Lad mig starte med at sige at jeg absolut INTET kendskab har ift. at vurdere biler.
Jeg har haft delebil i en del år, men er nu oppe på at bruge over 3000/måned i gennemsnit og tænkte at det kan jeg gøre billigere.
Min plan er at købe en skodbil til under 10000 med helst et år til syn, og satse på at den kan køre 10-12 måneder uden reparationer over 2000 kr., hvorefter jeg vil skrotte den.
Hvad siger PN til denne her?
Fiat Punto (1997), 1,5 år til syn, 7900 kr., 158.000 km.
www.bilbasen.dk/brugt/bil/fiat/punto/125-60-s/2328394
Eneste parameter er: Høj sandsynlighed for at den kan køre i 10-12 måneder uden reperationer over 2000 kr.
Køb af en skodbil
Du får aldrig et godt bud på, om den kan køre uden rep. uden at have haft en mekaniker til at kigge på den. Vil være mit bud.
Aner intet om brugte biler dog :) Synes dog jeg har været ok heldig med min, som kun har haft en rep i over et år.
Går dog og overveje om jeg skal sælge, det bliver dog ikke til under 10.000. Vil du overveje til det dobbelte, kan vi måske finde ud af noget :)
Man kunne også overveje en af de nye små biler til 80-90k.
De er så billige atm og køre ganske fint. Min Aygo er still going strong på snart 7. år uden nogen rep.
Dit kørsel behov afgøre om det er billigere at købe en ny frem for en skod bil. Men skal du have en skod bil så hold dig langt væk fra Fiat. Det er ikke til at vide hvilken skod bil der er god og dårlig, men jeg ville gå efter en der holder sig godt i følge statistikkerne, feks. Toyota starlet, corolla, carina.
Tak for svar
@ Nitrrrrrram
Har ikke råd til 20K, og vil også hellere være under 10K, dels da ingen kasko og dels da risiko for at den løber ind i en reparation der ikke giver mening økonomisk.
@ roedroed
Mit kørselsbehov er ca. 60 km på hverdage 400 km en weekend pr. måned, så en 1700 km/måned.
Er Fiat virkelig så meget dårligere end gamle corollaer ?
Synes det var den bedste under 10k jeg kunne finde på bilbasen ift. kørte kilometer og 1,5 år til syn; men det er der så måske en grund til....
Fiat har ikke det bedste ry rent brugtbilsmæssigt.
Jeg synes en god regel er at holde sig til de tyske og japanske mærker.
De er holdbare, reservedelene er billigere, og man skifte en del selv, hvis man bare kan holde en topnøgle nogenlunde ordentligt.
Jeg ved det godt, jeg blev bare hooked på tanken om at købe megabilligt, og så køre indtil den ikke kan mere, sende til skrot, og købe en ny...
Kan godt være jeg skal genoverveje at lease i stedet for.
Det er jo ikke til at finde en Corolla til under 10.000 der har kørt under 200.000 km.
Jeg købte min Saab da den havde gået 372.000. Den er med servo, abs, elruder, varme i sæderne, og fuldt fungerende klimaanlæg.
Den gav jeg 7.000 for.
Jeg skiftede olie og tændrør, og den har ikke slået en skid forkert siden jeg købte den :-)
Evt tag ud til nogle bilforhandlere og spørg efter engros biler til dit prisleje. De har ofte fået nogle hjem som byttebil i en handel.
Lease skal du have styr på kontrakterne osv. Ved nogle kan være grove med skaber. Min kammerart leasede sin firmabil. Da han skulle af med den, talte hver en lille rise i bilen som en skade. Kostede ham over 30.000 da han afleverede den, selvom den var yderst velholdt.
chmpen85 skrev:
Lease skal du have styr på kontrakterne osv. Ved nogle kan være grove med skaber. Min kammerart leasede sin firmabil. Da han skulle af med den, talte hver en lille rise i bilen som en skade. Kostede ham over 30.000 da han afleverede den, selvom den var yderst velholdt.
Skræmmende, nu var jeg ellers lige ved at være frisk på at lease - det er jo megakompliceret det her...
Kan du huske hvad mærke / forhandler det var ?
Mener det var en VW
Men ihvertfald inden så hør om hvordan de klassificere skader/ridser ved aflevering efter endt leasing.
Nogen der kender til dem her ?
gomore.dk/leasing/
Spændende koncept !
Købte min Peugeot 205 for 4.5k med 1år og 10 måneder til syn, den er jeg sku glad for. Kig evt på en Peugeot 306 fra sidst i 90erne. De fås til godt under 10k nysynede og er billige i afgifter.
Hvis du køber skodbil, sørg for at tandrem holder de km du skal køre.
Spliff
Har selv haft overvejet det. Er bare i tvivl om det holder i længden. Men ihvertfald smart
chmpen85 skrev:
Spliff
Har selv haft overvejet det. Er bare i tvivl om det holder i længden. Men ihvertfald smart
Tror sgu jeg er på gomore, bare uden selv at leje den ud; det gider jeg ikke rode med.
Ingen udbetaling, ny bil, 6 mdr. kontrakt, 12.000 km., helårsdæk, forsikring, autohjælp, kort sagt inkl ALT, undtagen halvårlig grøn afgift og egen ansvarsforsikring.
Det er måske lidt dyrere pr. måned end alm. leasing, til gengæld er der ingen startgebyr på 15000-20000; efter 6. mdr. kan man lave en kontrakt på en ny bil.
Tjek lige det leasing selskab der leaser ud. Hvordan de taksere skader. Kan blive rigtig dyrt jo hvis hver ridse kan tælle som en individuel skade.
De hedder Leaseplan (eget af VolksWagen Bank) og de påstår at almindeligt slid ikke tæller som skade ved aflevering.
Inkluderet er kasko med selvrisiko på 5000 pr. skade.
De skriver også om en afleveringsforsikring der dækker op til 25.000 med en selvrisiko på 5000; men det står ikke helt klart om det er inkluderet, eller om det er noget man kan tegne udover aftalen.
Men jeg ringer til dem i morgen
Tænker umiddelbart at da det er 6. mdrs kontrakter er det vel begrænset hvor urimelige de kan være, da konceptet vel bygger på at man gerne skulle være interesseret i at lave en ny kontrakt. Derudover får de støtte fra diverse grønne fonde, pga. samkørselsdelen, så de går vel generelt op i et godt image.
Men jeg snakker med dem i morgen og hører om kontrakten mv.
spliff skrev:
Jeg ved det godt, jeg blev bare hooked på tanken om at købe megabilligt, og så køre indtil den ikke kan mere, sende til skrot, og købe en ny...
Kan godt være jeg skal genoverveje at lease i stedet for.
Det er jo ikke til at finde en Corolla til under 10.000 der har kørt under 200.000 km.
En Corolla med under 200k er jo nærmest ikke kørt til :)
En brugt skodbil vil altid være massivt billigere end leasing. Skal den repareres skifter man bare, så med mindre man rammer virkelig negativ varians vil det altid være det billigste.
Købte selv en 'semi-ny' bil efter en serie af skodbiler hvilket slf er meget rart rent komfortmæssigt osv. men stadig en vandvittig dårlig investering jeg aldrig ville gentage hvis jeg fik chancen for at gøre det om.
.. Og 200.000 på klokken er ingenting at være bekymret for når vi taler Corolla og lignende.
Japansk eller tysk går man ikke fejl af i denne kategori af biler
Jeg så et opslag på FB fra en lokal forhandler, der har fået en Peugeot 106 ind - årgang 2000. Synet i Juni i år. Gået 190.000 km. Pris 10.000 kr.
Ved dog ikke om den allerede er solgt.
Folk der skriver sådan som de gør om netop Punto aner ikke hvad de taler om. Fiat har altid kunnet skrue små fikse biler sammen - ofte med store problemer med rust. Og de større modeller nævnes kun i gyserfilm ;-)
Generation 1 Punto er ret kendt for at være mekanisk stabil - hvis den holder syn et år mere skal den såmænd nok skramle sig frem til dette. Det bliver ikke den store køreoplevelse - men den skal nok klare det! Maskinerne er faktisk gode nok - det er som regel karossen der svigter.
Sagt af en tidligere Punto-ejer, der købte en 4 år gammel JTD i 2006 (118000 km) og kørte 245000 i den med en totalomkostning på 1,35-1,40 kr/km - alt inclusive, ejerafgift, forsikring, dæk, brændstof, afskrivning, service!! Jeg bliver aldrig billigere kørende. Den lever endnu - sidst synet ved 382000 km ;-) Jeg solgte den fordi den begyndte at ryge lidt rigeligt - "nogen" må have taget sig kærligt af maskinhuset og de efterhånden mange rustpletter i bunden ;-)
Muhsen skrev:
Jeg så et opslag på FB fra en lokal forhandler, der har fået en Peugeot 106 ind - årgang 2000. Synet i Juni i år. Gået 190.000 km. Pris 10.000 kr.
Ved dog ikke om den allerede er solgt.
Ligner et rigtig godt køb.
Om en corolla har kørt 200.000 eller 400.000 er sådan set ligegyldigt..
Jeg har haft succes med at spørge bil handleren om han har taget en ældre brugt bil ind i forbindelse med en handel, som han bare gerne vil sende videre uden at skulle lave en mdrs løn.
Jeg kan forstå at der er bred opbakning til Corollaen på PN :)
Er der nogen der har eksperimenteret med 'skodbilstrading' (egen term).
Jeg tænker, hvis jag f.eks. køber en Corolla fra 1998 der har kørt 216.000 km, der har 1,5 år til syn for 10.000 kr.
Så kører jeg 9000 km iden på 6 måneder og sætter den til salg.
Det er nu en Corolla fra 1998 der har kørt 225.000 km, med 1 år til syn.
De to biler vil vel gå for ca. det samme; så lad os bare sige at jeg kan få 8000 for den - så har jeg jo haft en bil i 6 mdr. for 2000 kr., derefter køber jeg en ny.
Det er selvfølgelig ikke hver gang den bare kører 9000 km uden at gå død, men med 4000/år når det godt er der jo god luft til at brænde fingrene i et årligt budget på. f.eks. 20.000 (ex. forbrug, forsikringer mv.).
På den anden side; har man først fået en bil til 10.000 kr. der kører fint efter 6 mdr. har man nok bare lyst til at fortsætte til den bitre ende, da den 'nye' man køber næsten kun kan blive værre end den man har.
Men jeg tror jeg har fat i noget; tror jeg vil oprette en blog:
www.skodbilstrading.biz med tips og tricks :)
Men seriøst - nogen der har erfaring med det - kommentarer til det?
superKrikken skrev:
Jeg har haft succes med at spørge bil handleren om han har taget en ældre brugt bil ind i forbindelse med en handel, som han bare gerne vil sende videre uden at skulle lave en mdrs løn.
Problemet er bare at jeg intet ved om biler, så den skal virkelig være billig hvis det skal være fuldstændig - køb som beset.
Er klar over at alle biler under 10.000 kr. er et sats; men hvis det er en som er til salg hos en forhandler, kan man vel forvente at de kan fortælle lidt om hvilke problemer der er med bilen, hvilke reparationer/udskiftninger man kan forvente i den nærmeste fremtid etc. - måske er jeg naiv...
Alle biler i 10000 kr's klassen er et sats. Og at "lege med" køb og salg - du aner ikke hvor mange, der kommer og byder 2500 for den bil, du vil have 8-10k for, efter en prøvetur, hvor den virkelig har fået smæk. Så køb en bil du vil slide op - måske være heldig at syne - eller opgive. Det giver vist mere ro til alt muligt andet.
Hvis du vil give det doble kam jeg tilbyde en Peugeot 307 2.0 diesel :) skal stensikkert nok holde nogle år. Kører ca 18 på literen
hvor i landet bor du ? (og hvis det står i tråden så er jeg for doven til at kigge efter)
Hvis du er i Aalborg området er det ikke umuligt at jeg kan se en evt bil efter for dig, inden du køber den altså.
Utroligt hvad jeg gør for lidt øl ;)
@ Musavian
Har ikke økonomi til at købe en bil til 20.000 uden at have den forsikret, og det bliver jo alt for dyrt, men lyder som et solidt tilbud.
@ Supersafe
Det er virkelig pænt af dig, jeg bor desværre i København.
Tror jeg springer på den her:
gomore.dk/leasing/volkswagen-move-up
hvis det lyder fornuftigt når jeg får tjekket kontrakten ift. skader i morgen.
Man binder sig kun et halvt år, 12000 km, og ingen udbetaling, og så kan jeg revurdere derefter.
Jeg er klar over at det er dyrt ift. at købe, men når det er begrænset til 6 mdr. går det nok; også en fin måde at tjekke fremtidige købsbiler ud på.
Tusind tak for alle de gode råd, og købstilbud.
PN er bare det bedste!