Kan man fakturere en virksomhed for tabt arbejdsfortjeneste?

#1| 0

Hej PN.


Et måske tosset spørgsmål, men google kan ikke rigtig gøre mig klog på det.


Jeg synes efterhånden, at jeg i flere omgange har stået i en situation, hvor jeg har været nødsaget til at tage fri fra arbejde, for at vente på en leverance fra en butik. Jeg købte tidligere en sofa fra Bilka, hvor den skulle leveres indenfor en uge, der gik 1½ måned før vi havde den. I løbet af den måned, blev vi af Bilka lovet to gange, at den ville ankomme "I morgen" mellem xx og xx.


Begge gange ankom den ikke, og dermed spildte jeg to fridage, foruden de mange timer der i sidste ende blev brugt på mails og opkald grundet misinformationer hos dem.


Fornylig har min roomate haft problemer med Stofa, hvor han vel efterhånden har brugt hvad der svarer til 10 timer på et fejltilbud fra Stofa. Tiden er brugt på telefonopkald, mails og lignende med Stofa. Han oprettede en sag ved teleankenævnet, en sag han vandt. Det eneste der kom ud af det, var dog, at han ikke skulle betale fakturaen til Stofa.


Nu til sagen: Kan det være rigtigt, at man som privatperson ikke kan få nogen godtgørelse for spildt arbejdsfortjeneste eller lignende? Er det bare sur røv, at Bilka lover, at sofaen kommer på pågældende datoer, når den så ikke gør det? Og lignende ved min roomate der har været igennem det med Stofa?



Redigeret af Henze05 d. 20-02-2017 11:40
20-02-2017 20:53 #2| 1

Jeg forestiller mig at de fraskriver sig den slags ansvar i deres salgs og leveringsbetingelser..


Men altså, der skal jo også være en grænse et sted, for hvad man kan kræve erstatning for..

20-02-2017 21:07 #3| 0

Er ikke helt sikker på arbejdsfortjenesten. Men tror kun du har muligheder omkring købet. Tænker på ophævelse osv.

20-02-2017 23:31 #4| 0

Den der går ikke engang i USA

Redigeret af chrismm d. 20-02-2017 23:32
20-02-2017 23:45 #5| 0

Men det modsatte er der ingen problemer i - jeg glemte engang en aftale med en VVS'er så han måtte komme 2 gange og det gav lige en ekstra post på fakturaen for forgæves besøg :-(

20-02-2017 23:59 #6| 1

Selvfølgelig har du ikke det. Hvis det så var en lørdag, du skulle hente sofaen, og de ikke leverede tiden, skulle Føtex så udbetale en ekstra feriedag eller ringe til dit job og give dig fri om mandagen?


Det er vel en del af bettet, når man køber en sofa i Bilka, at service ikke altid spiller.

21-02-2017 00:07 #7| 0
OP

Ovenstående problem bestod jo ikke i, at jeg fik en tilfældig ordrebekræftelse, eller på tracking kunne se, at den ville være der den pågældende dag.


Men at jeg i to gange i øvrigt en måned efter den skulle været leveret, blevet lovet i telefonen, at den ville være der dagen efter, hvorfor jeg så tog fri fra arbejde. Begge gange uden at modtage den, så reelt tre fridage, men hvor de endelig overholdt aftalen den sidste gang.


Jeg kunne ikke finde noget vedr. Om man havde nogle rettigheder (andet end at sige nej til købet), men det tyder det jo ikke på, at man har :)

21-02-2017 01:47 #8| 2

Henze har jonlidt en pointe. Der kommer snildt 100kr!i gebyr på en rykker (som automatisk spyttes ud af computeren), men skal man selv bruge tid og andet, fordi et firma laver en fejl, så er det gratis for dem, og besværet udelukkende kundens

21-02-2017 03:36 #9| 0

Forestil jer lige Novos direktør købe en sofa til stavblender til 400,-. Vente forgæves på den og sige "Hej Bilka, I skylder mig 30.000 for en mistet arbejdsdag"

Så nej, det kan man ikke!

21-02-2017 08:03 #10| 0

Tvivler på det, men tænker hvis du på en pæn og ordentlig måde beskriver forløbet for dem og påpeger at en form for kompensation ville være på sin plads, så har jeg svært ved at se de ikke skulle kaste lidt penge efter dig. Var igennem samme forløb med en kommode i illum og der endte vi med at få en rabat på 1500 cirka.

21-02-2017 12:47 #11| 1

Der skal nok en hel del til, men kender ikke praksis.

Principielt kan firmaet ifalde et erstatningsansvar, hvis det ikke lever op til sin loyalitetsforpligtelse i kontraktforhold, dvs. handler illoyalt over for kunden. Man skal ind og vurdere de konkret udviste handlemåde. Hvis man f.eks. kan bevise, at firmaet har lovet en levering, som de burde vide på aftaletidspunktet ikke kunne lade sig gøre. Eller de siden blev klar over, at den ikke gik, men ikke gad give besked om det.

Man skal så også lige bevise, at man har lidt et tab. At man vælger at holde ferie på leveringsdagen, er vel ikke et tab.

21-02-2017 12:54 #12| 0
OP

På nuværende tidspunkt er det heller ikke et beløb, der ville være værd at jagte, hvis det gik så langt, at man skulle slæbe dem i retten. Spørgsmålet var egentlig også af ren og skær nysgerrighed, da det sikkert ikke er sidste gang at noget lignende sker, og jeg næppe er den eneste, det kommer til at ske for :)


Derfor ville jeg høre, om der var std. praksis for, om man kunne gøre noget. Men som Djoffer siger, så må det næsten bare være en høflig snak med dem, og se, om de giver en rabat for deres besvær. :)


@Henry


Om jeg benytter mig af en feriedag eller om jeg tager fri og mister de timer, kommer vel ud på et og koster vel i bund og grund det samme? Det er også mere princippet i, at man to gange over telefon bliver lovet, at sofaen er der "I morgen", og når jeg så følger op med "Er du helt sikker på det?" og hun siger ja, så forventer man jo også, at den kommer. Det skete tre gange, 3. gang kom den dog.


Men EOD :) - Der er kommet svar på mit spørgsmål, ikke nødvendigvis kun om man kunne fakturere dem, men om der generelt bare var noget som helst man kunne gøre.

21-02-2017 12:59 #13| 3

Kompensation eller shitstorm. Det er det nye. Det er det de unge vil ha'.

21-02-2017 13:35 #14| 0
fryden skrev:Kompensation eller shitstorm. Det er det nye. Det er det de unge vil ha'.

Synes du det er noget dårligt? Er vel ret god sikkerhed for forbrugerne, at man rent faktisk har mulighed for at gøre noget når man bliver snydt af de store virksomheder tænker jeg...

21-02-2017 14:16 #15| 0

Ville da være meget fedt med noget kompensation ala hvad man får ved forsinkede flyrejser. F.eks en standard sats på 1000kr hvis det ikke bliver leveret på aftalte dag eller der ikke gives besked senest 24timer før.
De få gange jeg har oplevet at vente forgæves har jeg enten fået aftalt at de kommer lørdag istedet eller afbestilt service/vare og købt fra andet sted.

21-02-2017 15:53 #16| 0
djoffer skrev:
Synes du det er noget dårligt? Er vel ret god sikkerhed for forbrugerne, at man rent faktisk har mulighed for at gøre noget når man bliver snydt af de store virksomheder tænker jeg...

Nej, det synes jeg ikke er noget dårligt.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar