Knægten har købt apps :-(

#1| 0

Hey


Min søn har spillet et spil på min tlf i dag. Da han er færdig, ligger der to sms'er fra "Gameloft".


I den første står der følgende:


Du har købt et spil til 20 DKK fra Gameloft (+4580886769). I forbindelse med købet har du givet samtykke til, at der ikke er fortrydelsesret på dit køb.


I den næste står der følgende:


Tak for dit køb. Vi har tilføjet følgende til dit spil: Keeper's Pack. Din købskode er 49xxx. order #71054xxxx


Min søn har ikke gjort dette med vilje - han går i børnehave... Det er heller ikke så meget de 20 kr. - det overlever jeg nok.


Men det hænger ikke rigtig sammen, for jeg har ikke noget betalingskort tilknyttet nogen steder (netop for at undgå, at ungerne kommer til at trykke på noget), så hvordan skal Gameloft kunne hæve penge? Og såfremt, jeg alligevel bliver charged på een eller anden måde, kan jeg så være sikker på, at det kun er een gang?

Og hvorfra har de mit tlf. nummer til at sende ovennævnte SMS.


Nogen, der har prøvet det samme? Evt. som bevidst har købt fra gameloft og kan fortælle, om det ser rigtigt ud? Og hvordan foregår betalingen?



19-03-2016 20:16 #2| 0

Måske er det køb lavet i en gratis app, hvor det betales som overtakseret SMS.


Ellers kontakt det nummer de skriver i den første sms, hvis du er i tvivl om der kommer mere.

19-03-2016 20:21 #3| 0

Det ryger vist bare oven i mobil regningen

19-03-2016 20:24 #4| 0

og min ven har fået 2 spil annulleret, ved dog ikke om det var fra gameloft

19-03-2016 20:35 #5| 0
OP
Snuxa skrev:Måske er det køb lavet i en gratis app, hvor det betales som overtakseret SMS.

Ellers kontakt det nummer de skriver i den første sms, hvis du er i tvivl om der kommer mere.

Det er i hvert fald en gratis app, for jeg har ikke betalt for spillet. Det er en helt ny tlf - og jeg er totalt noob. Kan det virkelig passe, at App'en selv kan finde ud af, hvilket tlf.nummer der hører til den tlf, der spilles på og charge af den vej? Min søn har jo stensikkert ikke indtastet noget som helt.

19-03-2016 20:37 #6| 0
OP

Jeg har tjekket saldoen på mit mobilabb (Telmore) og der er ikke hævet noget endnu - men det kan selvfølgelig være forsinket...

19-03-2016 20:41 #7| 7

Har du ikke returret på knægten?

19-03-2016 20:43 #8| 2
Hugging Gun skrev:

Har du ikke returret på knægten?




Grineren
19-03-2016 20:43 #9| 0
7913 skrev:
Det er i hvert fald en gratis app, for jeg har ikke betalt for spillet. Det er en helt ny tlf - og jeg er totalt noob. Kan det virkelig passe, at App'en selv kan finde ud af, hvilket tlf.nummer der hører til den tlf, der spilles på og charge af den vej? Min søn har jo stensikkert ikke indtastet noget som helt.

Ja, det kan godt passe, hvis der er givet tilladelse til det ved installation.

19-03-2016 20:54 #10| 1
OP
Hugging Gun skrev:Har du ikke returret på knægten?

:-)


Never...

19-03-2016 20:55 #11| 0
OP

Ok, tak for svar...


Jeg må nok hellere holde lidt øje med mobilregningen de kommende uger - og så ellers få slettet de spil fra min tlf...

19-03-2016 23:41 #12| 0
7913 skrev:Ok, tak for svar...

Jeg må nok hellere holde lidt øje med mobilregningen de kommende uger - og så ellers få slettet de spil fra min tlf...

Syntes ofte man har hørt de her historier hvor børn har købt for xxxxx antal kroner i diverse spil, hvor apple har annulleret betalingen. Prøv at se om det findes en mail på den ene eller anden måde via appstore, hvor du kan gøre "indsigelse" mod din kommende regning.



20-03-2016 00:07 #13| 0
RekiB skrev:
Syntes ofte man har hørt de her historier hvor børn har købt for xxxxx antal kroner i diverse spil, hvor apple har annulleret betalingen. Prøv at se om det findes en mail på den ene eller anden måde via appstore, hvor du kan gøre "indsigelse" mod din kommende regning.


Det er ved in-apps køb fordi der har været en masse bøvl med at man tidligere kunne købe uden at taste kode ind. Mener faktisk de efter alt den kritik de modtag lavede det om, så der altid skal tastes kode ind ved in-app køb, netop for at forhindre at børn gik shop-amok i børnespil :)

20-03-2016 03:25 #14| 0
RekiB skrev:
Syntes ofte man har hørt de her historier hvor børn har købt for xxxxx antal kroner i diverse spil, hvor apple har annulleret betalingen. Prøv at se om det findes en mail på den ene eller anden måde via appstore, hvor du kan gøre "indsigelse" mod din kommende regning.


This!


Min vens datter købte for over 1000kr spil gennem Apple, og han blev af venner på fb rådet til at henvende sig til Apple, og så ville de annullere købene. Og så kan man i øvrigt gennem Indstillinger->Generelt->Begrænsninger slå "Køb i appen" til/fra, så burde det ikke kunne lade sig gøre en anden gang.

20-03-2016 06:25 #15| 0

mener du under indstillinger kan slå køb i apps fra.

20-03-2016 07:02 #16| 0

Min søn købte apps for næsten 8K på sin mors konto.

Ved kontakt til Apple fik hun en såkaldt One Time Refund = hele beløbet tilbage.



20-03-2016 10:04 #17| 0

vær opmærksom på at gameloft har været/er kendt for at trække løbende abonnement på mindre beløb efter download af gratis spil, i hvert fald hvis man spørger google.

20-03-2016 13:38 #18| 0
OP
-_-Tiesto-_- skrev:vær opmærksom på at gameloft har været/er kendt for at trække løbende abonnement på mindre beløb efter download af gratis spil, i hvert fald hvis man spørger google.

Det er det her, jeg frygter...

Jeg har ikke fået nogen mails, og har ikke et kort tilknyttet, så jeg tvivler på, at mit kort bliver charged. Men hvis de laver noget sneaky over tlf regningen, er det noget pis...

Men, tak for svar alle...



20-03-2016 13:41 #19| 0
OP

Og det er i øvrigt ikke en Iphone - det er en skod-tlf fra Huawei. Så der er ikke noget Apple-ID tilknyttet, men jeg er logget ind med Gmail/googlekonto, så ungerne kan se deres youtube-favoritliste med videoer. Men her er der heller ikke noget kort tilknyttet...

20-03-2016 13:51 #20| 0

vær opmærksom på at gameloft har været/er kendt for at trække løbende abonnement på mindre beløb efter download af gratis spil, i hvert fald hvis man spørger google.

7913 skrev:Det er det her, jeg frygter...
Jeg har ikke fået nogen mails, og har ikke et kort tilknyttet, så jeg tvivler på, at mit kort bliver charged. Men hvis de laver noget sneaky over tlf regningen, er det noget pis...


Men, tak for svar alle...


Som jeg lige hurtigt læste så blev beløbene trukket via mobilregningen, så ingen kort oplysninger har virket nødvendige.

20-03-2016 15:33 #21| 0

når vi snakker børnehavebørn, er der ikke en ipad funktion hvor man kan sætte volumen permanent ned?

Tænker når de ser / høre ramasjang , spiller mv..


Har googlet men ikke blevet klogere

20-03-2016 19:20 #22| 0
OP

Crap - nu er de 20 kr. trukket fra min telmore-saldo. Kan jeg så bare vente og se, om de hæver flere gange, eller hvad? Hvordan hulen tjekker jeg, om det er løbende abonnement?

Når jeg googler "Keeper's pack" synes jeg ikke, jeg kan finde noget, der passer...

20-03-2016 20:58 #23| 0

"gameloft charges"


Var hvad jeg googlede og fandt en del, men præcis hvordan og hvad de enkelte gjorde kræver nok man læser mere end hvad jeg gjorde :)

20-03-2016 21:24 #24| 0
OP

Kigger på det - takker.

21-03-2016 10:23 #25| 0

Min kærestes møgunge af en fætter, købte for over 1k på hendes mobil. Hun skrev til Apple, som forklarede hende, at de var vant til det. Hun fik alle sine penge igen. Spillene har hun stadig på sin telefon.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar