Hej PN
Er lidt en rookie på bil området :)
Har kigget på en Golf GT fra 2008 (1291 kg.), den skal udelukkende bruges privat derfor papegøjeplader.
Jeg er dog lidt i tvivl angående afgifter for denne bil kontra bil på hvide plader ?
Evt. andet man skal være opmærksom på ved køb af bil til papegøjeplader ?
Køb af bil med papegøjeplader til privat
Hej,
jeg har selv lige haft en papegøjepladebil i 2 år.
Til dit første spørgsmål vil jeg sige at vægtafgiften er væsentligt højere, da der for nogle år tilbage blev indført en straf afgift på papegøjepladebiler. Specielt hvis bilen ikke er nedvejet. Til dit andet er der jo kun 2 sæder i, men det ved du jo selvfølgelig i forevejen. Forsikringen oplevede jeg os var lidt dyrere end hvis den havde været på hvide plader, men ved jeg ikke om sker for alle.
Okay. Har lige svært ved at gennemskue forskellen i vægtafgiften, ifølge dette link.
www.fdm.dk/biloekonomi/vaegtafgift
Vil det sige en diesel bil i denne størrelse koster hele 9170 kr. om året på papegøjer for 2015 ?
Kontra 4600 kr. på hvide plader.
Muligvis os mere min toyota combivan kostede små 11.000 før den blev nedvejet.. det er fordi at papegøje biler os blir betragtet som varebiler uanset om du bruger dem som varebiler eller ej.
der er både fordele og store ulemper ved at købe en papegøjebil til privat brug
Papegøjeplader er gule plader til privat brug ;-) Og gule plader til privat brug betyder man har sat bilen på gaden til stærkt nedsat pris på grund af væsentligt lavere registreringsafgift på gule plader i forhold til hvide. Og da mange har købt især 4-hjulstrækkere som gulpladebiler har man indført en afgift på niveau 5000 kr om året for at køre privat i en gulpladebil og dermed køre med hvid/gule skilte.
Hvad din 2008 Golf ville koste på hvide skilte er ikke lige til at oversætte - dertil kræves km/l. Har den ikke partikelfilter vil det nok være niveau 5000 i stedet for 9000+. Men det er til at slå op hos SKAT.
Så en 2008'er på gule skilte ville jeg løbe langt rundt om - hvis ikke lige jeg fik penge for at tage den ;-)
ipm_1957 skrev:
Papegøjeplader er gule plader til privat brug ;-) Og gule plader til privat brug betyder man har sat bilen på gaden til stærkt nedsat pris på grund af væsentligt lavere registreringsafgift på gule plader i forhold til hvide. Og da mange har købt især 4-hjulstrækkere som gulpladebiler har man indført en afgift på niveau 5000 kr om året for at køre privat i en gulpladebil og dermed køre med hvid/gule skilte.
Misundelsesafgift FTW!
Det er det jo blevet kaldt - men en Corvette på gule skilte, eller en VW Scirocco med 240+HK med plads til lige nøjagtig golfsækken og 2 personer er altså OK? De kører i stort tal sammen med andre søstre på hvid/gule skilte og ejer nr. 2 kommer i den grad til at betale kassen for at eje dem. For 5-6 år gamle gulpladebiler er i mine øjne tæt på værdiløse - de koster 5000+ ekstra at have om året og man må kun have to sæder. Hvis det er behovet og man har virksomhed - kør videre men som privat køber - ville ikke røre sådan en tingest med min lillebror forkromede ildtang.
ipm_1957 skrev:
Det er det jo blevet kaldt - men en Corvette på gule skilte, eller en VW Scirocco med 240+HK med plads til lige nøjagtig golfsækken og 2 personer er altså OK?
Istedet for at score afgifter til pengekassen, kunne man have ændret definitionen af vare- kontra personbiler. Eneste formål var at kradse penge ind.
Reglerne er lappet så mange gange - og kreative mennesker finder altid nye veje at spare afgift på. Det er så OK - når muligheden er der bruges den. Men især biler med nogle år på bagen straffes jo rimeligt hårdt af de 5k om året til privat benyttelse.
Måske bare kræve CVR-nr. for køb på gule skilte - og så må de ikke køre privat. Simpelt og effektivt - men vil medføre nogle gener for enkeltmandsvirksomheder.
Så nytænk hele skidtet og lad være med at gøre forskel på erhverv og privat.
Du kommer til at betale ca. 2k i grøn afgift + 5k gulplade afgift for sådan en svend årligt
Okay lyder det lidt som om, det er noget man skal holde sig fra når vi snakker en bil til små 65k :)
Sorry for hijack af tråden, men har selv en papegøjeplade bil, som jeg bruger til firmabiler (kørende sælger)
Jeg gir ca 3700 halvårligt da den er indregistreret som privatbil. Men der er flere der har gjort mig opmærksom på at jeg måske kunne indregistrere den som 50/50 firma/privat og betale mindre i afgift da jeg trods alt køre ca 30.000 om året i firmaregi.
Jeg er dog i tvivl om det er lovligt, men som altid ved PN en del.
Skal siges jeg har forsøgt at spørge på diverse andre relevante fora, dog uden svar.
Planen er at kontakte SKAT, men hvis PN vidste lidt så ville det jo være rart ar tage med.
/Aktaion
hvis den falder ind under disse regler er der meget sparet (misundelsesafgift = 5000+ pr år) så det hænger vel lidt på total vægten.
Har selv lige nedvejet min, det betalte jeg ca 6000 i afgift for dvs stort set sparet ind på et år,hvis du bruger hjemmesiden går det meget hurtigt med omsyn osv da dem bag siden er autoriserede til værdiansættelse, så du ikke skal vente på SKAT
Nu koster den bare vægtafgift som alle andre.
ps. har intet med siden at gøre og du kan naturligvis spare yderligere ved at køre proceduren selv, eller i dit tilfælde få sælger til at gøre det