Står og skal købe nogle firma gaver som jeg skal dele ud til mine kunder. Skal købe dem imorgen eller i weekenden. Så kan man få en god amarone vin evt en der er på tilbud til ca 100kr flasken?
Det skal være en amarone og skal kunne hentes i en butik så ingen netbestilling. Gerne skriv hvor den kan købes
Er ikke selv vin drikker så hjælp ønskes.
Tak
Kan man få en god amarone vin til ca 100kr pr flaske?
Man kan ikke producere en flaske amarone for 100kr pr. flaske, så nej. Køb noget andet
Hvorfor skal det være en Amar' One? Jeg så denne her i Politikens vintest forleden, dog lidt over budget, men fra supermarkedet:
politiken.dk/mad/vin/ECE2158662/vintest-julevin-presses-af-det-soede-og-fede/
edit: testen er lavet op mod fed dansk julemad, så måske ikke nødvendigvis hvad du søger alligevel.
Da det gerne skal være et klingende navn til dem der intet aner om vin. Så skal den også gerne være drikkelig til dem som har forstand.
Håber det giver mening.
Køb evt en Barolo istedet. Minder en smule om Amarone i min verden.
Guldmageren skrev:
Nej - not even close
Kbh
Er der bedre chance for en god Barolo til den prisklasse?
Hvad skal man ofre for en god amarone?
@hermod - Du skal da ikke bestemme hvordan hans verden hænger sammen ;)
Jeg læste en gang at man skulle over 200kr før der er en chance for at det er en Amarone, men de fleste ved det alligevel ikke og tror de drikker en god vin, bare fordi der står amarone på den, og så er der vel ikke grund til at betale mere for den :-)
Nej. Du kan ikke få en ordentlig Amarone til 100,- (selvom 95% af danskerne tro det og ikke har smagt andet) Derfor er det en udemærket firma-gave.
Men jeg ville da forkæle mine kunder med noget ordentlig og i dit budget kan man sagtens få en rimelig god Portvin. Mener faktisk Phiilpsson Vine kører tilbud på en Burmeister Port til ca 90,- (for 12 stk.) Ellers ville jeg købe en Linie eller O.P. Anderson Akvavit, som begge er på tilbud mange steder i øjeblikket.
Glædelig jul
Hvis du skal bruge 12 flasker vin, så er det muligt at Philipson i Kokkedal har noget godt på tilbud
Er portvin/akvavit ikke mere til folk oppe i alderen.
Mine kunder ligger i alderen 20-45
Barolo, 91p Rober Parker, 149kr
philipsonwine.com/default.aspx?p=24&sku=66281309
Burmester 10-års tawny, 99kr flasken.
Det er en helt vanvittig god portvin. Sig til kunderne at de skal nyde den ved omkring 10 grader. Og portvin er bestemt ikke for gamle mennesker!
philipsonwine.com/default.aspx?p=24&sku=55491010
hermod skrev:
Barolo, 91p Rober Parker, 149kr
philipsonwine.com/default.aspx?p=24&sku=66281309
Det er en helt vanvittig god portvin. Sig til kunderne at de skal nyde den ved omkring 10 grader. Og portvin er bestemt ikke for gamle mennesker!
Den portvin kommer til at overraske folk så sindsygt. F*** jeg elsker den!
Matvic skrev:
Er portvin/akvavit ikke mere til folk oppe i alderen.
Mine kunder ligger i alderen 20-45
En god Portvin forlænger dit liv betydeligt :-) Men du har ret de fleste forbinder Portvin med Farmor, cerutter og Blomme i Maderia og det er synd... MEGET synd.
...Præcis Hermod (vi er vist på bølgelængde)
Den Port er god og lad dine kunder få en "oplevelse" og sig de skal nyde den til konfekten eller Ris a la manden
Portvin:
Hvis man vil imponere svigermor eller et stk. tøsebarn kan jeg anbefale Burmeister årgang 1975, den ligger klasser over alle de efterfølgende Burmeister årgange.
Rødvin:
Mollydooker, The Boxer, årgang 2010-2012 koster ca 160- og er virkelig en oplevelse værd for dem som sætter pris på en tung rødvin med en alcoholprocent på 16.5%.
Man kan ikke få god portvin udenfor Portugal. Eod.
Og nej, Amarone er ikke et godt valg i 100 kr-klassen. Der ville jeg i stedet vælge noget Sydafrikansk, alternativt en Chianto Classico, der skal vælges med lidt held. Derudover har jeg tidligere haft held med at finde gode Saint Emilions i den prisklasse, men det er noget tid siden. What else.. Pff, Rhone og Loire er steget voldsomt i pris de sidste par år, med rette, men hvis du finder en Loire der ikke specifikt hedder Gigondas, så kan der være god held dér, også. Det kræver dog obv. lidt research - hvilket omfatter at bevæge sig ned i en vinbiks og bælle vin. Tough life.
Os der spiller bridge og ryger pibe elsker portvin.
Og uanset hvad feinschmecerne mener så er det nok primært folk der er en anelse ældre som vil sætte ordentligt pris på det.
men sådan er det jo også med rødvin ?
Snaps derimod er mere allround :)
vivino eod
Tænkte nok Hermod sprang let hen over #13
@Mice
Så du kan sidde med dine fedtede fingre på tastaturet og gnække indvendigt over at du vandt en diskussion på internettet?
Uden at gøre mig til ekspert på processen at lave en flaske vin, så er sammenhængen rimelig simpel her. Processen at lave en flaske Amarone, minder meget om processen ved portvin. Man tørrer druerne længere tid for at bringe mere sødme frem. Mere tørre druer => mindre vin pr drue => større relative omkostninger => prisen stiger.
Så er der med garanti en masse andre fjollede sammenhænge i stil med.
Druerne må ikke vokse for tæt på hinanden, og med garanti kun på sydlige skråninger og plukket af en skønjomfru med fødderne.
Nu er jeg ikke med i diskutionen ... Men ja ..
Du ved, det der med at spille smart uden at have noget i det ..
Micebulldogs skrev:
Det kender jeg alt til :-)
Lige i det her spot var det dog rimelig simpelt at google svaret.
Før det gjorde jeg dog intet andet end at referere hvad jeg har fået fortalt/læst af mennesker der er en anelse klogere end mig.
Jeg vil sammenligne det at købe en Amarone til 100kr. med at købe en canada goose jakke på dette site. www.udsalgcanadagoosejakker.dk/Canada-Goose-Dame-c100/
something is rotten!
hermod skrev:Micebulldogs skrev:
Det kender jeg alt til :-)
Lige i det her spot var det dog rimelig simpelt at google svaret.
Før det gjorde jeg dog intet andet end at referere hvad jeg har fået fortalt/læst af mennesker der er en anelse klogere end mig.
Jeg vil sammenligne det at købe en Amarone til 100kr. med at købe en canada goose jakke på dette site. www.udsalgcanadagoosejakker.dk/Canada-Goose-Dame-c100/
something is rotten!
Bestilt!
92 point RP, 59kr flasken v/12 stk.
Hvis nogen vil splitte en kasse, så skal de bare sige til!
www.philipsonwine.com/default.aspx?p=24&sku=47151312
Hvis du gider bestille og tage dem med til julefrokosten kan jeg godt tage en kasse.
Superbrugsen har en Amarone på tilbud til 95,- (normalt 180,-). Se den på side 21 i deres tilbudsavis. Har ikke smagt den selv... endnu.
#13 det tager meget længere tid at vinificere en amarone end andre vine, der er meget mindre udbytte grundet de tøre druer - derfor mere arbejde er mindre fortjeneste hvis ikke prisen er højere!
- ring til din vin pusher idag og få et tilbud på 80 flasker god vin!
Som andre er inde på betyder processen, hvor man tørrer druerne, at udbyttet for Amarone er rigtig lavt. Det betyder selvsagt højere marginal omkostninger for en flaske vin, måske så meget som en 3 dobling. Det er derfor rimeligt at tvivle på autenciteten af supermarkeds Amarone for under 100 kroner.
Det betyder ikke at vinen ikke kan være fin og drikke dejligt til prisen. Men det er yderst tvivlsomt, at en Amarone til 85 kroner i Aldi eller Netto, lever op til alle kravene for en Amarone. Selv, hvis vinen lever op til kravene, vil det ydermere betyde at der er skåret godt ned i andre led i processen, hvilket oplagt risikerer at have en negativ effekt på kvaliteten af vinen. Det kunne være massivt udbytte, ringe forhold i kælderen som fx lav kvalitets fade der genbruges i mange år, lav kvalitet af kork osv osv
Mht til Barolo gælder der i øvrigt lignende forhold. For at en vin må hedde Barolo skal den ligge mindst 3 år før frigivelse herunder 2 år på fad (4(5?) og 3 år for Riserva). Derudover er der klare regler for udbyttet, en vin må ikke hedde Barolo uden at have et relativt lavt udbytte. Sidst men ikke mindst er udgifter til køb af jord, arbejdskraft, vedligeholdese af "vinhuset" osv osv relativt høje i velstående Europæiske vindiskrikter som fx Barolo.
Alt dette betyder højere omkostninger i forhold til vin fra bare Syditalien eller i endnu højere grad oversøisk vin.
Derfor er nogen vine bare dyrere og som med Amarone, vil jeg tvivle på autenciteten af Barolo til 75 kroner i et supermarked.
Guldmageren skrev:
@HK: Jeg kan godt lide, at du lod denne stå:-P
Efter Hermods post 25, har jeg måske fattet en smule om vin..
jo længere druen får lov at tørre, jo bedre vin kan der laves. Denne del tror jeg, jeg har fattet korrekt. ?
men betyder dette så at en drue der ikke har tørret så længe giver en dårligere vin, og dermed (nu kommer min pointe) ikke er egnet til lagring, da der er for stort vandindhold?
Tørrede druer er ikke en garanti for bedre vine. Det øger det relative sukker indhold, hvilket typisk betyder kraftigere og mere alkohol rige vine. Det betyder også at vinen får et andet udtryk da frugten ofte får karakter af rosin og sveske
Vine i meget berømte områder som Bordeaux, Bourgogne, Rhone, Barolo osv bliver fx ikke tørret. Dette til trods får du de dyreste (og måske bedste) vine i verden fra de områder
@ Borge
jeg så den sq ikke!
Nej Barolo minder ikke om Amarone. Barolo er til trods for deres høje tannin indhold ganske feminine vine, hvor de klassiske smagsnoter er små røde kirsebær, rosenblade, lakrids og pebermynte. Bortset fra tanninerne er Barolo mest sammenligneligt med Bourgogne
De tørrede druer gør Amarone til mere alkohol kraftige tunge vine, hvor frugt noterne bærer præg af kirsebær fra Corvina druen, men hvor frugtnoterne også meget hurtigt kan få sveske- og rosin-agtig karakter. Derudover bliver Amarone oftest hamret igennem nye små fade, da vinen kræver en pæn portion struktur fra faddet til at matche den tunge stil. Amarone er slet ikke så tannin rig, da druerne typisk giver anledning til vine med et ganske højt frugtsyre indhold, men med meget bløde tanniner.
Barolo og Amarone er tæt på at være så forskelligt som det kan blive, når vi taler Italiensk vin
Hmm, troede lige, men som sædvanlig fattede jeg ikke mere end en sølvpapirshat..
tak for forklaring.
Sakset fra en vintest på nettet. Hvorfor er det ikke "godt nok" til jer vinkendere ?
Jeg har selv købt fra dette vinhus på et tidspunkt og syntes det er nogle ganske ok vine. Selv om alle ved at hvis man køber en til 300 kr får man som regel en bedre vin.
Jeg ville da blive glad for sådan en flaske i julegave. ;)
Villa Annaberta Amarone delle Valpolicella 2010. 5 stjerner. BEDSTE KØB
Modne kirsebær i duften. En flot syre pakker denne rimelig komplekse og fyldige vin ind. Sorte kirsebær, kørvel, timian og peber i smagen. Yderst velbalanceret. Særdeles godt køb. 91
Alkoholprocent: 15
Set hos Kvickly på tilbud til 129 kr.
@HK
For helvede hvor jeg dog håber du fortsætter med dine indlæg - elsker at åbne de her vintråde og læse dine indlæg. Det er så fedt!
Jeg nyder selv i stor grad en god flaske vin, men min viden er stadig i begrænset omfang - dine beskrivelser er meget lige til og virkelig forklarende. Så alt i alt, bare et klap på skulderen og tak for en masse gode indspark i disse tråde :)!
- Det samme kan selvfølgelig også siges om/til Borge, når han ellers gider smide noget tekst på ;)
@OP
Sorry for derail.
Er jeg den eneste som synes at en Amarone vin er meget tungt ?
Elsker Barbaresco til 250 kr+ samt Saint Emillion 100 kr+ nok nærmere 200 kr man skal være heldig med dem til 100 kr
Har været heldig med nogle berbara d alba/asti superiore til 80 kr (den vil jeg anbefale 100kr pr flaske) Går fint til Kamsteg og And.
Jeg er umådelig fan af Barbara D'Alba, men der er imod stor forskel pådrage og producenter.
Hvilken en ville der anbefale?
Jeg serverer Barbera D'Alba 2009, Dogliani Generalé til nytår. '09 er er mere i min smag end 08, da smagen af ssolbær helt perfekt. I 08 er den blevet meget mere gennemtrængende og bliver lige i overkanten.
U got pm
hermod skrev:
Lidt pudsigt at philipsonwine reklamerer med at den er vurderet til 187 kr. pr. flaske i en test - og sælger den til 199 kr. pr. flaske, hvis du køber den enkeltvis.
Phillipson er jordens største høkere
De der tilbudspriser de har ved 12 flasker, er hvad alle andre vil sælge flasken for ved 1 flaske.
Jeg har sagt det mange gange før, men i narrer jer selv hvis i tror i gør gode køb hos Phillipson.
Hvis i alligevel køber online, så check wine-searcher og se hvad i kan få i Tyskland. Så længe i køber nok, så er transport ikke noget problem. (og det gør i jo når vi taler køb af 12 flasker af gangen)
@HK har du et par gode link til winesearcher? var inde på enoteket for første gang efter at have læst noget du skrev og fik virkelig en fin behandling og oplevelse.
Manden derinde fik bl.a. åbnet mine øjne for noget barbaresco, som jeg ellers havde afskrevet fra min pallet efter en række uheldige supermarkedsbarbarescoer.
@ wzup
Paolo nævnte det godt at der var en inde og nævnte mig. Jeg er glad hvis jeg har formidlet en succesfuld kontakt :)
Mht til Wine Searcher er det bedst at vide hvilken vin man går efter. Men hvis man fx har udset sig en vin hos Phillipson, kan man med fordel lige checke wine searcher og se priser i Tyskland.
Hvis vi taler vine under 100 kr flasken, er det næppe interessant med mindre vi taler 36 flasker eller whatever
Men lige så snart vi taler vine over 250 kr, er jeg ret sikker på i kan finde samtlige produkter hos Phillipson billigere i udlandet og endda slippe for at købe 12 flasker.
Generelt kan det slet slet ikke betale sig at købe vin i DK, hvis man er sådan rimelig seriøs. Moms, afgifter og høje avancer betyder at mange seriøse vine i +250 kr lejet kan fås med op mod 40% rabat ved køb i udlandet. Det er fuldstændig standard at kendte vine fra Barolo, Champagne, Bourgogne, Rhone og Bordeaux kan fås 20%-30% billigere i Tyskland, Belgien og Frankrig - og nogen gange op mod 40% billigere.
Men der er forskel på hvor "slemme" danske forhandlere er. Phillipson og Theis tager nok præmien for at være de største svin. Jeg ville personligt aldrig lægge en krone hos de scumbags
Lige for at give et eksempel med Phillipson.
De har for nylig overtaget importen af Domaine Aroux-Lashaux, som er en sub-elite producent med base i Vosne-Romanee i Bourgogne.
Her link til en udmærket Clos de Vougeot i et stort år: www.philipsonwine.com/default.aspx?p=24&sku=21531300
1 flaske: 1.9k
6 flasker: 1.65k (pr flaske)
12 flasker: 1.4k (pr flaske)
De ligner jo en formidabel rabat ved at købe 12 flasker. 30 sekunder på wine searcher og jeg fandt det her: www.wine-searcher.com/find/dom+arnoux+lachaux+grand+cru+clos+de+vougeot+cote+nuit+burgundy+france/2010/france
2 steder under 1k ved 1 flaske, 6 steder under deres 12 flaske pris.
Samme vin kan i øvrigt fås hos Paolo i Enoteca-vin.dk til 1350. Prøv at hils fra mig og se om ikke prisen så endda kommer ned i ca 1220. Og igen, 1 flaske, ikke 12.
Sidst men ikke mindst vil jeg godt stikke tungt ud på at Phillipson slet ikke ligger inde med 12 flasker, så deres 12 flaske tilbud er med al sandsynlighed ren og 100% narrefisse.
De skulle ganske enkelt ikke have lov til at drive forretning!
Jeg er egentlig interesseret i hele spektret, er altid ude efter den gode oplevelse, og jeg er desværre ret grøn i de gode italienske oplevelser, som jeg ved at du har stor indsigt i, så jeg fisker efter nogle af dine favoritter under 1000 kr/flasken.
paulo var fantastisk og åbnede flere flasker som vi kunne smage...
Jeg er derudover helt enig i dine betragtninger om theis og specielt philipson. Jeg synes også der er noget fishy ved hvordan deres vine bliver rated i den danske presse.
Phillipson har et tæt samarbejde med Berlingske og Børsen. Så alle anmeldelser af vin fra Phillipson i de 2 medier, ryger selvsagt lige i skraldespanden!
www.wine-searcher.com/find/dom+arnoux+lachaux+grand+cru+clos+de+vougeot+cote+nuit+burgundy+france/2010/france
kunne først finde vinen til salg i link nummer fire, er det mig der er idiot?
Jeg giver +1 til HK omkring Philipson, man skal ikke give meget på deres 1stk priser.
wzup
Næppe. Jeg checkede ikke links.
Her er den i UK hos Fine+rare wines, som sjældent er de billigste, men har et giga udvalg.
www.frw.co.uk/searchWines.aspx?keywords=Clos+de+Vougeot+2010+Arnoux+Lachaux+Domaine&sid=4&FRS=ws
109 pund eks moms, som er lige godt 10% i UK. Dvs en pris omkring de 1.1k eks transport, som typisk vil koste lidt mere fra UK end Tyskland/Belgien/Frankrig. Og igen fuldstændig usammenlignelig med Phillipsons priser