Køb af bil med automatgear: Ny mikro eller brugt Mercedes

#1| 0

Står og skal have en bil. Vores kørselsbehov er 15.000-20.000 km/år. Jeg ved absolut intet om biler.


Kravene er:

Automatgear

Anhænger (til cykelstativ)

Kan max betale 3000/md + brændstof.


LEASING: Micro-bil med noget der minder om automatgear:

http://bmcleasing.dk/component/zoo/item/x-opel-karl-1-0-enjoy-automatic?category_id=50

Den er selvfølgelig billig; men mangler anhænger (kan muligvis løses).


KØB: Meget brugt Mercedes:

Et eksempel kunne være denne her:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/e220/22-stcar/2303164


Som tidligere taxachauffør under min studietuid i 90’erne er jeg blevet lidt lun på Mercedes-modeller i perioden ca. 1993-2003. De kan fås til omkring 30.000-70.000 kr.


Jeg tænker, at hvis man betinger sig af at den kan synes (eller er nysynet), at serviceaftaler er passet, at den har kørt under 300.000 km og den koster under ca. 70.000 kr; giver det så ikke mening, ift. budgettet.


Spørgsmål:

1:

Det er klart at der er et element at sats i det; gearkassen kan ryge efter en uge etc. Men hvis alt forløber nogenlunde ”normalt”, vil man så ikke kunne køre i sådan en i et par år; uden de store udgifter til reparation?


2:
Er der nogen der har et bud på hvor sandsynligt det er, at have udgifter under 15.000 kr/år til reperationer, service mv, i de første 3 år?


3:
Og hvad er worst case?

Redigeret af spliff d. 11-09-2016 20:07
11-09-2016 20:16 #2| 1

Uden at have noget relevant som sådan, så er de ældre Mercedes'er sgu dejlige!


Har selv en fra 94', dog uden automatgear. :-)

Men, de er også voldsomt dyre at køre i, husk at tage det med i overvejelse, i forhold til, hvad du så kunne få. :-)

11-09-2016 20:19 #3| 1

Tjek lige op på hvad sådan en gammel luksus Cruiser koster i vægt afgift :)

11-09-2016 20:21 #4| 1

hvis du selv kan fixe den når den går i stykker er den sikkert fin nok. ellers tror jeg ikke helt at det er det smarteste

11-09-2016 20:27 #5| 0
OP

Mange tak for svar.

@ GodPreben

@ skinkelynet

Jeg ved at det koster en del i afgift mm; ca. 1000 om måneden; hvor micro bilen er ca. 60 om måneden !! Men det er jeg villig til at acceptere.


Brændstoføkonomien betyder ikke det store for mig; da jeg har et lille kørselsbehov.


@ Allundberg

Det er det der er det store problem.

Jeg intet kan fixe selv - overhovedet! - så det er nok for risikabelt hvis noget går galt. En større reperation kan vel hurtigt løbe op i 20.000-30.000 eller mere, og det ville være et problem for mig.

Redigeret af spliff d. 11-09-2016 20:30
11-09-2016 20:30 #6| 1
spliff skrev:Mange tak for svar.
Jeg ved at det koster en del i afgift mm; ca. 1000 om måneden; hvor micro bilen er ca. 60 om måneden !! Men det er jeg villig til at acceptere.

Brændstoføkonomien betyder ikke det store for mig; da jeg har et lille kørselsbehov.

Problemet er at jeg intet kan fixe selv - overhovedet! - så det er nok for risikabelt hvis noget går galt. En større reperation kan vel hurtigt løbe op i 20.000-30.000 eller mere, og det ville være et problem for mig.

Hvis det er diesel er det 1000kr om måneden, og halvdelen hvis det er Benzin :)

11-09-2016 20:31 #7| 1

Nu kommer det også an på hvor du får lavet bil, der er massere af de gamle mercere, så du kan skaffe brugte reservedele ez. til de fleste modeller..

tror du skal være pænt uheldig for at det løber op i +15k om året, det kan du altså få lavet en del bil for... hvor bor du henne af i landet?

11-09-2016 20:32 #8| 0
OP
Dankfinger skrev:Nu kommer det også an på hvor du får lavet bil, der er massere af de gamle mercere, så du kan skaffe brugte reservedele ez. til de fleste modeller..
tror du skal være pænt uheldig for at det løber op i +15k om året, det kan du altså få lavet en del bil for... hvor bor du henne af i landet?

Amager, København.


Men det med at skaffe reservedele mv. kræver jo også at men ved lidt om det selv ?

Jeg ved intet!!

Redigeret af spliff d. 11-09-2016 20:35
11-09-2016 20:33 #9| 0
OP
GodPreben skrev:
Hvis det er diesel er det 1000kr om måneden, og halvdelen hvis det er Benzin :)

Det var noget af en forskel !! De fleste jeg har kigget på er desværre diesel.

11-09-2016 20:44 #10| 1

Ud fra et økonomisk synspunkt skal du selvfølgelig vælge mini bilen.

Du skal dog lige gøre op med dig selv hvilken bil du bedst kan leve med - før du kan svare på om Mercedes'en er de ekstra skejser værd.

Jeg havde valgt minibilen. :-)

11-09-2016 20:47 #11| 0
OP
MoPe skrev:Ud fra et økonomisk synspunkt skal du selvfølgelig vælge mini bilen.

Du skal dog lige gøre op med dig selv hvilken bil du bedst kan leve med - før du kan svare på om Mercedes'en er de ekstra skejser værd.

Jeg havde valgt minibilen. :-)

Ja, tror også jeg må tage det fornuftige valg; irriterende at man ikke har flere penge :)


Mange tak for svar allesammen!

Redigeret af spliff d. 11-09-2016 20:49
11-09-2016 20:49 #12| 1

Mercedes har jeg aldrig haft, men har kørt Volvo 960 de sidste 5 år, det er nogenlunde samme standard og pris

Og er efterhånden kommet frem til jeg skal have mig en micro bil, trods jeg altid har snakket dårligt om dem. Men det giver simpelthen bare mere mening rent økonomisk.

11-09-2016 20:49 #13| 1

Har lige købt en ny seat mii den koster intet at køre i plus 640 kr helårlig vægtafgift. Havde købt brugt bil før men var ved at kaste op over reparationer. Der skulle hele tiden kastes penge i lortet. Men den er da sikkert lækker at køre rundt i sådan en Mercedes. Men mekaniker til 500-600 i timen plus reservedele løber op hvis den går i stykker.

11-09-2016 20:53 #14| 2
spliff skrev: Ja, tror også jeg må tage det fornuftige valg :)

Mange tak for svar allesammen!

Nu er det jo så også en meget dyr "klassiker" du har valgt at hive frem af gemmerne. Den bil, har været til salg i, i hvert fald, 1 år snart. Hvilket nok langt hen ad vejen kan forklares med dens høje pris. Du kan let selv hente en tilsvarende bil, væsentligt billigere i Tyskland... -Så får du også alment udstyr som klimaanlæg og elruder med i prisen. Tilmed, kan du vel købe 3 af de Mercedeser for samme pris, som 1 ny Karl koster. :) Dog, i det prisleje du kigger på, kan du få væsentligt nyrere luksusbiler.. Eksempelvis Audi A6 frem til 05-modellen... Vil du købe luksusbil i prislejet omkring Karl'ens kan du få rigtig mange forskellige biler. Dog, skal du være opmæksom på at omkostningerne til den her slags biler, matcher bilernes nypris, også når de er brugte (måske isår, når de har rundet så mange kilometre, så kommer nogen af de rigtig dyre omkostninger), og fx et multilink-baghjulsophæng til en Volvo 960 fra de årgange som Mb'eren er fra, koster vel det samme som 2 års værditab på en Opel Karl ;) Ligeledes, er der langt mellem mekanikere, som reelt, kan skrue på de her fine biler. :)

11-09-2016 20:58 #15| 0
OP
GrimGladGris skrev:
Nu er det jo så også en meget dyr "klassiker" du har valgt at hive frem af gemmerne. Den bil, har været til salg i, i hvert fald, 1 år snart. Hvilket nok langt hen ad vejen kan forklares med dens høje pris. Du kan let selv hente en tilsvarende bil, væsentligt billigere i Tyskland... -Så får du også alment udstyr som klimaanlæg og elruder med i prisen. Tilmed, kan du vel købe 3 af de Mercedeser for samme pris, som 1 ny Karl koster. :) Dog, i det prisleje du kigger på, kan du få væsentligt nyrere luksusbiler.. Eksempelvis Audi A6 frem til 05-modellen... Vil du købe luksusbil i prislejet omkring Karl'ens kan du få rigtig mange forskellige biler. Dog, skal du være opmæksom på at omkostningerne til den her slags biler, matcher bilernes nypris, også når de er brugte (måske isår, når de har rundet så mange kilometre, så kommer nogen af de rigtig dyre omkostninger), og fx et multilink-baghjulsophæng til en Volvo 960 fra de årgange som Mb'eren er fra, koster vel det samme som 2 års værditab på en Opel Karl ;) Ligeledes, er der langt mellem mekanikere, som reelt, kan skrue på de her fine biler. :)

Så rent økonomisk (i min situation) er det smarteste nok at købe en spritny Open Karl, eller lign. (kan betales ud over 5 år med ca. 1500/md. + 350/md i forsikring), så med grøn afgift, afdrag og forsikring bliver det under 2000/md - og betalt efter 5 år.

11-09-2016 21:03 #16| 1
spliff skrev:Det var noget af en forskel !! De fleste jeg har kigget på er desværre diesel.

Ja.

Har selv en på Benzin, og jeg betaler 3010kr hvert halve år :D

11-09-2016 21:08 #17| 1
spliff skrev:
Så rent økonomisk (i min situation) er det smarteste nok at købe en spritny Open Karl, eller lign. (kan betales ud over 5 år med ca. 1500/md. + 350/md i forsikring), så med grøn afgift, afdrag og forsikring bliver det under 2000/md - og betalt efter 5 år.

Ja, det vil jeg faktisk mene at det er. Der er SÅ mange faldgrupper ved de enkelte modeller og mærker, som man skal være helt inde i, før man beslutter hvilken bil man vælger at smide sine penge efter, da det ellers let kan ende med at koste mere, end man giver for bilen.. Chancen for en succes-oplevelse og en økonomisk ruin er nok noget der ligner 30/70.. Hvis du køber en brugt bil, der kostede fx 1. mio kroner fra ny, skal du også ha' råd til at kunne vedligeholde en bil, til 1 mio kroner.. Og, som en nævner, så er dieseludgaverne i de årgange af MB og andre luksusmærker, nærmest værdiløse, fordi der ikke er nogen købere til dem, da vægtafgiften alene, hurtigt runder 10.000, bare de overstiger 1300 kg egenvægt. Vist kun w124 250d med manuelt gear, fra før faceliftet i 93, som stadig kan smyge sig under dén grænse.. ;)


I øvrigt, hvis du vælger en Karl i enjoy-udstyrs varianten, så sørg lige for at bestille den med "vinterpakke", mener den koster 3½k, men så får du bl.a. sædevarme, tågelygter og vigtigst: Varme i rattet!, og det får du ski ikke i nogen luksusbil fra 90'erne :D Og, når du først har haft det i én bil, så bliver det udgangspunktet i alle fremtidige biler: Det er satme en lækker detalje, for det virker bare ! ;)

11-09-2016 21:34 #18| 2

Og så køber man først diesel hvis man kører +25.000 Km om året.

Alt andet er hul i hoved. Og du vil komme til at betale langt mere end differencen mellem benzin/diesel når motor/filter soder total til

11-09-2016 21:34 #19| 1
spliff skrev:
Så rent økonomisk (i min situation) er det smarteste nok at købe en spritny Open Karl, eller lign. (kan betales ud over 5 år med ca. 1500/md. + 350/md i forsikring), så med grøn afgift, afdrag og forsikring bliver det under 2000/md - og betalt efter 5 år.

En anden ting du skal gøre dig klart, når du er overladt til de professionelles ord for, om en bil er et godt eller dårlig køb, grundet manglende kendskab og indsigt, så kommer du også til at betale en voldsom stor avance på de her biler. Alene fordi en forhandler ved forbrugerkøb, er tvunget til at indregne en enorm margin, til uforudsete udgifter, da alt er i spil, på en 10-20 år ung Mercedes eller anden luksusbil.


3 eksempler:

En "afhentet" uden garanti bil:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v70/24/2951688


En tilsvarende, klargjort efter alle kunstens regler, og med garanti, efter købeloven:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v70/24-140/129718


Og, så lige alternativet, ved privat sælger:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v70/24-t-200-aut-5d/2959467


Bemærk pris-spændet, på 3 næsten identiske biler.. Der kan det som privat, uvidende køber være en jungle at vælge, hvilket køb der er det "smarteste", både når det kommer til værditab, men så sandelig også de løbende udgifter til vedligeholdelse..

12-09-2016 00:18 #20| 0
OP
GrimGladGris skrev:En anden ting du skal gøre dig klart, når du er overladt til de professionelles ord for, om en bil er et godt eller dårlig køb, grundet manglende kendskab og indsigt, så kommer du også til at betale en voldsom stor avance på de her biler. Alene fordi en forhandler ved forbrugerkøb, er tvunget til at indregne en enorm margin, til uforudsete udgifter, da alt er i spil, på en 10-20 år ung Mercedes eller anden luksusbil.

3 eksempler:
En "afhentet" uden garanti bil:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v70/24/2951688

En tilsvarende, klargjort efter alle kunstens regler, og med garanti, efter købeloven:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v70/24-140/129718

Og, så lige alternativet, ved privat sælger:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v70/24-t-200-aut-5d/2959467

Bemærk pris-spændet, på 3 næsten identiske biler.. Der kan det som privat, uvidende køber være en jungle at vælge, hvilket køb der er det "smarteste", både når det kommer til værditab, men så sandelig også de løbende udgifter til vedligeholdelse..

Det er da helt vildt; den dyreste er over dobbelt så dyr som den billigste!


Du har ret; det er for risikabelt når man ikke har, eller kender nogen der har viden om det; men man må da kunne lave nogle fede handler, hvis man er bilmekaniker eller lign. :)

Redigeret af spliff d. 12-09-2016 00:18
12-09-2016 14:08 #21| 1

Vi har en BMW E61 525d 2008 model, med næsten alt i udstyr. Den er vi satme glade for. Vi købte den for 170.000 kr.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar