Med henvisning til denne tråd, jeg oprettede nogle uger tilbage: www.pokernet.dk/forum/show.asp?tid=148134
Historien:
Hælder cola i min maskine, og den går i stykker. Den er totalskadet.
Den kostede ca. 13.000kr af ny. Med til computeren købte jeg en en forsikring, som skulle dække alt de næste 4 år. (1700kr for perioden).
Computeren har tidligere været til reparation to gange, den ene gang grundet cola-spild (hvor den blev rep. for 8500kr). Den anden gang var der bare noget i vejen med strømforsyningen (blev repareret for ca. 3000kr).
I dag ringer Zepto så og siger at computeren er totalskadet, MEN MEN MEN.. Forsikringselskabet vil kun dække 1300kr af skaden, som jo så er 10.000-13.000 grundet totalskade. Dette siger de er fordi forsikringen kun dækker "op til nypris" og henviser til følgende punkt i betingelserne:
"Skadet udstyr erstattes med reparationsomkostningerne. Stjålent eller totalskadet udstyr erstattes med nyt eller tilsvarende udstyr (eventuelt in natura), dog højest med det betalte købsbeløb som fremgår af policen."
Så står jeg lidt: WTF?! De vil altså kun betale 1300kr af skaden, da jeg pga. de første to reparationer nu er nået min oprindelige købspris. Zepto-supporteren siger at han også synes det lyder mærkeligt, og har ikke hørt det før (forsikringen er hos et andet selskab, men gennem Zepto).
Så mit spørgsmål er: Står ovenstående betingelse på NOGEN MÅDE så klart at min computer altså ikke går ind under forsikringen? Jeg kan ikke se, hvordan de skal kunne lave en sådan begrænsning, og især ikke så ringe formuleret.
Kan de tillade sig det?
Og det er præcis dem jeg skriver fra ;-)
"Skadet udstyr erstattes med reparationsomkostningerne. Stjålent eller totalskadet udstyr erstattes med nyt eller tilsvarende udstyr (eventuelt in natura), dog højest med det betalte købsbeløb som fremgår af policen."
Men vil folk mene at det burde være indforstået, at reparationsomkostninger "samler" værdien sammen?
Det de skriver i det stykke er blot, at du er forsikret mindst lige så godt, med et tilsvarende eller bedre produkt, dog ikke over købsbeløbet. Siger ingenting om rep.
Men de kan kringle det næsten som de vil altid.
Her er de komplette betingelser (ikke vildt langt):
zepto.dk/files/15_Betingelser_2240.SK_Ver20061201.pdf
Jeg kan ikke finde et eneste sted deri, som "retfærdiggør" deres beslutning. Kan I?
@Spurn
???
Endnu et hint til at de ikke har tænkt sig at betale end computerens samlede købssum kan du vel finde i punkt 4: "Forsikringen bortfalder efter totalskade og tyveri".
@Auri
Ja forsikringen bortfalder EFTER totalskade? Altså efter de har erstattet min totalskadet computer. Den er jeg med på. Men kan stadig ikke se der i denne betingelser fremgår, at de ikke skal dække min computer, som situationen er nu.
Det er vel et tolkningsspørgsmål - hvis de over 3 skader har dækket købssummen, så ser det, i mine øjne, ud som om de har dækket deres røv ind.
En god forsikring? Næh...
Selvfølgelig skal de dække skaden på samme måde som hvis du ikke tidligere har haft skader. Drag parallelen til en bil som bliver totalskadet. Der fratrækkes diverse tidligere skader jo heller ikke i erstatningssummen. Så klag skriftligt til USG og retter de ikke ind må klagen en tur ind forbi ankenævnet for forsikring.
1. Køb aldrig tillægsforsikringer
2. Hæld ikke cola computeren .......... 2 gange !!??!!??!
Hmm, lyder ulækkert... Arbejder selv med salg af elektronik og dermed også salg af forsikringer, og via vores selskab (AON/NEM) ville dette ikke være tilfældet. Der skal de til hver en tid dække med et tilsvarende eller bedre produkt ved fejl eller totalskade. Faktisk bortfalder forsikringen her ikke efter dækning, men kører i 5 år uanset antal reparationer og dækninger - det er jo så bare en ekstra gode.
Men synes bestemt ikke du skal lade dig spise af med det der, synes ikke det er formuleret tilstrækkeligt til, at de kan frasige sig dækning af skaden.
Hvis aftaler er vagt formuleret skal det altid tolkes til forbrugerens fordel mener jeg... så synes ikke du skal give op endnu i hvert fald
Hey har selv arbejdet i Fona, gennem et stykke tid.
Umiddelbart vil jeg sige at de self skal dække din computer lige meget om du så er uheldig og smadre den jeg ved ikke hvor mange gange. så længde der er sammen computer og ikke et nye produkt du får fingre i, følger forikringen med.
Kunne dog ikke åbne dit link, så jeg vil ikke være helt sikker, men syes helt sikkert du har en legitim sag.
Det lyder helt hen i vejret. Har selv lidt erhvevs erfaring på dette område!
De bør erklære den totalskadet - og give dit et teksnisk tilsvarende produkt o bytte (og på det nye produkt, burde du kunne tegne en ny forsikring :-)!)
De har da helt misforstået det.. Du skal ikke kun have 1300 kr., du skal betale 1300 kr. (selvrisiko)
Dvs. at USG skal dække et tilsvarende eller bedre produkt, som max må koste 11.700 kr.
Der står intet sted i betingelserne, at der er afskrivninger på dit produkt, altså at værdien af din bærbar er faldet igennem tiden eller pga. reperationer.
Du bør ringe til dem igen. Sørg for at få navnet på den person, du taler med. Hvis de ikke vil rette sig efter deres egne betingelser, skriver du et anbefalet brev, hvori du nedfælder alle oplysninger omkring sagen. Du kan evt. medtage Forsikringsaftalelovens § 37, hvori der står "... ansættes tingens værdi til det beløb, der efter priserne umiddelbart før forsikringesbegivenheden ville kræves til genanskaffelse af den tilintetgjorte eller beskadigede genstand.." Dvs., at selvom man tager højde for evt. nedsættelse af værdi grundet alder, så er din bærbar langt mere værd end 1300 kr. You follow?
Hvis de heller ikke svarer på det anbefalede brev, så har du bestemt en sag. Det er træls, at det skal blive så kompliceret, så jeg håber, at det hjælper blot at ringe til dem igen.
Synes egentligt heller ikke man kan bebrejde forsikrings-selskabet hvis de går noget i defensiven. Jeg mener; at hælde cola i sin computer 2 gange WTF?
Der må være en eller anden grænse hvor det går hen og bliver skødesløshed/sabotage.
Eksplicit
Har svært ved at se du ikke har en forsikring der burde dække...
Men igen jeg forstår sgu godt forsikrings selskabet..
Fuck det må jo nærmest være med vilje hvis man hælder cola i sin pc 2 gange..
Det er jo for sygt....:)
Jeg har altså gjort det tre gange på en bærbar.. Og det var ikke med vilje.. jeg er bare lidt klodset :S
Der er en grund til, at jeg har et reservelager af tastaturer ;-)
drik evt. din cola af en "babykop". eller bedre.. stop med at drikke det lort
wtf? det er sgu hurtigt man får en forsikringssvindler-påstand i hovedet. Jeg nægter at tro jeg er den eneste i lille Danmark som 2 gange på 2½ år har været så uheldig at tabe cola i maskinen. Det er utrolig dumt, men urealistisk? Næppe.
@KatrineW
Har vist ikke skrevet mig forklarende nok. Maskinen kostede 13Kish fra ny. USG hævder at de max. dækker op til bærbarens nypris. Og da den har været til rep. to gange før hvor det kostede ca. 8K og 4K er der nu kun 1300kr "tilbage" at reparere for. Så de vurdere altså ikke min bærbar til 1300kr, men det er derimod det eneste de vil betale til en ny.
Men mange tak for dine råd. Vil helt sikkert ringe ind på mandag. Hjælper intet, må jeg sende en klage afsted til Ankenævnet For Forsikringer. Er ret overbevist om at jeg har en god sag, efter råd jeg har fået her + diverse computerfora.