sko, eller det havde I måske ingen interesse i alligevel ?
Kan til fulde forstå frustrationerne over dette, og GL herfra med at "vinde" over dem.
Hvorfor er det I vil tagge Jesper Buch? Han er ikke medejer af selskabet.
krabbefar skrev:Hvorfor er det I vil tagge Jesper Buch? Han er ikke medejer af selskabet.
Jo, han er :-) Han ejer bare ikke nok til at han står nævnt på cvr.dk
Sanderhey skrev:
Jo, han er :-) Han ejer bare ikke nok til at han står nævnt på cvr.dk
Og hvordan ved du det om jeg må spørge?
Jeg ved ikke om det var min anmeldelse på Trustpilot, om en voksen læste min mail eller om de simpelthen bare kunne mærke det ville være for meget bøvl at stå fast, men min kæreste modtog følgende mail i morges:
Tusinde tak til alle som har bidraget med viden og input, som gjorde vi stod fast og ikke blot accepterede - PN strikes again! ♥
VestbjergFTW skrev:Jeg ved ikke om det var min anmeldelse på Trustpilot, om en voksen læste min mail eller om de simpelthen bare kunne mærke det ville være for meget bøvl at stå fast, men min kæreste modtog følgende mail i morges:
Tusinde tak til alle som har bidraget med viden og input, som gjorde vi stod fast og ikke blot accepterede - PN strikes again! ♥
Sjovt de ikke lige reder den endnu mere ved at give en rabatkode eller andet til fremtidige køb.
VestbjergFTW skrev:Jeg ved ikke om det var min anmeldelse på Trustpilot, om en voksen læste min mail eller om de simpelthen bare kunne mærke det ville være for meget bøvl at stå fast, men min kæreste modtog følgende mail i morges:
Tusinde tak til alle som har bidraget med viden og input, som gjorde vi stod fast og ikke blot accepterede - PN strikes again! ♥
Tillykke med at komme i mål med sagen.
Er det bare mig, eller virker det lidt useriøst når en virksomhed i en skrivelse indsætter en håndfuld blandede smileys som i ovenstående skrivelse?
VestbjergFTW skrev:Jeg ved ikke om det var min anmeldelse på Trustpilot, om en voksen læste min mail eller om de simpelthen bare kunne mærke det ville være for meget bøvl at stå fast, men min kæreste modtog følgende mail i morges:
Tusinde tak til alle som har bidraget med viden og input, som gjorde vi stod fast og ikke blot accepterede - PN strikes again! ♥
Trust pilot eller lignende. Så kommer sagen til en anden gruppe af service medarbejdere som har nogle andre beføjelser end den almindelig kundeservice medarbejder som arbejder under stramme guides.
De første medarbejder skal roses for at passe deres arbejde. At processen/guiden så er forkert er en helt anden ting.
jeg har arbejdet med kundeservice/guides i en større dansk virksomhed. Det var alment kendt at så frem kunden skrev på Facebook, trustpilot eller bedte om et lederkald, så trådte der andre retningslinjer i spil.. :).
I mange sager kan et lederkald afhjælpe 99% af problemerne hvis man dog er ydmyg. Er man derimod en idiot, så kan intet lade sig gøre.. 😅
Per_danmark skrev:Trust pilot eller lignende. Så kommer sagen til en anden gruppe af service medarbejdere som har nogle andre beføjelser end den almindelig kundeservice medarbejder som arbejder under stramme guides.
De første medarbejder skal roses for at passe deres arbejde. At processen/guiden så er forkert er en helt anden ting.
jeg har arbejdet med kundeservice/guides i en større dansk virksomhed. Det var alment kendt at så frem kunden skrev på Facebook, trustpilot eller bedte om et lederkald, så trådte der andre retningslinjer i spil.. :).
I mange sager kan et lederkald afhjælpe 99% af problemerne hvis man dog er ydmyg. Er man derimod en idiot, så kan intet lade sig gøre..
Roses? Det mener du ikk?
dankjar skrev:
Tillykke med at komme i mål med sagen.
Er det bare mig, eller virker det lidt useriøst når en virksomhed i en skrivelse indsætter en håndfuld blandede smileys som i ovenstående skrivelse?
Nej, det er ikke bare dig.
JinXXX skrev:Roses? Det mener du ikk?
I forhold til at overholde kpi’er, forretningsgange mv. så jo.
At forretningsgangene så er forkerte er en anden sag, men der skal kigges opad i organisationen for at finde fejlen.
Per_danmark skrev:Trust pilot eller lignende. Så kommer sagen til en anden gruppe af service medarbejdere som har nogle andre beføjelser end den almindelig kundeservice medarbejder som arbejder under stramme guides.
De første medarbejder skal roses for at passe deres arbejde. At processen/guiden så er forkert er en helt anden ting.
jeg har arbejdet med kundeservice/guides i en større dansk virksomhed. Det var alment kendt at så frem kunden skrev på Facebook, trustpilot eller bedte om et lederkald, så trådte der andre retningslinjer i spil.. :).
I mange sager kan et lederkald afhjælpe 99% af problemerne hvis man dog er ydmyg. Er man derimod en idiot, så kan intet lade sig gøre..
Det kan det forhåbentlig, hvis virksomheden ikke overholder loven.