Jeg arbejder til daglig i en større grosist.. Vi sidder netop og snakker lidt om hvor vidt vi må nægte at sælge til en privatperson..
Grunden til denne debat er at en kunde hævede, at vi egentlig ikke måtte, altså at det skulle stå i en eller anden paragraf somewhere..
Er der nogen der kan be eller afkræfte det?
Vi er dog enige om at vi i teorien kan "nægte" folk det ved bare at have en liste pris som er latterlig høj, også give rabat til vores "almindelige" kunder, også ikke ville give rabat til private.
Men som sagt, er der en lov der diktere at "vi" reelt ikke må nægte privatpersoner at købe hos os?
Kan grosister nægte private at handle?
Som Snuxa.
Dig bryder de etiske love/retningslinjer..
Jeg har flere gange som privat købt direkte hos en VVS grossist.. Simpelthen fordi de var ligeglade og jeg fik en bedre pris
I vender mit spørgsmål om tror jeg..
Ikke om hvorvidt en privat person må købe hos en grossist.. Men om grositsten må nægte kunden at købe vare hos dem.
Kunde kommer og siger at vedkommende gerne vil have et produkt til x antal kr.
Der er for meget arbejde i det i forhold til hvad virksomheden tjener og siger derfor nej til kunden. Men må man det? Må man sige NEJ til at kunden køber sin vare hos dig, selvom han vil betale fuld pris?
Selvfølgelig må man sige nej. Mit håndværker firma må også sortere kunder fra og jeg gør det at og til. Det er jo ikke en offentlig institution
Er du sikker? Jeg kan huske en sag for nogle år siden da B&O nægtede at betjene en mand der var kendt som kjole ole, mener at de fik en bøde for det.
@polen
Det lyder som der har været noget racisme anklage indblandet
Edit: er for langsom
Troede faktisk ikke de måtte nægte at sælge til en kunde hvis det kan dokumenteres at samme produkt er solgt til en anden kunde. Men aner ikke hvad lov man skal kigge i
Som virksomhed må du gerne nægte at sælge til kunder uden CVR-nr (altså private)
Hvad er pointen i at detailbranchen køber af en grossist, hvis grossisten sælger direkte til forbrugeren? Det skaber mega kanalkonfliker.
Så selvfølgelig må du sige nej, da dit forretningskoncept henvender sig til B2B og ikke B2C.
Der er dog andre regler for detailbranchen (B2C) de må ikke nægte en kunde at handle, såfremt kunden kan betale (selvfølgelig visse undtagelser som
tyveri og ligende)