Køb af cykel

#1| 0
Administrator

Hey

 

Jeg er totalt noob, men vil gerne købe en cykel som både kan bruges til hverdag, men samtidig også som lidt motion

Derfor ikke hverken decideret racer eller MB

 

Kan se der findes forskellige typer af citybikes, hybrider og trekking som muligvis kunne bruges.

 

Hvad vil pn anbefale når det dels er hverdagsbrug, men samtidig også ture ud i det blå på 25-50km

Jeg vil rigtig gerne have indvendigt gear så vedligeholdelse holdes på et minimum

23-07-2019 21:43 #2| 0
Bridgeking skrev:

Hey

 

Jeg er totalt noob, men vil gerne købe en cykel som både kan bruges til hverdag, men samtidig også som lidt motion

Derfor ikke hverken decideret racer eller MB

 

Kan se der findes forskellige typer af citybikes, hybrider og trekking som muligvis kunne bruges.

 

Hvad vil pn anbefale når det dels er hverdagsbrug, men samtidig også ture ud i det blå på 25-50km

Jeg vil rigtig gerne have indvendigt gear så vedligeholdelse holdes på et minimum

 Jeg smuttede i cykelxperten for nylig, havde behov for at prøve og havde nogle lidt specifikke krav. De havde super service (lidt travlt) og stort udvalg. Mit indtryk var der var lidt større rabatter end der egentlig var, men dog en del der var sat pænt ned. Endte dog med en med kun 10% og kunne ikke forhandle. Men generelt tilfreds. Tror mit cykelkrav ellers lignede dit. Om der er nogen meget bedre derude ved jeg ikke, fandt ik så meget online der lignede det kunne trumfe. 

 

Redigeret af Turbofluen d. 23-07-2019 21:44
23-07-2019 21:48 #3| 0
Turbofluen skrev:

 Jeg smuttede i cykelxperten for nylig, havde behov for at prøve og havde nogle lidt specifikke krav. De havde super service (lidt travlt) og stort udvalg. Mit indtryk var der var lidt større rabatter end der egentlig var, men dog en del der var sat pænt ned. Endte dog med en med kun 10% og kunne ikke forhandle. Men generelt tilfreds. Tror mit cykelkrav ellers lignede dit. Om der er nogen meget bedre derude ved jeg ikke, fandt ik så meget online der lignede det kunne trumfe. 


 




Hvad endte du med at købe?
23-07-2019 22:12 #4| 0

Du skal ikke være så bange for udvendige gear! Kasette og klinger kan du selv skifte på 15-30 minutter.. Hvis dine gear en dag skal justeres (ikke hvert år) så kan du betale en cykelsmed 125-200kr for det (plejer være inkl skivebremser også)

 

Hvis du bare behandler din cykel ok pænt så er der ingen ko på isen

23-07-2019 22:27 #5| 0
Sealand skrev:

Hvad endte du med at købe?

 

 Ikke 100 men måske denne: https://cykelexperten.dk/mbk-vitesse-2-herre-7g-skivebremse-2018/

Var ihverfald det mærke og den model hvor bremser var svagt bedre kontra den hvor gear var. Om det er præcis den ved jeg ikke. Tror jeg slap 6300 med lås og bagagebærer. 

Gik ca 1k op fra det jeg troede jeg ville bruge efter at have trillet et par ture. Mit største benspænd var at jeg gerne vil have mulighed for barnesæde på stangen foran og jeg kan sidde højt nok til at det er ok komfortabelt, samtidig med at jeg kan have lidt fart når jeg skal køre ca 15 km dagligt. 

23-07-2019 22:37 #6| 0
Administrator

Det ligner en cykel der sagtens kunne passe ind til det jeg skal

23-07-2019 22:43 #7| 0
Bridgeking skrev:

Det ligner en cykel der sagtens kunne passe ind til det jeg skal

 

 De har mange i den midrange kategori ihvertfald og så kan man føle sig frem. En del er også mere nedsat fordi det er ældre modeller men det er jeg personligt ligeglad med. Havde jeg ignoreret stellets form var der rigtig mange. 

23-07-2019 22:47 #8| 0
Administrator
Turbofluen skrev:

 

 De har mange i den midrange kategori ihvertfald og så kan man føle sig frem. En del er også mere nedsat fordi det er ældre modeller men det er jeg personligt ligeglad med. Havde jeg ignoreret stellets form var der rigtig mange. 

 

 Cool

Prøver at tage derind

23-07-2019 22:59 #9| 0
Bridgeking skrev:

 

 Cool

Prøver at tage derind

 Prøv af find en ekspedient der er omkring de 50, tynd og med lidt hår. Ligner en cykelnørd. Bedste beskrivelse jeg kan give 😂 Virkede på ham som der var et job han havde taget fordi han elsker cykler så meget. 

 

23-07-2019 23:15 #10| 1
Administrator
Turbofluen skrev:

 Prøv af find en ekspedient der er omkring de 50, tynd og med lidt hår. Ligner en cykelnørd. Bedste beskrivelse jeg kan give

 

 😄😄👍👍

24-07-2019 09:11 #11| 0

Hvis du vil bruge cyklen til hyggelige ture ud i det blå, så mener jeg også helt bestemt, at du skal gå efter udvendige gear. Der er langt mindre tab af kraft i det. Pas også på med at vælge alt for brede dæk. Brede dæk er gode i grus og sne, men det er jo ikke dagligdag for ret mange af os med den slags betingelser. Så vælg så sportslig en model som muligt. Det er den, du får lyst til at motionere lidt på. Betyder prisen meget, så kan man jo nok gøre en bedre handel, hvis man venter med at købe til hen på efteråret. Men det hjælper jo ikke, hvis det er nu, man vil ud at cykle...

24-07-2019 10:05 #12| 0
Administrator

Er problemet ikke bare at udvendige gear kræver en masse.

Og hvis man har udvendige gear skal man op i en klasse som hæver prisen betragteligt ?

Synes at have læst at billige udvendige, er meget dårligere end indvendige.

Og jeg kommer aldrig til at køre racerløb 

Jeg havde en pris ide på 6-7k men er da villig til at smide 10 hvis der virkelig er stor forskel.


24-07-2019 10:22 #13| 4
Moderator

Hvis man køber cykel for motionens skyld, gælder det vel om at få den så tung som muligt og med bredest mulige dæk. Så skal der arbejdes noget mere for at komme frem 😎

24-07-2019 12:17 #14| 0
Bridgeking skrev:

Er problemet ikke bare at udvendige gear kræver en masse.

Og hvis man har udvendige gear skal man op i en klasse som hæver prisen betragteligt ?

Synes at have læst at billige udvendige, er meget dårligere end indvendige.

Og jeg kommer aldrig til at køre racerløb 

Jeg havde en pris ide på 6-7k men er da villig til at smide 10 hvis der virkelig er stor forskel.

 




Alle kæder skal smøres jævnligt uanset gear. I udvendigt gear er der lidt flere bevægelige dele, men det er jo ikke problematisk på nogen måde. Du kører også både cross og mountain bike i det vildeste mudder med udvendige gear.
Tænker du sagtens kan få en fin cykel til 7000. Især hvis du kan finde en nedsat model fra sidste år.
24-07-2019 12:23 #15| 0
Administrator
HamsterAce skrev:

Alle kæder skal smøres jævnligt uanset gear. I udvendigt gear er der lidt flere bevægelige dele, men det er jo ikke problematisk på nogen måde. Du kører også både cross og mountain bike i det vildeste mudder med udvendige gear.
Tænker du sagtens kan få en fin cykel til 7000. Især hvis du kan finde en nedsat model fra sidste år.

 

 Det er simpelthen pga modstanden i indvendigt gear du mener udvendigt er bedst? 

Er der ikke noget med nogle gear klasser man skal op i også før det bliver godt ?

24-07-2019 14:37 #16| 0

Fixie bike ala 

https://www.bikester.dk/fixie-inc-betty-leeds-citybike-hvid-870281.html

fungerer helt udmærket, og det lyder til at kunne dække dit behov.

Kører frem og tilbage fra arbejde (København) på min, 6-7km hver vej.

At der kun er et gear, har ikke generet mig nævneværdigt - kræver dog nok lidt konditionering, for at den ikke er træls op ad bakke.

Jeg kunne sikkert spare et minut af min 20 minutter tur, med en racercykel; men den tid ville hurtigt gå tabt på vedligeholdelse af cyklen, som er minimal med fixie bike.

Det er dog værd at se på en med bagagebærer, hvilket jeg godt har kunne savne en sjælden gang i mellem

 

Hvis det primært er til hverdagsbrug og hyggeture, kan jeg ikke se hvorfor du skulle kaste 10.000 efter en cykel.


 

Redigeret af NotACop d. 24-07-2019 14:38
24-07-2019 14:46 #17| 0
Administrator
NotACop skrev:

Fixie bike ala 

https://www.bikester.dk/fixie-inc-betty-leeds-citybike-hvid-870281.html

fungerer helt udmærket, og det lyder til at kunne dække dit behov.

Kører frem og tilbage fra arbejde (København) på min, 6-7km hver vej.

At der kun er et gear, har ikke generet mig nævneværdigt - kræver dog nok lidt konditionering, for at den ikke er træls op ad bakke.

Jeg kunne sikkert spare et minut af min 20 minutter tur, med en racercykel; men den tid ville hurtigt gå tabt på vedligeholdelse af cyklen, som er minimal med fixie bike.

Det er dog værd at se på en med bagagebærer, hvilket jeg godt har kunne savne en sjælden gang i mellem

 

Hvis det primært er til hverdagsbrug og hyggeture, kan jeg ikke se hvorfor du skulle kaste 10.000 efter en cykel.

 

 

 

 Den er da ihvertfald billig

 

Jeg ser heller ikke mig selv have brug for 100 gear, netop derfor jeg også tænker de 7 indvendige

Men 0 ?? 😄

24-07-2019 17:12 #18| 0
Bridgeking skrev:

 

 Det er simpelthen pga modstanden i indvendigt gear du mener udvendigt er bedst? 

Er der ikke noget med nogle gear klasser man skal op i også før det bliver godt ?

 

 Fordelen ved udvendigt gear er mindre transmissionstab og laver vægt. I Shimanos serie siger "de kloge" normalt, at man skal op i mindst Tiagra, og herfra er forskellen opad meget lille. Der handler det mest om at spare ganske få gram på vægten. Funktionelt er forskellen minimal.

https://cykelshoppen.dk/shimano-geargruppe

24-07-2019 17:18 #19| 0
Administrator
HamsterAce skrev:

 

 Fordelen ved udvendigt gear er mindre transmissionstab og laver vægt. I Shimanos serie siger "de kloge" normalt, at man skal op i mindst Tiagra, og herfra er forskellen opad meget lille. Der handler det mest om at spare ganske få gram på vægten. Funktionelt er forskellen minimal.

https://cykelshoppen.dk/shimano-geargruppe

 

 Okay - jeg har hørt man skulle op i 105 

24-07-2019 23:31 #20| 0
NotACop skrev:

Fixie bike ala 

https://www.bikester.dk/fixie-inc-betty-leeds-citybike-hvid-870281.html

fungerer helt udmærket, og det lyder til at kunne dække dit behov.

Kører frem og tilbage fra arbejde (København) på min, 6-7km hver vej.

At der kun er et gear, har ikke generet mig nævneværdigt - kræver dog nok lidt konditionering, for at den ikke er træls op ad bakke.

Jeg kunne sikkert spare et minut af min 20 minutter tur, med en racercykel; men den tid ville hurtigt gå tabt på vedligeholdelse af cyklen, som er minimal med fixie bike.

Det er dog værd at se på en med bagagebærer, hvilket jeg godt har kunne savne en sjælden gang i mellem

 

Hvis det primært er til hverdagsbrug og hyggeture, kan jeg ikke se hvorfor du skulle kaste 10.000 efter en cykel.

 

 

 

 Hvordan fungerer sådan nogle fixie-cykler egentlig ved dels igangsætning og dels "højere" hastigheder? Er den relativt "tung" at sætte i gang i forhold til en almindelig cykel, eller er det ikke værre end hvad man sparer ved ikke at skulle skifte gear? Hvad hvis/når en fixie rammer 25 km/t eller derover, er det så overhovedet muligt at overføre fremdrift, eller er hastigheden capped længere nede end på de fleste gear-cykler?

I københavn/større byer hvor gode bremser er eneste for alvor væsentlige faktor, kunne fixie jo lyde som en ret efficient løsning ift. vedligeholdelse, omkostninger etc.

25-07-2019 00:40 #21| 0
Moderator

Vælger du fixie, er der vist et krav, at du fjerner underskægget (altså kun overskæg) og smøger sokkerne op over bukserne. 

 

 

25-07-2019 14:55 #22| 2
ElMalo skrev:

 

 Hvordan fungerer sådan nogle fixie-cykler egentlig ved dels igangsætning og dels "højere" hastigheder? Er den relativt "tung" at sætte i gang i forhold til en almindelig cykel, eller er det ikke værre end hvad man sparer ved ikke at skulle skifte gear? Hvad hvis/når en fixie rammer 25 km/t eller derover, er det så overhovedet muligt at overføre fremdrift, eller er hastigheden capped længere nede end på de fleste gear-cykler?

I københavn/større byer hvor gode bremser er eneste for alvor væsentlige faktor, kunne fixie jo lyde som en ret efficient løsning ift. vedligeholdelse, omkostninger etc.

 

For mig passer det ene gear mig fint til langt de fleste situationer. Igangsætning kan godt føles "tungere" end på en gearet cykel hvor man har gearet ned. Hvis man skal op i meget høj hastighed, vil man nok opleve at man skal træde lidt for hurtigt rundt i pedalerne; f.eks. når det går "stejlt" ned ad bakke - men der er tempoet alligevel fint højt, så jeg lader bare være med at træde rundt.

Vil mene at en fixie bike dækker langt de flestes hverdagsbehov, særligt i/omkring by, og er et fint valg så længe man ikke er helt ude af form. Jeg vejer selv 95kg og træner ikke konditionstræning, og det tog mig nok 1 uges tid at vænne mig til at cykle uden at det føltes hårdt (havde ikke haft cykel et par år), hvilket det muligvis også havde gjort med gear.

25-07-2019 15:36 #23| 0
Administrator

Jo mere jeg tænker over det, jo vigtigere bliver motionsdelen

Jeg kommer ikke til at cykle til/fra job osv - men vil også bare gerne kunne bruge cyklen til en tur med ungerne indimellem hvorfor en racer ikke er vejen frem 

25-07-2019 16:28 #24| 0

Jeg har haft en single speed cykel et par år nu (Raleigh Nottingham) der bruges flere gange dagligt rundt i KBH. Jeg har aldrig savnet flere gear. Den største forskel er umiddelbart jeg altid lige giver den lidt ekstra gas inden en bakke, således jeg rammer bakken med højere fart. Det kan godt være pænt hårdt at cykle langsomt op af bakke nemlig.

 

PS. Jeg overhaler tit og ofte folk på cykelstien hvilket må krediteres cyklen da jeg er i elendig form.

Redigeret af Sawkes d. 25-07-2019 16:29
25-07-2019 16:37 #25| 0
Administrator

Kan sagtens se det med 0 gear i byen

Men jeg bor på landet 😄

25-07-2019 22:24 #26| 0

Fixie lyder da til at skulle prøves her så, særligt når jeg snart skal finde en midlertidig cykel for kun nogle måneder, lyder det til en fin mulighed og løsning. Nok har min nuværende traditionelle cykel leveret absurd value, men man er vel født vestpå

26-07-2019 22:29 #27| 0

Jeg købte en Centurion Basic Extreme med 18 gear for ca 4 år siden. Super tilfreds med den. Har intet gjort vedligeholdsmæssigt, selvom den har været brugt på arbejde (20km hver vej), blot en tur ind til byen, og sågar mange ture på 40-100km. Har ikke brugt den det sidste år, da jeg har brugt min racercykel, men da jeg testede den sidste weekend virkede den stadig helt perfekt.

 

Den kan ca alt det du efterspørger. Husker ikke nyprisen dengang, men mener jeg gav 6850 ved Alex Cykler hvilket var inklusiv skærme, lås, drikkedunksholder, ringklokke, støtteben og andre pedaler.

 

Købte forøvrigt min racer hos Cykelexperten, og er langtfra imponeret over dem. Ingen cykler hjemme jeg kunne prøve, heller ikke selvom det anden gang var aftalt at der skulle være nogle stykker klar. Da jeg så købte (som total newbie) gjorde de intet for at indstille den til mig, eller forklare mig det mindste, hvilket resulterede i to år med knæproblemer....

26-07-2019 22:59 #28| 1
Moderator

Husk der er forskel på en fixie og single speed! En fixie.har ikke friløb. 

 

vil man have en cykel uden gear, vil jeg til enhver tid foretrække en med friløb og bremse vis pedalerne.

26-07-2019 23:11 #29| 0

Hvis du ikke vil ofre særligt mange penge, men stadig gerne vil have en ny cykel med garanti på, og som kører ganske udmærket, så kunne denne være en mulighed http://www.alaskacykler.dk/cycle/specialt-designet-herecykel-3g

Jeg selv lige købt den, og jeg er indtil videre fint tilfreds. Jeg bruger den ret meget til daglig, og til prisen er den helt fin. Dog overvejer jeg at skifte sadlen/købe sadel overtræk , da den er ret hård at køre lange ture på. Aktuelt har de en model, som er 500 kr. dyrere, hvor sadlen er betydelig bedre. 

Redigeret af Niel d. 26-07-2019 23:16
27-07-2019 02:41 #30| 0

Hej

Du har selv nævnt “hybrid”

Her i familien kører vi drenge Nishikis hybrid model, findes både med udvendige og indvendige gear.

Ren fornøjelse at køre på så let en cykel!


https://www.nishikibikes.dk/hybrid


← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar