Hola PN.
Mandag d. 25 marts var jeg i en butik for at kigge på nogle surround-højtalere. Får sammensat et sæt, får en god pris og bestiller det. Jeg bestiller alle højtalere i hvid. Højtalerne kommer hjem d. 27 marts, som er den sidste dag inden påske.
Fronthøjtalerne er desværre kommet hjem i sort. Det er selvfølgelig ikke butikkens fejl, og butiks-indehaveren er cool, og siger, at jeg bare kan tage dem med hjem påsken over, så kommer de efter påske og skifter dem ud med de hvide. Fedt!
Tiden går, og jeg høre intet fra butikken. Jeg tager tager kontakt, og en sælger fortæller, at han vil tage fat i leverandøren og ringe tilbage. Igen hører jeg intet.
Jeg ringer igen til butikken og får nu af vide, at de sørme er i restordre. Igen siger sælger at han vil snakke med leverandøren og vende tilbage. Det sker ikke.
Jeg skriver en mail, og får intet svar. For 2 uger siden ringede jeg igen, og får igen af vide, at de er i restordre, og han vil vende tilbage. Har stadig ikke hørt noget.
Jeg er selvfølgelig ved at være træt af at vente, og især deres mangel på kommunikation. Desuden står den hvide højtaler til at være på lager på deres egen hjemmeside, og andre forhandlere har dem også på lager.
Jeg vil derfor gerne presse dem lidt for at få de rigtige højtalere, og er i tvivl om jeg kan kræve at handlen skal gå tilbage, da sælger ikke har overholdt aftale?
Kan jeg kræve at handlen skal gå retur?
Tror du får bedre rådgivning ved at kontakte forbrugerklage nævnet.
Problemet er den mundtlige kommunikation efter levering af produktet. Hvis du har mails som beviser at sælgeren ikke har levet op til den aftale man har indgået, så står du stærkere.
Prøv at kontakte Forbrugerklage nævnet og samtidig gør virksomheden opmærksom på, at du er klar til at klage til ovennævnte nævn, så ville de fleste seriøse virksomheder få fingeren ud af det bagerste hul.
En mundtlig aftale er ligeså gældene som en skriftlig hvis den kan bevises.. Har jeg da altid lært :)
@Allmin
At de skulle levere de rigtige højtalere efter påske fremgår desværre ingen steder på skrift. Jeg havde en kammerat med ude og hente højtalerne. Det kan desværre nok ikke bruges til det vilde. Jeg har dog et tilbud fra dem på mail, hvor det fremgår, at min forespørgsel omhandlede hvide højtalere..
@Nitrrrram
Korrekt. Men når det er påstand mod påstand, så skal der startes en sag før det kan besluttes hvem der har ret. Jeg har ikke tænkt mig at lave det store nummer ud af højtalere til 10k.
Drejer89 skrev:
@Allmin
At de skulle levere de rigtige højtalere efter påske fremgår desværre ingen steder på skrift. Jeg havde en kammerat med ude og hente højtalerne. Det kan desværre nok ikke bruges til det vilde. Jeg har dog et tilbud fra dem på mail, hvor det fremgår, at min forespørgsel omhandlede hvide højtalere..
@Nitrrrram
Korrekt. Men når det er påstand mod påstand, så skal der startes en sag før det kan besluttes hvem der har ret. Jeg har ikke tænkt mig at lave det store nummer ud af højtalere til 10k.
Hvor dyre skal højttalere så være før man gider?
Pas. Der skal vel være en balance imellem hvad advokat osv koster.
Drejer89 skrev:Du kan vel bare optage samtalen
@Nitrrrram
Korrekt. Men når det er påstand mod påstand, så skal der startes en sag før det kan besluttes hvem der har ret. Jeg har ikke tænkt mig at lave det store nummer ud af højtalere til 10k.
Nu har de jo ikke på noget tidspunkt benægtet at jeg har fået forkerte højtalere.
Jeg vil bare gerne vide, om jeg kunne forlange at handlen skulle gå tilbage, hvis de ikke snart levere de rigtige højtalere.
Gå uden om butiks bestyrer.. Få fat i noget chef halløj... Havde en gang en twist med expert. Da butikschefen var uden for pædagogisk rækkevidde sendte jeg en mail til chef ved expert. Han ringede mig op med det samme. Vi fik en god snak. Og han sendte mail på vores samtale og vores aftale så jeg havde det hele på skrift. Og så var det problem løst. I min verden har du givet dem i butikken chancer nok. Det er tid til at gå højere op på stigen.
Det er ikke en butikskæde, men en lille "special" butik. Det var chefen der var der da jeg hentede højtalerne.
Drejer89 skrev:
Nu har de jo ikke på noget tidspunkt benægtet at jeg har fået forkerte højtalere.
Jeg vil bare gerne vide, om jeg kunne forlange at handlen skulle gå tilbage, hvis de ikke snart levere de rigtige højtalere.
i og med du går med til at tage et par sorte med indtil de kan erstatte dem vil jeg mene man skylder at give dem rimelig tid, en måned er nok ved at være grænsen for hvad der er rimeligt her.
men altså, skriv en mail til dem, forklar det er meget fint med låne højttalere, men gerne vil have de rigtige og få en eta på levering af de rigtige.
derefter har du på skrift at det ikke er de rigtige du har, og en tid at forholde dig til, hvis de bryder den burde du uden problemer kunne få pengene retur.
hvilken butik er det ?
@Live
Som jeg skriver, så har jeg både ringet og skrevet. De vender bare ikke tilbage som lovet. Jeg fik svar på min første mail:
"Vi hører lige SA, hvordan det går. Du får svar asap."
Den er fra d 10/4
yeah, system-audio højttalere er like aldrig nogensinde i restordre, de skyder dem ud fra roskilde i pænt hurtigt tempo.
har aldrig hørt dem der, de ligner SA1750 en del
Jeg har heller ikke fundet andre forhandlere som ikke har dem på lager.
Men jeg er jo også en "lille" kunde for en butik som primært sælger højtalere i en helt anden prisklasse. Men derfor vil jeg da gerne have hvad jeg betaler for.
Mail er godt
Skriv udførligt til forhandleren, og beskriv hvad der er sket indtil nu, og bed dem om at give et forventet tidspunkt for levering af dine hvide højtalere.
Skriv i positive vendinger, og ros den service du har fået, så står du bedre:-)
Bed om kvittering for modtaget samt kvittering for læst mail.
Snak ikke om at annulere handelen.
Den kan du tage hvis de ikke leverer i hvid.
Jeg ville skrive hver uge i 3 uger, og derefter hver dag indtil jeg var tilfreds.
Drejer89 skrev:
Jeg har heller ikke fundet andre forhandlere som ikke har dem på lager.
Men jeg er jo også en "lille" kunde for en butik som primært sælger højtalere i en helt anden prisklasse. Men derfor vil jeg da gerne have hvad jeg betaler for.
et alternativ er at kontakte ole fra systemaudio på facebook, de har en bruger derinde under system-audio, og hør ham ad angående at en af deres forhandlere ikke kan levere en vare med henvisning til den er i restordre fra deres side.
ret sikker på han vil rive dem et nyt røvhul med den tid der er gået.
Hvad jeg mente med at en mundtlig aftale gælder er bare, at man overfor chefen som jo helt sikkert er klar over det, nok hellere ikke gider at bruge al den tid på at bevise hvem der har ret.. Jeg mener ikke at du bare skal gå derind og sige: Jeg hiver jer i retten, men simpelthen bare gå ind med en fin tone og sige noget ala: Jeg er meget glad for at jeg kunne låne de sorte her til dem jeg har bestilt kommer, jeg er desværre ved at nå en grænse for hvor længe jeg vil vente med at smide ledninger ind under lister og bla bla bla, så jeg håbede meget på at det var muligt og hente dem indenfor en uge, hvis ikke vil jeg gerne have at handlen går tilbage udfra reglen om at en mundtlig aftale er ligeså god som en skriftlig og jeg nu har ventet længe nok.
Finpuds det så det passer til din situation.. :)
kunne du tage ned og aflevere de forkere højtalere og så bede om at få leveret de rigtige, og så tage den derfra?.
men okay kan godt se det er totalt for dårligt at de ignorere dig og at der burde rulle nogen hoveder for det..
Jeg ved bare at forbrugerklagenævnet tager sager hvor værdien af varen overstiger 500 kr. Samt er det gratis at benytte, hvis de kigger på sagen. så send en mail til dem, det koster jo intet.
Hvis Forbrugerklage nævnet så siger, at du har en sag, kan du altid med en mail fra dem, gå til forretningen, så står du sikkert med et par fine hvide højtaler og kæmpe undskyldning 5 minutter efter.
Nitrrrrrrrrram har ret, når han siger at en mundtlig aftale er ligeså bindende som en skriftlig. Problemet med mundtlige aftaler er at bevisførelsen for hvad der er blevet sagt ikke kan dokumenteres ved enighed i en indgået handel efterfølgende.
altså hvis man står med en hvid center, en hvid sub, to hvide baght, og to sorte fronter, så tror jeg alle kan regne ud at det nok ikke er de rigtige fronter.
det burde være rigeligt som bevis
men lydbutikken har et ganske fint ry, hvilket også er sick vigtigt for hifibutikker da det er et begrænset marked hvor alle kender alle, så den del kommer der næppe problemer med.
kontakt system-audio og spørg om de er i rest-ordre til at starte med
selvfølgelig kan du lade handlen gå retur, de har jo ikke leveret det du har bestilt !
Købeloven siger dette om forsinkelse;
§ 74. Leveres salgsgenstanden ikke i rette tid, og skyldes dette ikke køberen eller en omstændighed, som han bærer risikoen for, foreligger der forsinkelse.
Stk. 2. I tilfælde af forsinkelse kan køberen hæve købet, såfremt forsinkelsen er af væsentlig betydning for ham og sælgeren måtte forudsætte dette. Det samme gælder, hvis sælgeren ikke efter påkrav leverer salgsgenstanden inden udløbet af en rimelig frist, som køberen har fastsat, eller, hvis der ikke er fastsat en sådan frist, inden rimelig tid.
(Min underviser sagde, at enhver forsinkelse var væsentlig..)
§ 75. Har sælgeren på grundlag af et forbehold i aftalen udskudt leveringstiden, kan køberen hæve købet, hvis sælgeren ikke efter påkrav leverer salgsgenstanden inden udløbet af en rimelig frist, som køberen har fastsat, eller, hvis der ikke er fastsat en sådan frist, inden rimelig tid.
Kilde
Fra dit synspunkt er sagen således: I har aftalt, at der skal ske genlevering af højtalerne, fordi de led af en mangel (var sorte).
Butikken er pt. i forsinkelse med genleveringen.
Når du synes, at din tålmodighed er sluppet op, så skal du skriftligt (email er ok, hvis I bruger det) give butikken en konkret, rimelig frist til at levere, jf. købelovens § 74, stk. 2, ovenfor. Hvis de ikke klarer at levere inden for fristen, så kan du hæve købet.
@ keennein11
Det er kun i handelskøb (hvilket dette ikke er), at enhver forsinkelse er væsentlig, jf. købelovens § 21, stk. 3.
Vi er uden for kontraktens tidsfrister, idet sælger har misligholdt ved at fejllevere. Så det handler om, hvad der er rimeligt. Det har været et langt forløb. I mine øjne er 14 dage en rimelig nachfrist at sætte, sådan som situationen er stillet op i tråden.
Ty for hjælpen.. Jeg har shippet indehaveren én mail, med en frist på 14 dage, og et tilbud om, at de kan give et afslag i prisen, og jeg beholder højtalerne.
Beklager Allmin :)
Så kom der svar. Dog ikke fra butiks indehaveren.
Højttalerne er desværre, stadig, i restordre hos System Audio indtil ca. den 15. Juni !
Jeg forstår din at din tålmodighed er ved at løbe ud. Hvad ville du synes var rimeligt i afslag, for at beholde de sorte ?
Alternativt, er du meget velkommen til at beholde dem, indtil de hvide kommer.
Prøver lige at høre System Audio om de virkelig er i restordre.
Edit: SA har bekræftet, at de er i restordre.
@Henry
Kan jeg nægte at vente til d. 15 juni?
Hvis du virkelig vil have dem i hvide kan jeg ikke forstå problemet i at vente til 15 juni... du har jo højtalere der kan spille.
Hvis du gerne vil beholde de sorte med afslag, så tilbyd dem et rimeligt afslag og tag den derfra,
Men det lyder jo ikke ligefrem i mailen som om at de prøver at tage røven på dig.
Tage røven på, er nok så meget sagt.. Men jeg har jo ikke fået et tidspunkt, eller en tilbagemelding før jeg skrev den sidste mail..
Vi har aftalt at jeg får 1000 kr. retur, og beholder de sorte.